3 Digitale Marketing Trends for 2020

Vi siger farvel til 2019 og byder et nyt årti velkommen. I dette indlæg får du 3 digitale marketing trends for 2020.

marketing-trends-2020

Et begivenhedsrigt 2019 går på hæld, og hos Plutonic Media ser vi frem til at gå et spændende nyt årti i møde. Ligesom vi ser frem til at følge med i og være en del af den digitale udvikling inden for markedsføring. I den forbindelse er det ikke unormalt, at du støder på en masse trends og forudsigelser for, hvad du kan forvente inden for digital markedsføring i 2020.

Måske har du et lidt ambivalent forhold til trends, når det omhandler markedsføring. Du vil gerne høre dem, men du forholder dig kritisk til dem og tager ikke dem alle for bogstaveligt.

I så fald har du fat i noget rigtigt.

For trends er ofte noget, der opstår, som en fjer bliver til fem høns, og som trends bliver formidlet videre, kan de give et forskruet billede af virkeligheden. Og lytter du ureflekteret til de trends, der florerer rundt, kan du risikere at bruge dine ressourcer uhensigtsmæssigt.

Når det så er sagt, så skal du heller ikke glemme alt om trends og kaste guld på gaden. For selvom der sommetider kan være trends, der bliver blæst op til noget, der aldrig vil blive aktuelt, er der stadig en grund til, at de opstår i det hele taget.

I dette indlæg giver vi dig nogle af de 2020 trends, der forekommer hyppigst inden for digital marketing. Om du skal tage dem til dig eller ej, er helt op til dig og din kritiske vurdering af dem. Men det er bestemt ikke tilfældigt, at det er disse trends, vi har valgt at tage med.

storytelling

# 1: Dit brand og din storytelling er det eneste, der gør dig unik

I gamle dage kunne du forme en forretningsplan ud fra din idé, dine ressourcer og dine kompetencer. De egenskaber alene kunne være nok til at gøre din forretning unik.

I dag er det nemmere at kopiere fra konkurrenterne end nogensinde før. Medmindre du kommer med en helt gennemtænkt og gennemført idé, der kan disrupte en branche, er det svært at opbygge nye konkurrencefordele, selvom du prøver at være innovativ. For kommer du med noget nyt og værdiskabende, der giver kunden den bedste brugeroplevelse, kan du godt regne med, at der ikke går langt tid, før dine konkurrenter kan tilbyde den samme oplevelse.

Dit brand og din historie er det eneste i din forretningsplan, der ikke kan kopieres. Dine kunder vil blive loyale, hvis de vælger dig ud fra dit brand og din historie frem for dine produkter. Dine produkter er ikke den eneste værdi, de får ved at handle hos dig. Når dine kunder handler hos dig, bliver de en del af dit brand og din storytelling.

Derfor er det din fornemmeste opgave fra i dag og i hele år 2020 og mange år frem at skabe et brand, som dine kunder og potentielle kunder har lyst til at være en del af.

Og det er bl.a. denne tendens, der er skyld i, at Influencer Marketing er blevet så stort, som det er i dag.

Sådan kan du bruge trenden i din digitale markedsføring for 2020:

I 2020 skal du opbygge et brand. Om det skal være baseret på din personlige historie, eller virksomhedens historie, er der ikke et entydigt svar på.

Men i 2020 skal du opbygge et brand.

Og det skal du gøre via storytelling på sociale medier og alle de digitale kanaler, hvor det giver mening.

Og husk så også, at e-mail marketing bestemt ikke er ved at uddø. Og hvad er det nu, vi bruger e-mail marketing til?

… Til at skabe relationer med vores kunder og potentielle kunder via brand building og storytelling.

Du kan også bruge brand building i forbindelse med SEO, hvor det i 2020 forudsiges, at Google i højere grad også vil belønne dig for at få relevant omtale uden et dertilhørende link.

personalisation

# 2: Personalisering er ikke længere en konkurrencefordel – det er et succeskriterie

Brand building og storytelling hænger i høj grad sammen med personalisering.

For som nævnt under den forrige trend, får dine kunder mere lyst til at handle hos dig, når de:

Kender dit brand og din historie

Får en følelse af, at de vil være en del af dit brand og din historie.

Du har helt sikkert også hørt om omnichannel, og måske er det et af de mange udtryk inden for markedsføring, der kan virke vagt og intetsigende, fordi det er så stort et emne i sig selv.

Men i 2020 kommer du til at se mere til omnichannel i dit praktiske arbejde. Du kommer nemlig til at arbejde dig længere henimod en omnichannel strategi i forbindelse med, at du aktivt arbejder med personalisering.

Personalisering er en af de marketing trends, der forudsiges at blive blandt de allerstørste og vigtigste trends i 2020.

Og det er blandt andet, fordi personalisering har været stort i mange år allerede, så det kan ikke være første gang, du hører det.

Og så er det, fordi personalisering kun er blevet endnu mere tilgængeligt inden for digital marketing.

Og i 2020 vil du få endnu større mulighed for at integrere personalisering i din digitale markedsføring.

Personalisering handler om at indsamle så mange data om dine besøgende som muligt, og så bruge de data til at skabe en skræddersyet brugeroplevelse om den enkelte kunde.

Derfor er personalisering muligvis den sværeste disciplin at mestre inden for digital markedsføring.

Men 2020 kan blive året, hvor din virksomhed kan gå i Amazons fodspor, og hvor du kan blive en af de første (hvis ikke den første) på dit respektive marked, der formår at

For i 2020 vil flere og flere virksomheder, der sælger datahåndteringsløsninger, udvikle produkter, der kan hjælpe dig med at personalisere brugeroplevelsen på din hjemmeside.

Sådan kan du bruge trenden i din digitale markedsføring for 2020:

Hvis du slet ikke har arbejdet med personalisering i din digitale markedsføring endnu, så start med at opsætte dynamisk remarketing i din Google annoncering og dynamisk retargeting i din Facebook annoncering.

Sørg for at automatisere din e-mail marketing, og opsæt som minimum et automatiseret Abandoned Cart Recovery Flow. Sørg for at personliggøre hver eneste e-mail, du sender, og inddel dine permissions i segmenter, som du lærer dem bedre at kende gennem deres adfærd.

Hver eneste gang du ser en mulighed for at lære dine kunder bedre at kende gennem alt fra surveys til adfærdsmønstre – så grib den mulighed.

Hold øje med mulighederne for at gøre brugeroplevelsen mere personlig på dit website. Allerede nu kan er det forholdsvist simpelt at indsætte kodestykker, der sørger for at skræddersy de produkter, der vises på din forside eller andre undersider, der er relevante at personliggøre. Disse muligheder bliver kun endnu flere i 2020, så her skal du helst ikke sove i timen.

voice search

# 3: Fremtidens AI er ikke længere nær – fremtidens AI er her

Alle taler om kunstig intelligens, og af en eller anden årsag bliver det oftest associeret med noget, der vil præge vores hverdag i fremtiden.

Men kunstig intelligens er ikke længere fremtiden.

Kunstig intelligens er nutiden.

Og i 2020 bliver du nødt til at integrere kunstig intelligens i din digitale markedsføring.

Måske tænker du nu, at brugen af AI er i modstrid med forrige trend, der går ud på at personliggøre din markedsføring. Men faktisk komplimenterer de to trends hinanden rigtig godt.

For det er svært at være personlig med alle dine kunder i din digitale markedsføring. Særligt når flere og flere forbrugere i højere grad har en forventning til, at du vil være personlig. Og særligt når flere og flere forbrugere i takt med den teknologiske udvikling forventer en hurtigere svartid fra dig end nogensinde før. Og derfor er kunstig intelligens en gave.

For med kunstig intelligens kan du være personlig i det selvsamme øjeblik, dine kunder forventer det.

2020 kommer til at byde på endnu flere muligheder inden for kunstig intelligens.

Vi ser trenden inden for SEO og voice search, og vi ser den inden for chatbots. Vi ser den inden for push notifikationer, og vi ser den inden for stemmeassistenter. Maskinerne er her for at blive, og søgemaskinernes og mediernes algoritmer bliver hele tiden bedre. Det handler om at bevise, at du kan give den bedste og mest effektive brugeroplevelse på dit respektive marked.

Sådan kan du bruge trenden i din digitale markedsføring for 2020:

Vi har jo egentlig været inden på det. Vil du følge med trenden for 2020, skal du implementere chatbots og push notifikationer i din digitale markedsføring. Du skal holde dig opdateret på Googles og Facebooks nyeste algoritmer, så du kan forberede dig på at tilpasse din digitale markedsføring til deres krav.

Måske har du hørt før, at det forudsiges, at mere end halvdelen af alle søgninger i 2020 vil blive foretaget via Voice Search. Denne forudsigelse må du ikke tage for bogstaveligt (du bør i hvert fald forholde dig kritisk til den), men derfor er det stadig en god idé at optimere din side mod Voice Search. Hvis du ligeledes sørger for, at dine produkter også kan købes via Voice Search, så er du rigtig godt på vej.

Det allerbedste, du kan gøre for din digitale markedsføring i 2020, ligger faktisk lige til højrebenet. Men det er klart også den sværeste opgave af dem alle sammen: Du skal bevise over for Google, de sociale medier og ikke mindst kunderne, at alle dine markedsføringstiltag har til formål at imponere…

Kunderne.

De siger go’ for os

 

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at bygge bro mellem deres forretning og kunder. Vi skaber relevant trafik, øger omsætningen og styrker deres digitale tilstedeværelse.

Få en gratis analyse

Lad os tage en snak

Samtaler fører til forandring og vi kan hjælpe dig med at kortlægge den rette digitale strategi, så du kan indfri dine vækstmål. Vil du gerne overhale dine konkurrenter?