Insights / SEO

Blogindlægget om blogindlæg
(og hvorfor du bør have en content plan)

Den grumme sandhed: Du bruger for lidt tid på din blog. Første step mod nye tider: En content plan.

blogindlæg om blogindlæg

 Hvis du søger på Google efter en content plan eller måske endda en content plan template, vil du bl.a. blive mødt af kalendertemplates og guides til din SoMe content plan. Alle sammen content planer, som kan hjælpe dig med at strukturere diverse marketingindsatser for det næste… ja, år.

Så inden du læser videre, vil du måske sætte pris på at vide, at dette blogindlæg ikke er ligesom alle de andre. Vi graver nemlig et spadestik dybere og kommer helt konkret til at have fokus på din blog og evne til at skrive gode blogindlæg.

Indholdsfortegnelse

 Men ikke bare gode blogindlæg, som du selv kan lide at læse igen og igen, fordi du er så stolt af dem. Nej, blogindlæg, som både engagerer dit publikum, giver dem lyst til mere, og som bidrager som en vigtig del af kunderejsen. Vi kommer til at have fokus på, hvordan din Content Marketing strategi, og herunder content plan, bør inkorporeres i din SEO strategi, således at de to spiller hinanden stærkere.

Men inden vi kommer til alt det juicy indhold, skal vi lige have skabt rammerne for dette blogindlæg om blogindlæg. For først skal du lige have 3 grunde til, hvorfor du bruger for lidt tid på din blog:


 3 grunde til, at du bruger for lidt tid på din blog:

3 grunde til du bruger for lidt tid på din blog
  1.  Indhold er guld (hvis det er godt indhold vel at mærke)
  2. Blogindlæg er dit safety net, når du skal optimere dine Topic Clusters
  3. Blogindlæg er en lifechanger, når du skal afdække nye potentielle søgetermer ifm. dine trafikmålsætninger

 Når først vi er enige om, at du er mentalt klar til at bruge mere tid på din blog (og her mener jeg ikke bare, at du skal skrive flere blogindlæg – du skal optimere dit blogunivers), kan vi komme til alt det sjove.


 1. (Godt) Indhold er guld

godt indhold i et blogindlæg

 Den har du hørt før. ’Content is King’, som Bill Gates formulerede det, da han i 1996 påstod at indhold ville være vejen til at tjene penge på internettet. Og han havde ret.

Men hvor det før i tiden bare handlede om at producere så meget indhold som muligt, handler det i dag mindst lige så meget om at producere godt indhold. Indhold, som skaber engagement og konverteringer (købs- såvel som mindre konverteringer), og som gør din målgruppe tørstig efter mere.

Det er den type indhold, du skal sigte efter for din forretning. Det er den type indhold, der er bæredygtig, og sådan er det også i SEO-øjemed.

Og netop dét skal vi ind på nu.

Gode blogindlæg er din vej til at rangere på forskellige søgeord

Næste gang du skriver en hamrende god tekst, som hjælper dine kunder på vej mod det, de søger, og som samtidig er smadderspændende at læse – så vil den uden sammenligning være det mest solide fundament for at kunne rangere på Google. Næste gang du skriver sådan en tekst, bør du altså lige tage et ekstra kig og sørge for, at du har udvalgt dit fokussøgeord, og at det også kommer til udtryk. Det er en oplagt mulighed for at vise Google, at du forstår søgehensigten og ikke bare stopper teksten med søgeord, fordi du kan.

Gode blogindlæg bør forkæles med en content upgrade

Endnu en grund til at indhold er guld: Content upgrades. Content upgrades, som er lig med mikrokonverteringer i form af permissions, som er lig med din vej til kundeengagement, som er din vej til at charmere dig ind hos Googles algoritmer. To fluer med et smæk, og så er den ged barberet.

Så næste gang du skriver et hamrende lækkert blogindlæg, som driver en masse trafik og bidrager til øget tidsforbrug på siden – så sørg lige for at gøre dine odds endnu bedre ved at tilføje en content upgrade.

En content upgrade er et tidskrævende stykke indhold i sig selv. Så jeg forstår godt, hvis du ikke lige har tusindvis af dem liggende på lager. En content upgrade kan være alt fra en e-bog, et on-demand webinar, en videoguide, en skabelon, you name it. Kun fantasien sætter grænser.

Eneste krav?

– Det skal være attraktivt indhold, din målgruppe har lyst til at downloade. Og hvis dit blogindlæg i forvejen er til et 12-tal – så er din content upgrade næsten gratis.

Og nu hvor jeg har prædiket så meget om, at du skal tilbyde en content upgrade, skal jeg heller ikke være dobbeltmoralsk. Så her er naturligvis en content upgrade til dig:

3 eksempler på content planer

Jeg vil ha'

 2. Blogindlæg er dit safety net, når du skal optimere dine Topic Clusters

topic cluster i et blogindlæg

 Vi er i en tid, hvor Google’s core updates hele tiden gør det sværere at rangere i søgeresultaterne – simpelthen fordi Google bliver klogere til at forstå forbrugerens søgeintention, og konkurrencen bliver hårdere.

En af de største trends inden for SEO i 2022 er derfor at inddele dine vigtigste søgeord i topics og støtte op omkring dem med topic clusters.

Og lad os så lige antage, at du allerede har bygget det skarpeste content map (du har jo muligvis lige downloadet vores skabelon), og at du har fuldstændig styr på dine topic clusters, fra pillar pages til supporting pages. Du mangler bare en god vinkel til at afdække alle de vigtigste søgeord.

Igen kommer blogindlæg ind i billedet. Og her vil de gode blogindlæg (ja, de skal være gode – hellere 2 gode blogindlæg, der kan rangere, end 20 gode blogindlæg der reelt set er overflødige) agere som dit safety net, når du mangler indhold til at støtte op om dine vigtigste og mest konkurrenceprægede søgeord.

Så hvis du ikke lige har lyst til at ”forurene” dine produktsider med en masse tekst, men du vil gerne støtte op om vigtige søgeord på din kategoriside – så er blogindlæg vejen frem.


 3. Blogindlæg er en lifechanger, når du skal afdække nye potentielle søgetermer i forbindelse med dine trafikmålsætninger

Segmenter i et blogindlæg

 Tænk hvis du kunne score en stor del af din trafik fra indhold, som ikke har krævet ret meget af dig at producere. Nemlig indhold optimeret mod søgeord og søgetermer, som du ikke lige havde som første prioritet. Ja, selv de søgetermer, som du ikke lige havde forestillet dig, at du kunne afdække, fordi de kræver en anden vinkel, end hvad du er vant til.

Lad os tage et konkret eksempel:

”Hvordan skriver man et godt blogindlæg” er en af de søgetermer, der kunne være relevant at skrive et blogindlæg om, hvis du gerne vil rangere på ”blogindlæg”. Søgetermen ”hvordan skriver man et godt blogindlæg” har i gennemsnit 10 månedlige søgninger, så der er altså ikke ret meget volumen – men til gengæld er konkurrencen også derefter.

Så lad os sige, du sælger kurser i at skrive gode blogindlæg, og du gerne vil rangere på søgeordet ”blogindlæg”. Det første du gør, er at foretage en dybdegående søgeordsanalyse, og derefter går du ellers bare i gang med søgeordsplanlægning, herunder inddeling af dine søgeord i topic clusters.

Under søgeordsanalysen har du fundet en række søgetermer, som alle sammen er formuleret som spørgsmål. Og særligt denne type søgetermer lægger direkte op til, at du skriver et blogindlæg om det. Brug spørgsmålet i overskriften, så forbrugeren ved, at de kan glæde sig til at få svaret, de leder efter. Sørg for at linke internt til din pillar page, og pludselig er dit blogindlæg ikke bare en støtte til dine vigtigste kategorisider – det er også en kilde til ny trafik og awareness, du ikke ville få ellers.

Et endnu mere konkret eksempel:

  • Du vil gerne rangere på søgeordet “Seng” (17.000 søgninger i gennemsnit pr. måned).
  • I din søgeordsanalyse og content plan har du negligeret søgetermer som “Hvilken seng skal jeg vælge” (300 søgninger i gennemsnit pr. måned) og “Hvordan vælger man en seng” (50 søgninger i gennemsnit pr. måned), fordi de ikke gavner brugervenligheden på din Pillar Page.
  • Løsning: Du skriver blogindlæg med søgetermet som overskrift. Du tilføjer blogindlægget i din content plan og bruger det som Supporting Page til din Pillar Page. Og så besvarer du lige en masse forbrugerspørgsmål i samme omgang og bruger det til en FAQ-markup. Så sikrer du samtidig, at dit blogindlæg også skiller sig ud i søgeresultaterne, når først det er begyndt at rangere.

Så hvordan skriver man et godt blogindlæg?

Konklusion. Du har jo klikket dig ind på indlægget, fordi du er blevet lovet et blogindlæg om blogindlæg. Og selvom vi vist godt kan blive enige om, at vi allerede har talt en masse om blogindlæg, så har vi mere talt om, hvorfor du skal bruge mere tid på blogindlæg.

Så her til sidst skal du da lige have noget mere konkret med ift. hvordan du bliver god til at skrive gode blogindlæg.

De tre vigtigste elementer:

  1. Struktur
  2. Skriv direkte til læseren
  3. SEO

Men inden jeg lige uddyber tre ovenstående elementer, synes jeg lige, du skal have muligheden for at downloade min personlige tjekliste til det gode blogindlæg. Snup den, kopier den og gem den til eget brug. Hvis du har lyst.

Få din helt egen personlige
tjekliste til det gode blogindlæg

Jeg vil ha'

 1. Struktur

Du kan nemt blive revet med, når du skriver om noget, du brænder for, og det er kun en fordel for dit blogindlæg, hvis læseren kan mærke din passion gennem dine ord. Men netop her skal du være opmærksom på, hvornår du taber den røde tråd. Og hvis du taber den røde tråd, taber du også læseren.

Et godt tip er at skrive alle dine overskrifter på forhånd. På den måde sikrer du dig, at du bliver holdt i ørerne, hvis du kommer på afveje og mister fokus på det, som blogindlægget egentlig handler om.

En god struktur har følgende elementer:

  • En fængende indledning, der berør emnet i overfladen, og som samtidig italesætter de pains og udfordringer, læseren står med. Giv dem en fornemmelse af, at du har tænkt sig at løse deres problemer, og at de bare skal starte med at læse dit blogindlæg.
  • Flere underoverskrifter, hvor du fx inddeler blogindlæggets vigtigste elementer i punktform. Underoverskrifter og korte afsnit gør dit blogindlæg nemmere at læse. Og så øger du sandsynligheden for, at læseren bliver hængende til den bitre ende.
  • En konklusion, der opsamler de vigtigste pointer fra blogindlægget. Præcis som alle de opgaver, du har skrevet i skolen.

2. Skriv direkte til læseren

Brug en aktiv stemme og skriv direkte til læseren. Dine læsere skal kunne mærke, at du er en rigtig person, og at du har lagt tid og kærlighed i din tekst. Og de skal også kunne mærke, at du er interesseret i dem og deres motivation for at læse dit blogindlæg.

Skriv aldrig noget, du ikke ville sige i daglig tale. Ellers har du med garanti tabt dine læsere efter de første par sætninger.

Pas på med at bruge et indforstået sprog, som kun dine kollegaer (som er lige så specialiserede som dig) ville kunne forstå.

Vær PRAGMATISK. Men pas på med at blive for pædagogisk.

3. SEO

Den del har vi allerede været ret meget inde på allerede. Men det er bare så megaværdifuldt at indtænke SEO i dine blogindlæg. De skal ikke skrige af SEO (også derfor jeg lettere modvilligt skrev SEO på som punkt 3 frem for punkt 1) – for det skal først og fremmest handle om læseren.

Men hver gang du skal skrive et nyt blogindlæg, så gør det til en vane at lave en mindre søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse som sikrer dig, at du har de rette søgeord i baghovedet, når du begynder at skrive din tekst.

Når først du har strukturen og kvaliteten af dit blogindlæg på plads, så vil en smule SEO-kærlighed være vejen frem til ny trafik. Så meget ny trafik, at du vil få en følelse af, at det kribler i fingrene, fordi du bare så gerne vil skrive et blogindlæg mere.

God fornøjelse.

Brug for hjælp til Copywriting?

Få Julie til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?