Case study

PLAZA: 306 % vækst i profit på ét år

Hvordan sikrer PLAZA sig vækst i et presset marked med stigende konkurrence?

I takt med at e-commerce-markedet bliver mere konkurrencepræget og omkostningerne stiger, er udfordringen for mange webshops, hvordan man skaber vækst uden blot at øge marketingbudgettet. PLAZA Ure & Smykker, en landsdækkende kæde med både fysiske butikker og e-commerce, stod over for netop denne udfordring i 2023. Hvordan kan man sikre profitabilitet i en situation, hvor datagrundlaget er tyndt, og marketingindsatsen ikke leverer den ønskede bundlinje?

Udfordringen: Et for tyndt datagrundlag og manglende profitabilitet

PLAZAs datagrundlag var simpelthen ikke tilstrækkeligt til at træffe velinformerede beslutninger. De indsigter, de fik fra GA4, var for begrænsede og misvisende til at understøtte en datadrevet vækststrategi. På samme tid oplevede de, at den traditionelle ROAS-optimering ikke længere bidrog til en tilfredsstillende bundlinje i deres e-commerce indsats.

Konkurrencen i markedet voksede, omkostningerne steg, og uden en tydelig strategi risikerede PLAZA at blive udkonkurreret af mere datadrevne aktører, der kunne optimere deres marketingindsats for profit frem for blot omsætning.

Løsningen: Styrket datagrundlag og profitoptimering gennem POAS

For at vende situationen har vi etableret et stærkere datagrundlag og skiftet fra ROAS til POAS-optimering (Profit on Ad Spend), eftersom PLAZA er et multibrand og har mange forskellige avancer på deres produkter.

Ved at implementere serverside-tracking og skifte til et tredjeparstværktøj har vi øget indsigt i, hvilke kanaler der driver den største profit for PLAZA helt ned på produktniveau.

Samtidig har vi en større indsigt i de omkostninger, der også er med til bl.a. at påvirke AOV og CLV, som gør os bedre i stand til at analysere og træffe bedre beslutninger.

Vi har desuden designet et skræddersyet dashboard, der viser de metrikker, der er mest relevante for PLAZAs forretningsstrategi. Dette har givet os en klarere forståelse af, hvordan vi bedst kan optimere deres marketingindsats – ikke blot for at øge omsætningen, men for at skabe reel profit og vækst.

  • Implementeret tredjepartsværktøj til tracking
  • Gået fra ROAS til POAS targets på vores Paid-aktiviteter
  • Større indsigt i omkostninger og kunderejsen
  • Kortlagt en klar strategi & index-targets for deres multibrand store & fysiske butikker

Vi er meget tilfredse med den kompetente rådgivning og stærke eksekvering, som Plutonic har vist sig at bidrage med, indenfor både den fysiske og digitale forretning i PLAZA.

Aske Frederiksen

CEO, PLAZA

Resultatet af indsatser

+306 %

Profit YoY

+200 %

Tracking uplift

+3

Nye personer i teamet

Resultatet: Markant vækst i profit og effektivitet

Ved at skifte fokus fra ROAS til POAS har PLAZA nu en mere datadrevet og profitfokuseret tilgang til deres marketingstrategi. Vi har skabt et fundament, hvor de kan træffe informerede beslutninger, der driver vækst på både toplinje og bundlinje.

  • 306 % vækst i profit YoY
  • 200 % forbedret tracking gennem serverside-implementering

Next step: Synergi mellem online og fysiske butikker

Med et styrket fundament for PLAZAs e-commerce indsats er næste skridt at skabe en stærk synergieffekt mellem deres online marketing og deres fysiske butikker. Vi vil også fokusere på at styrke PLAZAs private-label brand og øge salget herigennem.

Plutonic vil fortsætte samarbejdet med PLAZA i en ny og spændende periode af virksomhedens rejse.

 

 

 

Er din webshop
klar til vækst?

Lad os tage en uforpligtende samtale om dine vækstmuligheder
– og hvordan vi kan hjælpe dig med at nå dem.