Hvordan sikrer WeightWorld sig vækst i et stagneret marked, hvor de har været afhængige af få bestsellers?
I en tid, hvor konkurrencen på e-commerce-markedet er intens, og marketingomkostningerne stiger, stod WeightWorld overfor udfordringen med at skabe vækst uden blot at hæve budgetterne. Som en international webshop inden for sundhed og kosttilskud var deres vækst i Danmark stagneret, og de var afhængige af et smalt udvalg af bestsellers. Hvordan kan man opnå profitabel vækst i et konkurrencepræget marked, når marketingindsatsen ikke skaber de ønskede resultater?
WeightWorld er en international e-commerce virksomhed, som sælger kosttilskud og træningsudstyr, der hjælper danskerne med vægttab og sundhed i en travl hverdag.
Virksomheden blev grundlagt i 2005, er certificeret med E-mærket, og har opnået en imponerende Trustpilot-rating på 4,5 baseret på over 4.000 anmeldelser.
WeightWorld stod overfor flere udfordringer
- WeightWorld oplevede vanskeligheder med at skalere og opnå vækst gennem deres primære marketingkanaler. Deres interne marketingafdeling manglede de nødvendige kompetencer og indsigt i det danske marked, hvilket gjorde, at resultaterne stagnerede.
- En væsentlig del af deres omsætning kom fra det populære produkt, Vibrationstræneren. Selvom WeightWorld tilbyder et bredt udvalg af egenproducerede kosttilskud med højere profitmarginer, var salget fortsat afhængigt af et begrænset antal populære produkter.
- Derudover var deres content og kommunikation ikke tilstrækkeligt effektive og manglede sammenhæng. Der var en manglende indsigt i, hvilket content der faktisk performede, behovet for en ny brand guideline, og evnen til at producere nyt content løbende og agilt.
- Selvom WeightWorld ønskede at opnå organisk vækst, havde deres eksisterende SEO-strategier fra andre internationale markeder ikke den ønskede effekt i Danmark. De manglede den rette strategi og eksekvering.
Hvis WeightWorld ikke adresserede disse udfordringer, risikerede de fortsat stagnation i deres vækst og en afhængighed af få populære produkter, hvilket kan gøre dem sårbare over for markedsændringer.
Implementering af strategi
Bedre branding gav bedre performance
Det stod hurtigt klart, at der tidligere var alt for meget fokus på ren performance. Vi indså, at der var behov for en ny content- og kommunikationsstrategi, som var mere bæredygtig.
Vi har skabt en gennemgående rød tråd i al content og derefter testet og justeret det baseret på data. I stedet for kun at fokusere på produkterne, begyndte vi også at dykke ned i de emotionelle aspekter og de bagvedliggende grunde til, hvorfor folk vælger netop deres produkter.
Flere ben at stå på
WeightWorld har et stort udvalg af produkter, hvor de er meget konkurrencedygtige på kvalitet og pris. Vi satte fokus på produkter, der ikke var best sellers for at kunne skalere bredere.
Her så vi hurtigt et afkast, og gennem løbende søgeordsanalyse spottede vi trends, så vi kunne skabe synergi mellem SEO og paid marketing.
Udbyttet
Vores samarbejde skabte fra første måned værdi for WeightWorld, der flere måneder har slået omsætningsrekorder og øget profit.
Lindsay og WeightWorld-teamet har fået mere tid til at optimere på webshoppen, udvide med Affilate-samarbejder, lancere lager i Danmark og dykke ned i forretningen. Det har også været med til at bidrage til den positive vækst.