Når Danmark lukker ned – vores take på, hvordan du skal reagere som virksomhed

Coronavirus har medført store ændringer for det danske samfund. Her er vores take på, hvordan du kan håndtere konsekvenserne som virksomhedsejer.

Onsdag den 11. marts 2020 kl. 20:30 tabte de fleste danskere kæben. Hjemme i stuerne blev der skruet ned for samtalerne og op for fjernsynet, og statsministeren formåede at fange danskernes fulde opmærksomhed for en stund. Men så varede den stund heller ikke længere, for få minutter efter var halvdelen af Danmarks befolkning på vej til deres nærmeste supermarked, på trods af statsministerens forsikring om, at vi ikke er på vej ind i en fødevarekrise.

Men selvom vi ikke er på vej ind i en fødevarekrise, kan disse tider godt føles som en krise på mange andre områder. Og der er slet ikke noget at sige til, at du som virksomhedsejer eller medarbejder er en smule bekymret for de økonomiske konsekvenser i virksomheden.

Her er vores råd til, hvad du kan gøre som virksomhed for at minimere de økonomiske konsekvenser og samtidig efterleve regeringens opfordringer og påbud.

Hvad skal jeg gøre med min digitale markedsføring?

Coronavirusset har sat sit præg på forbrugersalget og ligeledes det danske aktiemarked løbende, som det har bredt sig og fundet vej ind til dansk jord. Derfor har rigtig mange virksomheder kunnet mærke en effekt på deres omsætning generelt i hele marts måned.

Selvom regeringen endnu ikke har påbudt private virksomheder at lukke deres fysiske butikker, er der nok ingen tvivl om, at antallet af borgere, der bevæger sig ud i offentligheden for at kigge på sko, vil være ret begrænset de næste par uger.

Det er nu, du skal være taknemmelig for alle dine digitale markedsføringsaktiviteter.

For særligt nu vil din virksomhed være afhængig af digital marketing.

De danskere, som er sendt hjem eller er i karantæne, og som ikke har mulighed for at fortsætte arbejdet hjemmefra, skal finde noget at bruge de næste par uger på. Og når de så vælger at bruge deres til på Google eller sociale medier, så skal du selvfølgelig være der.

Hold øje med din betalte annoncering

Behovet bliver ikke mindre, og danskerne vil derfor stadig købe produkter inden for personlig pleje mm. Derfor kan den ellers alvorlige situation pludselig en stor mulighed for din online forretning.

Dog er vi stadig i en tidlig fase, hvor det er svært at sige, hvordan købsadfærden vil blive påvirket de næste par uger. Det er ikke til at forudsige med sikkerhed, om den almene dansker vil prioritere online indkøb af unødvendige forbrugervarer og luksusvarer i en tid, hvor alle påvirkes psykisk i større eller mindre grad.

Derfor anbefaler vi, at du holder skarpt øje med dine aktive Google Ads kampagner såvel som din annoncering på sociale medier. Overvej om du skal skrue op eller ned for dine budgetter og sæt de kampagner på pause, som du allerede nu ved, ikke vil performe i den kommende periode.

Overvej desuden hvad det er for nogle af dine produkter eller services, der vil være mest attraktive i den kommende periode. Sælger du for eksempel fitnessudstyr, der kan bruges i hjemmet, kunne disse produkter være oplagte at pushe ud til de forbrugere, som får svært ved at undvære deres fitnesscenter de næste par uger.

betalt annoncering

Allokér dine indsatser hvor det giver mest mening

Arbejder du med digital marketing til hverdag, og ser du ingen mening med at bruge tid eller budget på betalt online annoncering i den kommende periode, kan du heldigvis bruge din tid på alle de opgaver, du ellers plejer at nedprioritere. Sørg for at udarbejde en masse lækkert content til din e-mail marketing  såvel som din søgemaskineoptimering. Kæl lidt ekstra for de projekter, som normalt skal hurtigt ud af verden og arbejd på at give brugeren en tryg og rar brugeroplevelse på dit site. Det er især i perioder som denne, hvor du har mulighed for at opbygge tillidsfulde relationer til dine kunder, og det kan du i den grad bruge din content marketing og dine nyhedsmails til.

Hvordan sikrer jeg, at min forretning ikke går i stå?

Medmindre du sælger fødevarer eller håndsprit, kan du desværre nok ikke undgå, at din forretning kommer til at blive påvirket af situationen i en eller anden grad.

Følger du dog ovenstående råd og sørger for at holde godt øje med din betalte annoncering, skal du det hele nok ordne sig på den ene eller den anden måde. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, hvis du har specifikke spørgsmål til din case, eller hvis du har brug for hjælp til din digitale markedsføring i den kommende periode.

Men foruden det at fastholde motivationen, tålmodigheden og humøret, er der naturligvis også nogle ledelsesmæssige beslutninger, du bliver nødt til at forholde dig til.

Foreslå virtuelle møder frem for at aflyse

Efter regeringens ønske om et forbud mod forsamlinger på mere end 100 mennesker kom på banen onsdag aften, har der været en tendens til, at fysiske møder er blevet aflyst eller udskudt minimum 14 dage. Det er naturligvis også den helt rigtige reaktion efter omstændighederne.

online møder

Er din virksomhed afhængig af møder med kunder, leverandører eller andre vigtige aktører, kan du med fordel være proaktiv og foreslå virtuelle møder frem for at aflyse dem.

Sørg for at tage initiativ til flere virtuelle møder og gør dit bedste for at få mest muligt ud af dem.

Vær den gode leder og tag arbejdet med hjem

Selvom det endnu ikke er påbudt af regeringen, at private virksomheder skal lukkes ned, anbefales det alligevel at du gør, hvad du kan for at efterleve deres opfordringer.

Hvis dine medarbejdere kan arbejde hjemme, så lad dem arbejde hjemme. Mange af dem vil føle et stort ansvar, hvis du lader beslutningen være op til dem, og du sender kun et godt signal som leder, hvis du opfordrer dem alle til at arbejde hjemme.

Og så er der spørgsmålet om effektiviteten. Måske er det netop dette dilemma, der holder dig fra at tage denne beslutning.

Du kan selvfølgelig ikke vide med sikkerhed, at dine medarbejdere vil arbejde lige så effektivt, hvis ikke de er til stede på arbejdspladsen. Når det så er på plads, så skal det lige nævnes, at langt de fleste medarbejdere vil være mere motiverede for at arbejde effektivt, hvis du udviser tillid og netop giver dem denne mulighed. Der findes flere cases, hvor virksomheder har været nødsaget til at lukke kontoret ned i en periode af den ene eller den anden årsag, og i langt de fleste tilfælde viser denne periode sig at være særdeles produktiv for virksomheden. Se det som en mulighed for at give dine medarbejdere frihed under ansvar, og lad dem så bevise, at de kan leve op til dette ansvar. Sådan er vi nemlig indrettet som mennesker.

Der findes flere metoder, der kan bidrage til en effektiv arbejdsdag i det enkelte hjem. Bevar for eksempel de faste mødetider, og inviter medarbejderne på en (frivillig) virtuel frokostpause. På den måde bevarer du arbejdskulturen så meget som muligt, ligesom du bidrager til en øget fællesskabsfølelse.

Hav desuden forståelse for, at medarbejdere med børn vil få sværere ved at opretholde effektiviteten hele dagen. Vær fleksibel og giv mulighed for, at disse medarbejdere kan rykke nogle af deres arbejdstimer til om aftenen.

 

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at bygge bro mellem deres forretning og kunder. Vi skaber relevant trafik, øger omsætningen og styrker deres digitale tilstedeværelse.

Få en gratis analyse

Lad os tage en snak

Samtaler fører til forandring og vi kan hjælpe dig med at kortlægge den rette digitale strategi, så du kan indfri dine vækstmål. Vil du gerne overhale dine konkurrenter?