Hvad du skal sige til dine kunder, når der er gået pandemi i corona-mails

Alle taler om corona. Dine kunder er trætte af at høre om det. Men du kan heller ikke stoppe et salg ned i halsen på dem. Hvad skal du så sige?

corona e-mails

”Behøver jeg virkelig at modtage en corona-email fra samtlige nyhedsmaillister, jeg engang er kommet til at skrive mig op til? Jeg har forstået det nu. I er her stadig.”

Det danske forbrug styrtdykker, og nogle brancher har det værre end andre. I tider som disse kan det være svært at finde ud af, hvad du skal sige til dine kunder. Men det er ikke nu, du skal stoppe med at tale til dem.

Du skal simpelthen bare finde ud af, hvad det er, du skal sige til dem.

Og så skal du finde ud af, hvem du skal sige hvad til.

Hvis du er virksomhedsejer af en lille eller mellemstor virksomhed, eller hvis du er kommunikationsansvarlig for en større virksomhed, så er dette måske nogle af de frustrationer, du har været igennem den seneste periode:

Først og fremmest er du bekymret for dit og dine kæres helbred.

Derudover er du en anelse bekymret for de økonomiske konsekvenser og din erhvervsmæssige fremtid.

Du har svært ved at arbejde hjemme, eller også føler du dig mere stresset end før, fordi du ikke kan skelne mellem arbejdstid og fritid.

Dine kunder fokuserer på deres hverdag og helbred. De åbner dine e-mails, men ignorerer indholdet.

Du ved ikke længere, hvad du skal sige.

Her er et eksempel på, hvordan du – trods dine ellers gode intentioner – måske har håndteret coronasituationen knap så hensigtsmæssigt i din e-mail marketing.

(Måske har jeg overdrevet scenarierne en smule – men overdrivelse fremmer forståelse).

Hvordan du måske har håndteret situationen indtil videre

Corona dag 1:

Du sender en mail til hele din e-maildatabase med emnefeltet: ”Vi går online. Men vi er her stadig.”

Corona dag 2:

Du sender en mail til hele din e-maildatabase med emnefeltet: ”Fri fragt i coronatiden.”

Corona dag 4:  

Du sender en mail til hele din e-maildatabase med emnefeltet: ”Keder du dig derhjemme? Brug tiden på at udforske disse lækre nyheder!”

Corona dag 6:

Du glemmer at slå dit eventbaserede automatiserede e-mailflow fra, og du kommer derfor til at sende denne e-mail til de af dine subscribers, der bestilte deres påskeferie på samme tidspunkt sidste år: ”Påskeferie i Barcelona, Rom eller London, [Fornavn]? Verden er kun et skridt væk”.

Inden vi går videre til det næste scenarie…

Så sørg hellere lige for, at du i hvert fald ikke er en af dem, der kan skrive under på ovenstående scenarie.

Corona dag 7, 8 og 9:

Du sender en mail til hele din e-maildatabase med et emnefelt, der grundlæggende har dette budskab: ”Køb, køb, køb. Du sidder jo alligevel bare derhjemme.”

Corona dag 13:

Efter Mette offentliggør, at nedlukningen forlænges, sender du en mail til hele din e-maildatabase med emnefeltet: ”Vores butikker holder nu lukket indtil d. 13. april. Men vi er her stadig.”

Corona dag 14:

Situationen begynder for alvor at vise sine konsekvenser, og du har snart virkelig brug for flere penge i kassen. Så du prøver lige med endnu en mail til hele din e-maildatabase med et emnefelt, der grundlæggende har dette budskab: ”Du skal støtte os i en svær situation. Vil du ikke nok være sød at skrue op for dit forbrug?”

 

Måske kan du nikke genkendende til et par af ovenstående scenarier og frustrationer.

Og så har vi vist også fået etableret, hvad problemet er, og hvorfor du har valgt at læse dette indlæg.

Lad os så gå til den del, der giver dig løsningen:

 

Hvordan du skal tale om COVID-19

Om du kalder det COVID-19 eller coronavirus er dine kunder nok relativt ligeglade med.

Så lad være med at bruge din energi her.

Lad os først og fremmest tale om hvem

peberfrugter

Brug i stedet denne energi på at finde frem til, hvem af dine subscribers, du skal tale til om coronavirus.

For selvfølgelig skal du tale til dem om coronavirus.

Selvfølgelig skal du informere dem om, hvordan din virksomhed bliver påvirket, hvorvidt du holder åbent, og hvilke tiltag du ellers har sat i værk, både online og offline.

Selvfølgelig skal du fortælle dem, at du stadig er her, og at du er her for dem.

Men…

Det skal du altså ikke fortælle til dem alle sammen.

For det er bestemt ikke alle, der vil være interesseret i endnu en mail med ”corona” i emnefeltet, hvis de alligevel ikke havde tænkt sig at handle hos dig foreløbigt.

Og hvis du arbejder strategisk og aktivt med din e-mail marketing, så arbejder du også med segmentering.

Og hvis du arbejder med segmentering, så ved du også, hvem af dine subscribers, der er dine loyale kunder, hvem af dem, der elsker at læse dine e-mails, og hvem af dem der er lidt ligeglade med dig.

Hvis du arbejder med segmentering, så ved du også, hvem af dine subscribers, der gerne vil opdateres på din coronasituation.

Send derfor kun corona-updates til dine loyale kunder og læsere, så du undgår at være en af dem, der sætter gang i dette citat: ”Behøver jeg virkelig at modtage en corona-email fra enhver nyhedsmailliste, jeg engang er kommet til at skrive mig op til? Jeg har forstået det nu. I er her stadig.”

Og når det så er på plads…

Så er der ingen af dine subscribers, hverken loyale eller uengagerede, der skal føle, at du prøver at stoppe et salg ned i halsen på dem i en svær periode. Det er ikke den metode, der vil give dem lyst til at støtte din forretning.

Og så kan vi tale om hvad

peberfrugt

Vi står alle i en situation, vi ikke er vant til.

Vi mærker det både i erhvervslivet og i det private hjem.

Hele verden er vendt på hovedet.

Og dét sætter alting i et større perspektiv.

Følelsen af savn til din familie og venner bliver pludselig enormt stort, når du ikke har mulighed for at se dem.

Det er gået op for dig, hvor godt du egentlig har haft det, og hvor privilegeret du er, at det kan føles som verdens undergang, at du ikke kan komme i fitnesscenteret eller i biografen.

Og når du tænker lidt længere over det, er du også taknemmelig for, at du ”blot” skal sidde i din sofa frem for at drage i krig.

Men.

Du er stadig bekymret for konsekvenserne.

Og du føler, at du har et ansvar over for samfundet.

Dét ansvar er både sundhedsmæssigt og økonomisk.

Så du gør alligevel dit for at støtte din lokale café og de små nicheforretninger, du ikke kan undvære.

 

Har jeg ret i noget af alt det her?

Så skal jeg nok komme til sagen…

For det er ikke kun dig, der har haft nogle af disse følelser over den seneste periode.

Det har vi alle sammen.

Og det har dine kunder også.

Så dit mål er at få dine kunder til at vurdere din virksomhed til at være en af dem, de ikke kan undvære.

Og det gør du ikke ved at stoppe dine produkter ned i halsen på dem.

Det gør du ved at skabe en relation til dem. En relation, der giver dem en følelse af, at du er lige så vigtig som deres lokale spisested, uanset om dine produkter kan fodre dem på sofaen eller ej.

Så det er det, du skal tale med dine kunder om, når der ikke er mere at tale om.

Fortæl om dig og din forretning. Hvad er det, der gør din forretning unik. Hvordan får du tiden til at gå. Hvad har du af livsbekræftende historier, der kan inspirere til en bedre hverdag i en svær periode. Hvad har du at tilbyde, som kan skabe værdi for kunden, lige nu og her, men også på den anden side.

Hvis dine kunder ikke kan undvære at høre fra dig nu, så kan de heller ikke undvære dig på den anden side. Og så skal de nok gøre deres bedste for at få dig sikkert med dertil.

 

Jeg krydser fingre for dig.

Sunde hilsner,

Maria

De siger go’ for os

 

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at bygge bro mellem deres forretning og kunder. Vi skaber relevant trafik, øger omsætningen og styrker deres digitale tilstedeværelse.

Få en gratis analyse

Lad os tage en snak

Samtaler fører til forandring og vi kan hjælpe dig med at kortlægge den rette digitale strategi, så du kan indfri dine vækstmål. Vil du gerne overhale dine konkurrenter?