Med Apples nye iOS 14.4 opdatering vil de tvinge alle apps-brugere til at give deres samtykke, inden de benytter diverse apps. Men hvad betyder det egentlig?
Apple har for nyligt annonceret, at de med deres iOS 14.4 opdatering vil tvinge alle apps-brugere til at give deres samtykke, inden de benytter diverse apps. Men hvad betyder det egentlig?
Helt konkret så betyder det, at alle brugere skal give tilladelse til, at deres data må trackes og benyttes, når de anvender apps via de æbleikoniske produkter. Tidligere har processen været omvendt. Her skulle brugerne aktivt fravælge tilladelsen – nu skal de godkende tilladelsen.
Dette rammer en lang række platforme. Værst vil det gå ud over Facebook med deres enorme følgerskare.
Facebooks annonceplatform har været kendt for dens algoritmer, målretninger og deres ’People Based Tracking’-metoder, som har kunnet give unikke indsigter i ellers komplicerede kunderejser.
Men hvad betyder det egentlig for dig og din virksomhed?
Kort sagt vil du miste en stor datamængde, og det vil være endnu sværere at attribuere den reelle værdi af dine digitale indsatser. Specielt når det kommer til annoncering på Facebook.
Du har en webshop, hvor 50 % af din trafik kommer fra en Apple-enhed. Antager vi, at halvdelen af brugerne ikke aktivt giver samtykke (hvilket nok er lavt sat), så vil det fremover betyde, at du hverken kan tracke annoncernes effektivitet, eller lave tilpassede annoncer til disse brugere.
• Det vil se ud som om, at du får mindre ud af dine annoncekroner, selvom realiteten egentlig er en anden.
• Det vil være sværere at anskue den reelle værdi af din Facebook annoncering.
• Du vil maksimalt kunne tracke op til otte forskellige konverteringshændelser for hver pixel.
Men hvem vinder reelt på dette? Det korte svar er Apple og forbrugerne. Apple, fordi de udadtil vil udstråle, at de gør det i forbrugernes øjemed – og dermed kunne skabe en aura af at være forbrugernes databeskytter omkring deres brand. Forbrugerne, fordi det bliver lettere at afslå deling af deres adfærd og data på diverse platforme.
Ikke helt. Knækker du koden, så vil du have en unik mulighed for at udnytte den fremtidige usikkerhed, som med garanti vil opstå grundet ændringen. Det vil først og fremmest skyldes, at virksomheder uden denne indsigt vil være mere tilbøjelige til at rykke deres annoncebudget over til andre platforme, hvilket kan sænke CPM-priserne på Facebook som annonceplatform.
• Lavere CPM-priser grundet mindre konkurrence.
• Opsætte tekniske tiltag, såsom Conversions API, så du mister en mindre procentdel af trackingen sammenlignet med dine konkurrenters – og du dermed i en højere grad kan anspore brugeradfærden og den reelle værdi af din marketingsindsats.
• Et højere fagligt niveau vil være nødvendigt for at slå dine konkurrenter. Har du kompetencerne og indsigten i de digitale ændringer, så vil du stå stærkere. Dette kan du udnytte.
Overstående vil fremadrettet være alfa og omega at forstå, hvis du vil skabe profitable resultater.
Når det er sagt, så er der ingen, som kan undgå at miste data, når (eller hvis) opdateringen bliver en realitet.