Dyreverdenen er en dansk webshop, som sælger produkter til alle former for kæledyr. De befinder sig i en meget konkurrencepræget branche, hvor der er store aktører og derfor hård kamp om at få nye kunder og samtidig fastholde deres loyalitet.
Det er samtidig en branche, hvor der næsten findes uanet potentiale ved at arbejde med SEO og styrke sin tilstedeværelse på Google. Da der er tale om kæledyrsejere, som ofte er meget ærekær omkring deres bedste venner, så findes der ligeledes rigtig mange søgninger relateret til dyr på Google. Det er både købsbaseret søgeord, men i lige så høj grad informationsbaseret søgninger, hvor du som brand har mulighed for at indtage dig en unik position i markedet.
SEO-strategi på baggrund af analyser
Inden vi i et samarbejde kan kortlægge den bedste SEO-strategi og planlægge vores indsats, er det nødvendigt for os at foretage både en teknisk-, konkurrent- og søgeordsanalyse.
Med afsæt i den tekniske analyse kunne vi hurtige afklare forbederingsmuligheder i forhold til:
- CoreWebVital (CWV)
- Metadata
- Schema markup
Og med en konkurrent- og søgeordsanalyse har vi kunne belyse det fulde potentiale i markedet og kategorisere dem ud fra:
- Søgehensigt
- Konkurrence
- Søgevolumen
- Indtjeningsmuligheder
Med aftag i søgeordsanalysen har vi dermed kunne udarbejde en komplet contentstrategi på kommercielt niveau til kategorier og produkter, men også til brandpositionering med henblik på at skabe et blogunivers af viden om dyr. Derudover har analysen bidraget til at kortlægge både kort- og langsigtet optimeringsmuligheder, hvor linkbuilding vil være en bærende kraft til få topplaceringer på udvalgte søgeord, men også styrke hele autoriteten af webshoppen.
Indhold til kommercielle landingssider
Du har sikkert hørt om begrebet content is king og det er med god grund, eftersom tekstindhold er en stor ranking faktor i Googles øjne. Derfor er det vigtigt at have dybdegående indhold på kommercielle sider, som du ønsker er synlige på bestemte søgeord. En stor del af SEO-strategien ved Dyreverdenen har der for været at få implementeret indhold på stort set alle kategori- og produktsider. Her snakker vi ikke blot om en ligegyldig og kort beskrivende tekst på 100 ord, men indhold der griber fat omkring relevante spørgsmål og matcher søgeord, der bliver brugt på Google. Som et strategisk led for brugervenlighedens skyld bliver teksten placeret under produkterne og ødelægger dermed ikke brugeroplevelsen.
Blogunivers der generere over 28.000 besøgende
Som nævnt tidligere befinder Dyreverdenen sig i en unik branche, hvor der er mulighed for at positionere sig som ekspert og styrke sit brand ved at være tilstede, hvor kunderne søger informationer.
Søgeordsanalysen der blev udarbejdet gav også anledning til at planlægge et kæmpe univers af over 100 blogindlæg, som driver over 28.000 besøgende månedligt i dag.
Linkbuilding en afgørende faktor med høj konkurrence
Der findes over 300+ forskellige faktorer, når det kommer til søgemaskineoptimering, men hvis alle hjemmesider var identiske, er der nødt til at være en ekstern faktor, som du ikke selv kan kontrollere. Denne faktor kalder vi også for linkbuilding, hvor det handler om at få andre hjemmesider til at linke til din side.
I dette afsnit vil vi gerne fremhæve vigtigheden i at arbejde med linkbuilding og øge autoriteten til din hjemmeside.
Forestil dig din autoritet set fra Googles synsvinkel som en popularitetskonkurrence eller måske som et præsidentvalg. Formålet er at få så mange “stemmer” som muligt fra andre websites (links). Jo flere sider der linker til dig, desto mere tillid signalerer det til Google, hvilket kan forbedre din ranking.
Det minder om et traditionelt valg, hvor man kun kan stemme én gang. Denne analogi er afgørende, da Google har en lignende opfattelse. Derfor stræber vi altid efter at skaffe unikke links fra en bred vifte af hjemmesider.
Herunder ses en graf fra Ahrefs, som er et af verdens mest populære SEO-værktøjer, hvor der ses en tydelig korrelation imellem antallet af links (referring domains) og væksten i trafik.