Case study

E-commerce case med vækst under inflation og økonomisk krise

Resultat af vores strategiske indsatser

+ 102 %

Omsætning siden de gode corona år

+ 131 %

Organisk trafik

+ 26 %

Øget ROAS

Topgrej er en webshop med fysisk butik i Slagelse, der sælger alt inden for fiskegrej og har et stort ønske om at blive Danmarks førende.

Vi har arbejdet sammen med Topgrej siden 2019 og har været med både i opture under corona årene, men også økonomiske nedture med inflation og krig, som i sidste ende er blevet til højere vækst end perioderne vi så i corona årene.

Vi tror på, at det gode og tætte samarbejde i kombination med de rigtige strategiske tiltag og eksekvering heraf har hjulpet Topgrej med at komme stærkere ud af krisen.

I tæt samarbejde med Jim har vi gennem årene fokuseret på at øge synligheden af Topgrejs brand, produkter og butik på tværs af digitale kanaler. Dette inkluderer SEO, Google Ads og annoncering på Meta.

Vi har væres hos Plutonic siden 2019 og været super glade for vores samarbejde. Plutonic er faktisk det 12. bureau jeg har prøvet, men de er klart dem, hvor jeg føler mig tættest med de konsulenter, som arbejder på vores case.

Jim Jensen

Ejer

Højt afkast over tid med SEO

SEO er med den rette strategi og eksekvering over tid en af de mest værdifulde digitale kanaler for en webshop, hvis du får succes med implementeringen. Det skyldes, at du kan opnå organiske placeringer på søgemaskinerne på vigtige søgeord uden, at du behøver og betale for at få klikket. Derfor har søgemaskineoptimering været en essentiel del af vores marketingstrategi for Topgrej.

Der er mange ting, som du kan arbejde med inden for SEO og der vil altid være noget at tage fat på, hvorfor det er vigtigt at prioritere tiden og ressourcerne bedst muligt.

Vi revurderer vores strategier og indsatser løbende, da markedet altid er i bevægelse, men indledningsvis i et samarbejde starter vi altid ud med analyse arbejde og planlægning heraf, som kan være med til at skabe fundamentet for en succesfuld SEO strategi.

  • Søgeordsanalyse hvor vi vurderer potentialet ud fra nuværende placeringer, søgevolume og konkurrence i kombination med de produkter, som Topgrej ønsker synlighed på (høj avance, konkurrencedygtighed mv.)
  • Teknisk analyse hvor vi kigger på nødvendige indsatsområder og laver en prioriteret rækkefølge heraf
  • Udarbejdelse af roadmaps for vores tekniske indsatsområder, content maps og linkbuilding, så Topgrej altid har indsigt i, hvorhenne vi er i processen

Med den rigtige strategi og plan har vi kunne prioritere ressourcerne de rigtige steder, som i sidste ende har givet Topgrej et rigtigt godt afkast. Vores optimeringsarbejde består af mange facetter, men fokus og prioritering af vores ressourcer vil næsten altid være der, hvor vi ser mest “bang for the buck”. Derfor har meget at tiden været allokeret til udarbejdelse af tekster til kategorier og produkter, men også til CTR optimering og linkbuilding.

  • Uddybende tekster til produkter og kategorier, som er med til at øge synlighed på både det specifikke søgeord, men også relateret og sekundære/long tail søgeord
  • CTR optimering i form af tilpasset title tags, meta beskrivelser og ikke mindst FAQ schema opsætning
  • Øget autoritet til domænet via ekstern linkbuilding fra autoritære sider

Indhold er en af de største faktorer, når det kommer til at rangere på Google, eftersom deres crawlbot scanner din side og aflæser indholdet og dermed finder en sammenhæng i hvad siden handler om og hvad den bør findes på. Derfor kigger vi altid på udarbejde eller tilpasse indholdet på de vigtigste sider.

Indhold giver dig også mulighed for at besvare spørgsmål, som der ligeledes søges hyppigt på Google. De spørgsmål kan du yderligere markere op med FAQ Schema mark up, så spørgsmålene vises direkte i søgeresultatet som illustreret nedenfor.

Fordelen ved det er, at du øger din synlighed og skubber konkurrenterne længere ned – derfor vil du typisk opleve en højere klikrate (CTR). Og som det ses nedenfor, så er der ingen af Topgrejs konkurrenter, som vælger at benytte sig af denne strategi (endnu!).

Indhold kan sjældent stå alene og Google kigger rigtig meget på et domænes autoritet for at vurdere, hvem der skal ligge øverst på et søgeterm. Derfor arbejder vi rigtig meget med linkbuilding, hvor vi placere artikler og links på eksterne sider med høj autoritet, som kan pege direkte over på de kategorier og produkter, vi ønsker bedre placeringer på.

Siden starten af vores samarbejde i 2020 ses det tydeligt på grafen fra Ahrefs, hvor stor en sammenhæng der er mellem øget referring domains (antallet af unikke domæner der linker) og den øget organiske trafik.

På vores 299 fokussøgeord i AccuRanker ser vi ligeledes en fremgang i placeringerne på +48 %.

Google Ads er uundværligt

Google Ads er for de fleste webshops inklusiv Topgrej en uundværlig marketingskanal, eftersom du med Google shopping kan få synlighed direkte i søgemaskinen med dine produkter. Her er høj konkurrence, så det handler selvfølgelig i den grad om, at få mest muligt ud af sit annoncebudget.
Derfor har vi i vores annoncering fokus på:

  • At drive trafik til produkter, som også kan få kunder ned i butikken – det kan være dyrere produkter, hvor du som forbruger gerne vil have vejledning eller se dem fysisk, før du køber
  • Målrette annoncer mod søgeord på baggrund af fiskeaktiviteter og ikke hvad produkterne hedder
  • Skarp optimering og tilpasninger på shopping, når der er sæsonudsving og peakperioder

Mange touch points i kunderejsen på Meta

Sociale medier og særligt Meta (Facebook & Instagram) er en stærk kanal til, at nå ud til nye potentielle kunder, men i den grad også at påvirke målgruppen under hele kunderejsen. Meta annoncering fylder ikke lige så meget som søgemaskinerne for Topgrej, hvor der er et stort erkendt behov i branchen for fiskeudstyr, men absolut ikke en kanal der kan undværes.

På Meta sigter vi efter at ramme målgruppen flere steder i kunderejsen med de rigtige budskaber og kreativer.

  • Hovedfokus på konverteringskampagner, hvor vi har målrettet nye potentielle kunder, men også tidligere kunder og besøgende
  • Retargeting udgør også en stærk målgruppe, da vi vil have fat i tidligere kunder, som får brug for forskelligt udstyr og grej i forhold til sæsonen for fiskeri
  • I annonceringen har vi fokus på at tale ind i aktuelle sæsoner og det passende udstyr, og samtidig udvise ekspertise og muligheden for rådgivning om produkterne, som man kan få i den fysiske butik, selvom man handler online
  • Geografisk annoncering til omkringliggende byer i forhold til at få butiksbesøg
01

Vi rammer målgruppen på tværs af platforme for at få det bedste mulige afkast

02

Med en langsigtet strategisk indsats har vi formået at gå fra økonomisk krise til at vækste over det høje niveau, som vi oplevede under corona

03

Branding, top funnel og i sidste ende bottom funnel sikrer os kontinuerlig tilgang af omsætning og besøg til butikken

I 2021 har vi kunne sælge stort alt, men så kommer vi til 2022, hvor omsætningen styrt dykker. Der har det været rart at have nogle samarbejdspartnere, som vil have grønne tal lige så meget som os selv. Nu står vi i slutningen af året og har bedre tal end corona årene.

Jim Jensen

Ejer

Klar til at opnå
mærkbare
resultater?

Bliv kontaktet til en uforpligtende
snak om jeres muligheder