Store ambitioner og vækstmål krævede et større setup
Da vi startede samarbejdet havde Zenegy et relativt småt og simpelt marketing setup i forhold til deres ambitioner og vækstmål. Derudover er kunderejsen som sagt meget kompleks, hvorfor det ofte kræver flere kanaler for at skabe et større sammenspil for at få resultater. Vores anbefaling var derfor at øge budgettet og være tilstede på flere medier og flere forskellige steder i kunderejsen.
De fleste fokuserer udelukkende på bottom funnel trafik og konverteringer, men det kan være problematisk med komplekse kunderejser, hvor du også er nødt til at tænkte på branding og top funnel aktiviteter som en del af dit marketings mix, hvis du over tid vil have et kontinuerlig flow i den nederste del af tragten.
I Zenegys tilfælde har det givet mening at være tilstede på både Google Ads, SEO, Meta og LinkedIn, hvor det er muligt at ramme målgruppen på tværs af de forskellige kanaler flere gange.
Holistisk tilgang til performance
Vi ser med tiden, at data bliver mere mudret på tværs af de forskellige kanaler på grund af cookies, iOS 14, GDPR og mange andre tiltag, som skal beskytte forbrugerne og deres data. Det betyder også, at det bliver sværere at vurdere performance individuelt i de enkelte kanaler, eftersom det kan give et forkert billede af hele kunderejsen og vigtigheden af de forskellige touch points.
Derfor har vi en holistisk tilgang til performance med Zenegy, hvor vi kigger på blended CPA (cost-per-acqusition), så vi får et bedre billede af helheden af den digitale indsats.
Dette kræver et tættere samarbejde og gennemsigtighed fra begge parter. Vi ved, at vi mister noget data, så når vi f.eks. skruer op for budgettet, og Zenegy mærker en større tilgang af leads efterfølgende, ser vi en sammenhæng.
De rigtige annoncetyper og formater på det rigtige tidspunkt
En stor del af vores indsats går på sociale medier, hvor vi er tilstede på både Meta og LinkedIn. Her er mulighederne mange og med det rette setup og annoncetyper, formår vi at ramme folk flere forskellige steder i tragten. Det kan bl.a. være med:
- Vi kommunikerer gennem top, mid og bottom funnel med specifik kommunikation og content, alt efter hvor folk er i kunderejsen
- Trafikkampagner med cases og udtalelser, der skaber social proof
- Lead Ads kampagner med Whitepapers
- Lead Ads kampagner med book-en-demo, som er en del af kunderejsen, når sælgerne tager leads i hånden
- Opsamling af trafik med retargeting flow
Det vigtige er ikke kvantiteten af leads, men kvaliteten. Vi har før stoppet kampagner, der var 1/6 af CPA, men stoppede hurtigt igen, da vi kiggede på kvaliteten af disse leads.
Synlighed hvor efterspørgslen er
En anden stor del af vores samarbejde går med Google Ads, da søgemaskinerne fortsat er en stor del af vores hverdag. Den helt store forskel på Google og sociale medier er, at der findes et erkendt behov på Google, når der bliver søgt specifikt efter fx lønsystem. Det vil sige personer, som er i markedet for at finde et lønsystem, hvor du har mulighed for at ramme dem på det helt rigtige tidspunkt. Det er stadig en lang beslutningsproces, hvor synlighed på mere top funnel baseret søgetermer også giver mening.
På Google Ads udnytter vi også de andre annonceringsmuligheder såsom Display og YouTube Ads, som også er en del af deres platform.