Huskeliste til overførsel af SEO-værdi før en hjemmeside-migrering
Hvis du selv har mod på at give dig i kast med migreringen af din hjemmeside, så har vi her hos Plutonic Media forsøgt at opstille en huskeliste, som du kan bruge til nemmere at overskue de vigtigste aspekter, som du bør overveje, inden du gennemfører migreringen.
Backup
Første skridt ved enhver større ændring af en hjemmeside bør altid være at lave en backup. Det gør det muligt at vende tilbage til en funktionel version af siden i tilfælde af alvorlige uforudsete hændelser.
Selvom det kan være svært og kostbart at migrere tilbage, så er det trods alt bedre end at fortsætte i den forkerte retning.
Opret testmiljø eller testside
En anden god grundregel, når det kommer til alle IT-projekter, også hjemmesideændringer, er at oprette et testmiljø. Det gør det muligt at opdage fejl, før ændringerne går live, og det kan i mange tilfælde formindske omkostningerne forbundet med projektet gevaldigt.
Hvis du opretter et testmiljø, så har du også muligheden for at udføre løbende evaluering af forskellige tiltag og på den måde hakke processen op i delprocesser. Det kan gøre migreringen som helhed tryggere, da det bliver mere overskueligt.
Gennemgang af eksterne links (backlink audit)
Et af de bedste tiltag, når man taler om at videreføre SEO-værdi i forbindelse med en hjemmeside-migrering, er at auditere sin linkprofil. Med dét mener jeg, at du bør danne et overblik over, hvor din side får links fra, og hvilke landingssider disse peger på.
I tilfælde af at nogle af disse links peger ind på landingssider, der bliver påvirket af den kommende opdatering, så bør du lave en plan for at få skiftet dem. Linket skal selvfølgelig ikke ændres, før opdateringen af siden er gennemført, da det ellers vil pege på en URL, der ikke eksisterer.
Ændringen af eksterne links kan være en tidskrævende proces. Medmindre du har fuld kontrol over alle backlinks, så vil det betyde, at der skal tages kontakt til udbyderen eller leverandøren af linket ift. at få dette opdateret. Det kan dog være risikabelt, da man kan opleve at nogle pludselig vil have penge for linket eller vælger at fjerne det. Derfor skal du overveje, om det enkelte link er relevant nok til, at du vil tage denne chance.
I samme omgang kan du med fordel også analysere og vurdere, hvilke links der faktisk giver værdi, er relevante og bidrager til sidens autoritet. Der vil med stor sandsynlighed kunne skæres en del spamlinks fra.
Jeg kan dog ikke understrege nok, hvor vigtige de relevante eksterne links er, da antallet og værdien af disse stadig er en af de absolut afgørende ranking-faktorer for søgemaskinernes vurdering af hjemmesiden.
DNS–opsætning
Hvis der er tale om et domæneskifte, så skal du have kontaktet din domænehost og få dem til at opsætte DNS (Domain Name Service), så den gamle side ”peger” ind på den nye. Det vil gøre det nemmere for søgemaskiner at forstå domæneskiftet, og på den måde videreføre SEO-værdi til det nye domæne.
I den sammenhæng skal du huske fortsat at betale for det gamle domæne. Hvis ikke man ejer det gamle domæne, så vil værdien herfra forsvinde, hvis det bliver købt af en anden. Det skyldes, at værdien af de eksterne links, der peger ind på det gamle domæne i det tilfælde ikke vil blive videreført.
En ny DNS-opsætning kan være en god måde at få værdi med fra eksterne links, som ikke er mulige at opdatere. Det er nemlig ”best practice”, og klart noget vi anbefaler at huske.
Redirects – hvilken slags?
Opsætning af redirects har jeg allerede nævnt, og det er også en af de absolut vigtigste dele af enhver migrering, da det er sådan Google og andre søgemaskiner forstår, at den gamle URL er ændret til en ny. Typen af redirect spiller dog også en rolle. Normalt skelner man mellem 302 og 301 redirects.
302 redirect
En 302 redirect fortæller søgemaskinerne, at siden du redirecter til, kun er midlertidigt flyttet. Det betyder, at den oprindelige side stadig indekseres og SEO–værdien fra denne side bliver derfor ikke videreført. Der er tilfælde, hvor dette giver fin mening som f.eks. for en sæsonbetonet landingsside. I en migrerings kontekst vil det dog betyde, at ønsket om at videreføre SEO–værdi ikke bliver opfyldt.
301 redirect
Alternativet til den midlertidige redirect er en 301 redirect. Når man opsætter en 301 redirect, opnår man det ønskede resultat om at videreføre SEO–værdien. Det skyldes, at en 301 fortæller Google, at siden er flyttet permanent og at dennes SEO–værdi/autoritet skal videreføres til den nye URL.
Canonical tags
Hvis der laves ændringer på eksisterende URL’er eller oprettes nye, så skal du også tage stilling til canonical tags.
Kort fortalt er et canonical tag et HTML element, der fortæller søgemaskiner, hvilken version af en URL, du gerne vil have til at blive vist i SERP’en (Search Engine Result Page). Det forhindrer problemer med dublicate content.
Et eksempel, hvor dette er særligt betydeligt, er kategori-URL’er med mange produkter eller indlæg og flere sider. Her vil man typisk have den samme kategoritekst til hver side, hvorfor der er er risiko for at blive straffet for dublicate content. Nedenstående illustration viser, hvordan forskellige sider refererer til en ”master” ved hjælp af korrekt canonical opsætning. De 3 landingssider har alle følgende canonical tag:
<link rel=”canonical” href=”www.eksempel.dk/kategori” />