Tvetydige søgeord = specifikke annoncer
I nogle tilfælde står du med mærker, dit eget domænenavn eller en produkttype, som kan have flere betydninger. Det kan nemt påvirke, hvilke personer du rammer med din annoncering. Det kan være makeup/hudplejemærket Rituals, skomærket Vagabond eller taske/tøjmærket Day. Her står du med den udfordring, at du potentielt kan få meget irrelevant trafik fra søgninger på disse navne samt relaterede søgninger. Det gør det besværligt at lave negative søgeordlister, der er grundige nok.
Jeg vil i denne forbindelse anbefale at tænke annonceformuleringer enormt meget ind i din kampagne, især i overskrifterne. På den måde kan du gøre endnu mere for at afholde personer, der ikke ledte efter at købe produkter, fra at klikke på dine annoncer.
Undgå intern kannibalisme
Skal vi gå helt i detaljer, giver det faktisk mening at lægge sine egne søgeord ind som negative søgeord på andre søgeord i sine kampagner. Lad mig forklare.
I din konto har du formentlig søgeord som forskellige ”søgeordstyper”. Typen indikerer, hvor konkret en søgning skal være, før dit søgeords annonce bliver udløst og vist. Den mest eksakte type er ”eksakt match”, hvor det SKAL være dit søgeord (et søgeord kan godt være flere ord i en sætning), der forekommer i søgningen i korrekt rækkefølge, kun med undtagelse af meget tæt relaterede søgninger og stavefejl.
”På den måde kan du træffe de bedste beslutninger for dine bud og budgetter.”
Eksempel: Hvis dit søgeord er [Flyrejser London], så skal søgningen også indeholde de to ord i den rækkefølge, og der må ikke være ord i mellem, før eller efter.
Men hvis du sælger flyrejser til London, har du nok også andre destinationer i dit ”sortiment”. Derfor kan det være, at det giver god mening at byde på ordet +Flyrejser, da du ikke ved, om dine kunder vil søge på ”Billige Flyrejser”, ”London Flyrejser”, ”Flyrejser Til Spanien” osv. Problemet er dog, at dine annoncetekster jo bør matche de søgninger, dine kunder foretager sig, og som minimum det søgeord, der udløses.
Hvis dine søgeord [Flyrejser London] og +Flyrejser bare får frit spil, så vil du kunne opleve, at sidstnævnte får vist sin annonce, selvom søgning præcis matcher førstnævnte søgeord. For de lever begge op til at få søgningen. Problemet er, at du jo gerne vil have din trafik så korrekt som muligt placeret i din konto. På den måde kan du træffe de bedste beslutninger for dine bud og budgetter. Desuden er det langt fra sikkert, at der står noget som helst om London i annoncen til søgeordet +Flyrejser. Ydermere så linker annoncen formentlig heller ikke ind på din underside (vi antager du har undersider) om rejserne til London. Så her giver man ikke sin potentielle kunde den bedste oplevelse, da han/hun selv skal finde den rigtige underside efterfølgende. I andre tilfælde kan brugeren føle sig vildledt til at tro, at websitet ikke havde det, han/hun ledte efter.
Det kan du løse ved at lægge de søgeord, som har bredere søgeordstyper, ind som negative søgeord på dine ”eksakt match” søgeord. Så vil dine andre søgeord ikke kunne ”stjæle” klik eller visninger fra de af dine søgeord, som du har fundet interessante nok til at tilføje som eksakte søgeord.
Oplagte negative søgeordslister
Jeg har lavet tre lister til dig, som du ved at udfylde en formular, kan downloade og implementere, eller tage det med fra dem, du kan bruge. Den første liste er om generelle ord, som har tendens til at indgå i søgninger, men som har en enorm lille sandsynlighed for at skabe konverteringer/salg/kunder. Den anden er en liste med bynavne, øer og landsdele, og den tredje er med postnumre. De kan bruges til at gardere dig geografisk. Hvis du er elektriker og arbejder i københavnsområdet, er du ikke interesseret i at blive fundet på ”elektriker vejle” eller ”elektriker i 8210”, selvom personen, der søger, sidder i København. Så med de lister kan du sikre dig ved at blokere søgninger, der er geografisk irrelevante. Du skal dog huske at fjerne de relevante bynavne og postnumre fra listerne, inden du tilføjer dem. I listen over postnumre har jeg fremhævet de ”største”, så det er mere overskueligt.
Jeg vil dog gerne lige komme med forslag til lister, som er svære at have som ”generelle”, men kan have stor effekt for dig ift. din specifikke annoncering. Det kan være dem, der giver dig allermest værdi i sidste ende.
Du har måske lavet en søgeordsanalyse af en art for at finde ud af, hvad der findes af søgevolumen på søgeord, der er relateret til din ydelse eller dit produkt. Her findes der mange værktøjer til formålet. F.eks. Googles egen Keyword Planner eller Ahrefs. Fælles for dem er, at de kan generere en liste med alle søgninger med volumen ”som indeholder ordet X”. Ser du listerne i gennem vil du formentlig se en lang række yderst relevante søgeord. Du vil dog også kunne se alle de andre. Værktøjet ved heldigvis ikke, hvad du ønsker at bruge listen til og viser dig selvfølgelig al data. Du kan så finde frem til alle de ord, du absolut ikke gider blive fundet på, men som har volumen.
Desuden vil jeg anbefale at lave en liste med mærker inden for dine produktkategorier, som du IKKE sælger, eller ydelser relateret til din service, som du IKKE tilbyder. De lister vil også gavne dig og vil gøre, at du kan tillade dig at byde på mere generiske søgeord uden at blive straffet med unødig irrelevant trafik.
Jeg håber mine andre anbefalinger, kan være med til, at din annoncering i fremtiden kommer til at performe endnu bedre.