Insights / Marketing automation

HubSpot forudsiger:
21 marketingtrends i 2023

Få et overblik over nogle af de marketing trends HubSpot forudsiger vill dominere i 2023

Blogindlæg om marketing trends i 2023

 Den digitale marketing-verden bevæger sig med lysets hastighed. De marketing trends der trendede for 6 måneder siden, trender ikke nødvendigvis i dag. Det kan derfor være svært, selv for den mest garvede marketingmedarbejder, at følge med. Alligevel er det vigtigt, at du prøver at være på forkant med de mange tendenser for ikke at tabe dit publikum.

For at gøre det bare lidt nemmere, får du her nogle af de marketing trends, som HubSpot, på baggrund af en undersøgelse, forudsiger, vil komme til at dominere i 2023.

Indholdsfortegnelse


 Marketing trends i 2023 – highlights

  1. Influencermarketing vil fortsat stige i populariteten
  2. Video-marketingmedarbejdere vil lave kort indhold
  3. Sociale medier vil blive brugt som et værktøj til kundeservice
  4. Flere virksomheder vil gøre brug af SEO for at opnå søgetrafik
  5. Mobiloptimering vil kun blive endnu vigtigere
  6. Flere virksomheder vil prioritere socialt ansvar
  7. Tæt samarbejde mellem marketing- og salgsafdelingen vil være en fordel
  8. Oplevelsesrig markedsføring kan få et comeback
  9. Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) vil være mindre populære
  10. Flere brands vil teste native ads

1. Influencermarketing vil fortsat stige i populariteten

De sidste par år har influencer-marketing for alvor fået fat, og HubSpot forudsiger, at denne tendens vil fortsætte i 2023. 89% af de adspurgte marketingfolk, der allerede gør brug af influencer marketing, vil øge eller fastholde deres investering i år.

Brugen af influencer marketing er genialt, fordi det netop giver dig muligheden for at introducere dit brand til influencerens eget publikum. Selv hvis du ikke har råd til at kaste flere tusindlapper efter en influencer, behøver du ikke se dig slået ud. Mere end 56% af marketingfolk, der investerer i influencer-marketing, arbejder med mikro-influencers (altså dem der ikke har mere end 1000-10.000 følgere). Ofte kan mikroinfluencers faktisk være mere profitable, selvom de er billigere i drift og har færre følgere, fordi de har et højere engagement.

2. Video-marketingmedarbejdere vil lave kort indhold

Kort producerede videoer har taget marketingverdenen med storm, og den tendens vil føres videre ind i 2023. Ikke mindre end 90% af de marketingfolk, der bruger kort producerede videoer, vil øge eller fastholde deres investering i år.

Længere videoer er gode til at videreformidle dybde og store mængder information om et produkt, service eller brand, men alligevel har det vist sig, at kort producerede videoer kan være langt mere effektive. Både på B2B- og B2C-markedet.

De kort producerede videoer stemmer simpelthen bedre overens med brugernes generelle adfærd online, hvor alt helst skal gå lidt hurtigere, end en hest kan rende. Mon ikke det kan være en af årsagerne til, at TikTok er eksploderet så voldsomt som det er?

Og kort producerede videoer er Plutonic rigtig gode til. Nysgerrig? Så læs mere om vores foto- og videoproduktion her.

3. Sociale medier vil blive brugt som et værktøj til kundeservice

Mere end en fjerdedel af alle marketingfolk bruger direkte beskeder (DM’s) til at tilbyde kundesupport, mens 15% planlægger at bruge det for første gang i år. Både Facebook og Instagram har udvidet deres e-handelsmuligheder. Kundeservice på de selv samme platforme kan derfor blive afgørende i den nærmeste fremtid.

Derudover kan du bruge det som et led i din kunderejse, både før og efter køb, da forbrugerne også har udvist en forøget interesse for at kommunikere med brands via DM. 20% af Gen-Z og næsten 25% af Millennials har haft kontaktet et brand på de sociale medier inden for de sidste tre måneder.

4. Flere virksomheder vil gøre brug af SEO for at opnå søgetrafik

SEO er ikke nyt, men derfor skal det med på listen alligevel, for det vil fortsat spille en vigtig rolle i den moderne marketingstrategi.

Af de trends marketingfolk vil investere flest penge i i 2023, ligger SEO på en tredjeplads lige bag kort producerede videoer og influencer marketing.

Og når interessen og behovet for SEO-strategier vokser, vil søgeoptimeringsmulighederne også kun gøre det samme. De simple indlæg med fokus på enkelte søgeordsfraser er ikke længere nok. SEO er meget mere end det!

Har du brug for ekspertrådgivning, så kan vores egen SEO-afdeling bl.a. være behjælpelig.

5. Mobiloptimering vil kun blive endnu vigtigere

Knap halvdelen af de årlige køb online sker via en mobil enhed. Og statistik set vil det kun stige, i takt med at købekraften bliver større hos Gen-Z og Millennials. Som brand bør man derfor kraftigt overveje, om mobiloptimering skal indgå i ens digitale marketingstrategi.

6. Flere virksomheder vil prioritere socialt ansvar

89% af marketingfolk der skaber indhold med fokus på social ansvarlighed, planlægger at øge eller fastholde deres investering i 2023, hvilket er næsten det dobbelte af året før.

Der er en helt klar tendens blandt forbrugerne: Social ansvarlighed, etik og gennemsigtighed betyder noget. 50% af Gen-z og 40% af Millennials ønsker, at virksomhederne tager stilling til sociale emner som bl.a. ligestilling, LGBTQ+-rettigheder og klima.

7. Tæt samarbejde mellem marketing- og salgsafdelingen vil være en fordel

Udnyt din salgsafdelings viden i din markedsføring. Et tæt samarbejde kan give dine marketingfolk et mere komplekst og komplet billede af kunderne, som i sidste ende vil bringe din virksomhed (og dine kunder) langt mere værdi.

8. Oplevelsesrig markedsføring kan få et comeback

Oplevelsesrige marketingkampagner gør det muligt for publikum at træde ind i en fordybende oplevelse, der ofte er på et fysisk sted eller via en AR/VR-platform.

De sidste par år har store marketingevents været mere eller mindre umulige på grund af pandemien, og AR/VR- oplevelser er en højrisiko-satsning, fordi det både er dyrt at investere i og kræver, at alle i ens målgruppe har adgang til den påkrævede teknologi, for at kunne få adgang til indholdet.

Men… Med pandemien overstået, er det nu atter muligt at investere i oplevelses-marketing til et større publikum på gader og stræder.

9. Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) vil være mindre populære

Der var ellers store forhåbninger til VR og AR som et led i ens marketing-strategi. I 2021 brugte 35% af marketingfolk VR eller AR som en del af deres strategi, og af dem planlagde næsten halvdelen også at bruge det i 2022. Men det billede ser umiddelbart anderledes ud i 2023, hvor mere end en fjerdedel planlægger at stoppe med brugen af det. Igen handler det både om investeringsrisikoen og brugernes tilgængelighed, men efterhånden som VR-briller og AR-apps bliver mere tilgængelige, kan dette måske vende igen.

10. Flere brands vil teste native ads

I 2022 planlagde næsten en fjerdedel af marketingfolk at bruge native ads for første gang, og dette regner man med kun vil stige i år. Grunden til netop dette vinder frem er ganske enkelt. Det virker! Af dem der allerede gør brug af denne strategi, siger 36%, at det er effektivt, mens næsten 50% siger, at det er deres bedste ROI-taktik.  I modsætning til traditionel annoncering, som er designet til at afbryde og skille sig ud, er native ads designet til at smelte sammen med brugernes andet indhold, og promovere dit brand til en ny målgruppe, som ellers aldrig ville have fundet dig. Og netop fordi native ads ikke ”føles” som traditionelle annoncer, er forbrugerne mere tilbøjelige til at se og reagere på dem – faktisk ser forbrugerne native ads over 50% mere end bannerannoncer. F.eks. er Instagram et populært socialt medie til at bruge native ads. Ved at bruge Story- eller shop-funktionerne er det muligt at dele opslag, der ligner brugernes eget indhold, mens man reklamerer for sit produkt.

Content marketing trends i 2023

Content marketing trends 2023

Mindst 47% af køberne ser tre til fem stykker indhold, før det ender med et køb, og samtidig forventer størstedelen af dem, at brands skaber indhold for at fange deres interesse.

Interessen for content marketing er derfor kun blevet større.

11.  Video vil fortsat være det mest eftertragtede format

Video har været en af de mest dominerende marketingtendenser i 2022, og det stopper ikke i år.

Video er med til at skabe en dybere forbindelse med din potentielle kundebase, og det er nemmere at omsætte til andet indhold, som f.eks. podcasts.

Tidligere har flere været begrænset af et budget, der ikke lige havde plads til dyre filmproduktioner, men det er også lavet om på. Hvor heldig kan man være?

Udviklerne af smartphones har givet os alle et videokamera og et redigeringsværktøj lige ved hånden, som gør det muligt for selv de mindste virksomheder at komme i gang med videoindhold.

12. Blogindlæg løber ingen steder

Blogindlæg har været en almindelig kendt marketingstrategi siden brands begyndte at kreere deres egne hjemmesider. Men som man siger ”kærlighed har ingen alder”. Det virker simpelthen stadig. Endda så meget at hver tredje marketingmedarbejder laver egne blogindlæg.

Derudover viser HubSpots undersøgelse også, at forbrugerne rent faktisk læser de her blogindlæg, og at de bliver brugt i forbindelse med køb.

Udover forbrugerengagement og potentielle konverteringer er blogindlæg også meget anvendelig i din jagt på søgemaskineoptimering. Websites med solide blogs har mere søgepotentiale og kan lettere implementere SEO-strategier.

13. Cases vil fortsat indbringe leads og bidrage til dit brands troværdighed

Case-videoer eller tekster i et længere format giver dit publikum mulighed for at få et dybt indblik i, og en forståelse af, hvordan de som bruger, kan drage fordel af et produkt eller en service.

Du kan både bruge strategien om offentlig tilgængelighed, hvor alle har mulighed for at se og læse med på din hjemmeside. Omvendt kan du også lave det til gated content, som kræver at kunderne afgiver nogle kontaktinformationer, for at kunne downloade indholdet.

Selvom mange marketingfolk, specielt på B2C-markedet, ikke gør brug af case-indhold, finder de, der gør dem effektive.

14. Marketingmedarbejdere vil omfavne brugen af Infografik

Hvis et billede fortæller mere end tusind ord, kan infografik fortælle om mindst det dobbelte. Infografik har ikke bare den visuelle appel som et flot billede, men er også spækket med nyttige data og information. Af de marketingfolk, der regelmæssigt benytter sig af infografik i deres strategi, siger 56% af dem, at det er deres mest effektive content-type.

Some marketing trends 2023

SoMe marketing trends

På verdensplan er der over 3,7 milliarder mennesker, der har og benytter sig af sociale medier. Det er mange!

Det er derfor heller ikke så mærkeligt, at netop sociale medier er så populær en marketingkanal, som det er, og at det indgår som en del af 2023’s marketing trends. Kanalerne tillader dig nemlig at kommunikere med dit publikum på et personligt niveau.

15. Salg på sociale medier

Flere sociale medie-platforme står til at blive de næste go-to-shoppingplatforme. Instagram har Instagram-shopping, Facebook har Facebook shops og TikTok er ved at teste nye e-commerce-funktioner af.

Skiftet til sociale medier ser ud til allerede at have påvirket vores shoppingvaner. F.eks. foretrækker 71% af Gen-Z at finde nye produkter på sociale medier. Det samme gælder for 51% af Millennials.

16. TikTok vil fortsætte med at vokse

Festen ser ikke ud til at stoppe for TikTok. Således ser det ud til at 56% af marketingfolkene, som allerede befinder sig på platformen, vil øge deres tilstedeværelse i løbet af 2023, hvilket er højere end på noget andet socialt medie.

Siden TikTok begyndte at gå viralt for knap 3 år siden, har brands prøvet at ride med på bølgen. I dag har appen lige over 1 milliard brugere på globalt plan, og er ikke længere kun for danseglade teenagers.

Vil du i gang med annoncering på TikTok, så kan du starte med at læse vores blogindlæg: ”10 konkrete tips til at få succes med TikTok som brandingkanal”.

17. De fleste marketingmedarbejdere vil fokusere på 3 til 5 SoMe-platforme

Det er realistisk at kunne håndtere 3-5 platforme. Det antal giver brands i alle størrelsesordner mulighed for at nå forskellige målgrupper uden at overbelaste den enkelte medarbejder.

Her er et par spørgsmål du kan stille dig selv, for at afgøre, hvor mange platforme du i virkeligheden skal være på:

  • Hvor mange marketingfolk har du ansat i din SoMe-afdeling?
  • Hvilke sociale medie-platforme har det publikum, der bedst matcher din målgruppe?
  • Hvor lang tid vil det tage at mestre en strategi på hver enkelt platform?
  • Er der nogle platforme der ikke vil bidrage til din marketingstrategi lige nu og her?
  • Er der nogle platforme, hvor du let kan overføre engagerende indhold fra den ene til den anden? (Som TikTok og Youtube Shorts)

Ved at stille dig selv de spørgsmål, kan du afgøre, hvor meget tid dit team og brand skal bruge på at opbygge en effektiv og engagerende strategi på hver platform. På den måde kan du prioritere de platforme, der giver mest, og som du dermed skal fokusere på.

Har du brug for hjælp til at holde styr på alle din kanaler, så lad vores Social Ads-afdeling overtage opgaven for dig.

SEO marketing trends i 2023

SEO-marketing trends

61% af marketingfolkene siger at SEO-optimering, som marketingstrategi, vil ligge højt på deres prioriteringsliste i år.

18. Glem ikke video og billede-SEO

SEO handler ikke blot om at ændre teksten på en side. Det kan også handle om at vælge og optimere de rette videoer og billeder, for at hjælpe en bestemt side med at rangere bedre på Google Images eller Search Engine Video Carousels.

53% af de marketingmedarbejdere der anvender SEO, har en strategi for optimering af videoer og billeder. Af dem, siger 49% at billede- og videooptimering er en af deres mest effektive SEO-taktikker.

19. Link-building hjælper brands med at skabe autoritet

Når sider, der rangerer godt, begynder at linke til din side, fortæller det Google, at din side måske og er troværdig. Dette kan betyde, at din egen side vil begynde at rangere bedre.

Selvom det kan være både tidskrævende og udfordrende at skrive meget delbart indhold, række ud til andre websteder for at dele, eller sikre at dit indlæg får links, viser forskning at denne tid og indsats kan betale sig.

20. Skab ny trafik til dine gamle sider

I stedet for at komme på nye ideer, vil flere marketingmedarbejdere i stedet fokusere på, at optimere det, der allerede har virket.

I SEO vil det at holde dit indhold opdateret og fuld af rigt og engagerende indhold opveje ældre arbejde, der ikke længere er søgerelevante og indeholder gamle statistikker og links. Ikke kun det, men at tage eksisterende indhold og genbruge det til en ny podcast, et webinar eller blogindlæg, kan være en effektiv måde at holde dit indhold relevant i søgemaskinerne.

21. Chatbots vokser i popularitet

Vidste du, at mere end halvdelen af alle forbrugere forventer at få et svar på marketing-, salgs- eller kundeservice-spørgsmål, inden for 10 minutter? Er det overhovedet muligt at opfylde?

Nej… I hvert fald ikke for mennesker. Det er nok også derfor, at 40% af alle marketingfolk, der bruger automation som et led i deres strategi, udnytter chatbots.

Chatbots arbejder med flere hundrede kunder på en gang, men giver samtidig opfattelsen af en 1 til 1 serviceoplevelse – noget som intet menneske ville kunne håndtere.

Vil du læse mere om, hvordan du kan bruge Chatbots i din SEO-strategi, så læs vores blogindlæg:Os og robotterne. Dét kan du bruge AI til i dit arbejde med digital markedsføring.

 


Brug 2023’s marketing trends til at vokse

Så er du helt opdateret… for nu. Så længe du har en finger på marketing-pulsen, og aldrig er bange for forandring, så falder du i hvert fald ikke bagud med diverse marketing trends.

Skulle du alligevel være blevet blæst bagover, og har svært ved at overskue tanken om, konstant at skulle holde sig opdateret. Så frygt endelig ikke. Det kan Plutonic Media klare for dig.

Brug for hjælp til din
marketingstretegi?

Få Kevin til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.