Marketing trends i 2023 – highlights
- Influencermarketing vil fortsat stige i populariteten
- Video-marketingmedarbejdere vil lave kort indhold
- Sociale medier vil blive brugt som et værktøj til kundeservice
- Flere virksomheder vil gøre brug af SEO for at opnå søgetrafik
- Mobiloptimering vil kun blive endnu vigtigere
- Flere virksomheder vil prioritere socialt ansvar
- Tæt samarbejde mellem marketing- og salgsafdelingen vil være en fordel
- Oplevelsesrig markedsføring kan få et comeback
- Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) vil være mindre populære
- Flere brands vil teste native ads
1. Influencermarketing vil fortsat stige i populariteten
De sidste par år har influencer-marketing for alvor fået fat, og HubSpot forudsiger, at denne tendens vil fortsætte i 2023. 89% af de adspurgte marketingfolk, der allerede gør brug af influencer marketing, vil øge eller fastholde deres investering i år.
Brugen af influencer marketing er genialt, fordi det netop giver dig muligheden for at introducere dit brand til influencerens eget publikum. Selv hvis du ikke har råd til at kaste flere tusindlapper efter en influencer, behøver du ikke se dig slået ud. Mere end 56% af marketingfolk, der investerer i influencer-marketing, arbejder med mikro-influencers (altså dem der ikke har mere end 1000-10.000 følgere). Ofte kan mikroinfluencers faktisk være mere profitable, selvom de er billigere i drift og har færre følgere, fordi de har et højere engagement.
2. Video-marketingmedarbejdere vil lave kort indhold
Kort producerede videoer har taget marketingverdenen med storm, og den tendens vil føres videre ind i 2023. Ikke mindre end 90% af de marketingfolk, der bruger kort producerede videoer, vil øge eller fastholde deres investering i år.
Længere videoer er gode til at videreformidle dybde og store mængder information om et produkt, service eller brand, men alligevel har det vist sig, at kort producerede videoer kan være langt mere effektive. Både på B2B- og B2C-markedet.
De kort producerede videoer stemmer simpelthen bedre overens med brugernes generelle adfærd online, hvor alt helst skal gå lidt hurtigere, end en hest kan rende. Mon ikke det kan være en af årsagerne til, at TikTok er eksploderet så voldsomt som det er?
Og kort producerede videoer er Plutonic rigtig gode til. Nysgerrig? Så læs mere om vores foto- og videoproduktion her.
3. Sociale medier vil blive brugt som et værktøj til kundeservice
Mere end en fjerdedel af alle marketingfolk bruger direkte beskeder (DM’s) til at tilbyde kundesupport, mens 15% planlægger at bruge det for første gang i år. Både Facebook og Instagram har udvidet deres e-handelsmuligheder. Kundeservice på de selv samme platforme kan derfor blive afgørende i den nærmeste fremtid.
Derudover kan du bruge det som et led i din kunderejse, både før og efter køb, da forbrugerne også har udvist en forøget interesse for at kommunikere med brands via DM. 20% af Gen-Z og næsten 25% af Millennials har haft kontaktet et brand på de sociale medier inden for de sidste tre måneder.
4. Flere virksomheder vil gøre brug af SEO for at opnå søgetrafik
SEO er ikke nyt, men derfor skal det med på listen alligevel, for det vil fortsat spille en vigtig rolle i den moderne marketingstrategi.
Af de trends marketingfolk vil investere flest penge i i 2023, ligger SEO på en tredjeplads lige bag kort producerede videoer og influencer marketing.
Og når interessen og behovet for SEO-strategier vokser, vil søgeoptimeringsmulighederne også kun gøre det samme. De simple indlæg med fokus på enkelte søgeordsfraser er ikke længere nok. SEO er meget mere end det!
Har du brug for ekspertrådgivning, så kan vores egen SEO-afdeling bl.a. være behjælpelig.
5. Mobiloptimering vil kun blive endnu vigtigere
Knap halvdelen af de årlige køb online sker via en mobil enhed. Og statistik set vil det kun stige, i takt med at købekraften bliver større hos Gen-Z og Millennials. Som brand bør man derfor kraftigt overveje, om mobiloptimering skal indgå i ens digitale marketingstrategi.
6. Flere virksomheder vil prioritere socialt ansvar
89% af marketingfolk der skaber indhold med fokus på social ansvarlighed, planlægger at øge eller fastholde deres investering i 2023, hvilket er næsten det dobbelte af året før.
Der er en helt klar tendens blandt forbrugerne: Social ansvarlighed, etik og gennemsigtighed betyder noget. 50% af Gen-z og 40% af Millennials ønsker, at virksomhederne tager stilling til sociale emner som bl.a. ligestilling, LGBTQ+-rettigheder og klima.
7. Tæt samarbejde mellem marketing- og salgsafdelingen vil være en fordel
Udnyt din salgsafdelings viden i din markedsføring. Et tæt samarbejde kan give dine marketingfolk et mere komplekst og komplet billede af kunderne, som i sidste ende vil bringe din virksomhed (og dine kunder) langt mere værdi.
8. Oplevelsesrig markedsføring kan få et comeback
Oplevelsesrige marketingkampagner gør det muligt for publikum at træde ind i en fordybende oplevelse, der ofte er på et fysisk sted eller via en AR/VR-platform.
De sidste par år har store marketingevents været mere eller mindre umulige på grund af pandemien, og AR/VR- oplevelser er en højrisiko-satsning, fordi det både er dyrt at investere i og kræver, at alle i ens målgruppe har adgang til den påkrævede teknologi, for at kunne få adgang til indholdet.
Men… Med pandemien overstået, er det nu atter muligt at investere i oplevelses-marketing til et større publikum på gader og stræder.
9. Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) vil være mindre populære
Der var ellers store forhåbninger til VR og AR som et led i ens marketing-strategi. I 2021 brugte 35% af marketingfolk VR eller AR som en del af deres strategi, og af dem planlagde næsten halvdelen også at bruge det i 2022. Men det billede ser umiddelbart anderledes ud i 2023, hvor mere end en fjerdedel planlægger at stoppe med brugen af det. Igen handler det både om investeringsrisikoen og brugernes tilgængelighed, men efterhånden som VR-briller og AR-apps bliver mere tilgængelige, kan dette måske vende igen.
10. Flere brands vil teste native ads
I 2022 planlagde næsten en fjerdedel af marketingfolk at bruge native ads for første gang, og dette regner man med kun vil stige i år. Grunden til netop dette vinder frem er ganske enkelt. Det virker! Af dem der allerede gør brug af denne strategi, siger 36%, at det er effektivt, mens næsten 50% siger, at det er deres bedste ROI-taktik. I modsætning til traditionel annoncering, som er designet til at afbryde og skille sig ud, er native ads designet til at smelte sammen med brugernes andet indhold, og promovere dit brand til en ny målgruppe, som ellers aldrig ville have fundet dig. Og netop fordi native ads ikke ”føles” som traditionelle annoncer, er forbrugerne mere tilbøjelige til at se og reagere på dem – faktisk ser forbrugerne native ads over 50% mere end bannerannoncer. F.eks. er Instagram et populært socialt medie til at bruge native ads. Ved at bruge Story- eller shop-funktionerne er det muligt at dele opslag, der ligner brugernes eget indhold, mens man reklamerer for sit produkt.