Det kan du bruge TikTok til
Jeg vil ikke fortælle dig så meget om, hvad TikTok er for et socialt medie, og hvordan det er en platform med en masse uforløst potentiale, der gør det helt optimalt for dig og din virksomhed, at overveje TikTok branding. Det er du sikkert blevet tudet ørerne fulde af allerede. I stedet handler det her blogindlæg om konkrete tips og tricks, der kan give dig flere views, interaktioner og følgere, som du kan bruge i din TikTok branding.
Og så alligevel…
For tipsene giver kun mening, hvis du er helt med på, hvad TikTok egentlig kan. Så jeg nøjes med at ridse det op ganske hurtigt:
- TikTok er den helt rigtige platform til at vise, hvordan dine produkter eller services kan bruges i en upoleret eller hverdagslignende sammenhæng.
- Det giver dig mulighed for at gøre dit brand mere personligt, og for at være mere i øjenhøjde med din målgruppe.
- Algoritmen kan hjælpe med at styrke kendskabet til dit brand gennem det organiske indhold.
Godt. Så fik vi det på plads. Lad os så komme til det, du egentlig er kommet ind på siden for. Her kommer 10 konkrete tips til, hvordan du kan få succes med din TikTok branding.
Tip nr. 1 – Vær tro mod dit brand uden at gå på kompromis med TikToks DNA
Du kender din virksomhed og dit brands DNA, som var det din egen bukselomme. Og den skal du naturligvis holde fast i…
… Men du skal samtidig udfordre den en smule. Det er en platform, der er kendt for at være mere autentisk og rå. En platform der ikke er bange for at give plads til det sjove og uperfekte. Og vil du have succes med TikTok branding, skal du derfor finde den gyldne middelvej mellem din brandidentitet og TikToks DNA.
Tip nr. 2 – Dit content skal opfylde visse kriterier for at passe til TikTok
I forlængelse af det jeg lige har skrevet, skal du finde din egen stemme, som stadig stemmer overens med det, der virker på TikTok. Sørg derfor for, at dit content som minimum er:
- Autentisk – Kreér det du har lyst til, og som kommer naturligt til dig. Prøv ikke at være noget du ikke er.
- Råt – Vær relaterbar og ikke ”for pæn”. Dit content må gerne have lidt fodfejl… Og ja, være råt. Ligesom du ser brugerne på TikTok gøre det.
- Unikt – Vis det, der gør dit brand unikt, og hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter.
- Værdifuldt – Uanset hvad du vælger at lægge op, så sørg for, at det har værdi for dine seere.
Tip nr. 3 – Vær med på trends, uden at overgøre det
At følge med på en trend kan være med til at give dig et skub i den rigtige retning. MEN det er ikke det eneste, du skal gøre. Brugerne følger ikke de profiler, der KUN laver trends. De vil langt hellere se mere originalt indhold. – Og det bliver du meget klogere på i det næste tip.
Men glem ikke helt de trends, for de er stadig vigtige.
I den forbindelse er der lige nogle ting, du skal være opmærksom på. En trend bliver vist på TikTok’s Discover page, så snart en lyd er blevet brugt i mindst 1 mio. videoer. Og det lyder måske af meget, men det er det egentlig ikke, hvis du tænker på, hvor mange brugere platformen har, og som konstant poster nyt. Det betyder også, at der hele tiden dukker nye trends op. Og det bedste er helt klart at følge med på upcoming trends frem for dem, der er for populære allerede.
Og de upcoming trends finder du lettest ved at: