10 konkrete tips til at få succes med TikTok som brandingkanal

Smid frustrationerne over TikTok væk og få konkrete tips til, hvordan du kan forbedre din TikTok branding og få flere views, interaktioner og følgere.

TikTok branding

Har du ondt i nakken?

Måske har du sovet sjovt?

Eller måske er det de mange timer, du krumbøjet har siddet over en lille skærm, og frustreret har forsøgt at finde ud af fidusen til at få succes med din TikTok branding?

Jeg dømmer dig ikke.

Jeg vil ikke en gang bede dig drikke en kop kamillete, inden du går i seng, eller bede dig gå udenfor, for at falde lidt ned.

I stedet vil jeg give dig nogle helt konkrete tips til at brande din virksomhed på TikTok, som du allerede kan implementere i morgen.

Forhåbentlig betyder det, at du skal bruge markant mindre tid på at sidde foroverbøjet (og at det giver dig færre nakkesmerter).

 

Det kan du bruge TikTok til

Jeg vil ikke fortælle dig så meget om, hvad TikTok er for et socialt medie, og hvordan det er en platform med en masse uforløst potentiale, der gør det helt optimalt for dig og din virksomhed, at overveje TikTok branding.

Det er du sikkert blevet tudet ørerne fulde af allerede.

I stedet handler det her blogindlæg om konkrete tips og tricks, der kan give dig flere views, interaktioner og følgere, som du kan bruge i din TikTok branding.

Og så alligevel…

For tipsene giver kun mening, hvis du er helt med på, hvad TikTok egentlig kan.

Så jeg nøjes med at ridse det op ganske hurtigt:

• TikTok er den helt rigtige platform til at vise, hvordan dine produkter eller services kan bruges i en upoleret eller hverdagslignende sammenhæng.

• Det giver dig mulighed for at gøre dit brand mere personligt, og for at være mere i øjenhøjde med din målgruppe.

• Algoritmen kan hjælpe med at styrke kendskabet til dit brand gennem det organiske indhold.

 

Godt. Så fik vi det på plads.

Lad os så komme til det, du egentlig er kommet ind på siden for.

Her kommer 10 konkrete tips til, hvordan du kan få succes med din TikTok branding.

 

Tip nr. 1 – Vær tro mod dit brand uden at gå på kompromis med TikToks DNA

Du kender din virksomhed og dit brands DNA, som var det din egen bukselomme.

Og den skal du naturligvis holde fast i…

… Men du skal samtidig udfordre den en smule.

Det er en platform, der er kendt for at være mere autentisk og rå.

En platform der ikke er bange for at give plads til det sjove og uperfekte.

Og vil du have succes med TikTok branding, skal du derfor finde den gyldne middelvej mellem din brandidentitet og TikToks DNA.

 

Tip nr. 2 – Dit content skal opfylde visse kriterier for at passe til TikTok

I forlængelse af det jeg lige har skrevet, skal du finde din egen stemme, som stadig stemmer overens med det, der virker på TikTok.

Sørg derfor for, at dit content som minimum er:

• Autentisk – Kreér det du har lyst til, og som kommer naturligt til dig. Prøv ikke at være noget du ikke er.

• Råt – Vær relaterbar og ikke ”for pæn”. Dit content må gerne have lidt fodfejl… Og ja, være råt. Ligesom du ser brugerne på TikTok gøre det.

• Unikt – Vis det, der gør dit brand unikt, og hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter.

• Værdifuldt – Uanset hvad du vælger at lægge op, så sørg for, at det har værdi for dine seere.

 

Tip nr. 3 – Vær med på trends, uden at overgøre det

At følge med på en trend kan være med til at give dig et skub i den rigtige retning.

MEN det er ikke det eneste, du skal gøre.

Brugerne følger ikke de profiler, der KUN laver trends. De vil langt hellere se mere originalt indhold. – Og det bliver du meget klogere på i det næste tip.

 

Men glem ikke helt de trends, for de er stadig vigtige.

 

I den forbindelse er der lige nogle ting, du skal være opmærksom på.

En trend bliver vist på TikTok’s Discover page, så snart en lyd er blevet brugt i mindst 1 mio. videoer.

Og det lyder måske af meget, men det er det egentlig ikke, hvis du tænker på, hvor mange brugere platformen har, og som konstant poster nyt.

Det betyder også, at der hele tiden dukker nye trends op.

Og det bedste er helt klart at følge med på upcoming trends frem for dem, der er for populære allerede.

Og de upcoming trends finder du lettest ved at:

TikTok branding

1. Scrolle gennem din For You Page. Finder du en interessant TikTok, som du synes kunne ligne en trend, så klik da på lydikonet nede i højre hjørne af opslaget.

2. Herfra vil du kunne se, hvor mange videoer lyden er brugt i. Den skal være brugt imellem 10.000-250.000 videoer, for at ligge i kategorien upcoming.

3. Scrol gennem de første 10 videoer. Hvis størstedelen af videoerne er opslået inden for den seneste uge, så kunne det godt være et tegn på, at du har fundet en upcoming trend.

 

Tip nr. 4 – Lav din egen ”serie”

Nå…

Nu skrev jeg jo, at du ikke kun skulle lave trends, men også originalt indhold, og at du ville blive klogere på det i dette tip.

Og det skal du blive.

Det vigtigste er nemlig at bevare din egen tone på TikTok gennem content, der næsten kan beskrives som en serie af ensartede videoer, som brugerne vil kunne kende dig på.

Bare tjek én ud som Casper Drømme som har skabt en profil, der er bygget op om anmeldelser af bl.a. mad fra diverse restauranter.

 

Så…

Husk disse krav:

• Det skal være originalt

• Det skal uploades konsekvent

• Det skal være hovedindholdet på din profil

 

Tip nr. 5 – Det skal dine TikTok videoer indeholde

Nu har vi fået på plads, hvad din TikTok skal handle om.

Det næste er så, hvad den ellers skal indeholde.

Du ved det skal være originalt eller følge en trend.

Men derudover er der en række tips til, hvordan du får flest mulige til at se med.

1. Start stærkt – Få seerens opmærksomhed inden for de første tre sekunder. Brug gerne ordet ”du” i din titel, så seeren føler, der bliver talt direkte til dem.

2. Hold det simpelt – Brugerne hopper videre, hvis det bliver for kompliceret. Så hold det helt simpelt med et enkelt og klart budskab.

3. Hav altid lyd på! – Modsat andre platforme ser brugerne på TikTok ikke videoer uden lyd. Benyt dig derfor af de mange lyde og sange, eller skab din egen, som dine følgere kan kende dig på.

 

Tip nr. 6 – Brug gerne text to speech I din TikTok

TikTok branding

Når nu platformen er bygget op om videoer med lyd på, så kan du overveje at bruge funktionen ”text to speech”.

Har du lavet en TikTok, hvor der ikke bruges tale, men i højere grad skrift til at beskrive det der foregår, så er denne funktion virkelig smart.

Når du i din redigering af din TikTok skriver en tekst, vil du få muligheden for at tilføje ”text to speech”.

Denne funktion vil ganske enkelt få en robotstemme (helt som vi kender det fra iPhones ”Siri”) til at læse teksten højt.

På den måde kan du omfavne lidt flere i din TikTok branding.

 

Tip nr. 7 – Småt men godt (Brug få, men gode creators)

TikTok er ikke Instagram, og det ved du nok også godt allerede.

Det betyder også, at du ikke nødvendigvis kan overføre din marketingstrategi fra den ene platform til den anden.

Brug derfor ikke dine go to Instagram Influencers, som tilfældigvis også er på TikTok.

Brug i stedet TikToks ”egne” influencers. Altså dem der er vokset op i takt med, platformen er det, og derfor har kendskab til, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

 

Og…

… Brug ikke for mange.

Du vil opleve større succes på TikTok, hvis du vælger at bruge de samme få creators (aka influencers), som kan poste dit indhold flere gange.

TikTok branding

Og lad dem så gøre deres arbejde.

Ment på den måde, at du må give lidt slip på dine vante rammer, og stole på at dine creators ved, hvad der skal til.

De kender deres egen målgruppe lige så godt, som du kender din, og deres indhold vil derfor både virke mere autentisk og nå længere ud, hvis du giver dem så meget kreativ frihed som muligt.

 

Tip nr. 8 – Gå live, hvis det er muligt

Hvis du har mulighed for det.

Så gå live på TikTok.

Dine lives vil blive vist på brugernes For You Page og har flere fordele:

• Det giver dig mulighed for at interagere med dit publikum. (De ser dig ansigt til ansigt, og de kan stille dig spørgsmål i realtid).

• Det bygger et fællesskab op omkring din profil.

• Det bringer flere seere til din profil.

Det bidrager derfor kun positivt til din TikTok branding.

 

Tip nr. 9 – Overvej at gøre brug af Duetter og Stitches i dine TikToks

Der er så mange på TikTok, der producerer sjovt og spændende indhold.

Så hvorfor ikke bruge det?

Og nej, du skal selvfølgelig ikke bare gengive andres indhold.

Men brug det gerne som en del af din egen TikTok.

 

Duetter

En duet handler om at svare/reagere på andres videoer.

Det er en fantastisk feature at bruge, hvis brugeren du reagerer på, er en, der i forvejen er et kendt ansigt, da din TikTok så vil blive vist til deres publikum.

Der vil være langt større sandsynlighed for, at de ser din TikTok færdig, hvis de samtidig bliver mødt, af en de har set før.

Så, er der brugere derude, der kreerer indhold, hvor det giver mening for dig at kommentere/reagere på det, så gør det endelig.

 

Stitches

Du kan også gøre brug af stitches, som er lidt en anden udgave af duetten.

Hvor du i en duet, konstant ser den anden brugers TikTok ved siden af din egen, handler stitches i højere grad om et enkelt klip.

Din video vil således starte med et klip fra en anden brugers TikTok, for at den efterfølgende klipper over til din video.

Det er oplagt at bruge denne feature, hvis der er nogen, der udtaler sig om noget, som du gerne vil have lov at uddybe yderligere.

e-bog

 

Tip nr. 10 – Brug Hastags og ”forsider” (og bekymr dig i øvrigt ikke om, hvornår du poster på TikTok)

Inden du udgiver din TikTok, er der lige et par sidste ting, du kan overveje at gøre brug af.

Brugerne på platformen bruger hashtags til at finde indhold inden for en bestemt niche. Sørg derfor for at tilføje hashtags, som passer i den kategori/niche, som din TikTok handler om.

 

Overvej derudover at gøre brug af en såkaldt forside.

Det er ikke noget, der vil have betydning for din TikTok, når brugerne møder den på deres For You Page.

Men skulle de se noget af dit andet indhold, som de virkelig synes om, og derfor bliver nysgerrige på, hvad du mon ellers har lavet, så besøger de din profil.

Og her vil forsiden komme til sin ret.

Du kan vælge den frekvens i din TikTok, som bedst fortæller om stemningen i videoen, og samtidig lave en kort lille titel, der beskriver den.

På den måde, kan du overbevise dine besøgende om at se endnu mere af dit indhold.

 

Og så behøver du ikke tænke for meget over, hvornår på dagen du poster din TikTok.

Algoritmen tager ikke højde for tidspunktet, og din video vil være synlig for alle i verden.

Der vil derfor altid være nogen til at se din TikTok.

 

Og som et sidste bonustip…

Giv aldrig op, selvom det virker til at være en umulig opgave.

Ting tager tid, og du skal bare blive ved.

Men hvis du gerne vil lære mere om, hvordan du kommer i gang med annoncering på TikTok, så læs vores blogindlæg om, hvordan du får succes med TikTok annoncering.

De siger go’ for os

 

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at bygge bro mellem deres forretning og kunder. Vi skaber relevant trafik, øger omsætningen og styrker deres digitale tilstedeværelse.

Få en gratis analyse

Lad os tage en snak

Samtaler fører til forandring og vi kan hjælpe dig med at kortlægge den rette digitale strategi, så du kan indfri dine vækstmål. Vil du gerne overhale dine konkurrenter?