Hvorfor Facebook Retargeting er en værdifuld annonceringskanal
Den digitale kunderejse indeholder flere touchpoints end nogensinde før, og det giver dig som annoncør en lang række muligheder – og udfordringer. For med uendeligt mange muligheder for at påvirke din målgruppe i deres købsbeslutningsproces er det også altafgørende, at du er til stede på de digitale platforme. Det handler naturligvis om at gøre din målgruppe opmærksom på, at du eksisterer og kan tilbyde de produkter eller ydelser, de mangler. Men det handler mindst lige så meget om at holde fast i dem, der allerede har vist en vis grad af interesse. Og her er Facebook annoncering og mere specifikt Facebook Retargeting en særdeles værdifuld annonceringskanal.
Hos Plutonic Media har vi hjulpet hundredvis af virksomheder med at vækste deres forretning via annoncering på Facebook og andre sociale medier. Nogle af de største succeshistorier, vi har været med til at skabe, kommer af Facebook Retargeting.
Langt de fleste store brands bruger Facebook Retargeting, men det er mindst lige så relevant for mindre og nye spillere. Ganske få brands får det største potentiale ud af deres Facebook Retargeting. Og særligt hvad angår Facebook Retargeting, oplever vi rigtig ofte væsentlige forbedringsmuligheder, når vi starter nye samarbejder.
Sommetider kræver det en større omstrukturering af den pågældende annoncekonto.
Andre gange er det ganske få tiltag, der skal til for at skabe et skyhøjt afkast, du aldrig har oplevet før.
I dagens blogindlæg handler det om Facebook Retargeting (tro det eller ej). Mere specifikt giver vi dig 5 konkrete tips, der kan hjælpe dig til at forbedre dine resultater.
Dine 5 tips:
- Anvend Dagligt Budget i din(e) Facebook Retargeting kampagne(r)
- Differentier dine budskaber til den enkelte målgruppe
- Brug Dynamic Product Ads
- Udnyt Dynamic Product Ads til krydssalg og mersalg
- Giv dine kreativer lidt ekstra kærlighed
Måske har du styr på dem alle sammen – i så fald gør du noget rigtigt.
Eller også vil du lige om lidt blive klogere på, hvorfor Facebook som markedsføringskanal er genial og uundværlig for rigtig mange virksomheder.
God læselyst!
Tip 1: Anvend Dagligt Budget i din(e) Facebook Retargeting kampagne(r)
Valg af budget og budstrategi kan være en svær beslutning som annoncør, som både kræver indsigt, erfaring og løbende tilpasning.
Hos Plutonic Media bruger vi sjældent ordet ”tommelfingerregel”, da alle cases er unikke, hvorfor der sjældent findes én generisk opskrift på det perfekte digitale marketingmix. Dog findes der massevis af Best Practices, også inden for budgettering på Facebook. Derfor vil vi nu give dig følgende ”rettesnor” (ikke ”tommelfingerregel”) til valg af budgettype i din Facebook annoncering:
“Anvend Dagligt Budget i din Retargeting og Livstidsbudget i din Push annoncering.”
Så ja, nu hvor du er ved at optimere din Facebook Retargeting, kan du godt starte med at ændre dit budget til et dagligt budget, hvis du ikke allerede bruger dette.
Og nu skal vi nok gøre dig klogere på, hvorfor det er så vigtigt.
Facebook ved ofte bedre, end du gør
Lad os først lige få én ting på plads. Uanset hvilken branche du opererer i, bør du som udgangspunkt (og som minimum) altid have den samme Facebook Retargeting kampagne aktiv, som du så kan tilpasse med nye annoncer og annoncegrupper løbende. Og når du vælger at have den samme kampagne kørende på ubestemt tid, bør du vælge et dagligt budget. For det, der sker, når du vælger et dagligt budget, det er, at du fortæller Facebook, hvor stort et beløb du i gennemsnit vil bruge på din kampagne om dagen. Facebook vil dernæst forsøge at tilpasse sig og bruge dette budget på daglig basis.
Med et dagligt budget i din Facebook Retargeting giver du dog (i modsætning til et livstidsbudget) Facebook tilladelse til at bruge op til 25 % flere annoncekroner, end du har angivet som gennemsnit på en dag. Og ja, dét er en klar fordel. For selvom du med Facebook Retargeting som udgangspunkt er givet bedre forudsætninger for at få konverteringer, vil dit potentiale være større nogle dage end andre. Med et dagligt budget tillader du, at Facebook griber mulighederne for dig, som de opstår. Du ”risikerer” altså at bruge et større budget, end du har angivet. Til gengæld ved du også, at dine Facebook Retargeting annoncer vil blive vist på et tidspunkt, hvor du har de bedste forudsætninger for at skabe konverteringer. Så hvorfor ikke bruge den smule mere i budget på din Facebook Retargeting, når du alligevel får det mere i afkast?
Tip 2: Differentier dine budskaber til den enkelte målgruppe
Hvis du allerede har arbejdet lidt eller meget med Facebook Retargeting, har du helt sikkert allerede gjort dig nogle overvejelser og erfaringer med dine forskellige muligheder for målretning. Alt efter om du arbejder med generisk Facebook Retargeting eller med Dynamic Product Ads, har du mulighed for at ramme din målgruppe undervejs i mere eller mindre hele kunderejsen. Det eneste, Facebook Retargeting kræver, er, at brugerne har opdaget dig og besøgt din hjemmeside én gang forinden. Når først de har besøgt din hjemmeside én gang, kan du påvirke dem via Facebook Retargeting.
Du kan ramme dem op til 180 dage, efter de har besøgt din side, og du kan ramme dem, som har påbegyndt en handel uden at gennemføre den inden for de sidste fx 2, 7, 14 eller 30 dage. På den måde kan du tilsikre, at dine potentielle kunder får det sidste skub til at gennemføre købsprocessen, ligesom du kan holde dig Top of Mind hos dem, der har vist interesse for din forretning før.
Alt efter hvilken målgruppe du vælger i dit annoncesæt, bør du derfor overveje, hvilket budskab og dertilhørende kreativer den pågældende målgruppe bør eksponeres for. Ligeledes bør du også overveje, om målgruppen skal eksponeres for Dynamic Product Ads, eller om de skal eksponeres for dine mere generiske Facebook Retargeting annoncer.
Opret et Facebook Retargeting Flow, der følger kunderejsen
De brugere, som har forladt en fyldt kurv på din side inden for de sidste 2, 7 eller 14 dage vil alt andet lige være mere købeklar end dem, der har forladt kurven for 30 dage siden. Og de brugere, der har forladt kurven inden for de sidste 2, 7, 14 eller 30 dage vil alt andet lige være mere købeklar end dem, der har besøgt din forside inden for de sidste 180 dage.
Så det giver næsten sig selv, at dine brugere nok ikke skal eksponeres for den helt samme annonce hver dag, fra de har besøgt din hjemmeside, og 180 dage frem. Inden for den første korte periode kan det give mening at påminde brugeren om deres glemte indkøbskurv, men på et eller andet tidspunkt må du nok erkende, at brugeren måske har mistet interessen for netop disse produkter, og så skal der andre midler til for at genvinde deres opmærksomhed.
Ved at bygge et helt Facebook Retargeting Flow med forskellige kreativer og budskaber til de forskellige målgrupper sørger du ikke bare for at holde dig Top of Mind hos din målgruppe. Du kan også sørge for at fastholde interessen og undgå at skabe en generende effekt ved gentagende eksponering, fordi du netop varierer dine budskaber.
Tip 3: Brug Dynamic Product Ads
”Dynamisk” er et af de meget brugte og måske også misbrugte tillægsord, der florerer rundt inden for markedsføring. Og netop fordi tillægsordet er blevet brugt i så mange sammenhænge, er det også et tillægsord, der for mange kan virke vagt og intetsigende.
Men “dynamisk” er ikke et ord, du skal tage helt så let på. Og slet ikke i din Facebook Retargeting. For der hvor din Facebook Retargeting virkelig kan spille en afgørende rolle for din forretning, er når den er dynamisk – og mere specifikt når du bruger Dynamic Product Ads.