Hvordan ser fremtiden for Facebook-annoncering ud?
De kedelige nyheder er, at der ikke findes nogen hurtige løsninger eller en smart smutvej uden om iOS 14. Du er stået op til en ny virkelighed, og kan kun se dånende tilbage på de forgangne år, og tænke over hvor nemt og dejligt du havde det.
Men… Vi må lade fortid være fortid, og se fremad i stedet. iOS 14 vil kræve nye arbejdsgange i din virksomhed. Og netop de nye arbejdsgange, har vi et par tips til.
7 tips til at arbejde aktivt med iOS 14
Selvom iOS 14 uagtet vil have mærkbare konsekvenser for din Facebook-annoncering, så skal du alligevel ikke give helt op på forhånd. Selvom vores tips ikke løser problemet, kan det hjælpe dig et stykke af vejen.
Fasthold dine kunder på Facebook
Har du produkter eller services hvor købsrejsen er lidt længere, kan det give mening for dig at gøre brug af Facebooks ”Instant Experience” eller ”lynoplevelser”, som det også kaldes, som kundens første touchpoint.
Først og fremmest gør du afstanden mellem dit budskab og kunden mindre. Derudover mister du ikke dine data, som det ellers er det iOS 14, er skyld i.
Facebooks lynoplevelser fungerer kun på mobiltelefonen, men med tanke på at 88% af brugerne tilgår platformen via mobile enheder, så kan det sagtens betale sig at bruge tid og kræfter på at oprette gode lynoplevelser for dine kunder. Lynoplevelsen er designet til at fange brugerens opmærksomhed og indlæses øjeblikkeligt. Det smarte ved lynoplevelse er, at du aldrig reelt set forlader Facebook. Du har derfor mulighed for at vise dine potentielle kunder spændende videoer, billeder, karruselannoncer mm., og samtidig have mulighed for at tracke data. Det er den perfekte måde at få din målgruppe til at engagere sig med dit brand.
De bedste tip til at få succes med lynoplevelser er:
- Lav annoncer i Nyheder der opfordrer til konvertering
- Styrk kundens hensigt med en lynoplevelse på Facebook. (Trykker nogen på dn annonce, lander vedkommende på en lynoplevelse, som har til formål at øge interaktionen og styrke interessen)
- Høst gevinsten på dit website eller i din app. (Interaktion med din lynoplevelse vil sende kunden videre til dit website eller app. På den måde hjælper lynoplevelsen dig med at omdanne deres hensigt til værdifulde handlinger)
Afprøv andre retargeting-målgrupper
Selvom en stor del af din målgruppe skulle have takket nej til tracking, kan du ved kreativ tænkning, når du laver retargeting-målgrupper, ramme andre interessante brugere. En stor del af din målgruppe interagerer allerede med dit indhold på Facebook på forskellige måder, uden at gøre mere aktivt ved det. Dem skal du have fat i.
Nye retargeting-målgrupper du kan afprøve er:
- Brugere der har haft åbnet en eller flere af dine lynoplevelser
- Dem der har set X antal procent af en af dine video på Facebook
- Brugere der har udfyldt en af dine formularer
- Brugere der har vist engagement på Instagram og Facebook (f.eks. gennem likes, kommentarer eller andet.)
- Dedikerede iOS Retargeting-grupper
Hav en holistisk tilgang til dit setup
Som nævnt så mange gange, gør iOS 14 trackingen af dine Facebook-annoncer sværere, hvis ikke næsten umulig. Uanset hvor mange tips og tricks du læser dig frem til, vil opdateringen have konsekvenser for din gennemsigtighed. Det kan derfor være en ide at kigge på dine sandhedsdata i stedet for.
”Og hvad er så sandhedsdata?”
Det er når du begynder at sammenligne din omsætning og dine omkostninger på Facebook, med det du ser i din backend. Altså når du beregner hvor mange salg du cirka ikke tracker.
Lad mig komme med et eksempel. Du har 931 trackede køb den seneste måned via Facebook, mens din Backend viser 1.071 køb. Din pixel viser altså 15,04% færre køb gennem Facebook end det er tilfældet i din Backend. Du bruger omkring samme annonceomkostninger som før iOS 14, og din ROAS er nu på 17,48 på Facebook, hvor den tidligere ville have været højere ved samme antal køb. Med den procentudregning burde dit resultat faktisk i gennemsnit skulle ganges med 1,154 for at få et mere korrekt resultat. Et mere reelt bud på din ROAS, burde derfor være (17,48 x 1,154) = 20,17.
Selvfølgelig kan du aldrig vide dig helt sikker på din udregning, da du jo reelt set ikke har præcise tal at gå ud fra, men det skulle da være mærkeligt, hvis du over natten, pludselig skulle være blevet dårligere til at trække kunder ind gennem Facebook.
Opsæt Server Side Tracking
Server Side Tracking løser ikke dit iOS 14-problem, men det giver dig mulighed for at tracke de brugere, som eksempelvis har Ad Blockers installeret. Server Side Tracking adskiller sig fra almindelig tracking ved at indsamle data på serverniveau fremfor på browserniveau. Gør du brug af enten Shopify eller Woocommerce, kan du installere Server Side Tracking som et plug-and-play, men ellers er der tale om en lidt mere teknisk udfordrende disciplin. Uanset hvad, så kan det være en go investering.
Har du brug for hjælp, så vær ikke bange for at hive fat i os.
Undgå at sidde fast i læringsfasen
Det kan gøre mere skade end gavn at pause dine kampagner for længe. Holder du eksempelvis din kampagne slukket i 7 dage, jamen så ’nulstilles’ din læringsfase, og du skal dermed starte helt forfra. Det er derfor vigtigt at du holder gang i dine kampagner, så du samtidig kan indsamle så meget data som muligt. Du anvender måske typisk livstidsbudget i forbindelse med oprettelse af en kampagne. Og normalvis ville vi også anbefale at benytte den budgetform, men overvej om det måske kan betale sig at gøre brug af et dagligt budget i stedet. På den måde er du sikker på at dine kampagner ikke risikere at stoppe, og samtidig har du mulighed for at skrue ned for budgettet uden at stoppe kampagnen helt, og dermed også stoppe læringsfasen.
Derudover skal du være opmærksom på, at du også vil sidde fast i læringsfasen, hvis du laver for mange ændringer hele tiden. Det kan derfor være en god ide at samle dine eventuelle ændringer til en gang om ugen eller eventuelt sjældnere, hvis det kan lade sig gøre Så uanset om det kan virke som om, du smider penge ud ad vinduet, så hav is i maven, og lad dine kampagner få tid til at udvikle sig og indsamle data. Det betaler sig som regel i sidste ende.
Implementer et agilt teknisk setup
Idet iOS 14 mindsker hvor meget data du får ind, kan det bedre betale sig at fokusere på ”lidt, men godt”. Forstået på den måde, at du i stedet for at have fokus på at lave så mange annoncesæt som muligt, men mange forskellige typer af målgrupper, i stedet vender den om, og mindsker antallet af dine annoncesæt.
Det kan altså bedre betale sig at have færre annoncesæt med et mindre antal målgrupper, der i stedet er forøget i størrelsen. Du kan f.eks. inkludere både en snæver og bred Retargeting-målgruppe i samme annoncesæt. Her kunne der være tale om RT-målgrupper som ”alle der har set din side” og ”alle der har købt et produkt inden for 14 dage”. På den måde øger du sandsynligheden for at kunne indsamle mere brugbart data samt at komme lettere ud af læringsfasen, da Facebook hurtigere får den relevante mængde data ind.
Hav fokus på content
Content har aldrig været vigtigere. Hvor du før måske kunne slippe afsted med ikke at gøre dig så frygtelig umage, så er det absolut ikke tilfældet længere. Du skal sikre dig at din målgruppe ikke kører sig sure i dine annoncer, og det gør du bedst ved at udskifte din content ofte og ved hele tiden at teste fire forskellige kreativer af på en gang.
De kreativer du skal have fokus på er:
- Det informative (Hvad skal din målgruppe vide om din virksomhed og dine produkter)
- Det engagerende (Skab content der opfordrer din målgruppe til at engagere sig gennem f.eks. likes og kommentarer)
- Det troværdige (Vi stoler på flokken. Vis derfor din målgruppe, hvad andre kunder siger om din virksomhed og dine produkter)
- Konverteringer (Skab content der har fokus på at skabe konverteringer, hvad enten der er tale om salg, leadformularer eller andet)
Ved at køre flere kreativer på en gang, kan du nemmere sammenligne resultaterne og finde ud af hvilke du oftere skal satse på.
Og hvad så nu?
Ja nu er det bare at kaste sig ud i det.
Er du ikke helt sikker på du tør kaste dig ud i Facebook-annonceringen selv, så tøv ikke med at kontakte os.
Ellers alt held og lykke med din nye Facebook-annoncerings-strategi.