7 Tips til effektiv Google Ads annoncering

Konkrete og gennemtestede råd til, hvordan du bedst muligt kan udnytte Google Ads til at skabe vækst og spare omkostninger på din markedsføring.

Der snakkes meget om, at Google igen og igen pusher de betalte annoncer i søgeresultaterne. Endvidere at organiske resultater har det hårdt og bliver skubbet længere og længere ned på side 1.
Det er heller ikke forkert, men der ligger nogle ret interessante statistikker, som faktisk viser at organiske resultater stadig er milevidt foran de betalte annoncer, når det kommer til at generere trafik.

Annoncer får under hvert 25. klik!

En undersøgelse af Jumpshot.com viser at betalte annoncer (Google Ads) kun modtager et klik ved hver 28. googlesøgning (3,58 %). Til sammenligning får de organiske resultater et klik ved 41 % af søgningerne.

Ca. halvdelen af søgninger resulterer end ikke i nogle kliks.

Med til historien hører naturligvis også, at der er en stor procentdel af søgninger, hvor der slet ikke vises en betalt annonce. Enten fordi, der ikke er nogle annoncører eller at Google ikke vurderer det relevant at vise betalte annoncer til de givne søgninger. Det kunne være generelle informationssøgninger. Så det skal tages med et gran salt eller to.

Kilde: Sparktoro.com

Bedre afkast og flere kunder med Google Ads

Når man ved, at så lille en procentdel rent faktisk fører til annonceklik, handler det endnu mere om at:

– Være til stede på de rigtige tidspunkter (inkl. remarketing)
– IKKE være til stede på forkerte tidspunkter (bruge søgeordsanalyse til negative søgeord)
– At levere relevans i din annoncering (både til Google og kunden)
– Udnytte relevante udvidelser (QS, fylde mere, fokus på “kampagneperioder” eller tilbud)
– Lede dine besøgende til de bedste undersider på dit website (deeplink, analytics “time spend on site”, landing page nøgletal såsom conv.rate)
– Understøtte Google Ads med flere touch points (Facebook retargeting, gøre det nemt at konvertere, emails, glem ikke SEO står for 81 % af kliksøgninger)

Det er ikke det mest komplicerede i verden (det er der jo også kun én ting, der kan være). Alligevel er jeg utallige gange stødt på Google Ads annoncører, der ikke udnytter nogle af de mest effektive taktiske tiltag. Det er tiltag, som kan sikre en bedre udnyttelse af annoncekronerne og give et højere afkast fra investeringen i annoncekroner.

#1: Være til stede, når det gælder!

Noget af det mest essentielle ved Google annoncering er naturligvis at være synlig, når dine potentielle kunder søger efter din ydelse eller produkt. Det er dog nemmere sagt end gjort. For kunderejsen strækker sig i langt de fleste tilfælde ud over første interaktion.

Derfor er det vigtigt at betragte dine søgeord som ”layers” i kundetragten. Nogle søgeord kan ramme bredt (læs: jeg anbefaler ikke at bruge søgeordstypen ”broad” i ren form), andre mere specifikt, og helt nede i tragten søger din potentielle kunder eller tilbagevendende kunder på dit domænenavn.

En tommelfingerregel er, at jo flere ord der er i ”søgesætningen”, des tættere på at ”købe” er personen. Vi oplever tit, at søgeord der består af flere (long tail), har en højere konverteringsrate. Til gengæld er der færre søgninger på dem.

Der er 2300 søgninger på ”maler” om måneden i snit i DK, og over 7.000 forskellige søgninger der indeholder maler, som Google registrerer.

Så det er muligt at få en masse synlighed, men chancen er ikke lige så stor, som hvis søgningen er mere specifik.

Mange længere søgeord kan være bedre, end få generiske. Det kunne være disse:

billig maler københavn – 100 søgninger
maler i københavn – 80 søgninger
bedste maler i ”by” – endnu færre søgninger

Noget man dog skal være opmærksom på er, at konkurrencen på søgeordet har meget (læs: riiiiiigtig meget) at gøre med, hvor dyre dine klik bliver. Derfor er det markant dyrere at ligge højt i annonceresultaterne, når der søges på ”malerfirma københavn”, end ”malerfirma herning”.

Geografisk afgrænsning kan også være behjælpelig strategi for dine kampagner. På den måde kan du kontrollere, at det kun er personer i specifikke byer eller i en given radius, der kan se dine annoncer.

#2: Search Remarketing

Der skal helt sikkert slås et slag for remarketinglister. Det er altid dyrere at skaffe nye kunder, end at holde på nuværende. Derfor giver det rigtig god mening at få touch points i kundeanskaffelsesfasen til at konvertere bedre. Det kan remarketing hjælpe dig med.

Via målgruppeadministrator i Google Ads kan du oprette lister, som grupperer dine besøgende alt efter, hvad de har foretaget sig på dit site. Når du tilføjer listerne som målgrupper til dine søgeordskampagner, har du mulighed for at byde differentieret alt efter hvor godt målgrupperne performer for dig. Brugere, der tidligere har stiftet bekendtskab med dit site har nemlig langt større tilbøjelighed for at blive til kunder. Derfor er du naturligvis også interesseret i at betale mere for disse besøg (klik), når du ved, at disse klik konverterer oftere.

Eksperttip: Husk at sætte dine remarketing målretningsindstillinger til ”observationer”, når du lægger remarketinglister på en kampagne. Så kan du nemlig vælge at lave budjusteringer ud fra listerne. Hvis den står på ”målretning”, som er den eneste anden mulighed, så vil din kampagne KUN annoncere mod de målgrupper, du har tilføjet. Det er man sjældent interesseret I, da det vil få din trafik på kampagnen til at dale gevaldigt. Du ekskluderer nemlig alle ”nye” besøgende.

#3: Betal ikke for irrelevant trafik

Uanset hvor skarp du er i at ramme dine kunder med annoncering, så vil den altid ramme en masse personer, som ikke bliver til kunder. Min erfaring er, at relativt få Google-annoncører har konverteringsrater over 10 %. Det er der mange (også naturlige og uundgåelige) årsager til. Det er derfor vigtigt, at man tager så meget kontrol, man kan, over den trafik, man IKKE ønsker at have ind – og dermed forbedre konverteringsraten.

Når du finder ud af, hvilke søgeord du gerne vil komme frem med annoncer på, har du formentlig lavet en form for søgeordsanalyse.

Lad os fortsætte i maler-jargonen. Du ønsker at blive fundet, når dine potentielle kunder søger efter dig. Du ved dog ikke på forhånd hvilke formuleringer de vil bruge. Derfor laver du en analyse over og finder ud af, hvor mange søgninger der er om måneden på de vil bruge og skaffer en liste, der viser dig, hvor stor volume der er på søgninger der indeholder.

Når du ser, at der er over 7.000 forskellige søgeformuleringer der indeholder maler, er der rigtig mange du bestemt ikke gider blive fundet på og i hvert fald ikke gider betale klikomkostninger for.

Brug derfor din søgeordsanalyse til også at identificere irrelevante søgninger, der indeholder dine relevante søgeord. De ord skal du tilføje som negative søgeord. Denne proces sikrer dig:

– Mindre irrelevant trafik
– Bedre klikrater på dine annoncer
– Højere konverteringsrate
– Lavere pris pr skaffet kunde

Ord vi ofte ser ”forurene” virksomheders trafik er formuleringer der indeholder: gratis, job, praktikant, brugt, anmeldelse, gør det selv. Så vær opmærksom på de faldgruber, som din søgeordsanalyse kan give dig indblik i.

#4: Giv høj kvalitet til dine kunder – og Google.

Når du har fundet de bedste søgeord for lige netop din forretning, så handler det om annonceteksterne.

Jeg ser tit, at der vælges mange uhensigtsmæssige måder at strukturere sine annoncetekster på. Sker dette, så får du ikke det fulde udbytte af dine gode søgeord. Det er nemlig vigtigt, at både Google og dine kunder kan lide din annonce. De lægger heldigvis vægt på mange af de samme ting.

– Få søgeordet med i din ”overskrift 1” (Det ELSKER Google ift. annoncerelevans)
– Brug så mange karakterer du kan (sætningerne skal selvfølgelig give mening)
– Anvend budskaber, som dine kunder anser som vigtige
– Udnyt de valgfrie ”overskrift 3” og ”beskrivelseslinje 2”. Det giver dig 120 ekstra tegn.

Sidst men ikke mindst: brug annonceudvidelser. Det har fået sit eget punkt.

Helt lavpraktisk er kvaliteten af annoncerne vigtig pga. synlighed og sænkning af klikpriser.

Google regner din klikpris ud fra ”hvad er du maksimalt villig til at betale”, ”hvor høj er din kvalitet”.

Det giver din ”AdRank”, som udgør din annonceplacering ved en given søgning. Så jo mere kvalitet du bringer til bordet, des mindre er du nødt til at byde, for at opretholde din position.

Da kvalitetsscoren også beregnes ud fra din klikrate, og hvis din annonce er tiltalende og iøjnefaldende, så vil den oftere få klik af dine potentielle kunder. Det er win-win, som danner en god spiral:

Bedre annoncetekst → Flere klik → Bedre klikrate (CTR) → Bedre kvalitet i Googles øjne → Billigere klikpriser → Bedre position → flere klik… Alt sammen uden at øge klikpriserne. Det kan vi godt lide!

#5: Udnyt annonceudvidelserne

Det handler ikke kun om at levere relevans, men naturligvis også om at få så billige relevante klik som muligt. Når Google fastsætter dine klikpriser, bliver det ikke kun beregnet ud fra, hvad dine konkurrenter er villige til at betale for samme klik, eller hvor relevante din annoncetekst er. Det handler nemlig også om de ekstra features du kan tilføje til din annonce – annonceudvidelserne.

Det er en tilføjelse til de elementer, der påvirker din endelige klikpris. Desværre er det noget jeg tit ser – at annoncører ubevidst ikke udnytter de udvidelser, Google har tilgængelige. Det er ikke kun ærgerligt, fordi det vægter negativt på klikprisen, men også fordi nogle af disse udvidelser giver ekstrem god mening for annoncørers forretningsmål.

Disse udvidelser gælder bl.a.:

Undersidelinks – Klikbare links, så du kan lede dine besøgende til andre relevante undersider, end blot den, man lander på ved klik på overskriften.
Infoudvidelser – informationer (ofte brugt som USP’er), som kan opremses, og fremgår under din annonce.
Websiteinfo – Information om fx hvilke ydelser eller brands, du har.
Opkaldsudvidelse – dit telefonnummer, så dine kunder nemt kan ringe til dig – og det kan endda spores som en konvertering.
Adresseudvidelse – din virksomhedsadresse. Virker som et link, så der kan gives rutevejledning via Google Maps.
Promoveringsudvidelse (En ekstra linje med link, der kan omhandle et specifikt tilbud)

De er alle tilgængelige for danske annoncører, og de er alle med til at give større annoncer, mere blikfang og billigere klikpriser.

#6: Gør det så nemt for dine kunder

Processen slutter slet ikke, når der er klikket på din annonce. For det får man jo ingen kunder af.

Du er nødt til at linke annoncerne ind til de mest optimale sider af din hjemmeside/webshop.

Ofte bliver der linket til forsiden, eller en hovedkategori, selvom søgningen og annoncen er meget specifik. Det sætter dine besøgende i en ærgerlig situation. For så skal de selv finde den rigtige underside, de rent faktisk regnede med at lande på.

Vi kender alle til irritationsmomenter, når vi søger på nettet, og der skal så lidt til, før man forlader en hjemmeside. Så at linke hver enkelt annonce til den landingsside, der gør det nemmest for dine besøgende at gøre, hvad de kom for, vil alt andet lige øge dine konverteringsrater.

Jeg har alt for tit skulle analysere Google Ads konti, hvor det ikke giver mening, at annoncerne ikke klarer sig godt. Det giver så mening, når man ser, at de ikke linker korrekt.

Man kan også bruge sine rapporter, over hvilke termer der søges mest på, til at lave nye undersider, som specifikt udarbejdes til at matche søgningerne. Det kunne være ”Malerfirma Frederiksberg”. Selvom man ligger i Valby, vil man formentlig gerne tage kunder på Frederiksberg. Den potentielle kunde er alt andet lige mere tilbøjelig til at kontakte dig, hvis landingssiden indikerer, at du også på hjemmesiden er et match.

#7: Google Ads arbejder ikke alene

Selvom man har styr på sin Google Ads, så er det ofte en kanal med betydelig konkurrence. Holdt op mod, at man via søgeordsannoncer skal betale hver eneste gang man får trafik fra annoncerne, giver det mening at bakke sine aktiviteter op med anden relationsopbyggende markedsføring. Det kan både være i form af remarketing på Google, men jeg har også her opstillet nogle andre områder, man med stor fordel kan fokusere på:

Synergi med SEO

De organiske resultater er, som tidligere nævnt, til trods for placeringerne under eventuelle annoncer, stadig den del af resultaterne, der får langt flest klik. Da prisen pr. klik her er nul kroner, giver det rigtig god mening at indlemme en SEO-strategi i sin markedsføring. Det kunne eventuelt være ved at optimere mod at være højt placeret på søgeord, som er rigtig dyre at få klik fra via Google Ads /betalte annoncer.

Det giver altid mening at lægge sin strategi ud fra, hvilket udgangspunkt man står med. Det kan f.eks. være en ulige kamp at forsøge at overhale nogle af de helt store økonomiske giganter i branchen, hvis man selv er en ny spiller – især på korte søgeord med enorm volume, da mængden af indgående links og andre faktorer gør, at de kan være tæt på umulige at overhale. Til gengæld kan det give mening at prøve at se på mere ”long tail”-søgeord. Man kan ofte finde søgninger på +3 ord, det kan være markant nemmere at ranke på. Til gengæld vil der være mange færre søgninger på dem, men her handler det om at vælge sine kampe med omhu. Mange bække små kan sagtens ende med at blive til en rimelig stor flod.

Synergi med Facebook og andre sociale medier

Som forbrugere er vi ikke på Google dagen lang for at søge efter ydelser og produkter vi mangler. Til gengæld er der en enorm brugertilslutning til de sociale medier. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og Snapchat (alt efter målgrupperelevans) er geniale medier, hvis man vil gøre opmærksom på sig selv, uden dine kunder absolut skal lede aktivt. Annoncering på Sociale medier har også en stor berettiget plads i form at remarketing / retargeting. Hvis dine kunder i forvejen har vist interesse for din ydelse eller produkt, handler det om at forblive top-of-mind. Dette er også ofte kanaler, der kan hives billigere klik fra. Hvis det samtidig er målrettet som remarketing, vil der være endnu større chance for, at der kommer salg og henvendelser. Det er klart min erfaring, at især Facebook Remarketing i samarbejde med Google Ads er kanaler, der fungerer rigtig godt sammen.

Synergi med E-mail marketing

Når man betaler en masse klik- og marketingsomkostninger for at få kunder i biksen, giver det rigtig god mening at bygge loyalitet op med sine kunder. Når en kunde har handlet med en virksomhed er der mangedobbelt større chance for, at denne kunde gør det igen, end en ny kunde gør. Det er bevist mange gange, at det er betydeligt billigere at holde på sine kunder, end at skulle erhverve sig nye. Så brug E-mail marketing til at fastholde dine kunder med relevant indhold og information, som giver mening for dine kunder.

E-mail marketing kan også fungere enormt godt i den opbyggende fase inden salget. Hvis man får sign ups til sig nyhedsbrev, kan man pleje og styrke relationen frem til et eventuelt køb. Ofte skal man påvirkes irriterende (læs: fra sælgers synspunkt) mange gange, før man vælger at blive kunde. Her virker E-mail meget effektivt – hvis man gør det rigtigt. Mere om det i et særskilt blogindlæg…

Husk at E-mail marketing ikke bare må handle om salg, salg, salg. I de fleste tilfælde, hvor E-mail marketing har haft mindre gode resultater, har jeg oplevet, at fokus har ligget alt for meget på at salg. Vær hellere relevant og interessant. Det er naturligvis nemmere sagt end gjort, men det er alle ting i denne verden, hvor der er stor værdi at hente. Især når man kæmper om opmærksomheden mod utallige forstyrrende og tidsrøvende elementer.

Husk altid brugervenligheden

Sidst vil jeg nævne brugervenlighed på selve hjemmesiden / webshoppen. Jeg oplever tit, at det er noget nær altafgørende, hvor brugervenlig et site er, ift. om ydelsen/produktet reelt ender med at skabe salg.

Annoncering er med til at præge potentielle kunder, men det er som regel op til websitet at få kunden til at konvertere (med mindre man laver lead ads på facebook, og tæller det som en konvertering).

Jeg vil altid anbefale at bruge bl.a. Analytics data til at analysere på landingssider performance. Her kan du f.eks. blive klogere på besøgstid, antal sider set samt de individuelle siders evne til at skabe konverteringer.

Du kan også få data på, hvordan dine besøgende ”opfører sig” alt efter hvor de befinder sig geografisk, hvilken enhed de besøger din hjemmeside fra eller hvilken trafikkanal de kommer fra.

Få også endelig andre testpersoner til at udføre specifikke ting på hjemmesiden. Så kan du formentlig få nogle relevante insights til, hvad der kan ligge af forbedringsmuligheder. Man ender nemlig ofte med at se sig blind på eget site. Funktionalitet er sjældent så logisk, som man selv forestiller sig. Jeg har i mange tilfælde oplevet at relativt små (læs: nemme at fixe) ændringer kan gøre store mærkbare forskelle. Det kan være netop disse ting, der forvandler din Google Ads indsats fra sløv til fantastisk, da det forbedrer konverteringsraten.

Afrunding

Det er vigtigt at pointere, at ovenstående ikke er et engangsprojekt. Man kan opnå rigtig meget ved at gennemgå sin ”hygiejne” inden for alle 7 områder, men vi lever i en dynamisk virkelighed. Så jeg vil alle dage anbefale at tage en status løbende. Sæt evt. nogle knappenåle i kalenderen i løbet af året for at tage et tjek et større tjek på, om noget overordnet ikke kører som det skal. Hvis man ikke finder nogle problemer, er det jo den bedste feeling og bekræftelse af, at man gør en masse ting rigtigt. Det skal også siges, at det er sjældent at den samme virksomhed halter på alle områder, men hvis punkterne kan være med til at belyse blot et enkelt sted, hvorpå din forretning kan styrkes og performe bedre, så er min mission med indlægget lykkedes.

 

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at bygge bro mellem deres forretning og kunder. Vi skaber relevant trafik, øger omsætningen og styrker deres digitale tilstedeværelse.

Få en gratis analyse

Lad os tage en snak

Samtaler fører til forandring og vi kan hjælpe dig med at kortlægge den rette digitale strategi, så du kan indfri dine vækstmål. Vil du gerne overhale dine konkurrenter?