Du får lige endnu et eksempel: ”Leder du efter et nyt sted at bo?” Og ”Kender du en, der leder efter et nyt sted at bo?”
Hvor du ved det første spørgsmål hurtigt kan svare ja eller nej, vil det andet spørgsmål, få dig til at stoppe op og tænke over, om du egentlig kender nogen, der leder efter et nyt sted at bo.
Hvad med resten af din annoncetekst?
Din ”overskrift”, eller den første linje, skal naturligvis ikke adskille sig helt vildt fra resten af din annoncetekst. Den tone du vælger at skrive den første linje i, skal selvfølgelig gå igen i resten af din tekst, så læseren ikke bliver forvirret og mister interessen.
Og så alligevel… For den første linje og resten af teksten skal jo ikke sige det samme. Hvor den første linje skal bruges til at fange opmærksomheden, skal resten af teksten svare på nogle af de spørgsmål, som den potentielle kunde kunne have.
Resten af teksten kan derfor for eksempel handle om:
- Hvad det er for et produkt
- Hvorfor dit produkt er bedre end konkurrenternes
- Hvorfor kunderne kan have tillid til dit produkt og dig som forhandler
Men som jeg startede med at indlede mit blogindlæg med, så handler din annoncetekst jo om at sælge. Du kan sagtens kombinere de to elementer. Altså, svare på den potentielle købers spørgsmål, samtidig med du prøver at sælge dem produktet.
Salgsteknikker der virker
Der findes et utal af salgsteknikker, og skulle jeg komme ind på dem alle sammen, ville det her blogindlæg først blive rigtig langt. Så, jeg har udvalgt de mest anvendte teknikker, som virker specielt godt i netop en annoncetekst.
USP (Unique Selling Proposition)
Du er sikkert ikke den eneste på markedet, der udbyder netop det, du sælger. Det er derfor ikke altid nok, bare at sælge produktet som det er. Du skal sælge dit produkt ud fra det, der gør netop dit produkt unikt og uundværligt. Du skal fortælle din modtager, hvad der præcist gør dit produkt bedre, og hvorfor de skal vælge dig frem for konkurrenterne.
Hvis du nu sidder og tænker, ”jamen jeg tilbyder gratis fragt, og det gør mine konkurrenter ikke”, så må jeg beklage og sige, at det altså ikke helt nok. Selvom det er et godt salgsargument, så er det ikke en USP. USP handler om, hvad der gør netop dit brand unikt. Det skal være noget, som dine konkurrenter ikke bare kan kopiere over natten.
Lemmingeeffekten
Vi er flokdyr, og langt de fleste af os følger automatisk strømmen, og gør det samme som de andre. Vi stoler derfor også i højere grad på, hvad andre købere af dit produkt fortæller om det, end når du svinger det ene salgsargument ud af ærmet efter det andet.
Du kan derfor overveje at gøre brug af tidligere kundeanmeldelser, influencers eller antal stjerner på trustpilot i din annoncetekst, til at overbevise din næste køber om at hoppe på krogen. Har du været nomineret eller vundet en pris for dit produkt, så gør endelig også brug af det som salgsteknik. Det handler egentlig bare om, at andre har sagt god for dig og dit produkt.
Scarcity – eller knaphed som det også kaldes på dansk
Det er et ældgammelt trick i den store bog om salgsargumenter, men ikke desto mindre så virker det stadig. Se bare, hvordan folk hamstrer mad i supermarkedet med udsigt til et par lukkedage hen over påsken og julen. Eller da Mette Frederiksen i forbindelse med Corona-pandemien lukkede landet ned første gang. Folk hamstrede jo pludselig toiletpapir til en hel hær.
Det handler om knaphed. Udsigten til at vi ikke kan få fat i, den vare vi ønsker, hvis vi ikke handler hurtigt.
Men du skal selvfølgelig kun anvende begrebet, hvis der reelt set er tale om knaphed på produktet i en eller anden form. Begynder du at fifle med det, så går der ikke lang tid før, du begynder at kunne se knap så heldige anmeldelser på din trustpilot. Knaphed kan benyttes på forskellig vis, men eksempler på dem kunne være:
- Kun få varer tilbage på lageret
- Spar 20% de næste 12 timer
- Få en gratis gave med, hvis du køber i dag
Noget for noget
Et andet gammelt trick der virker, er at give noget for at få noget.
Du kan sikkert nikke genkendende til det med, endelig at være stoppet op ved en Facer midt på gågaden. Måske fordi du har fået dårlig samvittighed over alle de andre gange, du har sagt nej med det samme og fortsat videre med hastige skridt. Faceren (eller sælgeren som det jo også er) har brugt ti minutter af sin tid på at overbevise dig om at afgive din e-mail, så de kan kontakte dig igen – for du hoppede alligevel ikke med på den månedlige donation med det samme. Det er næsten umuligt at få sig selv til at sige nej, for nu har sælgeren jo brugt sin dyrebare tid på dig, og det eneste de beder om, er din mailadresse.
Samme tankegang kan du oversætte til din annoncetekst og salget af dit produkt. Giv dine kunder noget og få noget igen. Det behøver ikke være tid, som i eksemplet. Det kan også være ting som:
- Konkurrencer
- Rabatter eller en ekstra bonus
- Særlige medlemsfordele
Det der er hovedformålet med det her, er ikke nødvendigvis at skabe det store salg nu og her, men at skabe trofaste og engagerede kunder der kommer tilbage gentagne gange. Kunden ville altså skulle opgive sin e-mail, for at modtage nogle af de fordele du giver dem. Og har du først deres mailadresse, jamen så har du også muligheden for at sende dem nyhedsbreve efterfølgende med henblik på mere salg.
Din annoncetekst skal opfordre til handling
Så er vi ved at være der. Du har nu skrevet en fængende første linje og en imponerede annoncetekst, der har overbevist din potentielle køber til at blive en egentlig køber.
Og hvad så nu? Nu skal du have dem i mål.
Og de er ved at være lidt trætte efter den lange løbetur. De skal derfor have lidt hjælp til at komme over målstregen. Vi skal nogle gange have lidt hjælp til at træffe en beslutning. Vi skal have nogen, der fortæller os præcis, hvad vi skal gøre. Vær derfor konkret i din linktekst, så brugerne ikke er i tvivl om, at de skal trykke her for at komme videre med deres handling. Fortæl dem de skal trykke på knappen for at købe, se kollektionen, læse mere, eller hvad du nu vil have dem til. Din køber må absolut ikke være i tvivl om, hvad de kan forvente at møde på din hjemmeside, når de vælger at trykke på knappen.
Et par gyldne råd til din annoncetekst
Nu skulle du gerne være klar til at kaste dig ud i projektet om at skrive en god annoncetekst, der overbeviser alle læsere om at handle hos netop dig. Men det er alligevel altid meget rart med en guideline:
- Har du en fængende “overskrift” eller første linje?
- Gør du evt. brug af et spørgsmål, der får folk til at stoppe op og tænke?
- Har du beskrevet dit produkt i billeder i stedet for funktioner?
- Har du brugt relevante emojis og måske store bogstaver?
- Er din annoncetekst brudt op i korte afsnit, så det er nemmere at læse?
- Gør du brug af social proof eller USP’er?
- Hvis du har skrevet noget i punktform, er det så et ulige antal?
- Har du overvejet relevantheden i at anvende følelser, knaphed eller noget for noget?
- Har din annoncetekst en præcis Call-to-Action, der fortæller læseren, hvad de skal gøre herfra?
Og som en sidste note. Har du lagt mærke til, at jeg kun har benyttet mig af et ulige antal punkter gennem hele blogindlægget, ligesom jeg gav det som et godt råd her til sidst? Der er ikke nogen større videnskab bag rådet, andet end at det virker mere behageligt at læse.
Så her har du det.
Alle gode råd til at komme i gang med en fantastisk annoncetekst. Hvis du nu står og mangler råd til, hvilke målgrupper du så kan henvende dig til, så kan du bl.a. læse vores blogindlæg om ”5 tips til at få mere ud af din Facebook Retargeting”.