Insights / Social ads

Den gode annoncetekst

Bliv klogere på hvordan du sikrer dig en effektiv og god annoncetekst på Facebook, når du skal ud og promovere dit brand, produkt eller service.

den gode facebookannonce blogindlæg

 Hvis du har trykket ind på det her blogindlæg i håbet om at lære noget om branding af din virksomhed, så må jeg skuffe dig. For en god annoncetekst kan også kaldes en god salgstekst. For det er, jo det det er. Salg.

Hvis du så nu sidder og tænker. ”Det kan da handle om mere end at sælge,” må jeg bare sige nej, det kan det ikke. For lad os være ærlige. Hvis ikke din annoncetekst skaber salgsresultater, så kan du lige så godt smide alle dine pengesedler direkte på bålet.

Egentlig er online marketing og annoncering jo bare en ny måde at reklamere på. Og du ville da aldrig lave en reklame med det formål ikke at tjene på det vel? Men hvordan sælger du så? Træk i arbejdstøjet og følg med, så vil jeg besvare netop spørgsmålet om, hvordan du skriver en god annoncetekst.

Indholdsfortegnelse

 


Hvad er den gode annoncetekst egentlig?

For at forstå alle de gode råd, du om lidt vil få kastet i hovedet, så lad os lige få fastlagt, hvad en annoncetekst på sociale medier egentlig er.

Skåret ud i pap, er en annoncetekst det stykke tekst, du kan skrive over dit annoncebillede eller video. Sidder du på Facebook i privat regi, ville det kunne sammenlignes med ”hvad har du på hjerte ”-sektionen, eller hvad du måske tidligere har kendt som ”statusopdateringen”. I erhvervsregi vil du i stedet skulle skrive teksten, i det Facebook Annonceadministrator kalder ”primær tekst”.

Men det stopper ikke her.

Et andet vigtigt element af din annoncetekst er ”linkteksten”, eller som Facebook Annonceadministrator kalder det, ”overskrift”. Det er det område, som brugerne typisk vil klikke på, når de forhåbentlig har fundet din annoncetekst så interessant, at de vil vide mere.

Så… Primær tekst + linktekst = annoncetekst.


Skal en annoncetekst have en god overskrift?

Selvom der ikke er tale om en rigtig overskrift (kan du huske jeg lige skrev, at overskriften er lig med linkteksten), så skal din egentlige tekst også starte med en fængende tekst. Det er nemlig ikke helt tilfældigt, hvordan du sætter teksten op i din annonce. Du har 1,7 sekunder til at fange brugerens opmærksomhed, og du er ikke den eneste, der kæmper om de (ikke engang) gyldne to sekunder.

Første skridt på vejen er at lade brugerne få øje på din annoncetekst. Der er flere måder at gøre det på, men nogle af dem kunne være:

  • STORE BOGSTAVER
  • Slå på følelserne
  • Mal et billede af brugssituationen
  • Brug emojis
  • Spørgsmål

Blokbogstaver i en annoncetekst

Der er ikke den store videnskab eller forklaring bag dette tip. Det er egentlig ganske simpelt.

STORE BOGSTAVER TILTRÆKKER OPMÆRKSOMHED.

Hvis alt andet står med minuskler (jaja, jeg prøver at være mere fancy med fremmedord) aka Små bogstaver, så giver det sig selv, at man i højere grad vil lægge mærke til de ord i blokbogstaver, der pludselig stikker ud i mængden.

I følelsernes vold

Det kan virke under bæltestedet at gå efter folks følelser. Ikke desto mindre så virker det.

Alle følelser kan strengt taget bruges, hvis du bare bruger dem bevidst. Det er for eksempel bevist, at du køber mere, hvis du er i godt humør. Hvorfor tror du, (langt de fleste) ekspedienter altid imødekommer dig med store smil? Fordi smil smitter. Smil sender endorfiner op til hjernen – selv hvis der er tale om et falsk smil. Endorfiner gør dig glad Glad lægger mere i indkøbskurven.

Men det gælder også den anden vej rundt. Du kan sagtens vælge at slå på irritation og vrede som ”overskrift”. Der findes da f.eks. ikke noget mere irriterende end en smadret iPhone-skærm. Sælger du covers eller panserskærme, så er det da en oplagt følelse at gå efter.

Billeder sælger

Hvis der er nogen, der ved noget om dine produkter, så er det dig. Og derfor kan det også virke ret naturligt at fortælle om alle de kvaliteter og funktioner, dine produkter har. Men faktum er bare, at det både er kedeligt at læse, og det sælger ikke.

facebookannonce eksempel

 Lad mig give et eksempel: ”Pizzaovn med 80×60 cm bageplade i rustfrit stål”. Hvad synes du? Er det det, der får dig til straks at putte en ny pizzaovn i indkøbskurven? Nej vel?

Hvad med: ”Bring Italien hjem i haven med en udendørs pizzaovn.” Nåh, hvad siger du? Har du ikke lyst til straks at klikke din nyeste havegadget hjem?

Det gælder om at fortælle kunderne, hvorfor de skal købe dine produkter. Som den berømte amerikanske forfatter og inspirerende taler Simon Sinek siger: ”People don’t by what you do, they by why you do it.” Og selvom det citat I højere grad bruges i en dybere sammenhæng om den menneskelige adfærd, synes jeg egentlig, det er ret sigende i det her tilfælde.

Er det useriøst at bruge emojis i en annoncetekst?

Alt skal ikke være så alvorligt. Og faktum er, at alle i dag gør brug af emojis i større eller mindre grad. De mange farver og figurer er med til at skabe opmærksomhed, og hjælper din annoncetekst med at skille sig ud. En god måde at gøre brug af emojis på, er ved at placere en enkelt eller to emojis i slutningen af den første tekst. (og i løbet af resten af teksten, hvor det giver mening, for øvrigt). Ud over at skabe ekstra liv og blikfang, så hjælper emojis dig også med at fortælle din historie. Du husker vel den gamle vending, ”billeder siger mere end 1000 ord”?

Spørgsmål kan være en god indledning i din annoncetekst

Spørgsmål er gode til lige at få folk til at stoppe op, og forholde sig til det du spørger dem om. Men du kan selvfølgelig ikke bare spørge dem om hvad som helst. Der skal først og fremmest være en sammenhæng mellem, det du prøver at sælge, og det du spørger om. Dernæst skal du stille det rigtige spørgsmål. Det forkerte kan nemlig få en negativ virkning i stedet.

facebookannonce eksempel

 Du får lige endnu et eksempel: ”Leder du efter et nyt sted at bo?” Og ”Kender du en, der leder efter et nyt sted at bo?”

Hvor du ved det første spørgsmål hurtigt kan svare ja eller nej, vil det andet spørgsmål, få dig til at stoppe op og tænke over, om du egentlig kender nogen, der leder efter et nyt sted at bo.


Hvad med resten af din annoncetekst?

Din ”overskrift”, eller den første linje, skal naturligvis ikke adskille sig helt vildt fra resten af din annoncetekst. Den tone du vælger at skrive den første linje i, skal selvfølgelig gå igen i resten af din tekst, så læseren ikke bliver forvirret og mister interessen.

Og så alligevel… For den første linje og resten af teksten skal jo ikke sige det samme. Hvor den første linje skal bruges til at fange opmærksomheden, skal resten af teksten svare på nogle af de spørgsmål, som den potentielle kunde kunne have.

Resten af teksten kan derfor for eksempel handle om:

  • Hvad det er for et produkt
  • Hvorfor dit produkt er bedre end konkurrenternes
  • Hvorfor kunderne kan have tillid til dit produkt og dig som forhandler

Men som jeg startede med at indlede mit blogindlæg med, så handler din annoncetekst jo om at sælge. Du kan sagtens kombinere de to elementer. Altså, svare på den potentielle købers spørgsmål, samtidig med du prøver at sælge dem produktet.


Salgsteknikker der virker

Der findes et utal af salgsteknikker, og skulle jeg komme ind på dem alle sammen, ville det her blogindlæg først blive rigtig langt. Så, jeg har udvalgt de mest anvendte teknikker, som virker specielt godt i netop en annoncetekst.

USP (Unique Selling Proposition)

Du er sikkert ikke den eneste på markedet, der udbyder netop det, du sælger. Det er derfor ikke altid nok, bare at sælge produktet som det er. Du skal sælge dit produkt ud fra det, der gør netop dit produkt unikt og uundværligt. Du skal fortælle din modtager, hvad der præcist gør dit produkt bedre, og hvorfor de skal vælge dig frem for konkurrenterne.

Hvis du nu sidder og tænker, ”jamen jeg tilbyder gratis fragt, og det gør mine konkurrenter ikke”, så må jeg beklage og sige, at det altså ikke helt nok. Selvom det er et godt salgsargument, så er det ikke en USP. USP handler om, hvad der gør netop dit brand unikt. Det skal være noget, som dine konkurrenter ikke bare kan kopiere over natten.

Lemmingeeffekten

Vi er flokdyr, og langt de fleste af os følger automatisk strømmen, og gør det samme som de andre. Vi stoler derfor også i højere grad på, hvad andre købere af dit produkt fortæller om det, end når du svinger det ene salgsargument ud af ærmet efter det andet.

Du kan derfor overveje at gøre brug af tidligere kundeanmeldelser, influencers eller antal stjerner på trustpilot i din annoncetekst, til at overbevise din næste køber om at hoppe på krogen. Har du været nomineret eller vundet en pris for dit produkt, så gør endelig også brug af det som salgsteknik. Det handler egentlig bare om, at andre har sagt god for dig og dit produkt.

Scarcity – eller knaphed som det også kaldes på dansk

Det er et ældgammelt trick i den store bog om salgsargumenter, men ikke desto mindre så virker det stadig. Se bare, hvordan folk hamstrer mad i supermarkedet med udsigt til et par lukkedage hen over påsken og julen. Eller da Mette Frederiksen i forbindelse med Corona-pandemien lukkede landet ned første gang. Folk hamstrede jo pludselig toiletpapir til en hel hær.

Det handler om knaphed. Udsigten til at vi ikke kan få fat i, den vare vi ønsker, hvis vi ikke handler hurtigt.

Men du skal selvfølgelig kun anvende begrebet, hvis der reelt set er tale om knaphed på produktet i en eller anden form. Begynder du at fifle med det, så går der ikke lang tid før, du begynder at kunne se knap så heldige anmeldelser på din trustpilot. Knaphed kan benyttes på forskellig vis, men eksempler på dem kunne være:

  • Kun få varer tilbage på lageret
  • Spar 20% de næste 12 timer
  • Få en gratis gave med, hvis du køber i dag

Noget for noget

Et andet gammelt trick der virker, er at give noget for at få noget.

Du kan sikkert nikke genkendende til det med, endelig at være stoppet op ved en Facer midt på gågaden. Måske fordi du har fået dårlig samvittighed over alle de andre gange, du har sagt nej med det samme og fortsat videre med hastige skridt. Faceren (eller sælgeren som det jo også er) har brugt ti minutter af sin tid på at overbevise dig om at afgive din e-mail, så de kan kontakte dig igen – for du hoppede alligevel ikke med på den månedlige donation med det samme. Det er næsten umuligt at få sig selv til at sige nej, for nu har sælgeren jo brugt sin dyrebare tid på dig, og det eneste de beder om, er din mailadresse.

Samme tankegang kan du oversætte til din annoncetekst og salget af dit produkt. Giv dine kunder noget og få noget igen. Det behøver ikke være tid, som i eksemplet. Det kan også være ting som:

  • Konkurrencer
  • Rabatter eller en ekstra bonus
  • Særlige medlemsfordele

Det der er hovedformålet med det her, er ikke nødvendigvis at skabe det store salg nu og her, men at skabe trofaste og engagerede kunder der kommer tilbage gentagne gange. Kunden ville altså skulle opgive sin e-mail, for at modtage nogle af de fordele du giver dem. Og har du først deres mailadresse, jamen så har du også muligheden for at sende dem nyhedsbreve efterfølgende med henblik på mere salg.


Din annoncetekst skal opfordre til handling

Så er vi ved at være der. Du har nu skrevet en fængende første linje og en imponerede annoncetekst, der har overbevist din potentielle køber til at blive en egentlig køber.

Og hvad så nu? Nu skal du have dem i mål.

Og de er ved at være lidt trætte efter den lange løbetur. De skal derfor have lidt hjælp til at komme over målstregen. Vi skal nogle gange have lidt hjælp til at træffe en beslutning. Vi skal have nogen, der fortæller os præcis, hvad vi skal gøre. Vær derfor konkret i din linktekst, så brugerne ikke er i tvivl om, at de skal trykke her for at komme videre med deres handling. Fortæl dem de skal trykke på knappen for at købe, se kollektionen, læse mere, eller hvad du nu vil have dem til. Din køber må absolut ikke være i tvivl om, hvad de kan forvente at møde på din hjemmeside, når de vælger at trykke på knappen.


Et par gyldne råd til din annoncetekst

Nu skulle du gerne være klar til at kaste dig ud i projektet om at skrive en god annoncetekst, der overbeviser alle læsere om at handle hos netop dig. Men det er alligevel altid meget rart med en guideline:

  • Har du en fængende “overskrift” eller første linje?
  • Gør du evt. brug af et spørgsmål, der får folk til at stoppe op og tænke?
  • Har du beskrevet dit produkt i billeder i stedet for funktioner?
  • Har du brugt relevante emojis og måske store bogstaver?
  • Er din annoncetekst brudt op i korte afsnit, så det er nemmere at læse?
  • Gør du brug af social proof eller USP’er?
  • Hvis du har skrevet noget i punktform, er det så et ulige antal?
  • Har du overvejet relevantheden i at anvende følelser, knaphed eller noget for noget?
  • Har din annoncetekst en præcis Call-to-Action, der fortæller læseren, hvad de skal gøre herfra?

Og som en sidste note. Har du lagt mærke til, at jeg kun har benyttet mig af et ulige antal punkter gennem hele blogindlægget, ligesom jeg gav det som et godt råd her til sidst? Der er ikke nogen større videnskab bag rådet, andet end at det virker mere behageligt at læse.

Så her har du det.

Alle gode råd til at komme i gang med en fantastisk annoncetekst. Hvis du nu står og mangler råd til, hvilke målgrupper du så kan henvende dig til, så kan du bl.a. læse vores blogindlæg om ”5 tips til at få mere ud af din Facebook Retargeting”.

Brug for hjælp til at skabe
den helt gode annoncetekst?

Få vores SoMe-afdeling til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.