Insights / Marketing automation

Disse overvejelser skal du gøre dig
i din Black Friday online marketing

Hvis du vil vinde over konkurrenterne på årets travleste shoppingdag, er forberedelse alt. Og jo tidligere, des bedre. Dette blogindlæg hjælper dig godt på vej mod succes.

overvejelser til din black friday online marketing blogindlæg

 Ifølge Danmarks Statistik er det tydeligt, at forbrugertilliden er faldet de sidste par år. Det vil sige, at den enkelte forbruger helt generelt er mindre tilbøjelig til at hive pungen op af lommen, både i de fysiske butikker, men også online. Dog er der ingen tegn på, at forbrugertilliden er faldet, når kalenderen siger, at vi er nået til Black Friday.

Black Friday er den største omsætningsdag på året for de fleste webshops og detailbutikker, og den amerikanske shoppedag har for alvor bidt sig fast i danskerne. Siden Black Friday fik sit gennembrud i Danmark i 2015, har omsætningen på dagen kun været stigende. Mange danskere bruger Black Friday til at tage forskud på deres julegaveindkøb, hvilket også betyder, at den store del af julehandlen allerede starter i november frem for december.

Der er masser af områder, der kræver forberedelse, når det kommer til Black Friday online marketing. ”Den største omsætningsdag på året” betyder også, at Black Friday er den travleste dag på året, og derfor ser vi også en tendens til, at de digitale forberedelser bliver nedprioriteret. Nogle gange skyldes det tidsmangel – andre gange skyldes det, at vores kunder faktisk ikke har den fjerneste anelse om, hvad der skal til for at styrke deres digitale tilstedeværelse op til Black Friday.

Dette blogindlæg vil være din guide under hele processen, når du skal forberede din webshop til Black Friday. Sørger du for at implementere de enkelte tiltag, og gerne i god tid, har du skabt de bedste forudsætninger for at sælge endnu mere på Black Friday 2022 end nogensinde før.

Indholdsfortegnelse


 Få det sorte bælte i SEO til din Black Friday online marketing

 SEO er muligvis den disciplin inden for digital marketing på Black Friday, der kræver allermest tålmodighed. SEO behøver dog nødvendigvis ikke at koste penge, men til gengæld kræver det rigtig mange tidsmæssige ressourcer. Det tager lang tid at opnå de ønskede placeringer i de organiske søgeresultater, og din SEO-indsats kan til tider føles formålsløs.

Det kan dog betale sig at være tålmodig, og jo mere tålmodig du er, des mere kan du glæde dig over den indsats, du har lagt i dit SEO-arbejde. Når du først har opnået de organiske placeringer, du har sigtet efter, kan du høste frugterne af dit store arbejde. Og det kan du både gøre til Black Friday 2022, 2023 og til Black Friday 2030. For har du først skabt et organisk fundament for trafik, kan du nyde smagen af de saftige frugter mange år ud i fremtiden, hvis du sørger for at vedligeholde din fremgang.

Især når det kommer til SEO, er det vigtigt, at du giver Black Friday opmærksomhed i god tid, og du kan faktisk ikke komme for tidligt i gang. Det er også derfor, vi starter med at give dig det sorte bælte i SEO.

For hvis du er smart, så tyvstarter du din online marketing mod Black Friday, så du kan stjæle de organiske topplaceringer og styrke din digitale tilstedeværelse op til den 25. november 2022.

BF 1 step

 Step 1: Opret en landingsside til Black Friday

 ”Undskyld, har jeg misforstået noget? Skal jeg virkelig dedikere en hel landingsside til Black Friday, når det kun er én dag ud af 365?”

Nej, du har ikke misforstået noget. Du har forstået det helt rigtigt. For ja, svaret er, at du skal oprette en landingsside, som er 100 % dedikeret til Black Friday. Og ja, du skal oprette den NU, selvom vi ikke engang er nået ind i november måned.

Jo før du opretter din Black Friday landingsside, jo bedre. Og så skal den have lov til at ligge der hele næste år, og året efter, og året efter det. Du behøver naturligvis ikke at linke internt til din Black Friday landingsside i din hovedmenu. Men den skal være der, for Googles skyld, og når vi nærmer os Black Friday, skal den også være der for dine kunders skyld.

Når du dedikerer en landingsside specifikt til Black Friday, åbnes der op for et væld af muligheder for søgemaskineoptimering målrettet Black Friday. Disse muligheder vil du blive klogere på senere i blogindlægget som dit hvide bælte bevæger sig over mod et sort.

Inden du afskriver dette step af din optimeringsproces fuldstændigt, skal det lige nævnes, at du naturligvis ikke skal have produkter på din Black Friday landingsside. Du kan selvfølgelig bruge den til at gøre det nemt for dine kunder at finde tilbuddene på selve dagen, hvis ikke du kører tilbud på hele shoppen. Alternativt kan du linke til din tilbudsside, hvis du allerede har sådan en. Men nej, din landingsside har primært til formål at vække en interesse hos Google. Men derfor må den stadig gerne være lidt lækker at se på for de brugere, der besøger siden.

Din Black Friday landingsside kan bestå af:

  • Black Friday Countdown
  • En kontaktformular til flere signups
  • En SEO-optimeret tekst

 Step 2: Udarbejd en strategi for dine søgeord

 Hvis du er iværksætter eller bare har den mindste smule forretningsforståelse, ved du, at du ikke kan fastlægge en strategi uden først at have udarbejdet en analyse. En grundig målgruppeanalyse og konkurrentanalyse er nogle af de analyser, der er afgørende for, at du kan få succes på dit respektive marked. Disse analyser kan du heller ikke springe over, når du skal i gang med søgemaskineoptimering, men dertil kommer der lige en ekstra analyse, du skal starte med, før du kan udføre de to andre.

Søgeordsanalysen.

En søgeordsanalyse er en proces, der gerne skal ende ud med en strategi for hvilke søgeord, du gerne vil konkurrere på. Den kan sættes op som en tragt:

BF tragt
  •  I din BRAINSTORM er der næsten ingen regler. Forsøg så vidt muligt at afdække alle de forretningsområder, der kunne være relevante at finde søgeord til.
  • I din IDENTIFIKATION AF SØGEORD skal du have fat i nogle tredjepartsværktøjer, som f.eks. Ahrefs eller SEMrush, der kan hjælpe dig.
  • I din IDENTIFIKATION AF SØGEHENSIGT skal du have fat i dine tidligere målgruppeanalyser og din sunde fornuft. En søgning på ”Black Friday damestøvler” har nok større sandsynlighed for at konvertere end en søgning på ”Hvornår er det Black Friday”.
  • I din IDENTIFIKATION AF KONKURRENCE skal du have fat i dine tidligere konkurrentanalyser, og så skal du ellers i gang med at søge inkognito på Google. Hvem ligger øverst i søgeresultaterne på de søgeord, du gerne vil rangere på, og hvad kan de, som du ikke kan? Hvad kan du, som de ikke kan?
  • Din FRASORTERING & PRIORITERING er mere eller mindre din konklusion på din søgeordsanalyse. Det er her, du skal være kritisk og vurdere hvilke og hvor mange søgeord, du kan have fokus på i din SEO-strategi.

 Step 3: Skriv dit indhold

 Når du har været igennem dette step, vil du forhåbentligt have en forståelse for, hvorfor det er så vigtigt i SEO-mæssigt øjemed, at din Black Friday landingsside indeholder en SEO-optimeret tekst.

Lad os i den forbindelse lige starte med at få afklaret følgende:

Din tekst behøver (bør) ikke være til gene for brugeren, når de besøger din Black Friday landingsside. Med andre ord anbefales det ikke, at du placerer din tekst allerøverst på landingssiden. Dér kan du jo for eksempel placere din countdown, din kontaktformular og et link til alle dine tilbud, hvis ikke du vil bruge landingssiden til produkter.

Din SEO-optimerede tekst bør altså være placeret i bunden af landingssiden, og så skal du ellers forberede dig på, at der nok ikke er mange af dine kunder, der læser den. Men blot fordi din SEO-optimerede tekst primært henvender sig til Google, betyder det ikke, at den ikke skal være af høj kvalitet.

Inden vi kommer ind på, hvordan du skriver indhold af høj kvalitet, er der først nogle helt generelle kriterier, du skal kende til. Kriterier, der gør sig gældende, når du skal skrive en tekst, der har til formål at rykke dine placeringer på de søgeord, du har udvalgt:

  • Din tekst skal være en vis længde. (Anbefalingen lyder på en SEO-optimeret tekst på minimum 800-1000 ord.
  • Din tekst skal indeholde dine fokussøgeord. (Indsæt søgeord i din tekst med en søgeordstæthed på 2,5-3,5%.)
  • Din tekst skal være relevant. (Skriv et stykke indhold, dine kunder har lyst til at læse.)

 Step 4: Giv din landingsside et ekstra boost til Black Friday

 Landingssiden er dit fundament for de gode organiske placeringer, for det er den, der fortæller Google, at din side er relevant for den givne søgning. Men bare fordi din side er relevant for den givne søgning i Googles øjemed, er det ikke sikkert, at din side vil være den eneste, der er relevant. Det bliver svært at opnå gode organiske placeringer uden fundamentet, men nogle gange skal der også mere til end et solidt fundament.

Jo mere konkurrencepræget et marked, du opererer på, des mere vil det alt andet også lige kræve, før Google vil se din side som mere relevant end konkurrentens. Og selv hvis du har fulgt step 3 til punkt og prikke og skrevet et stykke indhold, der er 100 % SEO optimeret, og som samtidig sætter læseren i centrum, betyder det desværre ikke, at du blot kan læne dig tilbage og nyde synet af en stigning i besøgende.

SEO er ikke bare en holistisk disciplin. Det er en løbende proces, der kræver tålmodighed og ikke mindst vedligeholdelse. Fordelen ved at optimere mod Black Friday i god tid er, at du kan komme dine konkurrenter på forkant, men så snart vi nærmer os den vigtige dag, vil du ikke være den eneste om buddet. Dine konkurrenter vil også begynde at byde på søgeord relateret til Black Friday, og disse søgeord vil som nævnt kun få en øget søgevolumen, når vi kommer tættere på dagen. Så hvorfor læne dig tilbage og lade dine konkurrenter overhale dig ved målstregen, når du har brugt så lang tid på at træne op til løbet?

Linkbuilding er lidt ligesom den afgørende energidrik, du får hældt i dig, lige inden du når til slutspurten. Linkbuilding giver din Black Friday landingsside, hvad sukkeret og koffeinen i din energidrik giver dig (i hvert fald hvis du spørger nogle af de store spillere på markedet for energidrikke): Effektivitet, opmærksomhed og mod til at løbe de sidste få meter, der skal til for at opnå anerkendelse på den anden side af målstregen.

Du kan bygge links til din Black Friday-landingsside på flere måder:

  • Brug dit netværk (Bed dit netværk linke direkte til din Black Friday-landingsside).
  • Bliv ekspert til outreach (Du kan nå langt med outreach, hvis du er god til at sælge dig selv og følge op på dine prospects).
  • Brug din fritid på debatfora (Det er ikke nok at deltage i en tilfældig debat og smide dit link ind som kommentar uden relevans for det øvrige indhold. Du er nødt til at gøre meget ud af din profil og langsomt bygge din deltagelse op).
  • Få links af Plutonic Media (Med et SEO-samarbejde med Plutonic Media vil linkbuilding være en naturlig del af optimeringen).

 Step 5: Skil dig ud blandt søgeresultaterne

 Nu er vi nået til det step, hvor – hvis alt er gået efter planen, og du har sat flueben ved alle de forskellige tiltag – du gerne skulle have opnået flotte resultater med din Black Friday landingsside. Landingssiden ligger nu i toppen af side 1 i de organiske søgeresultater, og alt er godt.

Men, men, men. Arbejdet stopper ikke her. For det er ikke nødvendigvis nok at ligge i toppen af søgeresultaterne, hvis ikke du skiller dig ud blandt de andre, der også ligger i toppen.

Du vil blive overrasket over hvor lidt, der sommetider skal til for at påvirke din CTR (Click-Through-Rate) i den ene eller den anden retning. Selvom det selvfølgelig altid er at foretrække at ligge nummer 1 i søgeresultaterne, er det ikke en garanti for, at du vil få 100 % af den trafik, der hører til den pågældende søgning. Andenpladsen, tredjepladsen og fjerdepladsen kan snildt stjæle en stor andel af din trafik, hvis deres Title Tag og metabeskrivelse giver et bedre førstehåndsindtryk end dit bud. Ligeledes kan du med CTR-optimering stjæle trafik fra førstepladsen, hvis blot du ligger på side 1.

Der findes masser af strategier og teorier til at skrive den perfekt optimerede titel og beskrivelse, men nogle af dem skal du tage med et gran salt. Hvordan Google vælger at vise søgeresultaterne er nemlig en faktor, der tit bliver opdateret og ændret på, og selvom der er et pejlemærke at gå efter, kan du ikke regne med, at hele din titel og beskrivelse altid vil blive vist. Men her er et par tips til, hvordan du kan tiltrække flere besøgende til din Black Friday-landingsside:

  • Lad søgeordet indgå i din titel og beskrivelse
  • Brug tal og specialtegn til at skabe opmærksomhed
  • Skab en handling med Call-To-Actions
  • Kontroller den visuelle præsentation af brødkrummestien

Derudover kan du overveje at gøre brug af Schema Markup, for at højne din synlighed på Google yderligere. Hvordan det fungerer, kan du blive meget klogere på i vores blogindlæg om, hvordan du bruger netop Schema Markup i din SEO-strategi.


 Få det sorte bælte i Google Ads annoncering til din Black Friday online marketing

SEO giver en akkumuleret værdi over tid, men selv hvis du er hurtigt ude, kan du ikke være sikker på, at du kan nå at blive vist som den allerførste i de organiske søgeresultater. Det er her, Google Ads kommer ind i billedet. Om du skal satse alle dine marketingkroner på Google Ads, SEO eller andre marketingkanaler, afhænger endnu engang af dit udgangspunkt og din branche.

Opererer du på et særdeles konkurrencepræget marked, og er du en forholdsvist lille spiller på dette marked, kan det være svært at opnå hurtige resultater med søgemaskiner. Er du lidt sent ude, eller tør du ikke at satse alle dine ressourcer på SEO, er Google Ads en alternativ marketingform, der i den grad også kan udrette mirakler på Black Friday med den rette online marketing strategi.

Google Ads bør dog ikke ses som et alternativ til SEO. Google Ads bør ses som et supplement til SEO. Og SEO bør ses som et supplement til Google Ads. Den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden, og de kan godt klare sig på egen hånd. Men bruges de begge to, og er der synergi mellem dem, ja så er du godt på vej.

Black Friday er en helt særlig dag for Google Ads annoncering. Alle de øvrige 364 dage på året har du som annoncør mulighed for at lancere nye kampagner i et relativt lavt tempo, så du kan prøve dig frem og stille og roligt optimere dem, til de bliver perfekte.

Google Ads annoncering ifm. Din Black Friday online marketing er helt anderledes. Du har 24 timer til at få det absolut bedste ud af dine kampagner. Den forkerte annonce eller den forkerte opsætning kan ødelægge dagen (og måske endda dit årsresultat!) for dig. Derfor er det enormt vigtigt, at du i god tid har gjort dig nogle tanker i forhold til dine bud, dine budgetter og meget mere.

Når du skal forberede dig til Black Friday med Google Ads, ja så handler det om forberedelse. Jo mere, du har forberedt forinden, des mere kan du fokusere på at give den afgørende kundeservice på dagen.

BF 2 step

 Step1: Udarbejd en strategi for dine søgeord til Black Friday

 Det er SEO om igen. Og heldigvis kan du genbruge din søgeordsanalyse fra SEO. Nu kan du dog tilføje endnu en faktor, der kan være med til at afgøre, hvad det er for nogle søgetermer, du gerne vil satse stort på: klikpriser.

Google Keyword Planner er et af de gratis værktøjer, der kan give dig en indikation af hvor mange, der søger på det givne søgeord, men også hvad det givne søgeord vil koste i klikpris. Google Keyword Planner er dog langt fra det bedste værktøj inden for digital markedsføring, og spørger du et hvilket som helst digitalt bureau, vil de i stedet anbefale værktøjer som SEMrush og Ahrefs til opgaven.

Udover faktorer som søgevolumen, konkurrence og klikpriser, er der endnu en væsentlig faktor, der er ret afgørende for hvilke søgeord, du skal vælge at byde på. Hvad er det for nogle produkter, du vil have på tilbud?

Derudover kan du også udvælge dine produkter og dertilhørende søgeord ud fra dine resultater sidste år. Hvad var det, der virkede? Hvilke produkter tiltrak flest besøgende og skabte flest konverteringer? Hvilke produkter blev udsolgt først? Hvilke produkter skabte den største indtjening? Når først produkterne og rabatterne er på plads, kan du komme i gang med forberedelserne af dine Google Ads kampagner.

Step 2: Fastlæg en strategi for dine kampagner

Når du har fået styr på, hvad det er for nogle søgetermer relateret til Black Friday, der er relevant for din forretning, kan du bruge ugerne op til Black Friday på at klargøre dine kampagner.

Det første, du skal gøre, er at have styr på strategien. Hvor længe varer dine tilbud? Starter de allerede om torsdagen, og fortsætter de måske hele weekenden? Kører du timetilbud, eller er det de samme tilbud, der gør sig gældende i hele perioden?

Der er selvfølgelig både fordele og ulemper ved at køre timetilbud. En af ulemperne er, at det kræver mere forberedelse. For pointen med dette blogindlæg er, at du skal forberede så meget som muligt INDEN Black Friday. Der er dog også masser af fordele. Timetilbud giver dig blandt andet mulighed for at holde fast i dine mest loyale kunder, hvor loyalitet på Black Friday ellers er en by i Rusland. Derudover kan du med timetilbud med god samvittighed sende nyhedsmails ud hver eneste time på Black Friday.

Strategien for dine kampagner hænger i høj grad sammen med dit budskab. Dit budskab bør mere eller mindre være det samme i hhv. dine tekstannoncer i dine search kampagner og dine bannerannoncer til displaynetværket, så der er en rød tråd. Men du kan sagtens lave forskellige budskaber til forskellige målgrupper ved hjælp af dine remarketinglister.

Måske vil du gerne fortælle din kvindelige målgruppe, at det er dig, der har de bedste Black Friday tilbud på damestøvler. Eller også vil du gerne fortælle hele verden, at det er dig, der har de laveste Black Friday priser. Uanset hvad dit budskab er, er der ingen tvivl om, at dine Black Friday kampagner skal dreje sig om Black Friday. Så selvfølgelig skal den sorte fredag være i fokus.

Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan du kan fremhæve dit budskab i en tekstannonce. Du kan bruge et sådant budskab, hvis du tilbyder en særdeles attraktiv rabat, hvis du tilbyder rabat på hele webshoppen, eller hvis du har nogle specifikke produkter, der er særdeles attraktive, når de er på tilbud. I nedenstående eksempel er der brugt enkelte annonceudvidelser, men når du skal lave dine search kampagner, må du ikke glemme den allervigtigste:

Den altafgørende promotion extension.

BF Google Ads

 Foruden budskabet i dine kampagner, er der er en anden ting, du er NØDT til at tage stilling til: dit spend.

Hvor meget forventer du at bruge på Google Ads på Black Friday? Hvor meget er du villig til at bruge? Er du villig til at bruge mere i spend, hvis din ROAS viser sig at være langt over forventning?

Fastlæg en budstrategi ifm. din Black Friday online marketing

Budstrategien er noget af det sværeste at arbejde med inden for Google Ads annoncering. Det er ikke nødvendigvis så svært på selve Black Friday – der handler det bare om at øge budgettet, så længe der er lager og ROAS til det. Nej, det kan være enormt svært at budjustere dagene efter Black Friday, Black Weekend og Cyber Monday.

Hvis du kører med automatisk budjustering, kan det blive nødvendigt at overtage opgaven manuelt en til to uger efter Black Friday. Det skyldes, at der genereres og indsamles så mange data på Black Friday. Med automatisk budjustering vil dine bud være alt for høje dagene efter Black Friday, fordi der ikke vil blive taget højde for, at det er en særlig dag, der ikke skal tages i betragtning. Det kan blive en udfordring, fordi du alt andet lige ikke vil have en lige så høj konverteringsrate ugerne efter Black Friday.

Hvis du kører med automatiske bud på Google, kan du i interfacet se, hvad buddene ligger på. Disse bud kan du downloade og udnytte, når du skal budjustere manuelt.

Du skal dog være opmærksom på, at der kan være en anelse bias, alt efter hvilken dag du vælger at downloade buddene. Du skal altså ikke forvente at få en oversigt over de nøjagtige bud, men du kan stadig bruge dem som estimat til at vurdere hvor høje, dine bud skal være efter Black Friday.

Du skal også være opmærksom på, at der de seneste år har været en tendens til øget trafik og efterspørgsel allerede ugen op til Black Friday og ikke kun på selve dagen. Download derfor dine automatiske bud allerede to uger forinden eller tidligere for at få det bedste estimat.

Det er en meget bedre løsning at genindføre bud, du har brugt tidligere, som måske ikke er helt spot on, end det er at fortsætte de automatiske budjusteringer som følge af en hektisk Black Friday weekend.

Step 3: Forbered dine kampagner til Black Friday

Du har du en klar strategi for dine søgeord, dine kampagnebudskaber og dine bud, kan du komme i gang med at forberede de enkelte kampagner.

Det er ekstremt vigtigt, at du har gjort alle dine kampagner klar INDEN Black Friday, fordi du som nævnt er nødt til at have ryddet kalenderen på selve dagen. Dukker der lige en idé op på selve dagen, skal du selvfølgelig ikke holde dig tilbage for at rette til eller oprette nye kampagner. Men forbered dig så meget som muligt. Du vil kun sætte pris på det, når du den 25. november ikke har et øjeblik for dig selv.

  1. Udnyt Googles Promotion Extension
  2. Husk ”Black Friday” i din tekst
  3. Fremhæv dine vigtigste produkter vha. sitelinks
  4. Tilføj en countdown
  5. Opdatér brugeren på din lagerstatus

Du kan også overveje at gøre brug af Googles nye kampagneformat “Performance Max”, som blev lanceret i slutningen af 2021. Hvad det er, og hvordan du kommer i gang med at bruge det, kan du læse meget mere om i vores blogindlæg om Googles Performance Max. 

Step 4: Glem ikke remarketing

 Lad os først lige få én ting på plads. Dynamisk remarketing alene kommer du ikke langt med på Black Friday. Dine generiske kampagner vil simpelthen ikke skinne igennem på en dag, hvor der er fuld knald på budskaberne om store besparelser.

Derfor er det en rigtig god idé, at du laver en ny remarketingliste specifikt til Black Friday. Du har højst sandsynligt lavet remarketing i forbindelse med Google Ads annoncering tidligere. Og hvis du har det, så har du også en helt klar fordel. For du kan udnytte disse remarketinglister til Black Friday.

Fra din tidligere remarketing kan du indsamle rigtig meget information om hvilke sider, dine besøgende har brugt tid på og hvilke produkter, de har set, men endnu ikke købt (i hvert fald ikke hos dig).

Med denne information kan du have nye remarketinglister klar, specifikt til Black Friday. Du kan vise de brugere, der har besøgt din side, at du har 50 % på hele shoppen, eller du kan vise de brugere, der har besøgt et af dine vigtigste produkter inden for de seneste få dage, at det er nu, de skal købe det.

BF Retargeting

 Når du sætter dine remarketinglister op på denne måde, kan du også differentiere dine bud efter de lister, der har besøgt din side før Black Friday og på Black Friday.

Sørg for at gøre disse lister klar i god tid, så du kan differentiere dem så meget som muligt og dermed målrette din retargeting mest effektivt. Et generisk banner kan også virke, men jo mere specifikke dine lister er, des flere kliks og konverteringer vil du alt andet lige også opleve.

Sørg desuden for at gøre det grafiske materiale klar i god tid. Få en intern eller ekstern grafisk designer til at hjælpe dig med at forberede de helt rigtige bannere, i de mest populære størrelser og med brug af de helt rigtige farver og tekst.

Step 5: Ryd kalenderen i god tid

 Vi har vist allerede været inde på det nogle gange. Men det kan simpelthen ikke understreges nok. Du har IKKE tid til ret meget på selve Black Friday. Der skal dit fokus være på dine kunder og på at sikre, at der ikke opstår tekniske problemer på din hjemmeside. Dit fokus skal ikke være på at lave nye remarketinglister eller skrive nye annoncetekster til dine Google Ads kampagner. Desuden er Google Ads heller ikke den eneste kanal, der er vigtig for dine resultater på Black Friday.

Du får lige et sidste tip til din Google Ads annoncering, som måske er det vigtigste tip af dem alle: Sæt en automatisk regel op, så dine kampagner selv skydes i gang, når du vil have det. På den måde kan du fokusere på de 1000 andre ting, du kan fokusere på, når den store dag nærmer sig.

Og nå, ja, så lige en sidste ting… Der kan være en del forsinkelse på tracking, og derfor kan du ikke regne med, at dine data vises i realtid på selve Black Friday. Det kan godt blive besværligt, når du skal optimere dine kampagner i løbet af dagen. Sørg derfor for at holde øje med dit varelager i dit interne system i løbet af dagen. Og derudover skal du heller ikke gå i panik. Konverteringerne skal nok blive sporet.


 Få det sorte bælte i e-mails til din Black Friday online marketing

 Nej, e-mail marketing er ikke bare en metode til at genere dine kunder. I hvert fald ikke, hvis du gør det rigtigt.

Hvis du gør det rigtigt, vil e-mail marketing være din vej til at skabe en relation til dine kunder. En relation, der kan være den afgørende for at få dine kunder til at konvertere. Og når vi taler om konvertering, så kan du vel godt regne ud, hvor vi vil hen… Din e-mail marketing skal naturligvis hjælpe dig med at skabe konverteringer på Black Friday!

Din e-mail strategi for din Black Friday online marketing bør naturligvis stemme overens med din generelle Black Friday strategi.

Og særligt med e-mail markedsføring vil du opleve, at det er en kanal, du ikke kan undvære på den store dag. For kører du for eksempel med timetilbud, kan du udnytte dine nyhedsmails til at opdatere dine læsere hver eneste time. Du kan skabe en urgency ved at have en countdown, opdatere dem på din lagerstatus, og til den tid vil de være mere købeklar end ellers. For du har nemlig varmet dem op gennem et automatiseret mailflow og holdt fast i dem med automatiseret e-mail remarketing.

BF 3 step

Step 1: Udnyt Black Friday til at få flere signups

 Signups er “the number one issue” inden for e-mail markedsføring. Det kan være en svær milepæl for mange at opnå en mailliste, der er noget værd, men det er heldigvis noget du kan (og skal) blive ved med at bygge videre på altid. For at få brugeren til at give dig sin mailadresse, er du som udgangspunkt nødt til at give noget igen. Det kan være en rabatkode, et lod en konkurrence eller noget andet kreativt, brugeren ikke kan leve uden. Og Black Friday er en gave til din mailliste. For du kan udnytte Black Friday som budskab til at få flere signups.

Hvad du vil gøre for at give forbrugeren noget igen, er op til dig. Men her får du lige et par eksempler, der historisk set virker ret godt:

  • Tilbyd en rabatkode
  • Tilbyd en plads på din Black Friday VIP-liste
  • Tilbyd et lod i en konkurrence

Step 2: Udarbejd en strategi for din målgruppe

 Uanset om du bruger Mailchimp, Active Campaign eller en helt tredje platform til at sende dine e-mail, kan du udnytte mange af de data, der er indsamlet fra din nuværende mailliste.

Hvis ikke du allerede har inddelt din mailliste i segmenter, så er det på tide, at du får gjort det nu. Især hvis du driver en webshop med mange forretningsområder – måske sælger du fx både sko til mænd og kvinder, eller måske sælger du både sportsudstyr og boligindretningsartikler. I så fald kan du ikke regne med, at hele din mailliste vil være interesseret i alle slags tilbud.

Step 3: Udarbejd en strategi for dine kerneværdier

 Inden du begynder at pushe dine produkter ud til dine læsere med fuld kraft, er der lige nogle elementer, du skal have på det rene. Hvis du vil have det sorte bælte i e-mails til din Black Friday online marketing, skal du kende dine læsere. Du skal vide, hvad det er, DE gerne vil læse om.

E-mail markedsføring og storytelling har mere tilfælles, end du tror. Når du arbejder med e-mail markedsføring, arbejder du også med storytelling. I hvert fald når du gør det rigtigt.

Best practice inden for E-mail markedsføring og storytelling er følgende: Du skal få din nyhedsmail til at handle om din historie, men fortalt på en sådan måde, at læserne også føler, at det er deres historie. Med andre ord: Du skal få dine nyhedsmails til at handle om læseren, selvom det er din historie, du fortæller.

I dette step skal du altså sætte dig ned og tænke over, hvad det er, der gør DIN forretning unik. Hvad er din Value Proposition (hvis du bruger et sådant udtryk), og hvilken værdi kan dine produkter tilbyde, som dine konkurrenters ikke kan. Det er denne værdi, der skal skinne igennem i dine e-mails.

Og op til Black Friday skal værdien af dine tilbud selvfølgelig være i fokus.

BF Kernekompetencer

 Når du har fundet de områder, hvor du virkelig skiller dig ud blandt dine konkurrenter, og hvor dine produkter virkelig kan skabe værdi for dine kunder – ja, så har du styr på dine kerneværdier.

Din næste opgave er så at kommunikere disse kerneværdier, så dine kunder bemærker dem. Nu er det altså tid til at forberede dine e-mail flows.

Step 4: Forbered dine e-mail flows til Black Friday

Når du får nye signups, skal du sørge for at byde disse nye tilmeldinger velkommen med en velkomstmail – og denne mail skal altså ligge i deres indbakke, lige efter de har tilmeldt sig. Og hvordan gør du så lige det? Med et automatiseret e-mail flow! Dit automatiserede e-mail flow har til formål at onboarde dine nye tilmeldinger, sikre at de forbliver tilmeldt og ikke mindst at opbygge en spænding omkring Black Friday, så de hurtigt kan konvertere, når vi når dertil.

Det er I dette step, hvor din e-mail markedsføringsindsats for alvor begynder at sætte sit præg på dine Black Friday resultater. Det er i dette step, hvor der sker magi. Men det er også i dette step, hvor du kan (og bør) slå dig løs og lave din helt egen strategi for, hvordan det skal eksekveres. Hvor mange e-mails skal der indgå i dit flow? Hvor ofte skal de sendes ud? Hvad skal de indeholde?

Dit Black Friday e-mail flow kan se således ud:

BF Mail

 I øvrigt… Vi har efterhånden fået sat på plads, at dit e-mail flow primært har til formål at onboarde nye tilmeldinger. Men faktisk er det ikke nok at lave ét automatiseret flow til dine nye signups. Du bør nemlig også lave et Black Friday flow til alle dine eksisterende segmenter.

I stedet for at bombardere dem med generiske nyhedsmails om Black Friday, bør du skræddersy et automatiseret flow til det enkelte segment. Sørg for kun at inddrage de produkter og tilbud, der har interesse for dem, og brug flowet til at varme dem op og gøre dem nysgerrige. Har du været god til at inddele dine læsere i segmenter, så øg frekvensen hos de læsere, der har udvist en tendens til at være meget prisfølsomme og påvirkelige ved tilbud. Hellere for mange e-mails end for få. Sådan er det generelt med e-mail markedsføring. Du skal ikke være så bange for at være irriterende.

Du skal dog endnu engang passe på med at afsløre for meget. Vær varsom med dine konkrete tilbud, men opbyg i stedet en spænding, således at modtageren GLÆDER sig til den næste mail, de får fra dig. Og når det så bliver Black Friday… Ja så er det enkelte segment klar til at åbne dine skræddersyede tilbud, og her må du meget gerne skrue op for frekvensen hos alle modtagere.

Step 5: Automatisér din e-mail remarketing

Medmindre læseren har et erkendt behov for et produkt, som du har været skarp nok til at identificere, er det sjældent, at brugerne allerede konverterer første gang, de besøger din hjemmeside. Købsmønstrene ser naturligvis forskellige ud for alle dine segmenter – nogle skal have mere opmærksomhed og mere tålmodighed. Andre skal blot mindes om, at de har efterladt et produkt i kurven én gang, og så er handlen ellers hjemme.

Men hvordan minder du dine læsere om, at de har glemt et produkt i kurven? Og hvordan minder du dem om, at den kategoriside, de har besøgt, faktisk byder på lige netop det produkt, de søger? Svaret er automatiseret e-mail remarketing. Der findes en række e-mail markedsføringsplatforme, der gør det muligt at opsætte automatiserede e-mails, som trigges på baggrund af brugernes webadfærd. Du kan altså opsætte en række automatiske e-mailserier op til, på og efter Black Friday, som starter, når en af dine signups udfører en handling, der peger i retning af et køb.

Brug for hjælp til din projektstyring
i forbindelse med Black Friday?

Download vores tidsplan

 Få det sorte bælte i SoMe-annoncering til din Black Friday online marketing

Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, Snapchat, Pinterest… Antallet af platforme for sociale medier er uendeligt, men nogle er mere vigtige for din forretning end andre. Hvor du skal lægge de store beløber, afhænger endnu engang af din branche og dit udgangspunkt (du må snart være træt af at høre det, men det er desværre oftest sådan, det er). Dog vil vi vove at sige, at der særligt er én platform, der er mere generisk end andre.

Facebook.

Facebook vil alt andet lige have et potentiale for at være en annoncekanal, du kan skabe overskud fra, uanset hvilken branche du hører til. Derfor vil vi i denne del tage udgangspunkt i Facebook. Du skal dog have en mente, at du ikke helt kan udelukke at skulle være til stede på de andre kanaler også. Overvejer du f.eks. at bruge TikTok som annonceringsplatform, kan du læse mere om, hvordan du komme i gang med det i vores blogindlæg om TikTok-annoncering og TikTok-branding.

Facebook er den sidste – men også ekstremt vigtige – kanal, du skal have det sorte bælte i, inden du er klar til Black Friday. Dels fordi Facebook arbejder sammen med din e-mail markedsføring, men også fordi mere end 65 % af den danske befolkning bruger Facebook på daglig basis. Dine potentielle kunder vil være på Facebook, og dine konkurrenter er til stede på Facebook. Hver dag og især på Black Friday. Så selvfølgelig skal du også være til stede på Facebook på Black Friday.

BF 4 step

 Step 1: Opsætning af din Facebook annoncekonto

 Medmindre din virksomhed kun lige har set dagens lys, har du højst sandsynligt klaret det her allerede. For en god ordens skyld går vi lige hurtigt over det grundlæggende. Så kan du sikre, at det i hvert fald er på plads.

Facebook er meget mere end organiske opslag, billeder og begivenheder. For din virksomhed kan Facebook blive en meget vigtig platform at annoncere på, og selvom det kan være svært at vurdere hvor mange annoncekroner, du skal bruge, er det vigtigt, at du ikke holder dig for meget tilbage i starten. Med Facebook annoncering kan du nemlig målrette dine kampagner og skræddersy dem til den enkelte kunderejse. Du kan bruge Facebook annoncering til at øge din kendskabsgrad, hvis du for eksempel er en ny spiller på markedet. Du kan bruge Facebook annoncering til at skabe en viden omkring dine produkter, og du kan skabe et behov, der ikke nødvendigvis er der i forvejen.

Her kan Facebook annoncering nemlig noget, som Google annoncering ikke kan. Fordelen ved Google annoncering er nemlig, at der kun kommer kunder ind i biksen, som allerede har et erkendt behov for dit produkt. Men hvad gør du så, hvis behovet ikke er der, eller dit produkt er helt nyt på markedet? Ja, så bruger du Facebook annoncering. Og med den rette målretning og det rette stykke content kan du få flere besøgende og konverteringer, end du overhovedet havde forestillet dig.

Du skal derfor sørge for at:

  • Afsætte et budget til Facebook-annoncering
  • Oprette en Facebook Business Manager og tilføje din virksomhedsside
  • Oprette en Facebook pixel og indsætte pixelkoden på dit website
  • Definere dine målgrupper

Step 2: Facebook lead ads

Når du har fået opsat din annoncekonto og defineret dine vigtigst målgrupper, kan du komme i gang med dine Facebook annoncer op til Black Friday. Her er Facebook Lead Ads en gave, som du allerede skal udnytte et par måneder inden Black Friday. Det er dine Facebook Lead Ads, der skal sikre, at du når ud til de rigtige potentielle kunder, som du ved hjælp af kampagnen kan tilføje din e-maildatabase.

Facebook Lead Ads sammensætter din signupformular med en målrettet annonce. Brugeren kan altså ved et enkelt klik på Facebook tilmelde sig dit automatiserede mailflow. Facebook gør det altså både nemt for brugeren, men også for dig, fordi der ofte ikke skal ret meget til for at indhente et lead.

BF Facebook

 Step 3: Facebook retargeting

Endnu engang vil du blive taknemmelig for at bruge Facebook annoncering til din Black Friday online marketing. I hvert fald hvis du har en klar strategi for din Facebook retargeting op til, på og efter Black Friday. Også med Facebook retargeting samarbejder den sociale platform med din mailplatform. For hvis der er synergi mellem din automatiserede e-mail remarketing og din dynamiske Facebook retargeting, vil den potentielle kunde ikke have en chance for at slippe væk fra dig lige ved målstregen.

Med dynamisk Facebook retargeting, og mere specifikt dynamiske produktannoncer, kan du tilføje et produktfeed til Facebook, som du kan anvende til dynamisk retargeting (eller remarketing, om du vil). Du kan målrette dine tidligere besøgende på flere forskellige niveauer. Alt efter hvor langt de er nået i deres købsrejse, kan du målrette dem med skræddersyet indhold som Lead Ads, videoer, billeder eller produktkarruseller.

Eksempler på retargeting-målgrupper kan være:

  • Alle websidebesøgende de seneste 180 dage
  • Alle websidebesøgende de seneste 3, 4 og 7 dage
  • Konverterende besøgende de sidste 30 dage
  • Brugere, som har besøgt din Black Friday landingsside de seneste 180 dage
  • Brugere som har besøgt specifikke kategorisider, produktsider eller forladt kurven de sidste 30, 7, 4 og 2 dage

Step 4: Organiske markedsføringsindsatser

Ja, Facebook er meget mere end organiske opslag, billeder og begivenheder. Så du kommer altså ikke uden om Facebook annoncering. Men Facebook er OGSÅ organiske opslag, billeder og begivenheder. Så hvorfor ikke gøre lidt ud af dine organiske markedsføringsindsatser, når de nu er gratis?

Ved at oprette en begivenhed, som gerne skal være så attraktiv, at alle har lyst til at tilmelde sig, kan du lokke dine tilmeldte til at invitere deres venner, som kan invitere deres venner. Du skal ikke undervurdere effekten af organisk materiale på Facebook, og ved begivenheder får du endnu en fordel: Hver gang du slår noget nyt op på siden (fx en konkurrence eller praktisk info), vil dine tilmeldte få en notifikation.

Step 5: Facebook som kundeservicekanal på Black Friday

Nu er vi nået til Black Friday, og du kender din målgruppe og ved, hvordan du skal nå ud til dem. Din e-maildatabase er større end nogensinde før takket være dine Facebook Lead Ads, dine dynamiske retargeting annoncer fanger brugerne på det helt rette tidspunkt, og din hjemmeside går (næsten) ned med stress. Det er nu, du skal have rent bord. For det er nu, du skal være der for dine kunder.

Facebook er en fantastisk kanal at bruge til kundeservice. Hvis dine kunder har udfordringer af den ene eller den anden art på din side, kan det være afgørende, at du får hjulpet dem lige med det samme. Rigtig ofte vil de henvende sig til dig på Facebook, enten via din chatbot, eller via Messenger. Her er det ekstremt vigtigt, at du er på.

Hvis du har en chatbot, kan den til en vis grad hjælpe kunden på vej, og har du ikke en chatbot, kan det være værd at investere i. Men er du sent ude, så vent hellere til Black Friday er overstået, og fokuser i stedet på de 1000 andre ting, du skal have styr på inden den store dag. Opsæt i stedet en automatisk besked i Messenger, hvis du ikke allerede har gjort det, så afsenderne ved, hvornår de kan forvente et personligt svar.

At du er til stede for dine kunder på Black Friday, når de har brug for dig, vil altid være mere vigtigt end at sørge for, at den sidste annonce lige kommer på plads. Så ja, det hele er vigtigt. Men kunden er altid vigtigst.

Så er du igennem dette lidt længere skriv, og forhåbentlig har den hjulpet dig lidt på vej, så du er klar til din Black Friday online marketing.

Skal du i gang med din
digitale marketing strategi?

Få Aske til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?