- I din BRAINSTORM er der næsten ingen regler. Forsøg så vidt muligt at afdække alle de forretningsområder, der kunne være relevante at finde søgeord til.
- I din IDENTIFIKATION AF SØGEORD skal du have fat i nogle tredjepartsværktøjer, som f.eks. Ahrefs eller SEMrush, der kan hjælpe dig.
- I din IDENTIFIKATION AF SØGEHENSIGT skal du have fat i dine tidligere målgruppeanalyser og din sunde fornuft. En søgning på ”Black Friday damestøvler” har nok større sandsynlighed for at konvertere end en søgning på ”Hvornår er det Black Friday”.
- I din IDENTIFIKATION AF KONKURRENCE skal du have fat i dine tidligere konkurrentanalyser, og så skal du ellers i gang med at søge inkognito på Google. Hvem ligger øverst i søgeresultaterne på de søgeord, du gerne vil rangere på, og hvad kan de, som du ikke kan? Hvad kan du, som de ikke kan?
- Din FRASORTERING & PRIORITERING er mere eller mindre din konklusion på din søgeordsanalyse. Det er her, du skal være kritisk og vurdere hvilke og hvor mange søgeord, du kan have fokus på i din SEO-strategi.
Step 3: Skriv dit indhold
Når du har været igennem dette step, vil du forhåbentligt have en forståelse for, hvorfor det er så vigtigt i SEO-mæssigt øjemed, at din Black Friday landingsside indeholder en SEO-optimeret tekst.
Lad os i den forbindelse lige starte med at få afklaret følgende:
Din tekst behøver (bør) ikke være til gene for brugeren, når de besøger din Black Friday landingsside. Med andre ord anbefales det ikke, at du placerer din tekst allerøverst på landingssiden. Dér kan du jo for eksempel placere din countdown, din kontaktformular og et link til alle dine tilbud, hvis ikke du vil bruge landingssiden til produkter.
Din SEO-optimerede tekst bør altså være placeret i bunden af landingssiden, og så skal du ellers forberede dig på, at der nok ikke er mange af dine kunder, der læser den. Men blot fordi din SEO-optimerede tekst primært henvender sig til Google, betyder det ikke, at den ikke skal være af høj kvalitet.
Inden vi kommer ind på, hvordan du skriver indhold af høj kvalitet, er der først nogle helt generelle kriterier, du skal kende til. Kriterier, der gør sig gældende, når du skal skrive en tekst, der har til formål at rykke dine placeringer på de søgeord, du har udvalgt:
- Din tekst skal være en vis længde. (Anbefalingen lyder på en SEO-optimeret tekst på minimum 800-1000 ord.
- Din tekst skal indeholde dine fokussøgeord. (Indsæt søgeord i din tekst med en søgeordstæthed på 2,5-3,5%.)
- Din tekst skal være relevant. (Skriv et stykke indhold, dine kunder har lyst til at læse.)
Step 4: Giv din landingsside et ekstra boost til Black Friday
Landingssiden er dit fundament for de gode organiske placeringer, for det er den, der fortæller Google, at din side er relevant for den givne søgning. Men bare fordi din side er relevant for den givne søgning i Googles øjemed, er det ikke sikkert, at din side vil være den eneste, der er relevant. Det bliver svært at opnå gode organiske placeringer uden fundamentet, men nogle gange skal der også mere til end et solidt fundament.
Jo mere konkurrencepræget et marked, du opererer på, des mere vil det alt andet også lige kræve, før Google vil se din side som mere relevant end konkurrentens. Og selv hvis du har fulgt step 3 til punkt og prikke og skrevet et stykke indhold, der er 100 % SEO optimeret, og som samtidig sætter læseren i centrum, betyder det desværre ikke, at du blot kan læne dig tilbage og nyde synet af en stigning i besøgende.
SEO er ikke bare en holistisk disciplin. Det er en løbende proces, der kræver tålmodighed og ikke mindst vedligeholdelse. Fordelen ved at optimere mod Black Friday i god tid er, at du kan komme dine konkurrenter på forkant, men så snart vi nærmer os den vigtige dag, vil du ikke være den eneste om buddet. Dine konkurrenter vil også begynde at byde på søgeord relateret til Black Friday, og disse søgeord vil som nævnt kun få en øget søgevolumen, når vi kommer tættere på dagen. Så hvorfor læne dig tilbage og lade dine konkurrenter overhale dig ved målstregen, når du har brugt så lang tid på at træne op til løbet?
Linkbuilding er lidt ligesom den afgørende energidrik, du får hældt i dig, lige inden du når til slutspurten. Linkbuilding giver din Black Friday landingsside, hvad sukkeret og koffeinen i din energidrik giver dig (i hvert fald hvis du spørger nogle af de store spillere på markedet for energidrikke): Effektivitet, opmærksomhed og mod til at løbe de sidste få meter, der skal til for at opnå anerkendelse på den anden side af målstregen.
Du kan bygge links til din Black Friday-landingsside på flere måder:
- Brug dit netværk (Bed dit netværk linke direkte til din Black Friday-landingsside).
- Bliv ekspert til outreach (Du kan nå langt med outreach, hvis du er god til at sælge dig selv og følge op på dine prospects).
- Brug din fritid på debatfora (Det er ikke nok at deltage i en tilfældig debat og smide dit link ind som kommentar uden relevans for det øvrige indhold. Du er nødt til at gøre meget ud af din profil og langsomt bygge din deltagelse op).
- Få links af Plutonic Media (Med et SEO-samarbejde med Plutonic Media vil linkbuilding være en naturlig del af optimeringen).
Step 5: Skil dig ud blandt søgeresultaterne
Nu er vi nået til det step, hvor – hvis alt er gået efter planen, og du har sat flueben ved alle de forskellige tiltag – du gerne skulle have opnået flotte resultater med din Black Friday landingsside. Landingssiden ligger nu i toppen af side 1 i de organiske søgeresultater, og alt er godt.
Men, men, men. Arbejdet stopper ikke her. For det er ikke nødvendigvis nok at ligge i toppen af søgeresultaterne, hvis ikke du skiller dig ud blandt de andre, der også ligger i toppen.
Du vil blive overrasket over hvor lidt, der sommetider skal til for at påvirke din CTR (Click-Through-Rate) i den ene eller den anden retning. Selvom det selvfølgelig altid er at foretrække at ligge nummer 1 i søgeresultaterne, er det ikke en garanti for, at du vil få 100 % af den trafik, der hører til den pågældende søgning. Andenpladsen, tredjepladsen og fjerdepladsen kan snildt stjæle en stor andel af din trafik, hvis deres Title Tag og metabeskrivelse giver et bedre førstehåndsindtryk end dit bud. Ligeledes kan du med CTR-optimering stjæle trafik fra førstepladsen, hvis blot du ligger på side 1.
Der findes masser af strategier og teorier til at skrive den perfekt optimerede titel og beskrivelse, men nogle af dem skal du tage med et gran salt. Hvordan Google vælger at vise søgeresultaterne er nemlig en faktor, der tit bliver opdateret og ændret på, og selvom der er et pejlemærke at gå efter, kan du ikke regne med, at hele din titel og beskrivelse altid vil blive vist. Men her er et par tips til, hvordan du kan tiltrække flere besøgende til din Black Friday-landingsside:
- Lad søgeordet indgå i din titel og beskrivelse
- Brug tal og specialtegn til at skabe opmærksomhed
- Skab en handling med Call-To-Actions
- Kontroller den visuelle præsentation af brødkrummestien
Derudover kan du overveje at gøre brug af Schema Markup, for at højne din synlighed på Google yderligere. Hvordan det fungerer, kan du blive meget klogere på i vores blogindlæg om, hvordan du bruger netop Schema Markup i din SEO-strategi.
Få det sorte bælte i Google Ads annoncering til din Black Friday online marketing
SEO giver en akkumuleret værdi over tid, men selv hvis du er hurtigt ude, kan du ikke være sikker på, at du kan nå at blive vist som den allerførste i de organiske søgeresultater. Det er her, Google Ads kommer ind i billedet. Om du skal satse alle dine marketingkroner på Google Ads, SEO eller andre marketingkanaler, afhænger endnu engang af dit udgangspunkt og din branche.
Opererer du på et særdeles konkurrencepræget marked, og er du en forholdsvist lille spiller på dette marked, kan det være svært at opnå hurtige resultater med søgemaskiner. Er du lidt sent ude, eller tør du ikke at satse alle dine ressourcer på SEO, er Google Ads en alternativ marketingform, der i den grad også kan udrette mirakler på Black Friday med den rette online marketing strategi.
Google Ads bør dog ikke ses som et alternativ til SEO. Google Ads bør ses som et supplement til SEO. Og SEO bør ses som et supplement til Google Ads. Den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden, og de kan godt klare sig på egen hånd. Men bruges de begge to, og er der synergi mellem dem, ja så er du godt på vej.
Black Friday er en helt særlig dag for Google Ads annoncering. Alle de øvrige 364 dage på året har du som annoncør mulighed for at lancere nye kampagner i et relativt lavt tempo, så du kan prøve dig frem og stille og roligt optimere dem, til de bliver perfekte.
Google Ads annoncering ifm. Din Black Friday online marketing er helt anderledes. Du har 24 timer til at få det absolut bedste ud af dine kampagner. Den forkerte annonce eller den forkerte opsætning kan ødelægge dagen (og måske endda dit årsresultat!) for dig. Derfor er det enormt vigtigt, at du i god tid har gjort dig nogle tanker i forhold til dine bud, dine budgetter og meget mere.
Når du skal forberede dig til Black Friday med Google Ads, ja så handler det om forberedelse. Jo mere, du har forberedt forinden, des mere kan du fokusere på at give den afgørende kundeservice på dagen.