Insights / Social ads

DEN ULTIMATIVE OG ENESTE PINTEREST-guide, du behøver:
alt du skal vide om pins, annoncer og SEO på Pinterest

 Midt i dit marketings-mix og dit fulde fokus på Facebook og Instagram, kan du risikere at overse guldet i Pinterest-minen. Pinterest er en kanal og platform med masser af potentiale, men som få bruger til at annoncere på. Her får du derfor den ultimative 101-guide med alt, du skal vide om Pinterests opbygning, brugere, annonce- og SEO-muligheder – og hvorfor du skal i gang med det omgående!

Indholdsfortegnelse


 Hvad er Pinterest, og hvad bliver det brugt til?

 Folk bruger Pinterest til at få deres næste gode idé – når de vil lave eller have noget nyt, men ikke har bestemt sig for, hvad det præcis skal være endnu. Det er stedet med både inspiration, nye produkter og et hav af muligheder.

Forestil dig Pinterest som en visuel søgemaskine, der guider folk til ideer, som passer perfekt til dem. Når brugerne (kaldet Pinners) søger og scroller igennem Pinterest-indholdet (kaldet Pins), finjusterer de deres smag og finder den perfekte idé, som de kan gemme (kaldet at Pinne) på sine egne Pinterest-opslagstavler (kaldet Boards). På den måde kan man hele tiden indsamle ideer og inspiration, man så senere kan vende tilbage til og kigge på – og ende med at købe.

Folk på Pinterest er i højere grad klar til at handle fremfor blot at synes godt om andres opslag, scrolle gennem de seneste nyheder eller se kattevideoer. De er der for at pifte deres hverdag op (middagsopskrifter, makeup tutorials, tøj og accessories), fejre specielle øjeblikke (fødselsdagsfester, barnedåb, bryllup) og planlægge det næste step i livet (husrenovering, study abroad, en ny baby).

Billedet illustrerer, hvor mange procent der bruger hver enkel platform med den intention om at købe

 Lidt om Pinterests algoritme

 Der er allerede et væld af shoppingfunktioner på Pinterest – som kun bliver bedre med tiden. Det er nemt at se detaljer som priser, gemme produkter på indkøbslister eller klikke for at gennemføre et køb med det samme.

Den største forskel på annoncering på Pinterest og f.eks. Facebook og Instagram er, at folk på Pinterest faktisk gerne vil høre fra brands, da de er på udkig efter nyt og vil inspireres. På ugentlig basis siger 80% af Pinners, at de har opdaget et nyt mærke eller produkt på Pinterest. Det er også muligt at følge brands og private profiler, så man eksponeres overfor deres organiske pins og annoncer i ens Pinterest Feed.

På Pinterest er indholdet ikke kronologisk – det er personligt. Jo mere man søger, klikker og gemmer pins på Pinterest, des bedre bliver indholdet. Algoritmen lærer den enkelte pinner at kende ud fra ens unikke adfærd. På den måde bliver indholdet mere personliggjort med nye pins i de kategorier, man interagerer mest med. Inspirationen kan så fortsætte i timevis.


 Hvorfor Pinterest annoncering?

 Lad mig vende den om: Hvorfor ikke?

Har du råd til at lade være og misse potentielle kunder?

På Pinterest finder du nogle af de mest passionerede og loyale kunder. De sidder klar til at modtage nye ideer og inspiration fra både kendte og nye brands.

Pinterest appellerer til (næsten) alle og enhver. Fra Gen Z til Millennial og rejselystne pensionister. På verdensplan bruger flere end 430 millioner Pinterest hver måned til at udforske, hvad deres næste køb skal være. Det er alligevel en del potentielle køb …

Billedet illustrerer noget af den målgruppe, der bruger pinterest

 De mest populære kategorier på Pinterest findes under blandt andet boligindretning, makeup, tøj og accessoires, madlavning, rejser og DIY-projekter. Sælger du nogle af disse produkter? Så vil du nemt kunne finde dine kunder her.

Derudover er Pinterest også stedet, du som annoncør får en af de billigste CPM – sammenlignet med SoMe kanaler som Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og LinkedIn.

Supplér dit nuværende marketingmix med annoncering på Pinterest og boost din omsætning med købeklare og engagerede kunder.

Det er gratis at oprette en virksomhedsprofil på Pinterest og nemt at komme i gang. Hvordan, tænker du? Vi har heldigvis også en meget udførlig guide til, hvordan du nemt og lige til kommer i gang med Pinterests annoncer.


 Steder annoncer vises på Pinterest

 Dine annoncer kan vises forskellige steder på Pinterest, så du kan nå vidt og bredt til potentielle kunder inden for din målgruppe, samt få mest muligt ud af dit annoncebudget.

 Home Feed (Hjemmeskærm)

 Det første, du ser, når du åbner Pinterest som app eller i en browser er emojien, der ligner et hus. Her gennemser folk deres feeds efter nye ideer. Indholdet personliggøres med nye pins ud fra tidligere interaktioner samt pins fra de profiler/brands, man allerede følger.

 Eksemplet du ser, er mit Home Feed. Det er primært indhold med interiør og sommerferie-inspiration. Til vinter vil der nok være en del nye pins inden for juledekoration til hjemmet og ideer til gaveindpakning. Det har været sådan de sidste mange år. 😉

På en smartphone vises der ca. 4-5 pins på skærmen ad gangen, hvoraf én af dem er en annonce.

 Search (Søgning)

 Da Pinterest er bygget op omkring en søgemaskine, er denne funktion selvsagt meget populær og god til at finde nyt inspiration. Her søger folk efter søgeord, hvorefter de får vist pins relateret til søgningen. Dette bringer folk tættere på beslutninger. Emojien ligner en lup/forstørrelsesglas og er lige til højre for Home Feed på mobilen.

Hvordan forskellige sider på pinterest appen ser ud

 Som du kan se på eksemplet til højre, kender Pinterest mig rigtig godt og algortimen ved, hvad jeg kan lide. Boligindretning og mad – guilty…

Derfor får jeg vist et udvalg af kategorier, Pinterest mener, jeg ville synes godt om, da jeg tidligere har interageret med noget lignende. Man kan nemt klikke ind på dem eller selv søge efter noget andet. Her vises også en blanding af organiske og betalte pins.

 Story (Historier)

 En af de nyere features er Story kategorien. Minder meget om Instagram Story. Full-size oplevelse med både video og billede content, der fylder hele skærmen på mobilen. Her vises både organiske pins og annoncer.


DIN guide til at komme i gang

 Men hvad skal du så bruge alt det her til? Hvordan går man helt konkret til sin Pinterest-annoncer, og hvad skal der lægges vægt på? Her får du en udførlig guide til at få en flyvende Pinterest-start.

Opret en virksomhedskonto på Pinterest

Når du har gjort det, skal du oprette en annoncekonto, hvor du administrerer dine annoncer. Du kan oprette op til 10 annoncekonti pr. Virksomhedskonto. Én annoncekonto vil dog ofte være nok til de fleste behov.

  1. Klik på Annoncer øverst til venstre og vælg Oversigt for at åbne Ads Manager.
  2. Klik på pilen ud for dit navn
  3. Klik på Opret en ny annoncekonto
  4. Angiv et navn på annoncekontoen, vælg dit land, og klik på Opret fakturering
  5. Læs og acceptér annonceringsaftalen, hvis du bliver bedt om det
  6. Tilføj betalingsoplysninger på din nye annoncekonto
  7. Klik på Gem

Pinterest-kampagne-målsætninger

 Nu er du klar til at bygge dine kampagner.

Du kan vælge mellem 5 forskellige målretninger i dine kampagner på Pinterest.

De er opdelt i 3 overordnede formål/kategorier. ‘Opbyg bevidsthed’, ‘Anspor til overvejelse’ og ‘Opnå konverteringer’.

 Brand Awareness (Brandbevidsthed)

 Udvid din rækkevidde, få masser af eksponeringer og opbyg dit brand/produkt/tjeneste.

En sådan kampagne kan køre mere eller mindre 24/7 og i alle sæsoner og tidspunkter på året – med lidt løbende optimering af nye annoncer.

Plutonic-Tip: særligt god til promovering af organiske pins, billede annoncer og shopping annoncer for webshops.

Video views (Videovisninger)

 Denne type minder om Brand Awareness men med et højere fokus på video-views. Den her er ultra video-fokuseret og målrettet til det. Så hvis du har noget fedt video content liggende, er denne kampagnetype guld værd!

Plutonic-tip: Oplagt til promovering af organiske video-pins og video annoncer.

Consideration (Overvejelse)

Er dit mål at få folk til at klikke på dine annoncer og øge trafikken på dit website? Så vælg Consideration. Med denne målretning er det KPI’er som CTR og udegående kliks, du skal kigge på.

Sammenlignet med de to branding-relaterede målretninger, er folk her allerede opmærksomme på dit brand. Nu er det tid til, at du skal flytte dem længere ned i tragten og ind på websitet.

Plutonic-tip: Perfekt til karruselannoncer, kollektionsannoncer, billede og video annoncer.

Conversions (Konverteringer)

Nu kommer det sjove! Konverteringer.

En konvertering kan være mange ting. Afhængig af dit website og mål med annonceringen, kan det være, du jagter salg på webshop, flere begivenhedstilmeldinger eller nye abonnementer.

Ved hjælp af Pinterests sporingskode ‘Pinterest Tag’ trackes alt adfærd på websitet. Det overføres tilbage til Pinterest Ads Manager, så du kan se, hvordan dine kampagner performer ift. udegående kliks, konverteringer m.m.

Plutonic-tip: Velegnet til shoppingannoncer, kollektionsannoncer, idépins, billede- og videoannoncer.

Catalog sales (Katalogsalg)

Har du produkter, der kan sælges? Så er denne til dig!

Upload dit produktkatalog til Pinterest (Shopify har en integration) og sælg dine produkter direkte på Pinterest. Det minder meget om Dynamic Product Ads fra Meta.

Plutonic-tip: God til shoppingannoncer og kollektionsannoncer.


Pinterest målgrupper

 Når du har valgt din kampagnemålretning, er næste step at opbygge de målgrupper, annoncerne skal eksponeres over for. Det kan være ud fra:

  • Interesser
  • Demografi
  • Dine egne uploadede kundelister
  • Look-alikes og kopimålgrupper
  • Udfra keywords

Når du har sat dine annoncer på Pinterest i gang, begynder algortimen at indsamle data. Alt dette finder du under Analytics i menubjælken. Under Publikumsindsigt finder du data på dem, som interagerer mest med dine pins – og hvilke interesser de har. Brug denne viden når du skal oprette nye målgrupper.

Din kampagne er nu klar til at gå live. Pinterest gennemgår alle nye kampagner, målgrupper og annoncer for at sikre, de overholder alle retningslinjer. Det kan tage op til 24 timer, før de igangsættes.

Vil du vide mere om Pinterest-annoncering?

Download vores e-bog "KOM I GANG MED PINTEREST-ANNONCERING"

 Pinterest annoncetyper og -størrelser

 Afhængig af din kampagnemålretning skal dine annoncer tilpasses til forskellige formater. Det er vigtigt, at dine annoncer fremstår pænt og indbydende. Hver gang. Mange af formaterne siger sig selv og kan bruges, ligesom du ville på Facebook eller Instagram.

Dog er der et par spændende nyheder, der kan give hver deres resultater. F.eks. er Video Max width oplagt i Brand Awareness kampagner, mens Shopping Pin er perfekt til Conversion kampagner. Collections til dig der gerne vil have Pinners til at shoppe en hel kollektion og det nyere idéformat Idea Pin er især god til at skabe interaktioner og har høj CTR.

Registrér dit website

Registrér dit website på din nye virksomhedskonto og få adgang til unikke analyser af dine pins m.m. Når websitet er registreret, vises en Følg-knap på din Pinterest-konto ud for alle de pins, der kommer fra dit website.

Du får også et lille ikon med et flueben ud for din web-adresse på profilen, så alle ved, at det er en troværdig profil, der er verificeret af Pinterest.

  1. Kontrollér at du eller din virksomhed ejer et domæne (f.eks. eksempel.com)
  2. Registrér websitet ved at tilføje et HTML-tag, uploade en HTML-fil eller tilføje en DNS TXT-record på websitet

Er dit website bygget i Shopify eller WordPress?

Brug løsningen med et HTML-tag eller HTML-fil.

Læs en konkret guide til opsætning her.

Spor dine besøgende med Pinterest Tag

 Med Pinterest-tagget tilføjet til dit website kan du måle kampagneresultater, optimere konverteringer, opbygge målgrupper og meget mere!

Pinterest Tag er et stykke kode, du tilføjer på dit website, så Pinterest kan følge trafikken på dit website og de interaktioner, folk foretager sig efter at have set dine annoncer på Pinterest.

 

Tagget består af:

  • Basiskode: grundlaget for Pinterest-tagget og skal placeres på alle sider af dit website
  • Hændelseskode: skal placeres på de sider, hvor du vil følge specifikke konverteringer, som folk foretager på dit website (føj til indkøbskurv, betaling, tilmelding m.m.)

 

Der findes 2 måder at installere Pinterest Tag på:

  • Installer det selv manuelt
  • Brug en ekstern integration (Google Tag Manager, Shopify, WordPress, WooCommerce m.m.)

 

Læs Pinterest egen guide til opsætning af Pinterest Tag.

Når basiskoden er tilføjet, skal du opsætte hændelseskoder for at kunne spore bestemte konverteringer på dit website.

Læs Pinterest egen guide til opsætning af hændelseskoder.

Plutonic-tip: installér Chrome-udvidelsen Pinterest Tag Helper og kontroller, at dit tag er opsat korrekt.

Aktivér Automatisk Forbedret Match

Denne funktion er kommet i kølvandet af de sidste par års intensivering af GDPR-lovgivninger og begrænset data på brugernes adfærd.

Pinterest-tagget kan sende hashede oplysninger, som kunder har oplyst i f.eks. Kontaktformularer og gennemførsel af et køb på dit website. På den måde kan flere konverteringer og besøgende på websitet matches med folk på Pinterest. Og dette kan føre til bedre performance i dine kampagner med lavere CPA og højere ROAS.

  • Klik på Annoncer øverst i menubjælken og vælg Konverteringer
  • Slå Automatisk Forbedret Match til så den står som Aktiveret
Hvordan man laver et tag på pinterest

 Sådan nailer du SEO på Pinterest

 På grund af søgemaskinen på Pinterest, udgør SEO (Search Engine Optimization) en stor del af en succesfuld strategi på platformen. Men hvordan skal man så lige angribe sådan en størrelse? Her er en optimal strategi for dig:

1. Find ud af, hvad Pinterest-brugerne søger efter:

  • Brug søgefunktionen til at søge efter søgetermer relateret til din virksomhed
  • Brug Publikumsindsgt til at se, hvad de har engageret med de sidste 30 dage
  • Brug Populært funktionen under Analytics og søg efter populære søgeord

Hvis du annoncerer i DK, vælg da U.K. som land

Se hvordan søgeord trender ift. hinanden og sæson på året

 

2. Lav en søgeordsanalyse med Google gratis søgeordsværktøj; Keywords Planner og/eller det gratis SEO værktøj Ahrefs

  • Selvom analysen ikke er ud fra Pinterest data, får du en god fornemmelse af, hvilke søgeord der har værdi på verdens største søgeordsmaskine

 

3. Skriv en god og fangende virksomhedsbeskrivelse under din profil

  • 500 tegn
  • Beskriv, hvad du laver og hvilken værdi, du tilfører kunderne. Bliv evt. Inspireret af dine konkurrenter

 

4. Inkludér relevante søgeord i pins og opslagstavler (Boards)

 

5. Pins af høj kvalitet

  • Content der inspirerer (ingen pixelerede billeder!)
  • Brug de rigtige formater
  • Link til blogs og produkter som har en SEO-optimeret landingsside

 

6. Tilføj Pinterest “Gem” knap på billeder på dit website

  • Øger trafikken til din Pinterest profil

 

7. Analysér din data og søgeordsvolumen

  • Kun muligt med en virksomhedskonto

 6 ekstra bonustips til at få succes

  • Vælg billeder og videoer af høj kvalitet i både organiske og betalte pins. Husk det skal være flot og inspirerende
  • Implementér Pinterest Tag og track interaktioner på website. Brug dataen til at analysere annonce-performance og som målretning i kampagner
  • Hvis du har en webshop: Upload dit produktkatalog på Pinterest og vis produkter direkte på din Pinterest profil og som Pinterest Shopping Ads. Hvis du har en Shopify-løsning, kan det gøres hurtigt og nemt med direkte integration
  • Brug Pinterest “Audience Insights” værktøj og lær dine kunders demografi, interesser og adfærd at kende. Brug det til at skræddersy din målretning og lave mere effektive pins
  • Navngiv dine Boards med letforståelige og beskrivende titler såsom “Easy No-bake Dinners”, “Modern Kitchen Tables” for at få vist dine pins i relaterede søgninger
  • Opret nye organiske pins jævnligt for at få et kontinuerligt flow af spændende indhold

Brug for hjælp
til Pinterest?

Få vores SoMe-afdeling til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?