Insights / Social ads

Få succes med TikTok annoncering

Få succes med TikTok annoncering med den rette strategi fra start. I dette blogindlæg lærer du om de vigtigste succeskriterier og råd til at komme i gang.

succes med tiktok annoncering blogindlæg

 Vi kan ikke længere komme uden om app’en ’TikTok’. Alle har hørt om den. Og TikTok er ikke bare en populær app hos unge, der laver dansevideoer.

Nej, TikTok er kommet for at blive. Det har du selvfølgelig allerede indset, og derfor læser du med nu. Du har indset, at en dybere forståelse for det hurtigst voksende medie i verden er vigtig, og er nysgerrig på dine annonceringsmuligheder på TikTok! Læs med videre, og vi vil tage dig med gennem dine muligheder med TikTok annoncering i 2021.

Indholdsfortegnelse


 TikTok kort fortalt

Lad os først slå fast, hvad det er for en platform, vi har med at gøre. TikTok er ikke bare en app, hvor teenagere uploader deres dansevideoer. Hvis du stadig tror det, er du helt forkert på den. TikTok er verdens hurtigst voksende sociale medie, og har en langt højere gennemsnitlig engagement rate end andre sociale medier. Du bør altså ikke undervurdere platformen, og hvad den kan.

Det er primært det yngre segment, som bruger app’en på daglig basis.

  • I Danmark er 21 % af brugerne, mellem 16-24 år.
  • Hele 66 % af brugerne er faktisk under 30 år.
  • Men ligesom med andre sociale medier som Snapchat, Instagram og Facebook forventes aldersfordelingen på TikTok også at ændre sig med tiden.

Er TikTok annoncering overhovedet relevant for dig?

Du har måske allerede gjort dig nogle overvejelser omkring, hvorvidt TikTok annoncering vil være indbringende for din virksomhed.

Dertil er der en række spørgsmål, du kan stille dig selv.

Hvem er din målgruppe?

Vi kommer ikke udenom, at du som udgangspunkt vil nå ud til en yngre målgruppe, sammenlignet med hvordan andre sociale medier har udviklet sig i dag.

Derfor er TikTok annoncering først og fremmest relevant for dig, hvis målgruppe er i denne aldersgruppe. Kan du sætte flueben her, har platformen dog potentialet til virkelig at skalere din forretning. Hvis du ellers ved, hvordan du skal bruge den. Og derfor skal du fortsætte med at læse dette blogindlæg.

Hvilke produkter sælger du?

Det er næsten underordnet, hvilket produkt du vil sælge på TikTok. Hvis blot din målgruppe bruger platformen, kan du sælge stort set hvad som helst. Med det rette content vel at mærke.

Så uanset hvor mange følgere du har på platformen i forvejen, uanset hvor stort et brand du har, så er kriteriet for succes ganske enkelt: Content.

Content er alfa og omega for at få succes med TikTok annoncering (det får du mere information om senere i indlægget), og hvis du ikke er villig til at investere de nødvendige ressourcer til at producere kreativt og unikt content, så er TikTok annoncering ikke vejen frem.


Hvorfor du skal annoncere på TikTok

Før du satser hele dit marketingbudget på TikTok annoncering, er det en god idé, at vi lige får kortlagt, hvad du kan få ud af platformen.

fordele ved tiktok annoncering

Vil du lære mere om annoncering på TikTok?

Download vores e-bog

 En oplagt brandingkanal

Platformen bør først og fremmest anskues som en ekstra brandingkanal, hvor du kan engagere og motivere din målgruppe, samt skabe mere trafik til din side.

Du skal se TikTok som en marketingkanal i top funnel, hvor du kan ramme din målgruppe i starten af købsrejsen. Det er derfor en særligt god kanal til at øge din kendskabsgrad og skabe interesse omkring dit brand.

Platformen kan desuden bidrage til at skabe en synergieffekt, når du annoncerer på tværs af flere kanaler. Du kan nemlig følge op på den trafik, som genereres fra din TikTok annoncering, via andre kanaler.

For eksempel kan en stor mængde ny trafik fra TikTok bidrage til at gøre din Facebook retargeting målgruppe større.

Billigere klikpriser

I Plutonic Media har vi allerede stor erfaring med annoncering på TikTok i forskellige brancher. Generelt ser vi, at klikpriserne (CPC) er lavere end på fx Facebook. Det skyldes bl.a., at platformen stadig er forholdsvist ny, hvorfor det langt fra er alle dine konkurrenter, der endnu bruger platformen til annoncering. Det betyder altså også, at du alt andet lige vil opleve en lavere konkurrence sammenlignet med andre sociale medier – hvis du vel at mærke er blandt de første i din branche. Lavere priser og konkurrence gør det nemmere og billigere for dig at nå ud til din målgruppe, som ellers kan være svær at ramme.

Udvid din influencer marketing

TikTok annoncering er også værdifuldt, hvis du allerede arbejder med influencer marketing eller har planer om det. De influencere, du allerede bruger i dag, er højst sandsynligt allerede på platformen, og har en større følgerskare. Videoerne vil dermed komme ud til mange.

En smart feature, platformen tilbyder, er nemlig, at du kan smide penge efter de videoer, som influenceren ligger ud. Det kaldes for spark ads, og har typisk en højere ROAS, da brugerne finder det mere troværdigt med influencere som afsender. Det kan også være en fordel, da du kan få en influencer til selv at skabe sit eget content. De er typisk vant til at lave eget content, og er med på beatet ift. trends.

Som udgangspunkt skal du altså ikke forvente, at TikTok annoncering vil være den helt store konverteringsgenerator. Desuden vil faktorer som Apples iOS 14 opdatering gøre det svært at måle på effekten længere hende i købstragten. Vælger du derimod at se platformen som en brandingkanal, der kan generere en masse trafik og udvide din målgruppe, ja så har du fat i den lange ende.


Hvordan du får succes med TikTok annoncering

Uanset annoncetypen er content ekstremt vigtigt for dit output. Og for at få succes på platformen skal dit content være fængende, sjovt, interessant, og selvfølgelig relevant for din målgruppe.

Det kræver lidt mere at lave content til TikTok annoncering end f.eks. Facebook. Du skal have et større kendskab, hvad der rører sig hos målgruppen og på platformen lige nu. Og det ændrer sig hele tiden.

Derfor er det vigtigt at holde sig opdateret på, hvad der trender. Det kan være alt fra bestemte sange, challenges, opskrifter, dansevideoer og makeupvideoer til før/efter-videoer. Det skal selvfølgelig også være originalt – ingen gider at se den helt samme video igen.

Det kan hurtigt virke uoverskueligt at finde ud af, hvordan dit content skal laves anderledes ift. til andre platforme. Vi fraråder, at du anvender de samme kreativer, som du gør på andre platforme. Det er uhyre vigtigt, at dit content er tilpasset platformen. Hvis brugerne får følelsen af, at det er en åbenlys annonce, vil de meget hurtigt gå videre.

Unikt, kreativt content er altså første step til succes med TikTok annoncering, og når noget skal være unikt, findes der jo (desværre) ingen ensartet opskrift. Dog findes der en række best practices, du kan bruge som tjekliste:

tiktok content best practise
  •  Altid ha’ lyd på dine videoer! Platformen bruges (næsten) altid med lyd. God lyd = opmærksomhed.
  • Undervurdér ikke vigtigheden af opløsning på dine videoer. Ingen gider se videoer i dårlig kvalitet i 2021.
  • Formatet er alt. Højformat, med mobilen i fokus, altid.
  • Vær kortfattet, konkret og kom direkte til sagen. Du har kun få sekunder til at fange brugernes opmærksomhed i et univers af fængende videoer. Brug en hurtig pace mellem dine klip, og sørg for at din video er interessant at kigge på hele tiden.
  • Din video skal passe til skærmen. Drop rammen og andre lappeløsninger. Videoen skal laves specielt til platformen.

Hvordan du kommer i gang

Er du efterhånden kommet frem til, at TikTok annoncering er et need to have for din virksomhed? Så forstår vi dig godt.

På nuværende tidspunkt, hvor der stadig er tale om en forholdsvist ny platform i Danmark, er det dog desværre ikke muligt at komme i gang med TikTok annoncering uden at være tilknyttet en TikTok partner i form af eksempelvis et bureau.

Plutonic Media er TikTok Agency Partner og har dermed de nødvendige ressourcer til at hjælpe dig i gang med TikTok annoncering. Vi starter med at oprette en annoncekonto i platformens Business Center til din virksomhed.

Herefter skal vi gennemgå en længere proces, før vi kan gå i gang med opsætningen af annoncerne.

En stor del af denne proces omhandler en credit line, som du skal ansøge om. Det er din credit line, som definerer, hvor meget budget du kan bruge. I modsætning til Facebook for eksempel, så betaler man sit Facebook annoncebudget til TikTok via en faktura i slutningen af hver måned.

Når din credit line er blevet godkendt, kan vi opsætte din TikTok pixel, så vi kan ramme den relevante målgruppe. Denne pixel skal naturligvis opsættes korrekt, så vi har mulighed for at måle på konverteringer og afkastet af annoncerne. Mulighederne for TikTok Retargeting er stadig begrænsede, da deres tracking endnu ikke er helt så skarp som fx Facebooks. Her er Apples iOS 14 opdatering igen værd at nævne, da den også er med til at begrænse effekten og muligheden for retargeting med TikTok annoncering.

Glem desuden ikke dine muligheder for organiske videoer på platformen. Med fængende, kreativt og unikt content kan du opleve at komme langt, selv hvis du ikke nødvendigvis har en stor følgerskare.


Hvorfor det er en fordel at få hjælp af et bureau til TikTok annoncering

Der er flere fordele ved at få hjælp af et bureau som Plutonic Media, hvis du vil i gang med TikTok annoncering.

Vi har allerede på kort tid tilegnet værdifuld erfaring og ekspertise gennem forskellige cases med flere virksomhedstyper. Det er næsten underordnet, hvilken type virksomhed du er, så længe du har en passende målgruppe. Med vores relevante erfaring vil vi gennem en databaseret tilgang hjælpe dig i gang med de bedste vilkår for din virksomheds performance.

Brugerne har kort “attention-span”, som sætter store krav til dit content. Hos Plutonic Media ved vi, hvad der rykker sig, klarer sig godt, og hvad der trender på platformen. Vi giver dig mulighed for at opnå platformens fulde potentiale. Vi analyserer løbende indsatsen og resultaterne op mod de opstillede målsætninger. Herfra sørger vi konstant for at optimere på baggrund af dataene fra annoncerne. Vi rapporterer løbende til dig, så du altid er med i udviklingen.

Desuden har vi partneradgang, så det vil gå langt hurtigere at komme i gang og få godkendt diverse funktioner, som typisk kan have længere godkendelsesprocesser. Vi har direkte kontakt med en række kontaktpersoner hos TikTok, men vi kan også sætte dig op med nogle af disse kontaktpersoner, hvis du skulle have de mindste spørgsmål.


Brug for hjælp til at komme i gang?

Du ser et potentiale i TikTok annoncering, fordi:

  • Din målgruppe bruger platformen
  • Du ser værdi i at bruge platformen som brandingkanal i top-funnel
  • Du er villig til at investere i unikt og kreativt content.

Så nu mangler du bare at trykke på speederen.

 Book dig ind til et møde herunder og lad os hjælpe dig i gang med TikTok annoncering.

Brug for hjælp til
TikTok-annoncering?

Få Emilie til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.