Insights / All

Digital strategi: tidskrævende og energitappende, men hamrende nødvendig for din online succes

Uanset branche, vil en specifik digital strategi, give dig de bedste forudsætninger for at nå dine mål.
Blogindlægget her giver dig 6 tips til en fyldestgørende digital strategi.

Billedet skal illustrere 6 elementer man skal inddrage i en digital strategi for at få succes.

Er du typen, der først får opdateret på Facebook eller lagt et opslag på LinkedIn, når der sker noget i din virksomhed? Så er du uden tvivl ligesom hundredvis af andre. Det er slet ikke unormalt, at både uret er din fjende og inspirationsmusen undgår dig, når det kommer til at lægge strategi og planlægge content ud i fremtiden. Men det er bare afgørende for din online tilstedeværelse og marketing, at du får lavet en ordentlig digital strategi. Læs med her hvordan.

Indholdsfortegnelse


5 grunde til, du skal have en digital marketing strategi

Lige meget hvilken branche, du sidder i, så kræver det en specificeret digital strategi for, hvordan du bedst muligt når dine mål. Det er i virkeligheden slet ikke til diskussion, hvis du er seriøs med din marketingsindsats. Men hvis du alligevel er i tvivl om, om det er besværet værd, får du lige et par gode grunde til ikke at droppe en digital strategi her:

Vær synlig online

Digitale teknologier har revolutioneret, hvordan vi interagerer, kommunikerer og køber varer og tjenesteydelser. Folk tilbringer mere tid online end nogensinde før, og hvis din virksomhed ikke er synlig på nettet, mister du muligheder og potentielle kunder. En digital strategi er absolut nødvendig for at udbedre det. Ved f.eks. at anvende og optimere din SEO og betalte annoncering, kan du sikre, at din virksomhed bliver fundet på søgemaskiner og sociale medier. Sådan vil en digital strategi skabe trafik til din hjemmeside og generere flere salgsmuligheder, du ellers ikke ville have haft.

Forstå dine kunder

En digital strategi er dog ikke kun et værktøj til at planlægge og komme foran med skemalægningen af jeres online aktiviteter. Det handler nemlig ikke udelukkende om at have en tilstedeværelse på sociale medier eller en flot hjemmeside. Derimod er det også om forståelse. Gennem en digital strategi kan du bedre dykke ned i dine kundegrupper og forstå deres behov og ønsker, så du kan levere den bedst mulige oplevelse til dem gennem udvalgte digitale kanaler.

Tilpasning og fleksibilitet

En digital strategi giver dig mulighed for at tilpasse dig hurtigt til ændringer i markedet og dine kunders adfærd. Ved at analysere data kan du identificere trends og justere din strategi i realtid. Det betyder, at du kan være fleksibel og reagere på konkurrence, ændrede kundepræferencer og nye muligheder. Derved kan du, når du har udarbejdet en digital strategi, også tilføje til CV’et, at du har fingeren på pulsen og holder dig opdateret på markedet. Men så skal du naturligvis også gøre det!

Målrettet og personlig kommunikation

En digital strategi giver dig også mulighed for at kommunikere målrettet og personligt med dine kunder. Gennem brugen af segmentering og automatisering kan du levere skræddersyede budskaber, der rammer plet hos dine målgrupper. Dette fører til højere engagement, større konverteringsrater og loyale kunder.

Resultater og afkast

Endelig er det vigtigt at bemærke, at en digital strategi kan måles og give dig indsigt i dine resultater. Ved at analysere data kan du se, hvad der virker, og hvad der skal justeres. Du kan også hurtigt aflæse, hvilke teknikker og strategier, der flirter med dine kunders købelyst og får dem til at reagere. Denne viden giver dig mulighed for at investere dine ressourcer strategisk.

At have en digital strategi svarer til at have et kort over, hvor du skal ende, eller en køreplan for S-toget. Og hvem ville egentlig rette snuden mod landevejene uden en retning? Nej, for at få mest muligt ud af din online marketing, skal du have sammensat et kort; en digital marketing strategi.

Men hvordan gør man lige det?


Sådan laver du en effektiv digital strategi

Men hvordan kommer du så lige i gang med at lave en ordentlig digital strategi, der er nem at gennemføre, når dine mål og er konkret nok til, at I i virksomheden kan sætte i gang med det samme? Udover at holde en digital strategi konkret og specifik, så er der også adskillige andre elementer, den kan og skal indeholde. Her får du den ultimative guide til at lave en fyldestgørende digital strategi:

Definér dine mål:

Start med at definere dine overordnede mål for en digital strategi. Ønsker du at øge salget, forbedre brandbevidstheden eller udvide din online tilstedeværelse? Vær med dine mål.

Der skal jo være noget at afrapportere på løbende, og du skal vide, hvad du skal sigte efter. Kort sagt: du har brug for et kompas, så du hele tiden er sikker på, at du går den rette vej. Jeres indsats kan både styre efter at forbedre growth, ROAS, likes eller noget fjerde.

Du kan med fordel bruge SMART-modellen til at beslutte dig for retningen for en digital strategi. Din oplagte KPI er nemlig både Specific (konkret), Measurable (målbar), Attainable (opnåelig), Relevant (relevant) og Timely (Tidsbegrænset).

Kend din målgruppe og de kanaler, de bruger:

For at kunne få kunder til at reagere og blive fristet af købsknappen, må du også sætte dig ind i deres situation. Uden at forstå dine kunders behov og ønsker vil det være svært at udvikle en effektiv digital strategi. Udfør markedsundersøgelser, analysér data og skab en kundepersona for at få dybdegående indsigt i din målgruppe.

Som en del af dette punkt i en digital strategi, kan du også identificere de digitale kanaler, der bedst når din målgruppe. Overvej sociale medier, e-mail-marketing, søgemaskineoptimering (SEO), pay-per-click (PPC) annoncering og andre relevante værktøjer. Vælg kanalerne til en digital strategi ud fra deres egnethed til at nå dine mål og din målgruppes præferencer.

Lav en indholdsplan:

Godt indhold og klikværdigt content er nøglen til at engagere og tiltrække dit publikum. Definér, hvilken type indhold du vil producere, såsom blogindlæg, videoer, infografikker osv. Valget her kan også afhænge af både dit produkt og de platforme, I har til rådighed. Hvis du sælger krus eller billeder, så er det fototunge Instagram oplagt – mindre dog, hvis du forhandler software, der ikke er lige så fotogen.

Overvej dine muligheder og skab en indholdsplan med relevante emner og en regelmæssig tidsplan for udgivelse.

Læs her vores andet blogindlæg om,
hvordan du bedst sammenstrikker en content plan:

Kom i gang med at læse

Optimér din hjemmeside:

En digital strategi bør også omfatte en plan for at tiltrække og konvertere leads til kunder. Oftest sker dette ved at bringe dem videre fra f.eks. annoncer til din hjemmeside. Så et vigtigt punkt i en digital strategi skal derfor også være at have en lækker og tiltrækkende hjemmeside. Din hjemmeside er nemlig din digitale kerne. Sørg derfor for, at den er brugervenlig, hurtig og optimeret til søgemaskiner. Skab derudover troværdighed gennem brugeranmeldelser, testimonials og case-studier for at opbygge tillid til dit brand.

Derefter kan du fokusere på at automatisere din lead-nurturing-proces for at lede leads gennem salgstragten og øge chancerne for konvertering. Brug f.eks. call-to-action knapper og lead-formularer til at indsamle oplysninger fra potentielle kunder. Et yderst vigtigt punkt i enhver digital strategi, fordi det er her, du selv vil kunne mærke forskellen, hvis du har gjort en ordentlig indsats.

Vær fleksibel og brug din data

En digital strategi er ikke statisk. Den kræver konstant optimering og tilpasning. Implementér trackingværktøjer som Google Analytics for at måle resultaterne af en digital strategi. Overvåg nøglepræstationer som trafik, konverteringsrater og engagement. Analysér dataene og identificér styrker, svagheder og muligheder for forbedring. Brug herefter de indsamlede data til at justere en digital strategi og eksperimentere med nye tilgange. Vær villig til at tilpasse dig ændringer i markedet og kundebehov.

Dette er i øvrigt en tankegang, du også generelt skal være forberedt på, når du introducerer en digital strategi. Den digitale verden ændrer sig hurtigt, så det er vigtigt at være agil og tilpasningsdygtig. Vær åben for at afprøve online trends, teknologier og metoder. Og så kan der også være brug for en ændret eller ny digital strategi, når der opstår uforudsete muligheder eller udfordringer.

Ha’ en allieret, der ved, hvad de snakker om

En digital strategi kræver et veluddannet team, der er opdateret med de nyeste digitale markedsføringstendenser og værktøjer. Sørg for at investere i uddannelse og træning af dit team, så de har de nødvendige færdigheder og viden til at implementere og drive en digital strategi effektivt.

Hvis du ikke har den nødvendige ekspertise eller ressourcer internt, så overvej at samarbejde med digitale marketingeksperter eller et bureau. De kan hjælpe med at udvikle og implementere en digital strategi, sikre at du får mest muligt ud af dine kroner og kanaler og hjælpe med at optimere din online tilstedeværelse. Fordelen ved en sådan er, at du får en allieret, der er vant til at færdes online og ved, hvad der virker og ikke virker. Derfor mindsker du tiden, hvor du skal afprøve og sætte dig ind i det hele.


Afsluttende

Dette er alt, du behøver for at komme i gang med at planlægge og italesætte en digital strategi. Hvad end, om det er dig selv, dit team eller et bureau, der gør det for dig, skal du være opmærksom på, at en digital strategi ikke er en quick-fix løsning, men en langsigtet investering i jeres virksomheds succes. Med en veldefineret og velimplementeret digital strategi kan I nå nye højder, øge jeres synlighed, engagere jeres kunder og opnå nye markedsføringsmål. Men det kræver tålmodighed.

Brug for hjælp til din digitale strategi?

Få Kevin til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.