Insights / PPC

Google Analytics 4: Hvad, hvorfor, hvornår?

Alle taler om det. Så selvfølgelig vil du også gerne sætte dig ind i det nye Google Analytics 4. Hvad er det, hvorfor er det så vigtigt, og hvad i alverden skal du bruge det til?

google analytics 4 blogindlæg

 Alle taler om det. Så selvfølgelig vil du også gerne sætte dig ind i det nye Google Analytics 4. Hvad er det, hvorfor er det så vigtigt, og hvad i alverden skal du bruge det til?

Målbarhed på tværs af enheder, en mere granulær datastyring samt en dybere integration med Google Ads er nogle af de muligheder, Google Analytics 4 har at byde på. Og hvis du læser dette blogindlæg, vil du blive klogere på, hvorfor og hvordan du skal udnytte disse nye muligheder, samt hvad du bør være opmærksom på, hvis du vælger at skifte til Google Analytics 4 i den nærmeste fremtid.

Indholdsfortegnelse


 Byd velkommen til Googles svar på fremtidens dataanalyseværktøj

Flere millioner af store og små virksomheder bruger i dag Google Analytics til at forstå forbrugernes præferencer og til at skabe en bedre oplevelse for dem. Og med store ændringer i forbrugeradfærden samt lovgivningen om private rettigheder er det ikke overraskende, at der sommetider er behov for større opdateringer og tilpasninger i et værktøj, der netop tilbyder digital dataanalyse.

Vi kan vist hurtigt blive enige om, at det i dag er mere afgørende end nogensinde før, at du har den rette indsigt fra digitale analyseværktøjer, hvis du arbejder med online handel. Så måske synes du, det er lidt anstrengende, at du nu er nødt til at sætte dig ind i et mere eller mindre helt nyt værktøj, der for mange vil gøre det endnu mere avanceret at analysere og forstå dine data.

Men det er netop disse avancerede muligheder, der vil gøre forskellen for din dataindsigt og dermed også løbende optimering af dine forskellige digitale processer, så du fortsat kan være den stærke spiller i branchen, du jo er i dag.

Google Analytics 4 er Googles svar på fremtidens digitale analyseværktøj. Det blev lanceret i oktober 2020 og er tilgængeligt for alle, men du skal selv aktivt opgradere til det nye Google Analytics 4.


Forstå dine muligheder med Google Analytics 4

Vi vil gerne lige tage os den frihed at dedikere et par linjer i dette blogindlæg til at give dig lidt ros. For bare det, at du allerede har læst så langt og endnu ikke er stoppet, betyder at det er i din største interesse at skabe den bedste digitale brugeroplevelse for dine kunder. Når det så er sagt, så ved vi også, at det kan være tungt at sætte sig ind i nye opdateringer som netop Google Analytics 4 i et hav af blogindlæg, hvor du ikke får et overblik.

Derfor vil vi – før vi dykker ned i dine forskellige muligheder med Google Analytics 4 – lige starte med at give dig et overblik over dit pensum.

nye tiltag i google analytics

 Smartere indsigter og prognoser med machine learning

I en verden, der hele tiden er under forandring, og hvor udtrykkende AI og machine learning bliver brugt i den ene prognose efter den anden, er det ikke overraskende, at det nye Google Analytics 4 netop bruger maskinelæring.

Ved at anvende Google’s avancerede machine learning modeller kan det nye Google Analytics 4 automatisk advare dig om vigtige tendenser i dine data. Det kan for eksempel være produkter, hvor efterspørgslen stiger på grund af nye kundebehov. Kunne det ikke bare være fantastisk, hvis der allerede på forhånd var nogen, der fortalte dig, at du godt kan tillade dig at skrue op for volumen på nogle helt specifikke produkter?

Det nye Google Analytics 4 kan endda også hjælpe med at forudsige fremtidige handlinger, som dine kunder kan tage. For eksempel kan Google Analytics 4 beregne sandsynligheden for, at dine kunder churner, så du mere effektivt kan investere i at fastholde kunder på et givent tidspunkt, hvor dit markedsføringsbudget måske er under pres. Løbende vil der tilføjes nye forudsigende metrics såsom en potentiel indtjening, som du ville kunne tjene fra en bestemt kundegruppe. Det vil give dig mulighed for at oprette målgrupper med kunder med højere værdi. Google mener selv, at med disse mulige indsigter og prognoser kan du skabe en bedre ROI af din markedsføring.


Tilpasset en fremtid med eller uden brugen af cookies

En væsentlig ændring fra Analytics, som vi kender det, til det nye Google Analytics 4 er, at det er blevet tilpasset en fremtid med færre cookies, mindre brugergenkendelse og politiske tiltag såsom GDPR.

Noget af det, som nemlig kendetegner Google Analytics 4, er at det arbejder med et mix af forskellige datasæt. Det betyder, at der indsamles én type datasæt fra de brugere, der godkender cookies, og en anden og mere ”ukomplet” type datasæt fra de brugere, der ikke giver deres samtykke. Det nye Google Analytics 4 vil bruge machine learning til at udfylde de huller, der kan være opstået i de datasæt, hvor man ikke har haft et samtykke.

En øget målgruppeindsigt på tværs af enheder og platforme

Noget af det, der virkelig kan gøre en forskel for kvaliteten af de data, du indsamler, er Google Analytics 4’s nye evne til at indsamle data på tværs af enheder og platforme.

Google Analytics 4 vil altså være langt bedre til genkende den samme bruger på tværs af desktop, tablet og telefon, samt apps og webadresser.

Google Analytics 4 benytter flere genkendelsesteknologier ud fra fx bruger ID (User ID), som sendes til Google Analytics 4, som følge af fx et login på et website eller en app.

Det vil give mulighed for en dybere forståelse af kunderejsen på tværs af kanalerne, og vil desuden give en større indsigt i kundens livtidsværdi, retention og deres adfærd over en given periode.

For eksempel kan du se, om kunder først opdager din virksomhed fra en annonce på nettet, og senere installerer din app og foretager et køb der. Det er noget af det, der før har været den største udfordring ved brug af cookies, da cookies alene ikke kan genkende brugere på tværs af platforme. Før har det altså været svært at få et reelt billede af kunderejsen – et billede, som nu vil være lettere tilgængeligt med Google Analytics 4.

 Dybere integration med Google Ads

Det har altid været muligt at integrere Google Ads med Google Analytics, og hvis du ikke har gjort det endnu, er det klart at anbefale, at du får det gjort. Men med Google Analytics 4 får du altså mulighed for at gå endnu dybere.

Det er muligt at opbygge og vedligeholde publikum fra dine besøgende på nettet og din app med det nye Google Analytics 4. Hvis en bruger er kvalificeret til en målgruppeliste på grund af en handling, som de har udført på nettet, og er blevet taget af listen, fordi de for eksempel gennemførte et køb i appen, vil listen automatisk blive opdateret til at fjerne en bruger, så de ikke får de samme annoncer i form af remarketing. Det er altså muligt at gøre de audiences, som du bygger op, mere dynamiske og relevante end i det gamle Google Analytics.


Hvad bør du være opmærksom på, hvis du skifter til Google Analytics 4?

I det øjeblik du vælger at gå over til Google Analytics 4, vil du også overlade meget til maskinerne, og det er ofte også den rigtige vej at gå, når vi har med data at gøre.

Men når vi overlader vores arbejde til maskinerne, og særligt i forbindelse med Google Analytics 4, er det utrolig vigtigt, at du har styr på din tracking. For laver du først en fejl i din opsætning, så du får sendt maskinen den forkerte vej, kan det have nogle konsekvenser, som kan tage tid at rette op på.


Sååå…. Skal, skal ikke?

Du er nu blevet introduceret for nogle af de vigtigste muligheder, du vil få med Google Analytics 4. Så det er nu, du skal tage stilling til, om du vil omstille dig med det samme, eller om du endnu lige skal se det hele an.

Google anbefaler selv, at du fortsætter med det Google Analytics Universal, og så bruger Google Analytics 4 sideløbende i den første periode. Dermed kan du sammenligne dine data i den første periode, og jo hurtigere du kommer i gang, jo før kan du også få værdi ud af de nye rapporter.

Brug for hjælp
til Google Ads?

Få Celina til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.