2. Hide My Email
Hide My E-mail er en ny funktion i iOS 15 opdateringen, der giver forbrugerne mulighed for at oprette en autogenereret iCloud e-mail.
Med ’Skjul min e-mailadresse’ funktionen kan brugerne, som funktionen også antyder, skjule deres e-mail, oprette unikke, tilfældige e-mailadresser, hvorfra der automatisk videresendes til brugerens personlige indbakke. Brugerne kan altså sende og modtage e-mails uden at skulle dele deres rigtige e-mailadresse, for eksempel når de foretager et køb på din webshop.
Du risikerer altså at miste en stor del af de permissions, du indsamler, fordi du ikke får deres reelle e-mailadresser.
Det vil på sigt skabe problemer med attribueringen på især Facebook annoncering. Det bliver langt mere vanskeligt at måle og optimere annonceringen på kunder, der benytter Apples mobile enheder.
Kundeservice er også et parameter, som kan give nogle udfordringer i fremtiden. Man vil ikke kunne slå en kunde op på e-mail længere, da de vil have en tilfældig genereret e-mail. Det vil være en forskellig tilfældig e-mail hver gang, hvis brugeren altså har oprettet en autogeneret iCloud e-mail.
Det vil også blive en udfordring, at du ikke længere kan uploade din e-mailliste til Facebook, og deraf lave custom audiences og lookalike-målgrupper.
Så hvad skal du være opmærksom på?
De nye stramninger gælder ikke kun for iCloud-mailadresser. Det gælder for enhver mail, som er konfigureret med Apples mail-app. Altså alle e-mails, der åbnes via app’en – uanset om det er en @icloud, @gmail, @outlook eller noget helt fjerde. Det påvirker dermed ikke de e-mails, der åbnes i andre mail-apps, så som Outlook-appen på en iPhone.
Du skal også være klar på, at din åbningsrate vil stige og blive tæt på 100 %. Og det ser jo rigtig lækkert ud i statistikken. Hvis bare det var sandt.
Den ekstremt høje åbningsrate vil altså ikke have noget at gøre med, at dit indhold er blevet bedre.
Det vil være resultatet af den nye iOS 15 opdatering, hvor pixlen bliver blokeret.
Det vil heller ikke være muligt at tilpasse indholdet dynamisk efter åbningstidspunktet af mailen. Ligesom det ikke er muligt at identificere, hvem der aldrig åbner mailen.
Fremover kan man nok forvente, at denne opdatering kun er begyndelsen, og at andre e-mailudbydere og apps vil følge efter.
Hvordan du skal håndtere det
Nu, hvor iOS 15 opdateringen officielt allerede er lanceret, og flere og flere e-mailbrugere efterhånden vil begynde at skulle tage stilling til de nye funktioner, er det selvfølgelig vigtigt, at du handler hurtigst muligt.
Derfor får du her en tjekliste:
- Træk alle de data, du kan fra dine tidligere e-mails og gennemgå grundigt, hvilke der var succesfulde, hvilke der ikke var, og hvorfor.
- Sørg for at rydde op i din e-mailliste, mens du stadig har adgang til dine nuværende nøgletal.
- Tilpas alle de automatiserede flows, der er baseret på åbningsrate og geografiske tags.
- Hvis du stadig anvender åbningsrate som KPI, så er det nu, du skal overveje, hvordan du ellers kan måle på din e-mailmarketing. Og du vil højst sandsynligt opdage, at KPI’er som klikrate, konverteringsrate og unsubscribe rate siger meget mere om din e-mail performance, end åbningsraten gør.
- Og apropos unsubscribe rate, så er det tid til at give den mere opmærksomhed, end du har gjort før. Den kommer til at være en vigtig indikator for kvaliteten og relevansen af dine emails.
- Lav en struktur for, hvor ofte du skal rydde op i din e-mailliste. Efter Hide My Emails bliver lanceret, vil du opleve, at flere og flere vil afgive deres iCloud e-mails, som vil være midlertidige e-mails, der ’forurener’ din e-mailliste.
- Glem ikke at teste. Test altid hvordan dine e-mails performer, undersøg hvad der virkede, og gentag dine tests.