Nyhedsbreve, der virker #7: ”Kom livet i vejen?”-mailen
Den allerførste type nyhedsmail, vi kom ind på, introducerede dig for velkomstmailen.
Men så kom vi lidt på afveje.
For derefter blev du også introduceret for velkomstflowet, som din e-mail marketing ikke kan undvære. Og så fik vi vist også løftet sløret for, at velkomstflowet ikke er det eneste flow, du har behov for i din e-mail marketing.
Og gæt engang – nu tager vi altså lige en mindre omvej igen.
For i forbindelse med ”Kom livet i vejen?”-mailen bliver vi altså nødt til lige at namedroppe to automatiserede mailflows, din e-mail marketing heller ikke kan undvære. Nemlig ”Abandoned Cart”-flowet (primært for webshops) og ”Re-engagement”-flowet.
Men så vil vi heller ikke gøre omvejen større end højst nødvendigt. For ”Kom livet i vejen?”-mailen vil forhåbentligt inspirere dig til at tage hul på de to ovenstående flows.
”Kom livet i vejen?”-mailen har hele tre formål. Tre formål, som på hver deres måde bidrager til, at ”Kom livet i vejen?”-mailen er et af de nyhedsbreve, der virker.
Først og fremmest har den til formål at vække de modtagere til live, som er begyndt at miste interessen for dig. Måske har de tidligere åbnet alle dine e-mails, klikket på dine Call-to-Actions, læst dine blogindlæg og måske endda været tilbagevendende, loyale kunder. Så nu vil du bare høre dem, hvorfor de pludselig er blevet så stille. Du vil gerne minde dem om, at du stadig eksisterer, og at du stadig har noget værdi at tilbyde dem. Du kan for eksempel komme tilbage ind i varmen ved at tilbyde en eksklusiv rabatkode eller gave, eller du kan inspirere med nogle af de største favoritter, som du bare ved, vil være et hit hos netop denne modtager.
Derudover har den til formål at gør dig klog på, hvorfor du pludselig har mistet noget af din charme. Hvis ikke du kan komme ind i varmen hos dine trætte modtagere igen, kan du lige så godt få lidt læring ud af det. Igen – det er helt okay at lave fejl, så længe du lærer af dem. Og får du rent faktisk noget konstruktiv feedback ud af de modtagere, der ikke gider dig længere – ja, så kan du måske bruge den case i en ”Den største fejl, jeg har begået”-nyhedsmail.
”Kom livet i vejen?”-mailens tredje og sidste formål er et lettere sørgeligt formål. Men det er også et formål, der kan give pote. For det tredje formål med ”Kom livet i vejen?”-mailen går ud på, at du skal erkende, hvad det er for nogle relationer, der ikke er sunde for din e-mail marketing. Det er altså her, du skal lægge op til, at du og dine usunde relationer skal overveje at slå op.
”Men hvorfor skal jeg slå op, når modtageren ikke selv har afmeldt sig mit nyhedsbrev?”
Lad os lige tage fat i ham drømmefyren eller hende drømmepigen, du imponerede med din velkomstmail, igen. Fordi e-mail marketing er ligesom dating. I hvert fald nogle gange. Og når du har været på en date eller fire, forventer du også at høre fra den udkårne igen. Hører du ingenting, ja, så er vedkommende altså ikke din udkårne.
Du kan ikke bruge din tid på dem, der ikke gider dig. Og faktisk kan du blive belønnet for den selvrespekt, du vil have, når du fravælger dem, der ikke gider dig, i din e-mail markedsføring. For sørger du for løbende at rydde op i dine permissions, så du øger din åbningsrate og klikrate, minimerer bounces og uengagerede modtagere; ja, så vil du også minimere risikoen for at blive mødt af spamfilteret.
Det tredje og sidste formål med ”Kom livet i vejen?”-mailen går altså ud på, at du bundærligt skal spørge dine modtagere, om de stadig vil have en relation til dig. Hvis ikke, så gør det let for dem at slå op. For selvom det gør ondt – så er det bedre at få revet plasteret af, så du kan fokusere på de mange andre fisk i havet, der stadig gerne vil modtage dine nyhedsmails.
Afrunding
Selvom du netop nu har fået 7 forskellige typer nyhedsbreve, der virker, er der én ting, der efterhånden må være gået op for dig:
E-mail marketing er meget mere end nyhedsbreve.
Og e-mail marketing er meget mere end en række generiske nyhedsbreve, der virker. Der findes nemlig ingen generiske nyhedsbreve, der virker.
Og det er også derfor, at alle de omtalte typer af nyhedsbreve, der virker, ikke er blevet foræret til dig som konkrete nyhedsmails, du blot kan kopiere og sende af sted.
For i så fald vil de ikke længere være blandt de nyhedsbreve, der virker.
Før de kan blive til nyhedsbreve, der virker, er du nødt til at sætte dit eget præg på dem. Før de kan blive til nyhedsbreve, der virker, er du nødt til at tilføre noget værdi til dem, som kun du kan tilbyde.
E-mail marketing skildrer din evne til at segmentere dine kunder efter deres demografiske og psykografiske egenskaber og ikke mindst deres adfærd. E-mail marketing skildrer din evne til at kende forskel på dine kunder som individer og ikke som en del af en større enhed.
Har du mestret ovenstående evner, vil det også falde dig helt naturligt, hvordan du skal tage fat på de 7 forskellige typer nyhedsmails, samt til hvem de skal sendes ud. Når først du kan føle dig sikker på, hvad det er for nogle segmenter, der skal have de forskellige nyhedsmails, ja, så er du efterhånden kommet dertil, hvor e-mail marketing kan blive en af dine allervigtigste markedsføringskanaler.