Insights / Marketing automation

7 typer nyhedsbreve, der virker

E-mail marketing kan være din bedste ven eller din værste fjende. I dette indlæg får du opskriften på 7 typer nyhedsbreve, der virker hver gang, hvis du bruger dem rigtigt.

Blogindlæg om nyhedsbreve, der virker

 En nyhedsmail, der er relevant for den enkelte modtager, og som er sendt ud på det helt rigtige tidspunkt, kan være netop dén nyhedsmail, der sikrer det endelige salg.  Hvad er så problemet? Tja… Problemet er, at det langt fra er alle nyhedsmails, der lever op til ovenstående kriterier. Og det er også derfor, der (desværre) stadig er rigtig mange, der vover den påstand, at e-mail marketing er lig med ”spam”.

Men de, der vover den påstand, er meget langt fra eksperter i e-mail marketing. De har højst sandsynligt heller aldrig sendt nogen af de nyhedsbreve, der virker. Det er måske derfor, de associerer e-mail marketing med ”spam”. For hvis ikke de har prøvet at sende nyhedsbreve, der virker, så har deres e-mails helt sikkert også stiftet bekendtskab med modtagernes spamfilter.

Og nu er det så, at vi skal have det vigtigste ”E-mail Marketing Golden Rule Number One”-kort lagt på bordet. Her kommer dit es: Du kan (næsten) ikke sende for mange e-mails. Men du skal aldrig – aldrig sende en nyhedsmail, bare for at sende en nyhedsmail. Du skal kun sende nyhedsmails, når du rent faktisk har noget, du gerne vil fortælle. Og derudover bør du også tænke over, hvad det er for nogle subscribers, der skal modtage hvilke nyhedsmails.

Men hvad så hvis du er en af dem, der sjældent har noget på hjerte? Eller rettere – hvad hvis du er en af dem, der ofte har noget på hjerte, men som sjældent kan få sat ord på, hvad det er? Hvad gør du, når du har skriveblokade, og den eneste nyhedsmail, du kan tænke på, er den sædvanlige ”Vores iPhone-opladere er stadig billige – så køb en, og selvom du måske ikke har en iPhone”-nyhedsmail? Du bruger en af disse 7 fede typer nyhedsbreve, der virker. Og sørger du for at gøre disse nyhedsbreve til dine egne – ja, så vil de virke hver gang.

Indholdsfortegnelse


 Nyhedsbreve, der virker #1: Velkomstmailen

Der er en grund til, at velkomstmailen bliver nævnt som den første nyhedsmail. For selvfølgelig skal du altid starte med at byde dine nye læsere velkommen.

Hvis du inden da har brugt mange kræfter på at lave en skarp leadkampagne af den ene eller anden afart, og du har lovet dine nye modtagere en gave, så skal de selvfølgelig have denne gave allerede i velkomstmailen.

Sørger du for at gøre det, så lever du også op til modtagerens forventninger. Og hurra, så har du også bestået.

Men så er karakteren altså heller ikke højere end det.

For din velkomstmail er muligvis den allervigtigste mail i din jagt efter topkarakteren.

Ligesom i så mange andre sammenhænge, har du med e-mail marketing lige akkurat én chance for at skabe et godt førstehåndsindtryk.

Dit førstehåndsindtryk er din velkomstmail.

Hvis ikke din velkomstmail er mindeværdig, så vil de næste 3-4 nyhedsmails, du sender, bestemt heller ikke være det.

Du vil vel også gerne vise dig fra din allerbedste side, når du er på din første date med drømmefyren eller -pigen?

Og derfor skal din velkomstmail bare ikke være en fiasko.

 Sådan undgår du, at din velkomstmail bliver en fiasko:

Giv modtageren, hvad de har skrevet sig op til (det fik vi styr på, da du sikrede dig et 02 i karakterbladet lige før).

Introducér dig selv og din virksomhed og inviter læseren ind bag kulisserne.

Lad modtageren vide, hvad de kan forvente af dine nyhedsmails (hvor ofte har du tænkt dig at sende, hvad har dine nyhedsmails at byde på osv.)

Overgå modtagerens forventninger ved at overraske dem eller ved at give dem noget, de ikke havde regnet med. Det kunne for eksempel være en rabatkode, en gave eller en invitation til en event.

Sigt efter at være original. Og jo, du må gerne finde inspiration fra andre, men det er ikke det, der får din velkomstmail til at shine. Forsøg at gøre noget anderledes og ekstraordinært, som dine konkurrenter ikke gør. Opfordr dine læsere til at svare dig. Tal deres sprog. Giv udtryk for, at du sigter efter at sende dem content, der er skræddersyet efter deres interesser og behov.

Giv modtageren en simpel brugeroplevelse. Din velkomstmail skal ikke være en salgsmail, men modtageren skal have mulighed for at finde inspiration på din side. Giv dem mulighed for at vælge de kategorier, de har interesse for, og gør det så nemt for dem at klikke sig ind på disse kategorier på dit website.

Lad dem vide, hvem du er. Og her kommer så det store dilemma – hvor personlig skal du være? Det kommer selvfølgelig helt an på dit brand og dit udtryk, men der findes uendeligt mange cases, der beviser, at personliggørelse bare virker. Så kald dine modtagere ved navn og underskriv ligeledes dine nyhedsmails med navn og et billede, så der bliver sat ansigt på. I hvert fald den ene vej.


Nyhedsbreve, der virker #2: ”Kom med bag kulisserne”-mailen

Det er sjældent nok med én velkomstmail, hvis du virkelig vil skabe en relation med din e-mail marketing.

Og derfor skal du ikke bare sende en velkomstmail. Du skal sende et helt velkomstflow. Et automatiseret flow af e-mails, der skal lande i modtagerens indbakke med nogle dages mellemrum.

Og et velkomstflow er ikke det eneste automatiserede e-mail flow, du skal sætte op.

Men dét er et helt emne for sig selv.

Og det er ikke, hvad dette blogindlæg går ud på.

Så lad os vende tilbage til essensen af emnet – nemlig den næste type nyhedsbrev, der virker.

Lad os kalde den: ”Kom med bag kulisserne”-mailen.

Og dén er vigtig.

For hvad er det lige, e-mail marketing er til for igen?

E-mail marketing er til for at skabe en relation mellem dig og dine kunder.

En relation, som skal få flere af dine potentielle kunder til at blive til kunder.

En relation, som skal få flere af dine førstegangskunder til at komme igen. Og igen.

Og når du skal skabe en relation til dine kunder, er du nødt til at invitere dem ind bag kulisserne.

Her skal du fortælle dem, hvorfor netop dit produkt er det bedste på markedet. Og dét kan du gøre på rigtig mange måder.

Har du en tøjvirksomhed, kan du for eksempel fortælle dine modtagere om, hvad du gør for miljøet i din produktion. Du kan give dem et sneakpeak af din næste kjoledesign eller fortælle hvor mange sting og hvor mange meter tråd, der skal til. Du kan dele nogle billeder fra arbejdspladsen, og du kan dele dine succeshistorier og fejltagelser. Men dem kommer vi tilbage til.

Du kan altså bruge ”Kom med bag kulisserne”-mailen til at skabe en relation til kunden, fordi kunden lærer dig bedre at kende.

Og så må du ellers efterhånden kunne tænke dig frem til, hvad der kommer til at stå på næste linje.

Modtageren kunne ikke være mere ligeglad med dig.

Så hvorfor i alverden skal du så sende en ”Kom med bag kulisserne”-mail?

Fordi du skal fortælle din historie, så den skaber værdi for modtageren.

Du skal få din historie til at være interessant for modtagerens historie.

Og nej, det er ikke nemt.

Men du kender din målgruppe. Og hvis ikke du gør det endnu, så kan du bruge e-mail marketing til at lære den bedre at kende.

Og når du kender din målgruppe godt nok, så vil du også vide, hvad de vil være interesseret i at høre om. Når du kender din målgruppe godt nok, så ved du også, hvorfor de har sagt ja til at modtage dine e-mails i første omgang.

De har valgt dig, fordi du har kunnet tilbyde dem noget værdi. Og det er denne værdi, de skal kende rødderne fra.

Noget jeg har prøvet, som har virket mailen

Nyhedsbreve, der virker #3: ”Noget, jeg har prøvet, som har virket”-mailen

Der er en grund til, at din sidemakker i gymnasiet spurgte, om han måtte låne din opgave.

Der er en grund til, at konkurrenter kopierer fra hinanden.

Som mennesker bliver vi inspireret af hinandens succeshistorier.

Det er vel heller ikke helt tilfældigt, at du klikkede dig ind på dette blogindlæg?

Og det er vel heller ikke helt tilfældigt, at du allerede har læst så meget af det?

Du har valgt at læse dette blogindlæg, fordi du tror på, at der må være noget af det, der står, som faktisk er rigtigt. Fordi du tror på, at der er nogle af disse nyhedsbreve, der rent faktisk virker.

”Noget, jeg har prøvet, som har virket”-mailen er et af de nyhedsbreve, der virker.

Har du for nyligt implementeret en ny strategi, der gav dig alle de resultater, du søgte efter? Har du netop prøvet en ny opskrift, du bare var et hit hos gæsterne?

Del ud af dine erfaringer, og giv gerne nogle af dine allerbedste guldkorn. Det er sådan, du vil få dine modtagere til at føle sig eksklusive.

Hvis du har en virksomhed, der sælger tøj, kan denne type nyhedsbrev måske virke… lettere ligegyldig.

Men det kommer helt an på, hvordan du vælger at tage fat på den.

”Noget, jeg har prøvet, som har virket”-mailen kan nemlig også bruges som en inspirerende historie.

Det kunne for eksempel være, at du havde prøvet at sammensætte det pæne business-outfit med en afslappet cowboyjakke, fordi du ikke lige vidste, hvordan de gik klædt på den arbejdsplads, hvor du skulle til jobsamtale. Måske var det cowboyjakken, der gjorde, at du fik jobbet.

En inspirerende historie hjælper altid på at styrke relationen, og særligt når den gøres personlig.

Den største fejl jeg har begået mailen

Nyhedsbreve, der virker #4: ”Den største fejl, jeg har begået”-mailen

Det handler ikke om, hvor mange fejl du begår.

Det handler om, hvor god du er til at lære af de fejl, du har begået.

Og i dine nyhedsbreve kan du ikke bare bruge dine fejl til at lære af dem.

Du kan også bruge dine fejl til at skabe tillid hos dine bedste kunder.

Tillid er en genial vej til at skabe stærke kunderelationer. Og hvis der er noget, der skaber tillid, så er det ærlighed.

Og selvom du måske er godt i gang med at skabe en millionforretning eller måske endda en milliardforretning, så er du stadig et menneske, der begår fejl.

Det er dine fejl, der har gjort dig til ekspert i det, du laver. Og når du er åben omkring dine fejl, overbeviser du virkelig dine læsere om, at de e-mails, de modtager, ikke blot kommer fra en automatiseret maskine (selvom det jo egentlig er sådan, det er langt hen ad vejen).

Er dit vigtigste kundesegment andre virksomheder, og/eller er dit produkt din ekspertise, er det netop din gennemsigtighed omkring dine fejl, der er med til at skabe langvarige kunderelationer. Er dit vigtigste kundesegment den almene forbruger, er det netop din gennemsigtighed omkring dine fejl, der er med til at overbevise dine kunder om, at du ikke bare er ude efter at tømme deres lommer.

Du kan ikke leve uden denne mail mailen

Nyhedsbreve, der virker #5: ”Du kan ikke leve uden denne mail”-mailen

Der er nogle nyhedsbreve, der virker af den simple årsag, at de indeholder psykologiske triggers, vi som mennesker ikke kan modstå.

Og nu hvor vi taler om psykologiske triggers, kan vi lige så godt få afdækket nogle af dem.

Først og fremmest: Vi har alle en vis grad af FoMO. Og det er ikke kun på de sociale medier. Så giv dine læsere noget eksklusivt i dine e-mails, de ikke kan leve uden, og som de bestemt ikke vil gå glip af.

Urgency er efterhånden blevet en klassiker inden for e-mail marketing, men det er ikke helt uden grund. For nyhedsbreve, der mestrer brugen af urgency, er altid blandt de nyhedsbreve, der virker.

Du kan bruge urgency i virkelig mange forskellige sammenhænge, men særligt ved kampagner kan urgency være det, der giver dig den afgørende konvertering i sidste øjeblik.

Og hvordan får du så lige tilføjet en skefuld urgency til dine nyhedsbreve?

Det er meget simpelt.

Du fortæller ganske enkelt dine modtagere, hvor få produkter du har tilbage af dine bestsellers, eller hvor få timer der er tilbage af dine weekendtilbud. Du fortæller denne nyhed allerede i emnefeltet, og du fortæller det via en automatiseret countdown eller opdateret lagerstatus.

Derudover findes der bare nogle bestemte emner og udtryk, der sætter gang i de her psykologiske triggers. Det kan være emner, der er lettere tabubelagte, eller emner, vi sjældent har mod til at bringe på banen selv. Det kan være emner, der sætter gang i vores selvrefleksion, og det kan være udtryk, der bare vækker en interesse og giver os lyst til at vide mere.

Ordet ”myter” er et af de udtryk, der alt andet lige altid vækker en vis grad af nysgerrighed.

”Lad os lige få slået et par myter ihjel” er et tema, der virker inden for mere eller mindre alle brancher og nicher. Når du giver dine modtagere mulighed for at få kvalt et par af de allermest forekommende myter inden for dit område, svarer du på nogle af de spørgsmål, de måske ikke har lyst til at stille. Og allerede dér får du scoret en del point i din relationsskabende proces.

”Du kan ikke leve uden denne mail”-mailen går ikke ud på at kopiere nyhedsmailens navn og sætte det ind som emnefelt. Den går ikke ud på at fortælle dine modtagere, at de ikke kan leve uden denne mail. Den går ud på at overbevise dem om, at de ikke kan leve uden den.

Og hvordan overbeviser du så lige om det?

Det kan kun du selv svare på. For det afhænger nemlig af den værdi, du kan tilbyde.

Dén værdi skal du tilbyde i din nyhedsmail.

Og du skal give modtagerne en teaser på denne værdi allerede i emnefeltet.

Og det er dér, hvor ”Du kan ikke leve uden denne mail”-mailen bliver til et af dit nyhedsbreve, der virker.

Alting handler om dig mailen

Nyhedsbreve, der virker #6: ”Alting handler om dig” -mailen

Vi har været lidt inde på det allerede, men nu skal vi altså lige have tilføjet et stort ”M.I.S.” på tavlen.

Både når det kommer til storytelling, men i særdeleshed også med e-mail marketing, er der bare et faktum, du er nødt til at se i øjnene:

Modtageren kunne ikke være mere ligeglad med dig.

Og alle dine modtagere kunne ikke være mere ligeglade med din historie.

Det eneste, dine modtagere er interesseret i, er hvordan din historie kan skabe værdi for dem.

Kunsten Storytelling går altså ud på at fortælle din historie med en vinkel, der får din historie til at handle om dine modtagere.

Og for at kunne gøre det, er du nødt at kende dine modtagere. Du er nødt til at vide, hvem af dem, der vil elske dig for din omtanke for miljøet, hvem af dem, der elsker din humor og hvem af dem, der gerne vil lære af dine erfaringer.

”Alting handler om dig”-mailen er muligvis et af de nyhedsbreve, der virker allerbedst, når du skal skabe en relation til dine kunder gennem e-mail marketing.

For med ”Alting handler om dig”-mailen giver du brugeren mulighed for at blive inddraget i din historie.

Du giver brugeren en aktiv rolle i din markedsføring, og du overbeviser dem om, at din markedsføring handler om dem.

Og hvis der er noget, vi mennesker godt kan lide, så er det, når det handler om os.

”Alting handler om dig” -mailen er et af de nyhedsbreve, der virker, fordi den overbeviser dine modtagere om, at du er interesseret i at lære dem at kende. Du fortæller dem altså direkte, at du har et ønske om kun at sende e-mails, de rent faktisk vil have lyst til at modtage.

Og dermed finder du også ud af, hvad det er for nogle nyhedsmails, de har lyst til at modtage.

For ”Alting handler om dig”-mailen går nemlig ud på at spørge dem up front.

Lav et spørgeskema eller opfordr dem til at sende dig noget tilbage. Er engagementet ikke tilfredsstillende, kan du også gøre det lettere for dine modtagere give dem svarmulighederne direkte i din nyhedsmail. Husk også at tracke, hvad det er for nogle links, de klikker på i dine mails. Kigger de altid efter festkjoler, eller vil de allerhelst læse dine inspirerende blogindlæg?

Kom livet i vejen mailen

Nyhedsbreve, der virker #7: ”Kom livet i vejen?”-mailen

Den allerførste type nyhedsmail, vi kom ind på, introducerede dig for velkomstmailen.

Men så kom vi lidt på afveje.

For derefter blev du også introduceret for velkomstflowet, som din e-mail marketing ikke kan undvære. Og så fik vi vist også løftet sløret for, at velkomstflowet ikke er det eneste flow, du har behov for i din e-mail marketing.

Og gæt engang – nu tager vi altså lige en mindre omvej igen.

For i forbindelse med ”Kom livet i vejen?”-mailen bliver vi altså nødt til lige at namedroppe to automatiserede mailflows, din e-mail marketing heller ikke kan undvære. Nemlig ”Abandoned Cart”-flowet (primært for webshops) og ”Re-engagement”-flowet.

Men så vil vi heller ikke gøre omvejen større end højst nødvendigt. For ”Kom livet i vejen?”-mailen vil forhåbentligt inspirere dig til at tage hul på de to ovenstående flows.

”Kom livet i vejen?”-mailen har hele tre formål. Tre formål, som på hver deres måde bidrager til, at ”Kom livet i vejen?”-mailen er et af de nyhedsbreve, der virker.

Først og fremmest har den til formål at vække de modtagere til live, som er begyndt at miste interessen for dig. Måske har de tidligere åbnet alle dine e-mails, klikket på dine Call-to-Actions, læst dine blogindlæg og måske endda været tilbagevendende, loyale kunder. Så nu vil du bare høre dem, hvorfor de pludselig er blevet så stille. Du vil gerne minde dem om, at du stadig eksisterer, og at du stadig har noget værdi at tilbyde dem. Du kan for eksempel komme tilbage ind i varmen ved at tilbyde en eksklusiv rabatkode eller gave, eller du kan inspirere med nogle af de største favoritter, som du bare ved, vil være et hit hos netop denne modtager.

Derudover har den til formål at gør dig klog på, hvorfor du pludselig har mistet noget af din charme. Hvis ikke du kan komme ind i varmen hos dine trætte modtagere igen, kan du lige så godt få lidt læring ud af det. Igen – det er helt okay at lave fejl, så længe du lærer af dem. Og får du rent faktisk noget konstruktiv feedback ud af de modtagere, der ikke gider dig længere – ja, så kan du måske bruge den case i en ”Den største fejl, jeg har begået”-nyhedsmail.

”Kom livet i vejen?”-mailens tredje og sidste formål er et lettere sørgeligt formål. Men det er også et formål, der kan give pote. For det tredje formål med ”Kom livet i vejen?”-mailen går ud på, at du skal erkende, hvad det er for nogle relationer, der ikke er sunde for din e-mail marketing. Det er altså her, du skal lægge op til, at du og dine usunde relationer skal overveje at slå op.

”Men hvorfor skal jeg slå op, når modtageren ikke selv har afmeldt sig mit nyhedsbrev?”

Lad os lige tage fat i ham drømmefyren eller hende drømmepigen, du imponerede med din velkomstmail, igen. Fordi e-mail marketing er ligesom dating. I hvert fald nogle gange. Og når du har været på en date eller fire, forventer du også at høre fra den udkårne igen. Hører du ingenting, ja, så er vedkommende altså ikke din udkårne.

Du kan ikke bruge din tid på dem, der ikke gider dig. Og faktisk kan du blive belønnet for den selvrespekt, du vil have, når du fravælger dem, der ikke gider dig, i din e-mail markedsføring. For sørger du for løbende at rydde op i dine permissions, så du øger din åbningsrate og klikrate, minimerer bounces og uengagerede modtagere; ja, så vil du også minimere risikoen for at blive mødt af spamfilteret.

Det tredje og sidste formål med ”Kom livet i vejen?”-mailen går altså ud på, at du bundærligt skal spørge dine modtagere, om de stadig vil have en relation til dig. Hvis ikke, så gør det let for dem at slå op. For selvom det gør ondt – så er det bedre at få revet plasteret af, så du kan fokusere på de mange andre fisk i havet, der stadig gerne vil modtage dine nyhedsmails.


Afrunding

Selvom du netop nu har fået 7 forskellige typer nyhedsbreve, der virker, er der én ting, der efterhånden må være gået op for dig:

E-mail marketing er meget mere end nyhedsbreve.

Og e-mail marketing er meget mere end en række generiske nyhedsbreve, der virker. Der findes nemlig ingen generiske nyhedsbreve, der virker.

Og det er også derfor, at alle de omtalte typer af nyhedsbreve, der virker, ikke er blevet foræret til dig som konkrete nyhedsmails, du blot kan kopiere og sende af sted.

For i så fald vil de ikke længere være blandt de nyhedsbreve, der virker.

Før de kan blive til nyhedsbreve, der virker, er du nødt til at sætte dit eget præg på dem. Før de kan blive til nyhedsbreve, der virker, er du nødt til at tilføre noget værdi til dem, som kun du kan tilbyde.

E-mail marketing skildrer din evne til at segmentere dine kunder efter deres demografiske og psykografiske egenskaber og ikke mindst deres adfærd. E-mail marketing skildrer din evne til at kende forskel på dine kunder som individer og ikke som en del af en større enhed.

Har du mestret ovenstående evner, vil det også falde dig helt naturligt, hvordan du skal tage fat på de 7 forskellige typer nyhedsmails, samt til hvem de skal sendes ud. Når først du kan føle dig sikker på, hvad det er for nogle segmenter, der skal have de forskellige nyhedsmails, ja, så er du efterhånden kommet dertil, hvor e-mail marketing kan blive en af dine allervigtigste markedsføringskanaler.

Brug for hjælp til
din digitale marketing?

Få Kevin til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.