Insights / SEO

Magento SEO tjekliste til din webshop

SEO i det avancerede Magento CMS kan være kompliceret, hvorfor vi har udarbejdet en step-by-step guide til dig, så du kan forbedre søgevenligheden af din webshop.

Blogindlæg om Magento SEO tjekliste til din webshop

Magento er et meget populært CMS (content management system) til webshops, da det er særlig godt til at varetage flere tusinde produkter og ikke mindst hjælpe dig med at få gode placeringer på Google. Desværre kommer de bedste resultater i søgemaskinerne ikke af sig selv, hvorfor du er nødt til at arbejde med SEO på din Magento platform. Det kræver, at du sætter systemet grundigt op og sørger for at lave on-page SEO på alle sider, uanset om det er kategorier, produkter eller indholdssider.

Magento SEO kan være ret omfattende, hvis du allerede har benyttet dig af platformen i et stykke tid og ikke haft øje for søgemaskineoptimering førhen. Det kan hurtigt blive et større oprydningsarbejde, hvis du ikke har sat alt op hensigtsmæssigt fra start.

I denne artikel gennemgår jeg nogle af de mest grundlæggende Magento SEO tiltag, som du kan implementere på din webshop.

Indholdsfortegnelse


 Gennemgå dine webadresser

Brugervenlighed er noget af det vigtigste i Googles øjemed, hvorfor dine webadresser (URL’er) også spiller en væsentlig rolle for SEO-arbejdet i forbindelse med en Magento platform. En URL skal helst være læsbar, informerende og gerne så kort som mulig. Heldigvis er det muligt at optimere URL adresserne i Magento CMS, uanset om du har version 1.9, 2.0 eller derover.

Først og fremmest skal du sikre dig, at du har slået Server URL rewrites til i din backend. Det kan du lettest gøre ved at gå ind under System → Configuration → Web → Search Engine Optimization, hvorefter du vælger Yes i drop-down menuen.

Desuden bør du klikke videre til URL Options og vælge feltet No i Add store code to URLS.


Bestem dig for om du vil benytte www eller ej

Dette punkt gælder endskønt hvilket content management system, du vælger at anvende. Når du har et domæne, skal du beslutte hvorvidt du vil benytte www foran domænet eller ej, hvorefter den modsatte version skal pege over på den ønskede. Hvis begge webadresser er tilgængelige, så risikerer du at Google identificerer det som duplicate content.

Du kan korrigere dette ved at opsætte en Base URL til en af adressetyperne og samtidig oprette en redirect i serveres .htaccess-fil. På den måde vil enhver forespørgsel til den adresse-version, som du ikke anvender, efterfølgende blive omdirigeret til den version du har valgt.

I denne sammenhæng er det en fordel at få sat din Google Search Console op, hvis det ikke er gjort i forvejen. I 2019 kom Google med en opdatering der tillader os at samle et domæne under én version, som hedder Google Domain Property. Det betyder, at du kan samle både www, uden www, https, http og subdomæner under en konto, hvilket giver den fordel, at Google har lettere ved at indeksere din hjemmeside korrekt. Det kræver DNS-adgang at opsætte denne specifikke Google Search Console property.


Korrekt indeksering af søgemaskinerne

Hvis du lige har fået lavet en ny hjemmeside eller måske blot fået opdateret din nuværende Magento løsning, så kan et typisk problem være at udviklerne har glemt og fjerne NoIndex tag. Du bør derfor huske at sætte Default Robots feltet til Index, Follow, hvis du ønsker at søgemaskinerne må crawl din side.

Derudover er det vigtigt, at du sikrer din webshop, ikke skaber utallige kopier af forskellige sider, når filteret eller søgefeltet anvendes til at navigere på websitet. I værste tilfælde får du de forkerte undersider indekseret af søgemaskinerne, men samtidig også duplicate indhold.

Du skal derfor huske at slå canonical tags til i System → Configuration → Catalog → Search Engine Optimization, hvor du skal vælge Yes ud fra begge Canonical Link felter.


Hastighedsoptimering i Magento CMS

Hastighedsoptimering er afsindigt vigtigt, hvis du ønsker at opnå de bedste placeringer på Google, eftersom det påvirker brugeroplevelsen af dit website. Googles RankBrain algoritme kigger blandt andet på, hvordan de besøgende interagerer med dit site, hvorfor hastighed er essentielt.

Først og fremmest skal du vælge en anstandsfuld udbyder af hosting, da det har en enorm indflydelse på både hastighed, sikkerhed og ikke mindst oppetid af server.

Illustration af vigtigheden i hastighedsoptimering i Magento CMS

 Derudover er koden noget af det vigtigste på enhver platform, da det har en kæmpe betydning for indlæsningshastighederne af de enkelte sider. I mange tilfælde efterlader dårlige udvikler overflødige javascripts og CSS-koder i selve templaten. Det bør helst undgås og flyttes ud som eksterne filer, da filerne dermed bliver indlæst i brugernes browser cache i stedet. Det gør siderne hurtigere, da der ikke vil være en masse overflødig kode, der skal indlæses.

Du kan med fordel derfor slå caching til, hvor det er muligt. I Magento systemet kan du gøre det under System → Cache Management.

Hvis dit Magento Cache plugin ikke er aktivt, skal det slås til under Administration → Actions.


Husk title tags og meta beskrivelser i Magento

Langt de fleste vælger heldigvis i dag at udfylde og optimere deres title tags samt meta beskrivelser, da det er med til at øge dine chancer for at få besøgende fra søgeresultatssiderne. Måden du præsenterer dig selv på i søgemaskinerne, er meget vigtigt, da du allerede i denne fase kan begynde at sælge dine produkter.

Hvis du ikke har udfyldt title tags og meta beskrivelser endnu, så vil der givetvis være mange lavt hængende frugter for både dine kategorier og produkter. Blot fordi du har gode placeringer i forvejen, er det ikke ensbetydende med, at du får klikket.

Jeg ser ligeledes i mange tilfælde, at indholdssider såsom et blogindlæg på webshops bliver glemt blandt mængden. Mange af dine kunder kan potentielt finde dig gennem informationssøgninger, hvorfor det også er vigtigt, at du får angivet en god og fængende titel og beskrivelse til disse undersider.


Produktsider og produktbilleder kræver også SEO-arbejde

Mange vælger oftest at have fokus på kategorisider, da der er typisk, er mange søgninger om måneden på brede søgeord. Det er ikke nødvendigvis forkert, men der er kan være lige så meget værdi i at rangere nr. 1 på et mindre konkurrencepræget søgeord, hvor forbrugeren er meget længere i købsrejsen.

Søges der på et specifikt produkt, så er der stor sandsynlighed for, at personen er meget interesseret i at købe. Derfor kan det være en god idé at have dit SEO fokus på produktsiderne, hvor der også er mange tiltag at gøre sig på i Magento.

Nogle vælger at søge efter produkter via billedesøgninger, hvorfor du bør optimere det man kalder for et ALT-tag. ALT står for alternativ tekst og hjælper både Google og andre søgemaskiner med at forstå, hvad der er på billedet. Husker du at udfylde ALT-tag i Label feltet i Magento, så øger du dine chancer for at blive vist dit billede i søgeresultatet. Du udfylder et ALT-tag bedst muligt ved at nævne søgeordet og lave en udførlig beskrivelse af billedet.

Du bør ligeledes udarbejde en grundig tekst til produkter, som beskriver fordele, funktioner og andre specifikationer. Når vi handler på nettet, kan en af de største barrierer typisk være, at vi ikke kan finde nok informationer omkring produktet, hvorfor det er vigtigt at oplyse. Desuden hjælper en god brødtekst søgemaskinerne med at forstå, hvad den enkelte landingsside indeholder.


301 redirects i Magento

Der er mange årsager til, at Magento er en af de mest anvendte platforme til webshops i verdenen. Udover at kunne håndtere tusindvis af produkter og undersider, så kan den også selv håndtere 301 redirects. Ændrer du i en kategori eller produkt, så vil systemet som udgangspunkt selv oprette en 301 redirect, der peger den gamle URL over på den nye.

Redirects – eller på dansk omdirigering – er ofte overset af medarbejdere, som hjælper med at oprette produkter og kategorier på webshoppen. Det kan have fatale konsekvenser for dine placeringer, eftersom du kan risikere at miste dine gode placeringer, hvis URL’erne ændres. Sker redirects ikke automatisk, så kan du heldigvis lave manuelle omdirigeringer.


Linkbuilding er vigtigt uafhængig af system

En af de vigtigste faktorer i Googles øjemed er eksterne links fra andre hjemmesider – arbejdet med at anskaffe disse kaldes også for linkbuilding. Linkbuilding må ikke undervurderes og kan være en nødvendighed, hvis du ønsker at opnå gode resultater med søgemaskineoptimering.

Du kan med fordel styrke specifikke søgeord på dine kategorier eller produkter ved at anskaffe backlinks fra andre hjemmesider, som linker direkte til undersiden. Et link til din forside vil dog også skabe rigtig god værdi og sprede sig ud på hele sitet.

Der er mange faktorer i spil, når Google vurderer om kvaliteten af et link er godt eller ej. En af de mest væsentlige faktorer er relevans, hvilket vil sige, at du helst skal have links fra relevante hjemmesider til din branche. I grove træk kan det siges, at hvis du f.eks. sælger skønhedsprodukter, så vil et link fra en modeblogger kunne skabe rigtig meget SEO-værdi til din webshop.


Specialister i Magento SEO

Magento er et meget komplekst system, som anvendes af nogle af de største webshops i Danmark på grund af de mange enterprise fordele. Med et så indviklet CMS ville det være umuligt at lave en komplet SEO guide, eftersom der findes utallige faktorer, som afgør hvor godt din Magento webshop vil klare sig i søgemaskinerne.

Hos Plutonic Media har vi arbejdet med SEO i Magento i mange år, hvilket gør os i stand til at arbejde med de fleste versioner – også selvom der i nogle tilfælde vil være tale om en speciel Magento løsning.

Ønsker du hjælp til både analyse og praktisk udførsel af søgemaskineoptimering i Magento, så er du til enhver tid velkommen til at kontakte os.

Brug for hjælp til SEO?

Få Jacob til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.