Derudover er koden noget af det vigtigste på enhver platform, da det har en kæmpe betydning for indlæsningshastighederne af de enkelte sider. I mange tilfælde efterlader dårlige udvikler overflødige javascripts og CSS-koder i selve templaten. Det bør helst undgås og flyttes ud som eksterne filer, da filerne dermed bliver indlæst i brugernes browser cache i stedet. Det gør siderne hurtigere, da der ikke vil være en masse overflødig kode, der skal indlæses.
Du kan med fordel derfor slå caching til, hvor det er muligt. I Magento systemet kan du gøre det under System → Cache Management.
Hvis dit Magento Cache plugin ikke er aktivt, skal det slås til under Administration → Actions.
Husk title tags og meta beskrivelser i Magento
Langt de fleste vælger heldigvis i dag at udfylde og optimere deres title tags samt meta beskrivelser, da det er med til at øge dine chancer for at få besøgende fra søgeresultatssiderne. Måden du præsenterer dig selv på i søgemaskinerne, er meget vigtigt, da du allerede i denne fase kan begynde at sælge dine produkter.
Hvis du ikke har udfyldt title tags og meta beskrivelser endnu, så vil der givetvis være mange lavt hængende frugter for både dine kategorier og produkter. Blot fordi du har gode placeringer i forvejen, er det ikke ensbetydende med, at du får klikket.
Jeg ser ligeledes i mange tilfælde, at indholdssider såsom et blogindlæg på webshops bliver glemt blandt mængden. Mange af dine kunder kan potentielt finde dig gennem informationssøgninger, hvorfor det også er vigtigt, at du får angivet en god og fængende titel og beskrivelse til disse undersider.
Produktsider og produktbilleder kræver også SEO-arbejde
Mange vælger oftest at have fokus på kategorisider, da der er typisk, er mange søgninger om måneden på brede søgeord. Det er ikke nødvendigvis forkert, men der er kan være lige så meget værdi i at rangere nr. 1 på et mindre konkurrencepræget søgeord, hvor forbrugeren er meget længere i købsrejsen.
Søges der på et specifikt produkt, så er der stor sandsynlighed for, at personen er meget interesseret i at købe. Derfor kan det være en god idé at have dit SEO fokus på produktsiderne, hvor der også er mange tiltag at gøre sig på i Magento.
Nogle vælger at søge efter produkter via billedesøgninger, hvorfor du bør optimere det man kalder for et ALT-tag. ALT står for alternativ tekst og hjælper både Google og andre søgemaskiner med at forstå, hvad der er på billedet. Husker du at udfylde ALT-tag i Label feltet i Magento, så øger du dine chancer for at blive vist dit billede i søgeresultatet. Du udfylder et ALT-tag bedst muligt ved at nævne søgeordet og lave en udførlig beskrivelse af billedet.
Du bør ligeledes udarbejde en grundig tekst til produkter, som beskriver fordele, funktioner og andre specifikationer. Når vi handler på nettet, kan en af de største barrierer typisk være, at vi ikke kan finde nok informationer omkring produktet, hvorfor det er vigtigt at oplyse. Desuden hjælper en god brødtekst søgemaskinerne med at forstå, hvad den enkelte landingsside indeholder.
301 redirects i Magento
Der er mange årsager til, at Magento er en af de mest anvendte platforme til webshops i verdenen. Udover at kunne håndtere tusindvis af produkter og undersider, så kan den også selv håndtere 301 redirects. Ændrer du i en kategori eller produkt, så vil systemet som udgangspunkt selv oprette en 301 redirect, der peger den gamle URL over på den nye.
Redirects – eller på dansk omdirigering – er ofte overset af medarbejdere, som hjælper med at oprette produkter og kategorier på webshoppen. Det kan have fatale konsekvenser for dine placeringer, eftersom du kan risikere at miste dine gode placeringer, hvis URL’erne ændres. Sker redirects ikke automatisk, så kan du heldigvis lave manuelle omdirigeringer.