Insights / SEO

Alt text 101:
En optimeringsguide for begyndere

Alt text. Et område, hvor du måske har lyst til at springe over, hvor gærdet er lavest, men det kan betale sig at give det lidt kærlighed.

Header om alt text der består af et billede med til hjemmesider med alt text

Alt text! Måske har du hørt begrebet hist og her eller er endda forholdsvist bekendt med det. Det burde du i hvert fald, hvis du er typen, der har en hjemmeside eller webshop til din virksomhed (hvilket nærmest må være et selvmål, hvis du ikke har). Om ikke andet, så er det super vigtigt, at du bruger tid på alt text, og her får du at vide hvordan og hvorfor.

Indholdsfortegnelse

Hvad er alt text?

Det kan gå under flere navne. Alt tag. Alternative tekst. Eller som det vil blive kaldt her: alt text. Det beskriver blot en tekstlig beskrivelse af enten noget grafik eller et billede, som er indlejret på din hjemmeside eller i et dokument. Hvis billedet af den ene eller den anden grund ikke kan vises, vil alt texten stå der i stedet og forklare, hvad der egentlig skulle have været vist her.

Alt text er desuden også et håndtag i optimeringsmaskinen for din hjemmeside. Den er én af mange, du kan hive i for at få en bedre placering eller gøre dit digitale hjem mere tilgængeligt. Det er vigtigt at understrege, at alt text ikke er det eneste håndtag i din SEO-maskine. Derimod er der mange flere komponenter, du kan inkorporere, når du optimerer.

Én af dem er f.eks. Topic Clusters

Læs, hvordan du gør det her!

Øg tilgængeligheden

Men hvorfor skal man så bruge alt text? For det første, så handler det om tilgængelighed for dine brugere og besøgende, nærmere betegnet: dem, der har visuelle udfordringer. Det kan både være personer med et handicap eller af andre grunde bruger en skærmlæser. Her hjælper alt texten med at gøre dit billede forståeligt, da en skærmlæser bedre kan afkode den og forstå, hvad billedet viser.

Det her princip gælder i øvrigt også for brugeroplevelsen generelt. Selv dine brugere, der godt kan se indholdet på dit site, kan opleve lang loading eller fejl. Men der kan en alt text hjælpe.


Skriv til robotterne

Men det er ikke det eneste! Endeligt – og det er i virkeligheden nok også det vigtigste – hjælper du også Google med at forstå, hvad der er på dit website. Google er jo dybest set en robot. Så den forstår ikke en kammerjunk af, hvad der er på dine billeder. I princippet giver billeder ikke nogen søgemaskinemæssig værdi. Endnu. For det kan du tilføje, hvis du sørger for, at billedet har en alt text.

Alt text er i virkeligheden en kæmpe service for Google, fordi du oversætter det visuelle til tekst, som den langt bedre forstår. Resultatet er, at den kan afkode dit billede, relevansen og hvilke søgeord, det passer sammen med. Det er en proces, der kan give dit website større synlighed og mere trafik.

Så en win-win-win!

Illustration af et blogindlæg med et billede, hvor der gemmer sig en alt text i billedet

Kom ordentligt i gang med dine alt texter

Det er lidt med forskel, hvor i din hjemmesideopbygning, du finder muligheden for at optimere din alt text. Som oftest vil der være et felt, der hedder alternativ tekst eller lignende, som er lavet netop til formålet. Men hvad skal man så liiige skrive i en alt text, tænker du måske? Ja, det skal jo være sigende for billedet. Derudover skal du også have følgende i baghovedet:

  • Max 125 karakterer
  • Vælg ord med omhu
  • Undgå keyword stuffing

Det sidste punkt kræver måske lidt uddybning. Og dét skal du få.


Alt (text) med måde

Keyword stuffing er en ganske normal fejl, hvis man arbejder både grundigt og ivrigt, når man sidder og optimerer sin side. Faldgruben er bare, at man kan komme til at fylde alt texten til randen, som var det en komprimeret bouillonterning pakket med ord. Det opstår typisk, hvis man blot går efter de top-temaer, man gerne vil rangere højere på, og så bliver de alle mast sammen i alt texten.

Det dur ikke, for du ender simpelthen i stedet for med at overoptimere. Det gør intet for dit billede. Hold i stedet din alt text præcis og konkret. Den skal ikke være kort, men heller ikke for lang


Glem ikke billedfilen

En anden tilføjelse, som mange også glemmer, er selve billedfilens navn. Du har måske gemt billeder under navne som f.eks. ”banner” eller ”hjemmesidegrafik”, men det kan Google ikke få særlig meget ud af. Det er alt for generelt og intetsigende. Så prøv i stedet, om du ikke kan navngive filnavnet på dine billeder noget mere beskrivende, før du uploader det. Gerne så det passer med din alt text.


… Og så lige for eksemplets skyld

Her kommer et billede fra vores egen kontor, så vi kan komme helt i dybden med, hvordan du bør bruge og navngive filer og alt text. (Og hils i samme ombæring også på Loui, Emilie og Marie).

Møde i marketing virksomhed med yngre smilende medarbejdere i blazere

Skræmmeeksemplet – lad dig ikke inspirere

En dårlig alt tekst til ovenstående billede ville være: ”møde”. Det er bedre end ingen tekst, men det er på ingen måde optimalt, for det er slet ikke beskrivende nok. På den anden side af spektret kan en alt text med keyword stuffing også være dårlig. Sådan én kunne f.eks. lyde: ”Kundemøde indenfor digital marketing, SEO og Google Ads ved sort, stort skrivebord med en mand og to kvinder i et hvidt mødelokale, hvor de alle har blazers på og der står to computere på bordet, mens den midterste kvinde smiler og tager noter i hånden.” Her er alt for mange informationer, som slet ikke er nødvendige.

Forbedringseksemplet – godt på vej

En bedre alt text kunne måske i stedet for være ”møde i virksomhed.” Det siger stadig ikke vildt meget, men det er trods alt mere detaljeret. Forestil dig, hvis du ikke havde set billedet, og jeg blot beskrev det som ”møde i virksomhed.” Ville du kunne forestille dig motivet ovenfor? Nok ikke helt. Der er stadig mulighed for forbedring.

Vidundereksemplet – ja tak, sådan skal det lyde

En endnu bedre alt text, der både er sigende og beskrivende kunne f.eks. være: ”Møde i marketing virksomhed med yngre smilende medarbejdere i blazere.” Der er ikke nogen endelig opskrift på, hvor mange og hvilke detaljer, der skal indgå i din alt text. Så det er også op til dig selv at vurdere, hvad der er relevant for en læser for at forstå og have en idé om, hvad billedet viser, selv hvis de ikke kunne se det. Husk at filens navn skal matche!

Det var ordene herfra om alt text. Så nu er det bare om at komme i gang med optimeringen!

Brug for hjælp til SEO?

Få Jacob til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.