Content skrevet af mennesker, til mennesker
Google har aldrig stillet højere krav til content end de gør nu. Og med god grund.
I takt med at AI-content-hjælpemidler bliver mere og mere udbredte, bliver Google også nødt til at være mere skarpe i deres vurdering af, hvad der er godt og dårligt content.
Derfor så vi også en stor del af de algoritmeopdateringer fra i år have fokus på netop content.
En af de algoritme-opdateringer Google rullede ud i Q4 gik under overskriften “helpful content update”. Denne opdatering er speciel vigtig for dig, hvis du allerede har eller har planer om at arbejde med topic clusters i 2023.
“Helpful content update” går i korte træk ud på, at Google gerne vil sikre sig, at dit content er skrevet af mennesker, til mennesker. Altså et direkte træk mod AI-genereret content.
Alt content, der ikke har til formål at hjælpe eller berige brugeren med nyttig information, vil have dårligere forudsætninger for at få en god placering i søgeresultatet.
Dette vil alt andet lige også have en direkte indflydelse på de krav, der stilles til dine topic clusters.
Hvis du kun har gennemarbejdet content, skrevet af et menneske, som afsøger at hjælpe med at svare på eventuelle spørgsmål, eller blot indeholder relevant information, er du ikke i fare.
Har du derimod content som hovedsageligt er AI-generet, eller bare generelt dårligt content, skal du ikke regne med at se disse i søgeresultatet.
Har du bygget topic clusters ved hjælp af AI-genereret indhold, vil jeg anbefale dig at omskrive dette, eller simpelthen starte helt forfra, alt efter hvor grelt det står til.