Insights / SEO

Topic Clusters i 2023

Sidste kvartal af 2022 var fyldt med opdateringer af Googles algoritmer, og det betyder altså, at du kan risikere at falde bagud, hvis du ikke er up-to-date med dine topic clusters.

Hvordan skal du forholde dig til topic clusters i 2023 med henblik på de mange content-målrettede opdateringer, Google har lavet i Q4 2022, og er det overhovedet stadig en valid SEO-strategi anno 2023?

Det og meget mere vil jeg forsøge at svare på i denne opdaterede version af vores topic cluster blogindlæg.

Google har ikke ligget på den lade side, når det kommer til at opdatere deres søgealgoritme. I Q4 alene har der været lige så mange officielle opdateringer som resten af 2022.

Det interessante ved præcis disse opdateringer, når vi snakker topic clusters, er at de i højere grad har haft fokus på content, og herunder identificering af spam content.

Indholdsfortegnelse


SpamBrain

På vejen til at blive klogere på topic clusters i 2023, skal vi først forbi SpamBrain.

Googles fokus på bekæmpelse af spam, både i form af content og links, er ikke noget nyt. Tilbage i 2018 lanceret Google SpamBrain, der ligesom RankBrain, er en AI-baseret algoritme.

SpamBrains vigtigste formål er at identificere spamsider, spam-links og ikke mindst spam-content. Dens AI-baserede algoritme er programmeret til at lære og forbedre sin performance løbende. I takt med SpamBrain finder mere og mere spam i søgeresultatet, bliver den bedre til at identificere det fremadrettet.

Men hvorfor er det vigtigt at have SpamBrain for øje, når vi snakker Topic Clusters? Det er det fordi, at du skal passe på at dit content, herunder topic clusters, ikke bliver set som spam.

Grænsen mellem dårligt- og spam content har aldrig været mere hårfin. Det skyldes ikke mindst den stigende brug af AI-hjælpemidler, som kan skrive content for dig.

Netop den stigende brug af AI har gjort, at Google har set sig nødsaget til at sætte ind. Helt præcist gjorde de det i august/september med deres såkaldte “helpful content update”.

Hvis du gerne vil blive klogere på AI content-hjælpemidler, og hvordan du kan bruge det, uden det bliver set som spam, kan du læse vores blogindlæg om dette emne her.


Content skrevet af mennesker, til mennesker

Google har aldrig stillet højere krav til content end de gør nu. Og med god grund.

I takt med at AI-content-hjælpemidler bliver mere og mere udbredte, bliver Google også nødt til at være mere skarpe i deres vurdering af, hvad der er godt og dårligt content.

Derfor så vi også en stor del af de algoritmeopdateringer fra i år have fokus på netop content.

En af de algoritme-opdateringer Google rullede ud i Q4 gik under overskriften “helpful content update”. Denne opdatering er speciel vigtig for dig, hvis du allerede har eller har planer om at arbejde med topic clusters i 2023.

“Helpful content update” går i korte træk ud på, at Google gerne vil sikre sig, at dit content er skrevet af mennesker, til mennesker. Altså et direkte træk mod AI-genereret content.

Alt content, der ikke har til formål at hjælpe eller berige brugeren med nyttig information, vil have dårligere forudsætninger for at få en god placering i søgeresultatet.

Dette vil alt andet lige også have en direkte indflydelse på de krav, der stilles til dine topic clusters.

Hvis du kun har gennemarbejdet content, skrevet af et menneske, som afsøger at hjælpe med at svare på eventuelle spørgsmål, eller blot indeholder relevant information, er du ikke i fare.

Har du derimod content som hovedsageligt er AI-generet, eller bare generelt dårligt content, skal du ikke regne med at se disse i søgeresultatet.

Har du bygget topic clusters ved hjælp af AI-genereret indhold, vil jeg anbefale dig at omskrive dette, eller simpelthen starte helt forfra, alt efter hvor grelt det står til.


E-A-T staves nu med dobbelt E

En af de seneste opdateringer, Google har lavet i 2022 er, at tilføje et ekstra bogstav til deres famøse E-A-T “guideline”, som de fleste SEO-folk burde være bekendt med i dag.

Det ekstra bogstav er et “E”, som står for erfaring (experience) og dermed staves det nu fremover E-E-A-T.

Denne opdatering sætter to tykke streger under, hvor vigtigt det er for Google at favorisere det bedste content og sortere dårligt/spam content fra.

Det tilføjede “E” tilføjer en ny dimension til Googles forventninger, og at du har erfaring med det, du skriver om. Det kan enten være, at du selv har prøvet dit produkt, eller at du selv har besøgt den lokation, du beskriver.

Ved at videregive informationer, som du kun kan få gennem erfaringer, højner du automatisk kvalitet af dit content. Det giver potentielt læseren de værdifulde fakta, som de leder efter, hvilket præcis er Googles mål.

Som Google selv siger, så er der nogle situationer hvor dét, der er mest værdifuldt for dig som bruger, er at læse content, der er produceret af en, som har førstehånds- og livserfaring med det aktuelle emne.

E-E-A-T har været den altoverskyggende guideline for SEO det seneste års tid, og med denne “opdatering” kan du være ret sikker på, at den vil forblive det i 2023 også.

 


Content kan (stadig) ikke stå alene

I al snakken om godt og dårligt content, AI-genereret eller ej, skal du stadig huske på at content ikke kan stå alene.

Selv med Googles store fokus på at hæve standarden for content, kan det stadig ikke stå alene.

Content er stadig kun én ud af mange faktorer, Google kigger på, når de skal rangere dig i søgeresultatet – Det er vigtigt at huske på.

Med andre ord kan en perfekt konstrueret topic cluster ikke give dig en topplacering, hvis din side f.eks. er langsom eller mangler autoritet sammenlignet med dine konkurrenter.

Dermed også sagt, at hvis du har fulgt vores topic cluster guide, og selv skrevet gennemarbejdet content, men stadig ikke er kommet til tops, skal du til at kigge på de andre vigtige SEO-elementer.

Brug for hjælp til
Topic Clusters?

Få Jacob til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?