Insights / SEO

Os og robotterne. Dét kan du bruge AI til i dit arbejde med digital markedsføring

Bliv klogere på, hvordan du kan bruge selvtænkende computerprogrammer i din markedsføring.

AI i marketing

Du har sikkert hørt om AI før, men hvad er det egentlig? Dine tanker går nok på nogle af de klassiske Hollywoodfilm som Terminator eller Marvel: The Age Of Ultron. Her ser AI’en sig sur på mennesket. AI’en beslutter at udrydde menneskeracen, uden at afsløre for meget. Det er det eneste rigtige at gøre.

Den slags AIprogrammer har vi ikke i den virkelige verden (gudskelov). Og når vi taler om AI, er det samtidig vigtigt at nævne, at der findes rigtig mange forskellige slags AI. 

Indholdsfortegnelse


Hvad er AI? 

AI er en bred fællesbetegnelse, som står for “Artificial intelligence”. Det er computerprogrammer, som kan “tænke” selv, og handle ud fra bestemte menneskelige kommandoer. Indenfor digital marketing er der mange slags AI, som kan bruges til forskellige typer af opgaver. Afhængig af den AI du bruger, så er der rigtig meget hjælp at hente. Det er en arbejdshest uden lige. Programmet brokker sig ikke, og skal ikke fodres (udover med et abonnement i visse tilfælde). AI er her ikke for at overtage marketing- og reklamejob; snarere er det her for at hjælpe med at maksimere deres faktiske strategiske og kreative evner. 


Lad os se på nogle eksempler på AI 

Midjourney AI – Den virtuelle picasso 

Midjourney er et AI-program, som kan bruges til at skabe billeder ud fra tekstbeskrivelser. Man starter med at give kommandoer til Midjourney, og fortælle den, hvad man ønsker. Her er et billedeeksempel på et, vi selv har lavet.

AI

Det er svært at forestille sig, at en AI skulle have lavet dette. Det er meget specifikt, og meget tilfældigt på samme tid. Som et eksperiment prøvede vi at give den kommandoer til at lave et billede ud fra ordene: Dog in knight armor, dog ready for battle, wearing sunglasses, 8k.  

Tankerne bag at lave sådan et tilfældigt billede var at teste programmets evner til at sammensætte forskellige elementer. Vi synes, at den klarede det meget godt.  Bevares, det er selvfølgelig ananas i egen juice. Programmet fangede essensen af min beskrivelse og sammensatte det tilfredsstillende.  

Et helt nyt billede uden maling

Når vi beder programmet om at lave et billede ud fra beskrivelsen, er det meget simpelt. Programmet crawler data fra en database, og skaber et unikt billede herefter. Det skal dog siges, at den ikke rammer plet hver gang. Nogle gange tager det et par forsøg. Det handler om at være så specifik som muligt. Desto nemmere har programmet, ved at fornemme, hvad du vil have den til. Sat på spidsen: man bliver også selv trænet i at kommunikere effektivt. 

Chatbots 

Kender du også det, at du skal vente i 100 år for at komme igennem til en virksomheds kundeservice? Gaaaab! Og når du endelig kommer igennem til dem, er din tålmodighed enten brugt op, eller også kan den person, du får fat i ikke hjælpe dig. Hvad vil du sige, hvis vi fortæller dig, at dine kunder ikke behøver at kontakte kundeservice? I stedet for kan du ved hjælp af AI forbinde kunderne med en robot, der løser problemerne. Her tænker du sikkert… hvad, hvordan, hvorfor… Lad mig introducere dig for Chatbots. Måske finder du ud af, at I to er det perfekte match. 


Lad os starte med, hvad en chatbot er

Chatbots er et computerprogram, der tillader interaktion mellem teknologi og mennesker. Flere brugere på både B2C og B2B bruger i stigende grad chatbots til at håndtere mere simple arbejdsopgaver og fungerer som en digital kundeservice. 
Med chatbots som en form for kundeservice kan virksomheder være tilgængelige vedrørende gængse spørgsmål fra kunden 24/7.

Udover at fungere som en digital kundeservice, kan chatbots booste dine konverteringsmuligheder med smartere selvbetjening. Gør det hele lettere, og placer en chatbot på en betalings- eller produktside. Så giver du kunderne mulighed for at hjælpe sig selv. En chatbot kan give kunderne informationer, som de ikke var klar over de manglede, herunder nye produkter, særlige rabatkoder og meget mere. Det kan vi altså ikke komme uden om er smart. Enig? 

Alle chatbots er ikke ens 

Overordnet findes der 3 almindelige typer chatbot-teknologier: Regelbaseret programmering, Beregningslingvistik og Machine Learning (konversations-AI). Blev du blæst bagover? Bare rolig, fortsæt med at hænge på, mens vi går i dybden med, hvordan Machine Learning fungerer. 

Hvordan får vi så Chatbots til at forstå, behandle og reagere på menneskeligt sprog?

Det gør vi ved brug af Machine Learning. Det er den funktion, som muliggør interaktionen mellem mennesker og teknologi. For at opnå automatiserede kundeinteraktioner bruges der en af samling avancerede algoritmer. Chatbots bliver konstant klogere via den kommunikation og interaktion, den har med kunden. På den måde lærer programmet at svare mere korrekt og opdatere deres svar på baggrund af forhenværende spørgsmål. Ved brug af chatbots kan du altså skabe en mere positiv brugeroplevelse for dine kunder.  

Chatbots er partneren, din virksomhed mangler  

Chatbots er gode at anvende for virksomheder, der ønsker at øge serviceproduktiviteten og mindske driftsomkostningerne. Ved brug af chatbots, kan din virksomhed hurtigt besvare spørgsmål fra kunder. Dermed sparer du tid, og gør jeres forretningsmodel mere effektiv. Med chatbots kan du give dine medarbejdere mere tid til at fokusere på kritiske og komplekse opgaver. Vi kan med god samvittighed anbefale, at du implementerer en chatbot – til de mindre og mere simple opgaver. 

De hurtige grunde til, at din hjemmeside skal få en chatbot: 

  1. Nem en-til-en service 24/7
  2. Servicér flere kunder på én gang 
  3. Flere konverteringsmuligheder  
  4. Skabt til at personalisere indholdet 
  5. Øg serviceproduktiviteten og mindsk driftsomkostningerne  
  6. Øg medarbejdertilfredsheden ved at give dem mere tid til større og mere komplekse opgaver 
  7. Billig at bygge gennem et plugin 
Chatbots

AI writing generator – din personlige journalist 

Det er ingen hemmelighed, at copywriting er svært. Det kræver en enorm mængde arbejde at skrive ét godt stykke content. Nogle gange kan de svære og ensformige opgaver være med til at dræne din kreativitet. Heldigvis behøver du ikke stresse over det længere. Der findes programmer, der kan gøre copywriting nemmere og mere overskueligt. 

marketing automation

Din nye AI copywriting assistent 

Forestil dig dette: Du fodrer maskinen et par instruktioner, baseret på søgeord eller sætninger. Derefter skaber den unikt indhold af høj kvalitet! Du tænker sikkert – betyder det, at du bare ved få klik, kan generere indhold, hvis du bare bruger et AI copywriting tool?

Svaret er JA!

Mange tekstforfattere falder bagover og er skeptiske ved tanken. En maskine, der ved få instrukser kan skrive e-mails, overskrifter, blogindlæg, landingssider og meget mere? Det er jo vanvittigt og lyder næsten umuligt. Det fede ved netop denne løsning er, at det selvfølgelig er generisk, men i det mindste er der sat ordentlige kommaer og styr på grammatikken. Dette er desværre ikke en selvfølge hos alle marketingbureauer.  

Hvordan virker AI copywriting? 

Der findes mange AI copywritingprogrammer, og måden de fungerer på er, at de analyserer millioner af websites med lignende eksisterende indhold fra hele nettet. Derefter genererer den helt nyt indhold om et bestemt emne. Med AI copywriting kan du altså hurtigt indsamle en masse viden indenfor et bestemt område, og på den måde skrive og oprette blogindlæg, produktbeskrivelser, landingssider og meget mere.  

Her er din trin-for-trin AI copywriting guide

Trin 1: 

Du beslutter dig for, hvad du skal skrive om. Du vælger hvilken type indhold, du har brug for. Du kan spørge dig selv om: Er der sket noget nyt i branchen, som du gerne vil skrive et blogindlæg om? Det kan også være, at I skal til at lancere nye produkter til en ny produktserie, og du derfor skal i gang med at skrive produktbeskrivelser. Mulighederne er mange, og det er helt op til dig, hvad du vil have hjælp til. Bare rolig, den kan nemlig klare det hele. 

Trin 2: 

Når emnet og typen af indhold er på plads, så er det tid til at indstille dit AI writing tool med nogle parametre, som den skal følge. Et eksempel her kunne være et blogindlæg, der handler om, hvordan man skriver den bedste landingsside til ens website. 

Trin 3:

Det er her, magien sker. På baggrund af dine indstillede parametre til din AI writing assistant, kan den skabe forskelligt content og indholdstyper på bare få sekunder.  

En vigtig ting du skal have in mente er, at du arbejder med en maskine, så det er vigtigt, at du har en klar plan for, hvad du gerne vil have ud af den. Dét, du fodrer den med, er hvad der vil komme ud af den. Så hvis du ikke er tilfreds med resultaterne, den kommer med, så kan du justere dine parametre og sætninger og på den måde prøve at skabe noget nyt content på kort tid.  

Kvaliteten på AI content afhænger af kvaliteten på det værktøj, du vælger at bruge, på de valgte parametre som du har indtastet, og til sidst, hvor meget lignende indhold, der allerede eksisterer.  

 

Nu ved du mere om AI, hvad det er, og hvordan du kan bruge det i dit arbejde. Er du nysgerrig på at lære mere om SEO, kan du bl.a. læse vores blogindlæg om hjemmeside-migrering.

Brug for hjælp til SEO?

Få vores SEO-afdeling til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?