Insights / SEO

Bliv ekspert i ankertekster,
så det gavner din SEO

Hvis du gerne vil forbedre dig indenfor søgemaskineoptimering, on-page optimering og linkbuilding strategi, så må du i gang med ankertekster

Et billede der refererer til et blogindlæg om ankertekster. Det har to figurer af hjemmesider, der er bundet sammen af et anker.

De er den del af din SEO-indsats, som desværre godt kan drukne i bunker af budgetter og andet kontorrod. Men du må altså i maskinrummet igen, hvis du gerne vil forbedre dig indenfor søgemaskineoptimering, on-page optimering og linkbuilding strategi. Det er nemlig tid til at stifte bekendtskab med ankertekster, og vi bringer dig her en guide om alt, du skal vide for at komme i gang.

Indholdsfortegnelse


Rundt om ankertekster

En ankertekst er den synlige tekst, der bruges til at linke til en anden side eller en anden del af samme side. Den er normalt understreget og har en anden farve end den omkringliggende tekst. Læserne kan klikke på den ankertekst for at navigere mellem flere sider, så det forbedrer brugeroplevelsen eller hvis der henvis til en ekstern side.

Ankertekster er desuden én af de elementer, Google medtæller, når det store SEO-regnskab gøres op, og det afgøres, hvem der skal ligge øverst på diverse søgeord. En ankertekst siger nemlig noget om, hvilke søgeord, din side er relevant for, og så øger det din troværdighed i Googles øjne. Derfor kan en ankertekst med relevante søgeord være gavnligt for din side.

Det er dog også værd at understrege, at ankertekster bare er en lille del af det fulde SEO-billede, og der er mange andre faktorer, der kan påvirke din placering på Google. Derfor skal denne guide ikke ses som en udtømmende strategi, der løser alle dine SEO-problemer, men som en brik i et større puslespil.

Vil du vide mere om andre faktorer,
der påvirker din rangering på Google?

Så læs vores blogindlæg her:

Lad os se nærmere på kodningen

Det her afsnit er for dig med den gemte skabskoder i maven, eller som også har lidt forstand på, hvad der går for sig bag en hjemmesides opbygning. Her er nemlig et udsnit fra det blogindlæg, vi lige har anbefalet dig, hvor du kan finde følgende kodning:

Teksten lyder: ”Topic Clusters i 2023”, og linket følger til vores blogindlæg om det emne. Helt specifikt indeholder koden følgende dele:

  • Et ’a’ der repræsenterer et incoming link
  • ’href’ der viser hvor linket skal føre hen
  • Og så ankerteksten efterfølgende: ”Topic Clusters i 2023”

Typen af link kan variere og kaldes forskellige ting, afhængigt af hvor de fører hen. Det får du en nærmere uddybning af her:

Billede er en illustration af interne og eksterne links

Interne og eksterne links

Lad os snakke links! En ankertekst er ingenting uden, og hvis du arbejder med SEO, så ved du også, at én af de vigtige faktorer, Google vurderer dig ud fra er, hvilke sider, der linker til dig. Det er nemlig én af måderne, Google vurderer troværdighed på. Men hvilke typer af link er der så? Hele to af slagsen, og de hjælper begge på både synligheden og brugervenligheden på din hjemmeside.

Den første er interne links, som betyder, når din webside linker til et andet sted på samme side. Altså, internt. Ligesom, når vi i et blogindlæg referer til et andet blogindlæg, der også kan være relevant at læse. Fordelen ved intern linking er, at det hjælper de besøgendes navigation og forbedrer brugeroplevelsen.

Eksterne links fungerer på samme måde, men henviser væk fra sin egen side. Det kan f.eks. være, du har lyst til eller behov for at viderelinke til forhandlere og samarbejdspartnere.


Brug linkbuilding i din strategi

Lad os også lige snuppe et eksempel på, hvordan du bruger og kan have glæde af interne og eksterne links i din marketing-strategi og din SEO-opsætning. Så forestil dig lige følgende:

  • Du har en hjemmeside med den sigende og originale titel: minhjemmeside.dk
  • Så er der en af dine samarbejdspartnere: enandenhjemmeside.dk
  • Du har en side med forskellige oste af surmælk. Siden hedder: minhjemmeside.dk/surmælksoste
  • Du har et mål om, at siden om surmælksoste skal ligge øverst på Google, når nogen søger på det

Det er NU, optimeringen går i gang. For så kan du f.eks. i din ”Om Os”-tekst skrive, at I har en særlig passion for surmælksoste med et link til den specifikke side. Sammenhængen og konteksten er også vigtig, og den kunne eventuelt være ”Se vores store udvalg af lækre surmælksoste”, hvoraf ”lækre surmælksoste” så er ankerteksten med linket i, der fører til minhjemmeside.dk/surmælksoste. Det er et internt link.

Et eksternt link derimod ville være, hvis enandenhjemmeside.dk linker til den. Det kan f.eks. være gennem anmeldelser, gæsteblogindlæg eller andre former for samarbejde, den slags kan blive relevant. Her kunne en hjælpsom sjæl f.eks. skrive: ”Se i øvrigt et lækkert udvalg af surmælksoste her hos vores forhandler” og dermed linke videre til dig!


Den bedste slags links

Der er to typer af linkbuilding. Den eksterne og den interne. Og de er begge stærke elementer i din SEO-optimering, men den eksterne type kan være meget værdifuld, fordi denne slags links virkelig giver et troværdighedsboost til den side, linket peger på. I Googles øjne, altså.

Så i en marketingsoptimeret verden ville du gå efter at have supermange eksterne links. Problemet er, at de også er langt sværere at styre, fordi du er afhængig af, at andre virksomheder, medier og blogs vil linke til dig – og så tilmed med bestemte ankertekster. Det er ikke umuligt, men det er sjældent nemt eller effektivt og kan i mange tilfælde være bedre at få hjælp til ude fra.

Derfor kan du nemmere selv starte med optimeringen af interne links. Og det er altså især her, du får brug for at vide et eller andet om ankertekster.


Typer af ankertekster

Ankertekster er som sagt de klikbare tekststykker, der bruges til at linke til en anden hjemmeside eller underside. Der er forskellige typer af ankertekster, og her er en grundig liste med forklaringer på de mest almindelige varianter:

Illustration af forskellige ankertekster

Exact match ankertekster

Exact match ankertekster eller på dansk eksakt match betyder, at når teksten i linket er identisk med det søgeord, som du gerne vil prøve at rangere på. Det kan især være nyttigt, hvis du gerne vil rangere på et særligt ord på en specifik side. I sådanne tilfælde skal ankerteksten og linksiden altså blot være akkurat det samme.

Hvis vi tager udgangspunkt i en ostehandlerbutik, så kunne det omhandle en underside med nedsatte oste, du meget passende har kaldt ’billige oste’. Det er måske endda ét af de søgeord, du gerne vil rangere på, så ankeret skulle også være ’billige oste’. Vi har lavet et eksempel her nedenfor til, hvordan først koden ville se ud, og så kan du derefter lige nedenunder se, hvordan linket ville fremstå:

Eksempel på exact match ankertekst

Partial match ankertekster

Partial Match betyder et delvis match. Der er altså tale om, at du både involverer de søgeord, du gerne vil rangere på, men også andre nøgleord. På den måde er den tæt relateret til den forrige kategori om exact match. Partial match ankre går af og til under navnet long-tail ankertekster, som du måske også har hørt om før.

Med en sådan ankertekst er URL’en den samme, men teksten der fører dertil, har flere detaljer. Selvom siden, der refereres til stadig er ”Billige Oste” kan ankerteksten måske i stedet hedde: ”Lækre, billige oste”, der har en lille variation fra den egentlige side, den fører til. Kodningsmæssigt er dette dog også den eneste forskel. Det ser sådan ud:

Eksempel på partial match ankertekst

Branded ankertekster

Der er også mulighed for at tilføje din virksomheds navn i en ankertekst. Selv hvis det ikke har nogen relevans for de nøgleord og søgeresultater, du gerne vil rangere på. Derved vil der således være en større variation i ankerteksten, end hvad vi så ovenfor. Men selve linket vil stadig føre det samme sted hen. I eksemplet nedenfor har vi gået ud fra, at du har taget det kreative navn Torvets Ostehandler. Dette er dit brand, som du gerne vil fremhæve.

Eksempel på brandet ankertekst

Billede ankertekst

Du kender dem som billede ankertekst eller Image Anchor på engelsk, og de har egentlig lidt samme funktion som en knap eller andre slags CTA-muligheder. Der er der altså ikke mulighed for at tilføje en typisk ankertekst, som du har gjort tidligere. Derimod er der behov for en ALT tekst.

Det her er lidt et sidespor, men du får lige et lynende hurtigt kursus i ALT tekster: det er bare en beskrivende tekst af et billede, så f.eks. Google, som ikke kan afkode billeder, ved, hvad der sker. De er derfor også vigtige at udfylde. En ALT tekst er ikke lige så effektive rent søgeordsmæssigt, men er en nødvendighed for billede ankertekster.

Linket vil være det samme som førhen, men nu vil det visuelt se anderledes ud. ALT teksten har vi i dette tilfælde sat til at være ”ostefad med druer” og man tilgår linket ved at trykke på billedet.

Eksempel på billede-ankertekst

Vil du gerne vide mere om, hvordan du optimerer dine alt tekster, og hvad de helt konkret betyder?

Så kig med i vores blogindlæg om det

Naked URLs

Så er der også de anktertekster, som man kalder for Naked URLS, hvor der faktisk slet ikke er nogen ankertekst. Det betyder også, at der ikke er taget hensyn til hverken nøgleord, brand navn eller noget som helst andet. Det er blot linket, der fremstår i sin rå og ubehandlede form. Men søgeordet kan faktisk bruges i den forstand, at Google også crawler teksten i en URL, så hvis den ligeledes fremgår i navnet der, kan det have en betydning.

Når man vælger denne type, skyldes det ofte, at hjemmesiden eller platformen ikke tillader ankertekster. Det kender du sikkert fra f.eks. Facebook, YouTube eller Instagram, hvor der i skrivende stund endnu ikke er sådan en feature. Så ser de blot sådan her ud:

Eksempel på Naked URLs

Generiske ankertekster

Endeligt er der også de helt generiske og ikke-sigende ankertekster, der er irrelevante og ikke relaterede til det specifikke produkt. Du ser dem over alt og er sikkert allerede stødt på forskellige afarter af ”Klik her” eller ”Se mere” og mange andre udtryk i samme kategori.

I denne type af ankertekster er kodningen også det samme, som du har set tidligere. Det kunne f.eks. være sådan her:

Eksempel på generisk ankertekst

Pinguin-update går i krig mod spam

Vi skal også lige forbi Googles Penguin-update, for den har nemlig været afgørende for brugen af ankertekster! Og den er også årsagen til, at der kan være behov for så detaljeret en guide som denne, for at man kan forstå og navigere i ankertekst-land.

Googles Penguin-opdatering blev lanceret tilbage i 2012 og havde til formål at bekæmpe spam linkbuilding og manipulering af søgeresultaterne ved brug af unaturlige ankertekster. Penguin-opdateringen har gjort det mere vigtigt end nogensinde før at have en naturlig og organisk linkprofil, hvor ankerteksterne er relevante for indholdet på den side, de linker til.

Før Penguin-opdateringen var det almindeligt at overoptimere i forsøget på at rangere højt på søgemaskinerne. Disse ankertekster var ofte overfyldt til randen med nøgleord og sætninger, der var direkte relateret til det, der blev linket til. Dette kunne omfatte gentagne brug af nøgleord, og det var ikke ualmindeligt at se hundredvis af links på en enkelt side, der brugte samme ankertekst.

Som du nok kan forestille dig, så var det ikke just behageligt for brugeroplevelsen heller, men ingen midler blev skyet, når det handler om at rangere højere på Google. Men det kan altså ikke betale sig mere, og nu skal du i langt større grad være opmærksom på, hvad dit link og din ankertekst bidrager med.


Skriv til mennesker, ikke maskiner

Helt kort kan Penguin-opdateringen opsummeres med: du skal ikke optimere for Googles skyld alene. Du skal derimod være en hjælpsom guide og bistå din kunde eller besøgende med at finde, hvad de leder efter.

Derfor har Google med Penguin-opdateringen implementeret en række mere avancerede algoritmer, der automatisk straffer hjemmesider, som har en overdreven brug af unaturlige ankertekster. Hjemmesider, der er fanget i disse algoritmer, kan opleve en drastisk nedgang i deres rangering på søgemaskinerne og endda helt blive fjernet fra søgeresultaterne.

Dengang, da Pingvinen gjorde sit store indtog på SEO-scenen, var det primært hjemmesider med mange exact match ankertekster, der blev målet for straf. Der skal nemlig ikke skrives til maskiner, men til mennesker, og det er noget, man hurtigt kan glemme – som det også var tilfældet, før Pingvinen kom til. Men hvordan gør man så det på en effektiv måde, der ikke ender med et smæk fra Google?

Er du blevet nysgerrig på at lære mere om
Googles mange opdateringer gennem tiden

Læs med i vores blogindlæg om selv samme emne

Den gode ankertekst

Ét er at have en ankertekst. Men hvad adskiller den gode fra den dårlige fra den fantastiske? Hvis der er ét afsnit i dette blogindlæg, du virkelig skal nærlæse, så bør det være dét her, for nu får du de alle de bedste guldkorn, der for alvor kan sætte dig i gang med opdateringen af din website. En god ankertekst er:

1) Retvisende

Den skal selvfølgelig være rigtig! Det nytter ikke noget, at du skriver ”Find vores tilbud på oste her” og så laver et link til jeres om-side. Derfor skal ankerteksten være både præcis og beskrivende, så du hjælper brugerne med at forstå, hvad de kan forvente, hvis de klikker på linket. Du kan også vælge at inkludere vigtige søgeord for din virksomhed. Pas bare på, at det ikke tager overhånd, for en god ankertekst er …

2) Ikke overoptimeret

Du må ikke overvælde Google med dine søgeord. Det bliver den bare mistænkelig af. Derfor er det vigtigt at undgå overdreven brug af nøgleord i ankertekster, fordi det kan resultere i en lavere placering i søgeresultaterne. Den slags spam bliver straffet, så det skal bestemt ikke være din førsteprioritet. I stedet skal du fokusere på at skabe naturlige og relevante ankertekster, der hjælper brugerne med at navigere på din hjemmeside.

3) Optimalt placeret

Din ankertekst og dit link skal naturligvis passe til konteksten. Så hvis du for din ostebutik lige har skrevet et blogindlæg om, hvilken ost går godt til kiksebordet, så kunne du jo passende linke til et udvalg af de oste, du nævner. På den måde virker både link og ankertekst også som en henvisning til andet relevant indhold, og du hjælper derved dine læsere med at finde den information, de søger.

4) Relevant

Endelig skal du sørge for, at dine ankertekster fører til relevante sider eller information på din hjemmeside. Du kan ikke midt i dit oste-blogindlæg linke over til en side om kondisko. Hvis dine brugere føler sig vildledt af en ankertekst, kan det føre til en højere afvisningsprocent og en lavere placering i søgeresultaterne.

Derudover gælder naturligvis alle de almindelige generelle SEO-regler om, at dine tekster skal være spændende at læse, unikke og ikke må være duplikerede fra andre steder. Og som det er med alle andre elementer: Google ser efter naturlighed. Overdreven brug af ankertekster – ligegyldigt hvor retvisende eller relevante de er – vil også resultere i en straf. Dertil kigger den også på variation, som er den sidste pointe, vi gerne vil understrege her:


Mix adskillige typer af ankertekster

For at please kræsne Google, er det vigtigt at have en organisk og naturlig linkbuilding på din hjemmeside. Dette betyder, at du ikke udelukkende skal vælge én type af ankertekster og holde dig til den. Du skal ikke KUN bruge exact match, ej heller KUN branded.

Den mest effektive strategi til hverken at komme i spam-karantæne, men også vise Google, at du kan stoles på, er ved at gøre brug af alle typerne af ankertekster. Det er også værd at fokusere på at have links fra forskellige kilder og domæner, der generelt har god troværdighed og ikke blot er steder med spam.


Pøj pøj med optimeringen!

Det her var den fuldstændige guide fra os til at optimere og lære om ankertekster. Du skal have for øje, at Google også stadig optimerer Penguin-algoritmen, og der vil uden tvivl komme flere ændringer på dette punkt i fremtiden, så hold øje med, hvad det betyder for dine ankertekster.

Men indtil da må du have al held og lykken med optimeringen.

 

Brug for hjælp til SEO?

Få Marie til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?