Topic Clusters kort fortalt
Topic Clusters kan blive din hjælpende hånd, når du skal have struktur på din SEO-indsats. På dansk vil du måske støde på ordene indholdsklynge eller emneklynge. Det er egentlig bare flere ord for det samme. Topic Clusters bruges i arbejdet med SEO og Content Marketing. Kort fortalt består en Topic Cluster af et overordnet emne og en masse underemner, der relaterer sig til overemnet. Ved det rette brug af links og indhold kan du højne din rangering på Googles søgeside. Og det lyder vel meget godt, eller hvad?
Du tror måske du har styr på alt det, du behøver at vide om din SEO-strategi, og det er måske heller ikke første gang du hører om Topic Clusters.
Men du kan stadig blive langt klogere på emnet. Og noget siger mig, at du er interesseret i netop det – ellers havde du ikke klikket dig ind på dette indlæg. Har jeg ret?
Så spænd sikkerhedsselen, og gør dig klar til en spændende og lærerig køretur.
Hvorfor er Topic Clusters pludselig vigtigt i dit arbejde med SEO?
Førhen ville dit website blive vist på søgesiden, hvis den indeholdt de søgeord, som blev tastet ind på Google. Det betød, at du kunne have fokus på at optimere din hjemmeside med en masse forskellige søgeord, og dermed forbedre din placering.
Det er ikke tilfældet længere.
I 2013 introducerede Google algoritmen Hummingbird. Den algoritme er kun blevet bedre, og betyder, at Google nu kan matche den søgehensigt, brugerne har haft med deres søgeord. Google kan altså forstå forbindelsen mellem de forskellige søgeord, hvilket betyder, at det i højere grad handler om at have indhold med de rette emner, frem for at have indhold med en masse søgeord.
Det betyder ikke, at du fuldstændig skal glemme din søgeordsanalyse (den er stadig vigtig). Men lad os lige flyve højere op i helikopteren for nu.
Hvad består en Topic Cluster af?
En Topic Cluster består af 3 dele:
- En Pillar Page (En side, der fortæller noget om det overordnede emne. Kernen af din Topic Cluster).
- Supporting Pages (flere sider med en masse underliggende emner, der relaterer sig til det overordnede emne).
- Interne links (ved at linke mellem Pillar Page og Supporting Pages skabes der sammenhæng i din Topic Cluster og værdi for dit website).
De to første punkter vil jeg gå i dybden med nu – det sidste punkt er en cliffhanger til senere i indlægget.
Hvad er en Pillar Page?
Din Pillar Page er hovedsiden. Det er en landingsside, hvor du overordnet skal skrive om det valgte emne. Du skal have fokus på de søgeord, du har fundet i forbindelse med din søgeordsanalyse.
Hvad er Supporting Pages?
Din Pillar Page understøttes af en række Supporting Pages. Skal jeg bruge et ord på dansk, ville det være undersider. Undersiderne støtter hovedsiden via indhold og interne links. Det er altså her, du har mulighed for at gå i dybden med et af de underemner, der relaterer sig til det overordnede emne, du har skrevet om på din Pillar Page. Her vil det give mening netop at skrive nærmere om de søgeord, du har fået med på din hovedside. Så har du sammenhængen i dit Topic Cluster.
Du kan sammenligne din Topic Cluster lidt med et mindmap. I hvert fald illustrationsmæssigt. Du har din Pillar Page i midten, der binder det hele sammen. Lidt som det er hjertet der holder din krop i gang. Herfra har du dine Supporting Pages, der er forbundet til og støtter din Pillar Page.