Giv dit website en SEO-makeover med Topic Clusters

Kom i gang med at bruge Topic Clusters, og forny din SEO-strategi. I dette blogindlæg lærer du om, hvorfor det er vigtigt, og hvordan du kommer i gang.

Du ved det sikkert allerede, men skal dit website have succes, gælder det om at ligge så højt som muligt på Googles søgeresultatside – og selvfølgelig allerhelst på en førsteplads. Konkurrencen er ikke ligefrem blevet mindre, og det er kun blevet sværere at nå førstepladsen.

I dette indlæg vil du lære meget mere om Topic Clusters, og hvorfor du skal implementere det i din SEO-strategi.

Topic Clusters

Topic Clusters kort fortalt

Topic Clusters kan blive din hjælpende hånd, når du skal have struktur på din SEO-indsats. På dansk vil du måske støde på ordene indholdsklynge eller emneklynge. Det er egentlig bare flere ord for det samme. Topic Clusters bruges i arbejdet med SEO og Content Marketing. Kort fortalt består en Topic Cluster af et overordnet emne og en masse underemner, der relaterer sig til overemnet. Ved det rette brug af links og indhold kan du højne din rangering på Googles søgeside. Og det lyder vel meget godt, eller hvad?

Du tror måske du har styr på alt det, du behøver at vide om din SEO-strategi, og det er måske heller ikke første gang du hører om Topic Clusters.

Men du kan stadig blive langt klogere på emnet. Og noget siger mig, at du er interesseret i netop det – ellers havde du ikke klikket dig ind på dette indlæg. Har jeg ret?

Så spænd sikkerhedsselen, og gør dig klar til en spændende og lærerig køretur.

Hvorfor er Topic Clusters pludselig vigtigt i dit arbejde med SEO?

Førhen ville dit website blive vist på søgesiden, hvis den indeholdt de søgeord, som blev tastet ind på Google. Det betød, at du kunne have fokus på at optimere din hjemmeside med en masse forskellige søgeord, og dermed forbedre din placering.

Det er ikke tilfældet længere.

I 2013 introducerede Google algoritmen Hummingbird. Den algoritme er kun blevet bedre, og betyder, at Google nu kan matche den søgehensigt, brugerne har haft med deres søgeord. Google kan altså forstå forbindelsen mellem de forskellige søgeord, hvilket betyder, at det i højere grad handler om at have indhold med de rette emner, frem for at have indhold med en masse søgeord.

Det betyder ikke, at du fuldstændig skal glemme din søgeordsanalyse (den er stadig vigtig). Men lad os lige flyve højere op i helikopteren for nu.

Hvad består en Topic Cluster af?En Topic Cluster består af 3 dele:

1. En Pillar Page (En side, der fortæller noget om det overordnede emne. Kernen af din Topic Cluster).

2. Supporting Pages (flere sider med en masse underliggende emner, der relaterer sig til det overordnede emne).

3. Interne links (ved at linke mellem Pillar Page og Supporting Pages skabes der sammenhæng i din Topic Cluster og værdi for dit website).

De to første punkter vil jeg gå i dybden med nu – det sidste punkt er en cliffhanger til senere i indlægget.

Hvad er en Pillar Page?

Din Pillar Page er hovedsiden. Det er en landingsside, hvor du overordnet skal skrive om det valgte emne. Du skal have fokus på de søgeord, du har fundet i forbindelse med din søgeordsanalyse. Er du ikke helt sikker på hvad det er, så læs vores blogindlæg om søgeordsplanlægning.

Hvad er Supporting Pages?

Din Pillar Page understøttes af en række Supporting Pages. Skal jeg bruge et ord på dansk, ville det være undersider. Undersiderne støtter hovedsiden via indhold og interne links. Det er altså her, du har mulighed for at gå i dybden med et af de underemner, der relaterer sig til det overordnede emne, du har skrevet om på din Pillar Page. Her vil det give mening netop at skrive nærmere om de søgeord, du har fået med på din hovedside. Så har du sammenhængen i dit Topic Cluster.

Du kan sammenligne din Topic Cluster lidt med et mindmap. I hvert fald illustrationsmæssigt. Du har din Pillar Page i midten, der binder det hele sammen. Lidt som det er hjertet der holder din krop i gang. Herfra har du dine Supporting Pages, der er forbundet til og støtter din Pillar Page.

Topic Cluster overblik

Eksempel på en Topic Cluster

Dit overordnede emne – altså ”overskriften” på dit Topic Cluster – kan bestå af alverdens ting. Det eneste krav er, at det selvfølgelig skal være relevant for dit brand, produkt eller service.

For en webshop, der handler med cykler og cykeludstyr, kunne et eksempel på et overordnet emne være Racercykler.

Din hovedside (din Pillar Page) skal altså bestå af et indhold om søgeordet Racercykler, da det er det primære søgeord. Din hovedside skal dog også bestå af en række relaterede søgeord. Søgeord, du kan gå i dybden med på dine undersider. Igen skabes der en sammenhæng.

Skal dine Supporting Pages omvendt også relatere sig til din Pillar Page, som jo er det vigtigste, skal indholdet her netop være om de søgeord der relaterer sig til det primære søgeord, Racercykler. Det kunne for eksempel være emner som arbejdsstativ til racercykler eller cykelskærme til racercykler.

Topic Cluster eksempel

Størrelsen på en Topic Cluster

Hvor stor din Topic Cluster skal være, afhænger af det emne, du skriver om, og om der er efterspørgsel efter viden på emnet. Der er dog et par retningslinjer du kan holde dig inden for:

• En Pillar Page bør ikke have mindre end 4 Supporting Pages.

• Jo dybere emnet i din Topic Cluster er, des flere Supporting Pages skal der være.

• Et godt udgangspunkt vil være 15-20 Supporting Pages pr. Topic Cluster. (Det vigtigste er dog, at alle sider har dybde og er relevant for læseren).

Hvordan bruges linkbuilding i forbindelse med en Topic Cluster?

Google kan ikke gennemskue, hvad der er hvad uden hjælp. Google kan ikke læse tanker – så du er nødt til at definere, om der er tale om en Pillar Page eller Supporting Pages.

Det er her, interne links kommer ind i billedet.

For at hjælpe Googles Hummingbird-algoritme lidt på vej skal dine undersider altid indeholde interne links, der fører tilbage til din hovedside. Dette er et vigtigt punkt, da det er sådan, du fortæller søgemaskinen, hvilket emne i din Topic Cluster der er det vigtigste.

Det betyder ikke, at du ikke sagtens kan linke fra din Pillar Page til dine Supporting Pages. Men du skal kun gøre det, hvis det er relevant. Hvis du gør det, så husk at linket skal sidde på en ankertekst. Og at den ankertekst skal være det samme, som primærsøgeordet på undersiden.

Du kan også sagtens linke mellem de forskellige Supporting Pages. Igen handler det om relevans. Her skal du tænke over ikke at komme til at overdrive. Google skal jo gerne kunne se hvilken side, der er ment som din hovedside.

download seo whitepaper

Sådan kommer du i gang med Topic Clusters

Første skridt på rejsen mod succes med Topic Clusters er at finde ud af, hvilke hovedemner der kunne være relevante for din virksomhed. På hvilke områder er I eksperter?

Herefter skal finde alle de underemner, der kunne være relevante til dit hovedemne. Det er her, du skal bruge din søgeordsanalyse.

Nu er det bare at udvælge de mest relevante søgeord og komme i gang med at skabe indhold. Start med at skrive din Pillar Page. Det er den, der er hele fundamentet. Herfra kan du skrive dine Supporting Pages.

Hvorfor er Topic Clusters vigtigt?

Googles algoritme har betydning for brugernes søgeadfærd. Det er vigtigt at adaptere sig udviklingen, for ikke at se sig slået ud af konkurrenterne.
Der er flere fordele ved at benytte sig af Topic Clusters. For eksempel:

• Dit indhold er med til at skabe en status som ”Trusted Advisor” inden for netop det område, du skriver om.

• Alle dine interne links er med til at understøtte din Pillar Page, hvilket øger rangeringen på Google.

• Alt det indhold gør, at du får dækket et område både i bredden og dybden. Det øger din chance for at rangere på mange forskellige søgeord inden for det givne emne.

download topic cluster whitepaper

3 tips til at lave en god Topic Cluster

Det vigtigste er selvfølgelig, at der er sammenhæng mellem dit hovedemne og dine underemner. Men her får du lige tre ekstra tips med på vejen. Så er du ellers helt klar til at springe ud i brugen af Topic Clusters på dit website.

1. Indholdet skal være skarpt

Din hovedside er bindeleddet til dine undersider. Det er vigtigt, at den indeholder alle de relaterede søgeord, dine underemner handler om. Men glem endelig ikke, at dine undersider også skal bestå af værdiskabende indhold. Pas derfor på med ikke at skrive for dybdegående om emnet på hovedsiden.

2. Links er guld

De interne links er det vigtigste i brugen af Topic Clusters. De vigtigste er selvfølgelig dem fra dine Supporting Pages til din Pillar Page. Det er sådan Google ved, at det er den vigtigste side. Hvis det er relevant, må du gerne linke fra Pillar Page til dine Supporting Pages. Men pas på med at overgøre det.

Hvis du på en af dine undersider har behov for at linke internt til en side, som ikke hører under det aktuelle Topic Cluster, bør du overveje at bruge no-follow tags på disse links, så Google ikke forbinder disse sider med et forkert Topic Cluster.

Du kan også hjælpe Google med at forstå, hvilken side der er din hovedside, ved at bruge et Canonical Tag.

3. Glem ikke alt andet SEO

Google vurderer stadig dit indhold ud fra alle de gamle SEO-elementer. Derfor må du endelig ikke glemme at benytte dig af dem, bare fordi du gør brug af Topic Clusters. Se det som en tilføjelse frem for en erstatning. Har du brug for en genopfriskning eller bare tips til de andre SEO-elementer, kan du starte med at læse vores blogindlæg om DanDomains SEO-tjekliste.

 

God fornøjelse.

De siger go’ for os

 

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at bygge bro mellem deres forretning og kunder. Vi skaber relevant trafik, øger omsætningen og styrker deres digitale tilstedeværelse.

Få en gratis analyse

Lad os tage en snak

Samtaler fører til forandring og vi kan hjælpe dig med at kortlægge den rette digitale strategi, så du kan indfri dine vækstmål. Vil du gerne overhale dine konkurrenter?