Insights / PPC

Ekspertens råd:
How to Google Ads Targeting

Dette blogindlæg gør dig klogere på Google Ads mange målgrupper, så du kan få succes med din målretning.

google ads targeting blogindlæg

 Du har måske selv prøvet at sidde i Google Ads og oprette kampagner uden helt at vide, hvordan du skal bruge målgrupperne rigtigt. For der er mange forskellige kampagnetyper og endnu flere slags målgrupper. Og hvordan er det nu lige, de bedst spiller sammen? Hvordan kan Google Ads targeting egentlig løfte dine kampagners klikrater, konverteringsrater og overordnet effektivitet?  

Det har aldrig været vigtigere at kende sin målgruppe og målrette specifikt i alle annonceringens facetter. Konkurrencen bliver kun sværere, og der kommer flere og flere aktører på Google. Det er derfor de færreste, der har råd til ikke at tænke over målretning af deres annoncer. Annonceringsbudgettet er ikke uendeligt, og vi skal fange vores kunder her og nu.  

I denne guide lærer jeg dig at udnytte Google Ads targeting og få succes med din målretning. 

Indholdsfortegnelse


 Hvad er mulighederne med Google Ads targeting? 

Google Ads giver os muligheden for at tilføje et hav af målgrupper på kampagneniveau og annoncegruppeniveau. Vi kan både målrette bilentusiaster, kattevenner og fashionistas men også gå et spadestik dybere og målrette brugere, der lige har fået eller snart får kat. Ligesom vi kan målrette brugere, der er på markedet for at købe en bil, ny som brugt. Mulighederne er mange og vi har frie hænder til at tilføje så mange målgrupper, vi har lyst til og kombinere vores egne målgruppesignaler.  

Google giver os endda muligheden for at vælge forskellige strategier. Via målretning kan vi ramme én målgruppe og kun den ene. Ved observation undersøges målgruppens effektivitet, dog uden at udelukke andre. Dette gælder dog kun for search, shopping og Performance Max kampagnerne. Taler vi om Display og Youtube annoncering, så skal vi målrette specifikke målgrupper. 

På kampagnetyperne sætter Google andre begrænsninger. Der er nemlig nogle af målgrupperne, som ikke kan bruges på search kampagner, hertil Google netværket, men som udelukkende kan vælges til brug på Display netværket, hvor vi kører Display-, Youtube- og Performance Max kampagner.  

 Affinity audiences – også kaldet interessemålgrupper 

 Interessemålgrupperne er de helt brede målgrupper, der er baseret på brugernes interesser, vaner og livsstil. Det er her, du kan brande dig mod ekstremt mange brugere og opnå stor rækkevidde med din Google Ads targetingDisse målgrupper er desuden tilgængelige i alle typer kampagner. 

In-market audiences i Google Ads 

 Med in-market audiences går vi skridtet tættere på at finde en købsparat brugerDe søger altså aktivt efter, ja måske dit produkt, og er i overvejelsesfasen. Denne type målgruppe kan være god, hvis du udelukkende fokuserer på konverteringer og så er de også tilgængelige i alle typer kampagner. 

google ads targeting mål

 Custom intent i Google Ads 

 Custom intent målgrupperne er også kaldet tilpassede segmenter.  

I denne type Google Ads targeting målretter vi brugere efter deres søgninger på Google, eller hvad deres interesser eller købshensigter er. Vi kan altså angive så mange relevante søgeord, vi har lyst til og blive matchet med relevante brugere på den måde.  

Derudover kan vi også bruge et udvidet segment i vores custom intent målgruppe og tilføje specifikke websites, som brugerne besøger. Her kan vi med fordel vælge nogle af konkurrenternes websites og på den måde blive eksponeret for besøgende, der minder om deres besøgende. 

Sidst men ikke mindst kan vi også angive apps, som vi anser som relevante. Her finder Google de brugere, der downloader og benytter apps, som minder om dem, vi angiver. 

Med custom intent målgrupperne kan vi altså skræddersy vores egen målgruppe, som vi ønsker. Vi kan dog kun bruge målgrupperne på display netværket, og de er derfor kun mulige at tilføje til kampagner, der kører på display netværket – Display, Youtube- og Performance Max kampagner. 

Demografisk afgrænsning og detaljerede demografiske målgrupper 

 Den demografiske afgrænsning er udelukkende baseret på alder og køn. Vi anbefaler sjældent at udelukke eller afgrænse nogle brugere her, medmindre din forretning virkelig er niche på aldersgrupper eller køn. Brug eventuelt budjusteringer til at skrue ned for enkelte segmenter i stedet. 

Igen tilgængeligt i alle kampagner. 

De detaljerede demografiske målgrupper giver os nogle flere interessante målgrupper at arbejde med, såsom forældre til børn i alle aldre, ægteskabelig status, arbejdsbrancher og mange flere. 

 Milepæle i livet (livsbegivenheder) 

Med denne type af målgruppe kan vi målrette brugerne efter deres livsbegivenheder eller milepæle i livet. Det er f.eks. brugere, der er ved at renovere hjemmet, brugere der skal flytte, boligkøbere, nyuddannede eller nygifte. Disse livsbegivenheder er som regel knyttet til købsbeslutninger indirekte, og man kan derfor tænke lidt ud af boksen her. Sælger du møbler kunne du med fordel målrette brugere, der snart flytter, eller som er i gang med at renovere hjemmet. Mon ikke de skal bruge lidt nyt til indretningen? 

Denne type målgruppe kan kun bruges til Youtube, Gmail og Displaynetværket og er derfor ikke tilgængelig i search- og shopping kampagner. 

Google Ads Remarketing (RLSA) 

Foreløbigt har vi primært talt om målgrupper, der egentlig er baseret på anskaffelse af nye kunder. Nu kommer vi til Google Ads Remarketing også kaldet ”dine datasegmenter”, som drejer sig om tidligere besøgende.  

Med remarketing af målgrupperne kan vi nemlig nå ud til brugere, der før har besøgt og interageret med vores hjemmeside. Vi kan altså forsøge at tvinge besøgende til at foretage en ønsket handling gentagne gange i købsrejsen.  

Med standard Google Ads remarketing definerer man de ønskede remarketing lister i Google Analytics eller man kan bruge Google Ads’ automatisk oprettede lister. Med Google Analytics, har vi dog mulighed for at lave nogle ret specifikke målgrupper, som kan være fordelagtige at bruge. Vi kan f.eks. oprette en liste over tidligere besøgende, besøgende der har forladt kurven, besøgende, der har brugt x antal tid på hjemmesiden eller besøgt x antal sider. Mulighederne er mange. Vær dog opmærksom på at målgruppestørrelsen ikke bliver for lille. 

Google Ads remarketing lister kan tilføjes på alle kampagnetyper. 

dynamisk retargeting

 Dynamisk remarketing 

 Google Ads remarketing kan også køre dynamisk, når vi har et produktfeed tilknyttet. Med dynamisk remarketing bliver tidligere besøgende eksponeret for præcis det produkt eller den tjeneste, de før har kigget på. Denne feature kan bruges i alle kampagnetyper på nær search. 

 Customer Match Audience 

 Customer match eller på dansk, kundematch, er målgrupper defineret af egen online- eller offline kundedata. Vi kan altså uploade dine specifikke kundelister baseret på tidligere kunder eller f.eks. tilmeldte til nyhedsbrevet og målrette disse brugere samt brugere, der ligner dem. 

På den måde kan vi forsøge at genaktivere tidligere kunder til genkøb, samt finde nye relevante brugere. Vi kombinerer altså lidt remarketing og similar audience i én. 

Customer match audience kan målrettes i alle kampagner. 

Similar audience 

Med similar audience kan vi bruge eksisterende data på vores kunder og matche med nye, relevante brugere, som minder om vores tidligere kunder.  

Google kan både oprette similar audiences for os, baseret på vores customer match audience men også på baggrund af vores remarketing målgrupper. 

Igen kan denne type af målgruppe, bruges i alle kampagner. 

Har du styr på dine Google-annoncer?

Download vores Google Ads Cheat Sheet

Hvordan skal Google Ads targeting bruges i din annoncering? 

 Som du nok kan fornemme allerede nu, er der mange måder at bruge Google Ads targeting på. Vi har selvfølgelig gjort os nogle erfaringer, og det har du måske også. Vigtigst er dog at få afdækket de væsentligste målgrupper i din case og løbende følge din data og dermed din performance for at kunne effektivisere din annoncering fremadrettet. 

 Vi har 5 gode råd, som du kan tage med dig i din annoncering. 

 1. Opsæt dine kampagner & målgrupper med marketing funnel 

 Med Google Ads targeting kan vi med fordel indtænke marketing funnel, når vi arbejder med de forskellige typer af målgrupper. Vi har prøvet at skitsere målgruppernes placering i tragten i figuren, så du har et nemt og overskueligt overblik over målgrupperne. Vi vil anbefale dig at indtænke denne funnel og dine KPI’er, når du vælger dine målgrupper. Særligt i Display- og Youtube kampagner. Dine målsætninger er nemlig også afgørende for valg af målgruppe.  

Ønsker du reach og branding kan du f.eks. kigge ind i interessemålgrupperne, men er din målsætning at vækste omsætningen, så bør du kigge på dine low funnel målgrupper som f.eks. customer match. 

AIDA tragt

 2. Brug din målretningsmetode rigtigt! 

 Som nævnt kan målretningsindstillingerne på search- og shopping kampagner både være sat til at observere en målgruppe og at målrette udelukkende den specifikke målgruppe.  

Vores anbefaling er at køre observation på kampagnerne, så man ikke pludseligt står og har udelukket en masse potentielle kunder med sin Google Ads targeting. Brug derfor i stedet din mulighed for at budjustere på målgrupperne til at prioritere dine målgrupper. Er din målsætning at anskaffe nye kunder, kan du med fordel byde højere på dine målgrupper i upper funnel. Er dit mål derimod at skabe mersalg eller genkøb hos tidligere brugere, kan du hæve dine bud yderligere på dine remarketing eller customer match målgrupper.  

I Display- og Youtube kampagner er indstillingen allerede sat til målretning. Derfor giver det endnu mere mening at vælge dine målgrupper med omhu. Tjek eventuelt din data på målgrupperne i search- og shopping kampagner, for at se hvordan målgrupperne performer. 

 3. Opret knivskarpe Remarketing målgrupper ASAP. 

 Vi nævnte tidligere, at du selv kan skræddersy dine remarketing målgrupper i Google Analytics. Brug funktionen! Og gør det tidligt i processen. Google Analytics indsamler nemlig kun data fremadrettet på dine målgrupper og kan ikke tildele tidligere data til en ny målgruppe. Det kan derfor godt tage lidt tid, før din målgruppe reelt er aktiv og har nok brugere tildelt. Opret derfor dine lister så hurtigt som muligt og brug forskellige periodiske intervaller som 30, 60, 90 og 180 dage. 

 4. Udvid horisonten og find flere målgrupper.  

 På et tidspunkt i processen, føler du måske, at du har tilføjet og allerede arbejder med alle de mest relevante målgrupper. Det kan dog være en god idé at genbesøge målgrupperne og se, om der er flere målgrupper, du kunne teste af. 

Hertil vil vi anbefale at tænke ud af boksen, når du vælger dine Google Ads målgrupper og generelt tænker Google Ads targeting. Sælger du møbler, er det ikke kun de oplagte målgrupper som ”boligindretning”, ”møbler” og ”hus og have” du skal tilknytte til dine kampagner. Brug også målgrupper såsom ”folk, der skal flytte” og ”folk, der leder efter bolig”. De skal helt sikkert også ud og have nogle møbler på et tidspunkt og her har du muligheden for at fange dem tidligt i købsprocessen og forhåbentlig være top-of-mind, når de nærmer sig en købssituation. 

 5. Byg din Performance Max kampagne som en ekspert! 

 I det nyeste kampagneformat Performance Max, eller maksimal effektivitet, er det alfa og omega at arbejde med dine målgrupper og på sin vis ”fodre” Google med flest mulige målgruppesignaler. Vores erfaring viser høj effektivitet ved at tilføje så mange målgruppesignaler som muligt i aktivgrupperne, da kampagneindstillingen igen står til at observere målgruppen. Fordelene er derfor, at vi fortæller Google at de skal teste vores angivne målgrupper først og finde de mest relevante brugere derfra – dog uden at udelukke resterende målgrupper.  

Tip; Hvis du målretter én målgruppe i hver aktivgruppe og lader resten af indholdet være ens, kan du aflæse målgruppens effektivitet ud fra den data, der tildeles på hver aktivgruppe i fortegnelsesgrupper.

 Hvis du vil vide mere om vores best practices med Performance Max, kan du læse vores blogindlæg her.

Brug for hjælp til
Google Ads Targeting?

Få Ida til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.