Det skal du vide om Search Intent
Når du når til den del af din søgeordsplanlægning, hvor du skal indsnævre din søgeordsanalyse, så den kun indeholder relevante søgeord, er det tid til at identificere brugerens søgeintention. Search Intent er det bagvedliggende motiv til en søgning. Så når du indsnævrer din søgeordsanalyse til de mest relevante søgeord, er det lige så vigtigt at tage højde for Search Intent, som det er at tage højde for dine bedst sælgende produkter / ydelser. Search Intent kan grundlæggende deles op i følgende tre typer:
- Informationsbaserede søgningeR
- Navigationsbaserede søgningeR
- Transaktionsbaserede søgninger
Det er som udgangspunkt vigtigt, at du er repræsenteret på søgeord inden for alle ovenstående typer af søgninger, men kunsten ligger i at differentiere din søgemaskineoptimering og Google annoncering efter de tre typer. Derudover er der en klar sammenhæng mellem de tre typer søgeord og kunderejsen, og en forståelse for Search Intent kan sammenlignes med en forståelse for den enkelte købsbeslutningsproces.
Informationsbaserede søgninger
”Hvad er online marketing”. ”Hvordan laver jeg en Facebook annonce”. ”Hvorfor SEO”. ”Hvor ligger…”
Eksemplerne på informationssøgninger er uendelige. Og det skyldes, at størstedelen af alle søgninger, der bliver foretaget verden over, er informationsbaserede søgninger.
Informationsbaserede søgeord indledes ofte med de klassiske hv-ord, som du kender tilbage fra folkeskolen. Informationsbaserede søgeord er derfor ofte åbne spørgsmål, der giver dig mulighed for at forsyne brugeren med relevant indhold i form af længere blogindlæg eller guides.
Informationsbaserede søgeord bliver altså ofte brugt i begyndelsen af kunderejsen, og derfor kan der være lang vej fra en informationsbaseret søgning til en konvertering. Du kan dog bruge informationsbaserede søgeord til at skabe awareness omkring dit brand og din ekspertise inden for dit område. Derfor kan informationsbaserede søgeord med fordel indgå i din søgeordsplanlægning, når du skal fastlægge din SEO-strategi, hvis målet med din SEO-strategi i høj grad er at skabe awareness.
Google annoncering er dog sjældent en profitabel forretning, når det kommer til informationsbaserede søgeord i awareness-fasen, og derfor bør du i din søgeordsplanlægning for din Google annoncering snarere bruge de informationsbaserede søgeord fra din søgeordsanalyse til at identificere dine negative søgeord.
Definition: Søgeord og søgetermer, hvor brugerens intention er at opnå større viden inden for et givent område.
Typiske karaktertræk: ”Hvad”, ”Hvordan”, ”Hvor”, ”Hvor meget”, ”Hvem”, ”Hvornår”, ”Hvorfor”.
Navigationsbaserede søgninger
”Facebook”. ”Fisketorvet”. ”Plutonic Media”.
En navigationsbaseret søgning er den, der bruges, når brugeren søger efter en specifik hjemmeside. Ofte er hensigten at finde kontaktoplysninger i form af din adresse, dit telefonnummer, din mail eller lignende, som derefter for eksempel bruges til at slå din adresse op i et kort.
Navigationssøgninger kommer typisk fra mobile enheder, og som smartphones er blevet mere og mere udbredt, er antallet af navigationssøgninger steget drastisk.
Det er sjældent, at det bør prioriteres at søgemaskineoptimere på navigationssøgninger i din søgeordsplanlægning, da dine organiske topresultater oftest vil komme af sig selv, når du ejer domænenavnet for dit brand. Dog skal det ikke udelukkes at inddrage navigationsbaserede søgeord i din søgeordsplanlægning for din Google annoncering. Der er nemlig flere grunde til at byde på dit eget brandnavn. Derudover er det særdeles vigtigt, at du optimerer din Google annoncering på dit eget brandnavn som søgeord. Med det menes der, at du ud fra din søgeordsanalyse og søgeordsplanlægning skal identificere hvilke potentielle søgeord, du ikke vil have dit brand til at blive associeret med. Disse søgeord skal i den forbindelse tilføjes som negative søgeord i din brandkampagne.
Definition: Søgeord og søgetermer, hvor brugerens intention er at finde en specifik hjemmeside.
Typiske karaktertræk: En navigationsbaseret søgning indeholder ofte dele af eller hele dit brandnavn eller din hjemmesideadresse.
Transaktionsbaserede søgninger
”Billig SEO”. ”Køb cykel”. ”Bestil flybilletter”. ”Vinterjakke tilbud”.
Det er nu, det bliver sjovt. Når du i din søgeordsplanlægning skal finde frem til transaktionsbaserede søgeord i din søgeordsanalyse, gælder det om at finde de søgeord, hvor søgeintentionen er at foretage et køb. Det er altså i høj grad de transaktionsbaserede søgninger, der leder til konverteringer, og derfor vil du særligt i din Google annoncering opleve, at disse søgeord er særdeles profitable.
Desværre er der ikke nær så mange transaktionsbaserede søgninger helt generelt, hvis vi for eksempel sammenligner med informationsbaserede søgninger. Derfor kan det være svært at få en stor bid af kagen, da det er de transaktionsbaserede søgeord, der som regel indgår i enhver søgeordsplanlægning, fordi de er så konverteringsvenlige. Den mindre andel af transaktionsbaserede søgeord betyder til gengæld også alt andet lige, at de transaktionsbaserede søgeord vil være lettere at rangere på i de organiske søgeresultater, da der ofte også vil være en lavere søgevolumen.
Transaktionsbaserede søgeord indikerer, at brugeren er nået hen mod slutningen af kunderejsen og er modnet nok til at foretage et køb. Når du skal arbejde med transaktionsbaserede søgeord i din søgemaskineoptimering og i din Google annoncering, er det altså vigtigt, at du optimerer de tilhørende landingssider, så de giver brugeren nøjagtigt det produkt, de søger, uden der skal bruges meget tid på det. Der skal være tydelige priser og Call To Actions, og det skal være nemt at tilgå indkøbskurven fra den givne landingsside.
Der er ikke behov for megen tekst, da der ikke er tale om informationsbaserede søgeord. Dit tekstindhold på den konverteringsvenlige landingsside bør derfor være placeret under dine Call To Actions og eventuelle produkter, så teksten ikke forstyrrer brugeroplevelsen. Dog bør teksten stadig være der, så du kan skabe tillid, hvis brugeren ikke er helt klar til at foretage købet, og derudover skal teksten bruges i forbindelse med din søgemaskineoptimering.
Definition: Søgeord og søgetermer, hvor brugerens intention er at foretage et køb.
Typiske karaktertræk: ”Køb”, ”Bestil,” ”Pris”, ”Udsalg”, ”Tilbud”, ”Billigste”.
Forsøg altid at identificere søgeintentionen i din søgeordsplanlægning
Selvfølgelig er det som udgangspunkt mest attraktivt for dig at sigte din søgemaskineoptimering og Google annoncering efter de søgeord, som har den største gennemsnitlig månedlige søgevolumen og den laveste gennemsnitlige klikpris. Og ja, selvfølgelig skal du også kraftigt overveje at optimere og annoncere på de søgeord, der potentielt kan sikre dig flest mulige eksponeringer.
Men det er ikke det eneste, du skal overveje. For du når ikke langt med din søgemaskineoptimering, hvis Google ikke finder din side relevant for det søgeord, du optimerer på, og det vil gøre ondt på dit budget for din Google annoncering, hvis du hiver besøgende ind fra søgninger, som ikke har potentiale for at konvertere.
Det er din opgave at sikre, at din side indeholder relevant indhold målrettet specifikke søgeintentioner. Jo mere relevant dine Google annoncer er for de givne søgeord, des bedre Quality Score og billigere klikpriser vil du også opnå. Og jo mere relevant, dine landingssider er for de givne søgeord, des højere organiske placeringer vil du også opnå.
Søgeordsplanlægning er altså meget mere end en søgeordsanalyse. Søgeordsplanlægning handler om at identificere søgeintentionen for de enkelte søgeord, hvorefter du udvælger de søgeord, du vil prioritere og nedprioritere. Prioriterer du i din søgeordsplanlægning flere søgeord, som har forskellige bagvedliggende søgeintentioner, gælder det om at skræddersy dine søgeordskampagner samt dine landingssider til de enkelte søgeord. Dine søgeordskampagner og landingssider skal matche søgeintentionen og den enkelte kunderejse, så du opfylder brugerens behov, som de opstår.