Insights / SEO

Hvad er E-E-A-T, og hvorfor er det vigtigt for dine placeringer i Google?

E-E-A-T = Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Fire områder der kan gøre Google mere forelsket i dit website.

Google opdaterer med jævne mellemrum sin algoritme og guidelines for at kunne præsentere de bedste søgeresultater for brugerne. Så sent som i december 2022 kom der en større opdatering af Googles guidelines med tilføjelsen af et ekstra E til EAT, så vi nu skal til at trække lidt på det, når vi skal udtale E-E-A-T. Men ikke desto mindre viser den seneste opdatering, at det er mere relevant end nogensinde at arbejde med indholdet på sit website. 

Som du nok har gættet, så er E-E-A-T et akronym. Det står for Experience, Expertise, Autoritativeness og Trustworthiness. Experience er det sidst tilkomne. Og hvad dækker de forskellige begreber så over? 

  • Experience. Erfaring. Har du et mere indgående kendskab og førstehåndserfaring med det produkt eller den service, du sælger? 
  • Expertise. Ekspertviden. Er du ekspert indenfor dit felt eller kan du demonstrere ekspertviden? 
  • Authoritativeness. Autoritet. Hvor meget autoritet har dit site? Dette gælder ikke kun den landingsside, du gerne vil have til at rangere, men hele dit domæne. 
  • Trustworthiness eller Trust. Troværdighed. Hvor troværdigt og sikkert er dit site, dit indhold og dine kilder? 

Hvordan du kan indarbejde ovenstående fire områder og gøre Google forelsket i dit website kommer vi til lidt senere. Men først vil jeg forklare, hvorfor E-E-A-T overhovedet er noget, du skal beskæftige dig med, hvis du arbejder med søgemaskineoptimering (SEO). Eller måske arbejder du ikke specifikt med SEO, men du har en hjemmeside eller webshop, som du ønsker skal have bedre placeringer. Måske vil du gerne have nogle råd til, hvordan du kan rangere højere i Google på de søgeord, der er vigtige for dig og din forretning. 

Der er mange faktorer, der har indflydelse på dine placeringer i Google, men hvis du ikke har den store viden om SEO og de øvrige elementer, der får dig til at kravle op ad søgeresultatsiden, så kan du alligevel godt få resultater ved at fokusere på E-E-A-T. Årsagen er, at de faktorer, der udgør E-E-A-T er topprioritet hos Google. Derfor er det et godt sted at starte. Og mangler du hjælp til at komme hele vejen rundt om din sides søgemaskineoptimering, så er du også altid velkommen til at kontakte mig for at blive klogere på, hvad der skal til. 

Indholdsfortegnelse


Hvorfor er E-E-A-T vigtigt, hvis du vil rangere højt i Google? 

E-E-A-T er en vigtig del af Googles Quality Rater Guidelines (QRG). Kort beskrevet er QRG et dokument, der beskriver, hvilke parametre Googles quality raters skal medtage i deres vurdering af et website. Dokumentet opdateres løbende af Google. 

Googles quality raters er personer, der er ansat til manuelt at vurdere websites ud fra de parametre beskrevet i QRG. Disse personer har ikke direkte indflydelse på et websites placering i Google, men når de bedømmer et site, så er det data, som efterfølgende er til rådighed for Googles algoritme. Det er algoritmen, der ultimativt afgør din sides placering. 

Deraf har de retningslinjer, der er beskrevet i guiden, herunder E-E-A-T, en indirekte indflydelse på, hvordan dit website bedømmes og i sidste ende rangerer i søgeresultaterne. Googles Quality Rater Guidelines er et helt kapitel for sig selv, og jeg vil ikke komme nærmere ind på det i denne artikel. Men nu har du en idé om, hvorfor det er vigtigt at tage E-E-A-T alvorligt, hvis du er seriøs omkring at komme til tops i Google. 


Hvem er E-E-A-T relevant for? 

E-E-A-T er relevant for alle websites og har indflydelse på, hvordan Google vægter dit site uanset hvilken branche, du beskæftiger dig indenfor. Der er dog en gruppe af sider, der skal være særligt opmærksomme på at udvise E-E-A-T og kontinuerligt arbejde med det.  

Det drejer sig om såkaldte YMYL-sider. YMYL står for Your Money or Your Life. Konkret er det sider, der har indflydelse på en persons helbred, økonomi og sikkerhed. Eller potentielt kan have negativ indflydelse på samfund og velfærd. 

Når brugeren søger og får information inden for disse områder, så er det noget, som kan have en direkte effekt på læserens liv. Derfor er det særligt vigtigt for Google, at de sider, der rangerer højt her, kan levere sikker og troværdig information.  

Herunder kan du se eksempler på brancher, der er omfattet af YMYL ifølge Google: 

  • Sider, der giver råd om sundhed og livsstil 
  • Læger, hospitaler og privatklinikker 
  • Apoteker og sider, der forhandler medicin og kosttilskud 
  • Sider, der rådgiver om økonomi og sikkerhed 
  • Banker, låneudbydere og investering 
  • Ejendomsmæglere 
  • Forsikringsselskaber 
  • Webshops, der håndterer betalingsoplysninger 

Dette er blot et udpluk. Men forhåbentlig giver det dig en idé om, hvad YMYL dækker over. Sidstnævnte, webshops, er der ikke mange, der er klar over også er omfattet af de sider, som Google stiller særlige krav til. Og det betyder, at der i virkeligheden er rigtig mange virksomheder, for hvem det vil være en god idé at fokusere på E-E-A-T. 

 


Hvordan implementerer du E-E-A-T på dit site? 

Herunder får du nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan arbejde med E-E-A-T på dine sider, og hvad du skal undgå.  

For overskuelighedens skyld er de forskellige elementer i E-E-A-T beskrevet hver for sig, for at gøre dem så konkrete som mulige at gå til. I virkeligheden er der overlap imellem hvert af parametrene, og derfor vil du kunne se, at nogle af de ting, du kan gøre for at forbedre dit site inden for det ene område også har betydning for de øvrige områder. 

Det er en god idé at lægge en plan, så du kontinuerligt kan arbejde med de forskellige områder. Synes du, det virker uoverskueligt, så lad os hjælpe dig med at lægge en plan for din side. 

Experience 

Med tilføjelsen af Experience, betyder det, at Google nu også vurderer dine sider på, om du udviser førstehåndskendskab til det produkt eller den service, du sælger eller omtaler.  

Der findes for eksempel mange sider, der sammenligner produkter og som udnytter, at der er mange kunder, der i deres købsrejse søger på “bedst i test [produkt]”. Dog er der mange af disse bedst-i-test-sider, der aldrig har haft nogen af produkterne i hånden. I Googles optik, må man alt andet lige kunne give en bedre beskrivelse og rådgivning omkring et produkt eller ydelse, når man har prøvet det selv. 

Med tilføjelsen af Experience åbner det også op for dig, der har en nyere webshop eller website. Selvom du endnu ikke har opbygget høj autoritet, har du med Experience alligevel mulighed for at flytte din side højere op i søgeresultaterne blandt sværvægterne. Der gør du netop ved at demonstrere, at du har førstehåndskendskab til dine produkter.  

På nuværende tidspunkt, er det stadig ikke noget, som særlig mange benytter sig af. Vores erfaring er, at det primært skyldes to årsager: 1) at virksomheder ikke er opmærksomme på, at førstehåndskendskab er vigtigt for Google, og 2) at virksomheder er af den overbevisning, at det er for besværligt og ikke ved, hvor de skal starte. I og med du læser denne artikel, kan vi i hvert fald strege dig fra den første gruppe. 

Et godt sted at starte er ved at sørge for at have indhold på dit website, som er unikt, og som indeholder information og viden, der er opnået gennem førstehåndskendskab. Det er altså information og viden, som læseren ikke umiddelbart kan finde på andre sider. 

En af de vigtigste ting at undgå, er at komme med anbefalinger, der direkte kan skade læseren eller komme med usande fakta. Google understreger at harmful indhold, skal bedømmes lavest. 

 

Expertise 

Hvad er en ekspert i Googles øjne? En ekspert, er en person, der har erfaring med og kendskab til det, han/hun udtaler sig om. Dermed er der flere sammenfald mellem de to E’er: Expertise og Experience. Google kan bl.a. vurdere en forfatters ekspertise ud fra den information, der er tilgængelig om vedkommende online. Google er eksempelvis i stand til at vurdere din ekspertstatus ud fra, om du er nævnt i eller står bag artikler på andre sites, dine credentials på LinkedIn m.m. 

Ekspertise kan udtrykkes på flere forskellige måder, når du arbejder med dit content. Du kan bruge en enkelt af dem eller kombinere flere af dem.  

Dig selv som ekspert

Har du selv stor erfaring med det, du skriver om, så angiv dig selv som forfatter. Indsæt et afsnit i artiklen, der beskriver din baggrund og hvem du er. Eller lav et internt link, så når læseren klikker på forfatternavnet i artiklen, kommer vedkommende ind på en side, hvor du kan gå i dybden med hvem du er, og hvorfor du er ekspert. Måske har du skrevet artikler inden for samme område på andres sider også. Dette er blot med til at bekræfte over for Google, at du er ekspert. 

Brug en gæsteforfatter

Er du ikke selv ekspert inden for området, så find én! Lav et lille baggrundstjek på personen ved at søge efter vedkommende i Google. Eksisterer der allerede artikler, som personen har bidraget til, er det et plus. Ræk ud til en person, der kan skrive indholdet til en eller flere af dine sider. Sørg for at angive vedkommende som forfatter og inkludér relevante oplysninger om vedkommende.  

Inddrag citater fra eksperter

Det kan godt være udfordrende at få personer med ekspertstatus til at udarbejde hele artikler til dit site. Alternativt kan du inddrage citater fra personer, der er eksperter. Husk at nævne dem med navn og beskæftigelse og evt. link til deres LinkedIn eller website i forbindelse med citatet. 

Find hverdagseksperter

En anden tilgang er at bruge såkaldte hverdagseksperter. En hverdagsekspert har ikke samme ekspertise eller uddannelse bag sig, som en “ægte” ekspert. I stedet har vedkommende livserfaring inden for det område, du vil beskrive. Det kan være personer, der har haft samme udfordringer som din målgruppe. 

 

Authoritativeness 

Er din side en kilde, som brugere prioriterer at vende tilbage til for at få information inden for dit område? Og er det en side, som andre kilder henviser til? Så er der god sandsynlighed for, at din side bedømmes højt på Authoritativeness. 

Konkret kan du bl.a. arbejde med: 

  • Indhold af høj kvalitet 
  • Brand mentions 
  • Links 

Bliver dit brand eller virksomhed nævnt på andre sider, der er indekseret i Google, så kan Google se det. Jo højere autoritet siden, der nævner dig, har, jo bedre. Desuden har det også indflydelse, om den side, der nævner dig, omhandler samme emne eller branche, som din side beskæftiger sig med. 

Det har længe været kendt, at links fra andre sider styrker dit websites autoritet. Som med brand mentions gør det sig også her gældende, at hvis du kan få links fra autoritære sider, gerne inden for samme eller beslægtet branche, så kan du opbygge din sides autoritet. 

 

Trustworthiness 

Troværdighed er i følge Google den vigtigste parameter at score højt på.  

Nogle af de ting du kan gøre for at udvise troværdighed på dit site er bl.a. 

  • Sørge for dit website er sikkert og har SSL-certifikat (HTTPS) 
  • Lettilgængelig kontaktinformation og kundeservice 
  • Forholde dig objektivt i beskrivelse af emner, produkter og services 
  • Sørge for at faktatjekke dine informationer – især når det kommer til YMYL-emner 
  • Opnå gode anmeldelser på review-sites 

Dit website skal være sikkert at benytte, især hvis du håndterer betalingsoplysninger. I dag er der ikke nogen undtagelse for, hvilke sider, der bør have SSL-certifikat. Har du ikke det, så sørg for at få det med det samme. 

Det skal være let at finde information om dig eller din virksomhed på dit website. Det er en god idé at have en om-os side, så det er helt tydeligt, hvem der står bag websitet. Inkludér adresse og kontaktoplysninger samt kundeserviceoplysninger. Husk også sider med forretnings- og leveringsbetingelser. 

Bestræb dig på at optræde neutralt i den information, du giver til læseren. Det vil sige, at du ikke kun skal have sælger-hatten på og fremhæve alle de positive, vidunderlige ting, man kan få med dit produkt eller ydelse. Du skal også informere om potentielle risici. Link også gerne til eksterne sider, der kan bidrage med supplerende, relevant information. Google ønsker, at læseren skal have mulighed for at træffe en beslutning på et oplyst grundlag om både fordele og ulemper, da et forkert valg potentielt kan have negative konsekvenser for læseren.  

Har du en webshop, har du selvfølgelig et ønske om at få kunder, der konverterer. Du ønsker ikke at skræmme dem væk med en lang liste over bivirkninger og risici. Derfor er det en god idé at bruge ekstra tid, når du udarbejder denne type af indhold. Formidler du denne information klogt, så vil læseren have større tillid til dig og være mere tryg ved at lægge sin ordre hos dig. 

 


Hvor skal du begynde? 

Ud fra ovenstående kan du lave et framework, som du kan arbejde ud fra for at gøre dit website relevant for både Google og ikke mindst dine kunder. Alt efter dit websites formål og din branche varierer det, hvilke af områderne inden for E-E-A-T, du skal lægge vægt på.  

Men et godt sted at starte vil være at sikre, at Google kan bedømme dit site højt på Troværdighed, samt at dit site generelt har en emne-relevant sammenhæng. Inddrag eksperter og førstehåndskendskab. Det kan tage længere tid at oparbejde Autoritet, men grundstenen for dette er at have indhold på dit site, som er gennemarbejdet og af høj kvalitet, der giver værdi til læseren. 

Vil du blive endnu klogere på, hvordan SEO kan anvendes i din digitale marketingstrategi? Så læs vores blogindlæg om Topic Clusters i 2023.

 

 

 

Brug for hjælp
til E-E-A-T?

Få Celina til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.