Hvad er Schema Markup?
Når en søgemaskine crawler en hjemmeside, så gør den alt, hvad den kan for at forstå, hvad indholdet (content) handler om. Søgemaskinen forsøger også at finde ud af, hvilken relevans det kunne have ift. forskellige søgninger. Umiddelbart tager vi det for givet, at søgemaskiner som f.eks. Google forstår alt og kan sætte alt ind i en kontekst, og på den måde sørge for, at du/I bliver vist i toppen af søgeresultaterne (SERP’en).
Det er overordnet set også en nogenlunde rigtig antagelse at gøre sig – men det er desværre ikke altid lige nemt for diverse søgemaskiner. Netop derfor kan det være en god ide at hjælpe søgemaskinerne til at forstå indholdet af en landingsside. Det er her, hvor Schema Markup kommer ind i billedet, og med andre ord kan Schema Markup kaldes søgemaskinernes sprog. Derudover refereres der også til Schema Markup som ”struktureret data”. Denne strukturering af indhold hjælper altså søgemaskinerne til nemmere at forstå indholdet af en landingsside, hvilket typisk bliver belønnet med bedre placeringer = flere organiske kliks. 👍🤑
Altså kan Schema Markup defineres som en hjælp til søgemaskinernes crawlbots i forhold til at forstå indholdet af en side.
”Schema.org provides a collection of shared vocabularies webmasters can use to mark up their pages in ways that can be understood by the major search engines: Google, Microsoft, Yandex and Yahoo!”
Det forholder sig faktisk sådan, at Google allerede for flere år siden lancerede en opdatering af deres algoritme, som belønnede den ekstra indsats, som Schema Markup er. På den måde bliver dem, der IKKE gør brug af Schema Markup altså også ”straffet” indirekte i form af lavere placeringer.
Formater
Ovenstående definition af Schema Markup hjælper muligvis på forståelsen af, præcist hvad formålet er med struktureret data. Der er dog mange aspekter, som er relevante at komme ind på, når man dykker længere ned i anvendelsen af Schema Markup. Den første er i hvilket format, som koden af det content man vil markere, skal leveres i, for at fungere efter hensigten. Ifølge Schema.org, så kan der vælges mellem 3 forskellige: Microdata, RDFa og JASON-LD. Dog er det typisk JASON-LD formatet, der bruges nu til dags.
Hvad kan Schema Markup?
Nu hvor vi har fastlagt det grundlæggende formål med Schema Markup, så er det nærliggende at dykke ned i brugen af det – for hvad kan det egentlig?
Der findes forskellige anvendelsesmuligheder af Schema Markup, men fælles for dem alle er, at de bruges til at fremme såkaldte rich snippets. Rich Snippets er en form for udvidet visning i søgeresultaterne på f.eks. Google. Disse udvidede visninger øger blikfanget og dermed chancen for at få de eftertragtede organiske kliks.
Du har nok set disse udvidede resultater uden måske at lægge mærke til dem, eller vide at det var noget man kunne sørge for selv. Et eksempel på en af disse visninger ser du nedenfor, hvor Google illustrerer en FAQ-visning (Frequently Asked Questions). Her er altså brugt FAQ Schema Markup, hvilket gør det muligt at opnå den illustrerede visning.