Insights / All

10 AI værktøjer du kan bruge
til din markedsføring

AI skal ikke ses som en konkurrent til dit arbejde, men nærmere som en hjælpende hånd. Her får du tips til, hvordan du kan bruge AI værktøjer i din markedsføring.

Billedet illustrerer hvordan AI værktøjer kan være en hjælpende hånd i ens markedsføring

Okay, lad os være ærlige. Du har garanteret studset over, om alle de nye AI værktøjer er endnu en konkurrent i rækken, og om du på sigt vil være overflødig som marketeer. Og selvom der ikke skal herske tvivl om, at AI kommer til at revolutionere måden, vi arbejder på, så behøver det ikke nødvendigvis at være en dårlig ting. Bliv klogere på, hvordan du som marketeer kan vende AI i marketing og kommunikation til din fordel.

AI kan være så revolutionerende et værktøj, at det kan komme til at effektivisere din produktion af indhold og din arbejdsproces på en måde, der aldrig er set før.

Særligt ChatGPT har blæst verden bagover, og netop den blev startskuddet på et AI-kapløb, der kan sammenlignes lidt med det rumkapløb, der fandt sted tilbage i 1950’erne og 60’erne. Konkurrencen mellem de store techgiganter, om at levere de hurtigste og bedste AI værktøjer, kan da også mærkes. Ikke mindst efter Microsoft indgik partnerskab med selskabet bag ChatGPT, OpenAI, og dermed ka udfordre Google på deres markedsandele.

Selvom det hele selvfølgelig stadig er meget nyt, og udviklingen fortsat befinder sig i sin indledende fase, kan det kun være en fordel for dig at hoppe ombord på lyntoget nu, inden du bliver hægtet af.

Indholdsfortegnelse


AI vil forandre kundernes søgeadfærd

Du har sikkert allerede testet et par chatbots af. Så du ved også, hvor hurtigt den kan give dig et svar på de ting, du søger. Man må derfor kunne forvente, at måden forbrugerne kommer til at søge information online på, vil ændre sig.

En af de mange egenskaber en chatbot har, er at komme med svar på informative søgninger. Og hvis forbrugerne ikke skal bruge tid på, at finde det svar de leder efter, men kan få det direkte gennem en chatbot, så må det alt andet lige medføre fald i nogle siders trafik. Der kan måske forventes at ske det samme, som dengang Google lancerede ”instant answers”, der placerer svarene på brugernes spørgsmål i toppen af nogle søgeresultater. Blot i en mere ekstrem grad., og også dengang oplevede flere sider et fald i trafikken.

Indtil videre er der forskel på, hvordan brugerne søger i helholdvis en chatbot og ved traditionelle søgninger. Det ser ud til, at forbrugerne generelt interagerer mere høfligt med en chatbot, end det er tilfældet på Google, Bing eller en af de andre søgemaskiner.

Og ændringen i tonen vil komme til at påvirke din SEO. Det vil fremover være vigtigt, at dine hjemmesiders indhold kan matche hensigt og kontekst, så chatbots og søgemaskiner har det bedste fundamentet for at gøre sig relevante til svar fra en chatbot.

Samtidig ses der allerede nu en tendens til, at brugerne søger langt mere specifikt, hvilket kan komme til at betyde, at der vil komme et skifte fra short tail-søgeord til long tail. Dette vil stille nye krav til dine search-kampagner og søgemaskineoptimering, hvor specielt pull-strategierne skal optimeres for at fange flere forskelligartede søgninger.

For dig, betyder det, at du skal huske at indtænke dine kunders behov og udfordringer i dine SEO-optimeringer samt i det indhold, du producerer til din hjemmeside.

Billedet forestiller en robot, der skriver tekster, og skal symbolsere, hvordan AI kan fungere som en copywriter

Kan AI værktøjer erstatte en copywriters arbejde?

Som nævnt, er diverse AI værktøjer stadig i deres introduktionsfase, men derfor kan man godt begynde at teste og arbejde med de funktioner de har til at producere indhold. Der er selvfølgelig forskel på, hvor gode de forskellige AI værktøjer er, men det virker til, at deres skriveværktøjer bliver udviklet hurtigere end så meget andet, og de kan bruges til at udforme tekster til bl.a. e-mails, annoncer, opslag til sociale medier, kampagner, blogs og nyhedsbreve.

Dog skal man stadig passe på med, bare at trykke CTRL C – CTRL V på det indhold man bl.a. publicerer i sit nyhedsbrev. Det er AI værktøjerne slet ikke gode nok til endnu. Kvaliteten af det indhold den sprøjter ud, kan slet ikke sammenlignes med det en copywriter laver.

Der hvor AI stadig adskiller sig fra den dygtige medarbejder, er bl.a. ved ”Tone of Voice”. Den vil simpelthen have svært ved at gengive netop det sprog og den tone, som I måske har på jeres hjemmeside. Derudover kan der være fare for, at der bliver videregivet informationer, som måske ikke er sande. Faktatjek er en af de helt store udfordringer ved de mange AI værktøjer.

I forlængelse af det, kan det tilføjes, at de fleste AI værktøjer bygger på historiske data. Tag ChatGPT som eksempel. Her besidder værktøjet endnu ikke data fra efter 2021. Og der kan alligevel ske meget på kort tid. Tænk bare på krigen i Ukraine. Rusland invaderede Ukraine 24. februar 2022, og selv en så skelsættende begivenhed, som det jo er, indgår altså ikke i ChatGPT’s kartotek af data.
På den måde skal man både være varsom med at tage informationerne for gode varer, men det betyder selvfølgelig også, at den har nogle begrænsninger i forhold til at skabe indhold baseret på trends, aktuelle informationer, forecasting og diverse nyheder.

Vil du lære endnu mere om AI og digital markedsføring?

Læs blogindlægget her

AI kan være en ekstra hånd i dit arbejde

Udover at producere indhold ekstremt hurtigt, er der mange andre aspekter af dit arbejdsliv, hvor AI værktøjer kan fungere som en ekstra hjælpende hånd. Som marketeer kan du bruge AI værktøjer, når du skal idegenerere eller researche til bl.a. nye kampagner. Ud fra alle de ideer du nu får kastet i hovedet, så kan det være, du selv får nye ideer på baggrund af det, chatbotten har fundet frem til.

Men udover ChatGPT findes der mange andre AI værktøjer allerede, som også kan være en hjælpende hånd i din dagligdag. Ikke bare til at skabe skriftligt indhold, men også til mange andre opgaver.

Billedet skal illustrere forskellige ting AI værktøjer kan hjælpe med

10 AI værktøjer du kan give dig i kast med

Der findes en lang række AI værktøjer, som kan gøre kunstig intelligens nemmere at integrere i dit arbejdsliv. Ikke alle værktøjer er gratis, men langt de fleste giver dig mulighed for at teste produktet af, så du kan se, om det er noget du i fremtiden ikke kan leve uden.

1. ChatGPT Everywhere

Chrome-browseren har lavet en udvidelse kaldet ChatGPT Everywhere, som giver dig nem og hurtig adgang til det førnævnte tekstgenereringsværktøj ChatGPT i alle de situationer, hvor du er online, og har brug for hjælp.

F.eks. kan programmet give dig ChatGPTs forslag til svar, når du laver en Googlesøgning, eller hjælpe dig med at formulere en mail, eller selvfølgelig føre dig hurtigt videre til ChatGPT direkte i din browser.

2. Heydey

Hvis du er typen, der en gang imellem forsøger at vende tilbage til en helt specifik artikel, du har læst, eller en fil du tidligere har åbnet, men ikke kan huske, hvad hedder, så kan Heydey hjælpe med det. Det er en AI-dreven udvidelse til din browser, som ganske enkelt husker ting for dig. Den husker alt fra hjemmesidebesøg til tidligere søgninger, du har foretaget, og gemmer det i en krypteret og personlig vidensbank.

3. Excel Formula Bot

Er du heller ikke den skarpeste til at huske alle de mange formularer, du kan bruge i Excel? Så er du nok langt fra den eneste, og det kan Excel Formula Bot hjælpe med. Ved hjælp af tekst-AI kan du med lynets hast skrive formularer til Excel eller Google Sheets, alene ved at beskrive det, du gerne vil opnå. Derudover kan den forklare dig, hvordan noget virker, eller komme med ændringer til eksisterende formularer.

4. Scholarcy

Hvis du skal danne dig et hurtigt overblik over en stor mængde information, så kan det være, du skal hente Scholarcy. Det er et online AI værktøj, der kan lave resuméer af tekster. Det kan være et resume af en bog, artikel, rapport eller noget helt fjerde. På få minutter kan du få en opsummering af en længere tekst, hvor den forsøger at videregive nøgleoplysninger.

5. AdCreative.ai

AdCreative er et program, som kan hjælpe dig gennem hele processen af annonceproduktion. Det er et AI værktøj, der hjælper med alt fra test af ideer til copywriting, grafik, analyse og konvertering. Det er lidt af en alt-i-en-løsning.

6. Cleanvoice

Det kan være en langsomlig (og kedelig) proces at rydde op i lydfiler og optagelserne til dine podcasts. Cleanvoice kan ved brug af flere AI værktøjer gøre det nemmere at rydde op i mange af de forstyrrende lyde, der kan være i løbet af en optagelse.

7. Subtext

Med en blanding af kunstig intelligens og narrative frameworks er Subtext et værktøj, der kan hjælpe dig med at skrive historier og teste forskellige koncepter af. Et AI værktøj du kan teste af, når du f.eks. skal lave nye annoncer.

8. Jasper

Endnu et AI værktøj, der kan være behjælpelig med at skrive udkast til artikler, blogindlæg eller opslag. Ved at fodre den med få keywords, kan den skrive længere tekster, og på den måde hjælpe med ”brugbare” færdige tekster eller bruges som inspirationskilde.

9. Midjourney

Midjourney er et AI værktøj, der kan generere unikke billeder baseret på den tekst, du fordrer den med. På den måde kan du hurtigt og let skabe fantastiske billeder ved blot at indtaste specifikke ordrer.

10. Autodraw

Autodraw er et værktøj, der hjælper dig med at skabe illustrationer, ud fra det du tegner. Ganske enkelt, tegner du med din mus (hvilket nok aldrig lykkes særlig godt), og så tolker den, hvad du prøver at illustrere, for herefter selv at komme med et (noget bedre) bud.

 

De 10 her er blot et (meget) lille udpluk af alle de mange AI værktøjer, der findes derude allerede. Og listen bliver kun længere og længere. Så som du nok har kunne læse dig frem til, så skal vi som marketeers ikke være bange for at miste vores job. I stedet skal vi se de mange AI værktøjer som en mulighed for at blive endnu hurtigere og dygtigere til vores job, fordi den kan hjælpe med alt fra idegenerering til automatisering af nogle af de lidt mere trælse opgaver.

 

Brug for hjælp til
digital marketing?

Få Kevin til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?