10 AI værktøjer du kan give dig i kast med
Der findes en lang række AI værktøjer, som kan gøre kunstig intelligens nemmere at integrere i dit arbejdsliv. Ikke alle værktøjer er gratis, men langt de fleste giver dig mulighed for at teste produktet af, så du kan se, om det er noget du i fremtiden ikke kan leve uden.
Chrome-browseren har lavet en udvidelse kaldet ChatGPT Everywhere, som giver dig nem og hurtig adgang til det førnævnte tekstgenereringsværktøj ChatGPT i alle de situationer, hvor du er online, og har brug for hjælp.
F.eks. kan programmet give dig ChatGPTs forslag til svar, når du laver en Googlesøgning, eller hjælpe dig med at formulere en mail, eller selvfølgelig føre dig hurtigt videre til ChatGPT direkte i din browser.
Hvis du er typen, der en gang imellem forsøger at vende tilbage til en helt specifik artikel, du har læst, eller en fil du tidligere har åbnet, men ikke kan huske, hvad hedder, så kan Heydey hjælpe med det. Det er en AI-dreven udvidelse til din browser, som ganske enkelt husker ting for dig. Den husker alt fra hjemmesidebesøg til tidligere søgninger, du har foretaget, og gemmer det i en krypteret og personlig vidensbank.
Er du heller ikke den skarpeste til at huske alle de mange formularer, du kan bruge i Excel? Så er du nok langt fra den eneste, og det kan Excel Formula Bot hjælpe med. Ved hjælp af tekst-AI kan du med lynets hast skrive formularer til Excel eller Google Sheets, alene ved at beskrive det, du gerne vil opnå. Derudover kan den forklare dig, hvordan noget virker, eller komme med ændringer til eksisterende formularer.
Hvis du skal danne dig et hurtigt overblik over en stor mængde information, så kan det være, du skal hente Scholarcy. Det er et online AI værktøj, der kan lave resuméer af tekster. Det kan være et resume af en bog, artikel, rapport eller noget helt fjerde. På få minutter kan du få en opsummering af en længere tekst, hvor den forsøger at videregive nøgleoplysninger.
AdCreative er et program, som kan hjælpe dig gennem hele processen af annonceproduktion. Det er et AI værktøj, der hjælper med alt fra test af ideer til copywriting, grafik, analyse og konvertering. Det er lidt af en alt-i-en-løsning.
Det kan være en langsomlig (og kedelig) proces at rydde op i lydfiler og optagelserne til dine podcasts. Cleanvoice kan ved brug af flere AI værktøjer gøre det nemmere at rydde op i mange af de forstyrrende lyde, der kan være i løbet af en optagelse.
Med en blanding af kunstig intelligens og narrative frameworks er Subtext et værktøj, der kan hjælpe dig med at skrive historier og teste forskellige koncepter af. Et AI værktøj du kan teste af, når du f.eks. skal lave nye annoncer.
Endnu et AI værktøj, der kan være behjælpelig med at skrive udkast til artikler, blogindlæg eller opslag. Ved at fodre den med få keywords, kan den skrive længere tekster, og på den måde hjælpe med ”brugbare” færdige tekster eller bruges som inspirationskilde.
Midjourney er et AI værktøj, der kan generere unikke billeder baseret på den tekst, du fordrer den med. På den måde kan du hurtigt og let skabe fantastiske billeder ved blot at indtaste specifikke ordrer.
Autodraw er et værktøj, der hjælper dig med at skabe illustrationer, ud fra det du tegner. Ganske enkelt, tegner du med din mus (hvilket nok aldrig lykkes særlig godt), og så tolker den, hvad du prøver at illustrere, for herefter selv at komme med et (noget bedre) bud.
De 10 her er blot et (meget) lille udpluk af alle de mange AI værktøjer, der findes derude allerede. Og listen bliver kun længere og længere. Så som du nok har kunne læse dig frem til, så skal vi som marketeers ikke være bange for at miste vores job. I stedet skal vi se de mange AI værktøjer som en mulighed for at blive endnu hurtigere og dygtigere til vores job, fordi den kan hjælpe med alt fra idegenerering til automatisering af nogle af de lidt mere trælse opgaver.