Insights / All

Erobr markedet med influencer marketing

Influencer marketing er et effektivt redskab i dagens digitale markedsføringslandskab, som gør det muligt for brands at nå ud til deres målgrupper gennem troværdige stemmer på sociale medier. Dette blogindlæg udforsker kernen og fordelene ved denne moderne markedsføringsmetode, herunder hvordan det kan optimere salget.

Influencermarketing

Træt af at kæmpe for opmærksomhed på Google og sociale medier? Ønsker du at dominere din branche med en strategi, der får dine konkurrenter til at ryste? Så er det på tide at inkorporere influencer marketing – hvor dit brand bliver den uundgåelige samtalestarter online! Læs med her, hvordan du erobrer markedet med influencer marketing.

Indholdsfortegnelse


Hvad er influencer marketing?

Men lad os starte i sagens kerne. For hvad er influencer marketing egentlig? Influencer marketing er en strategi, hvor virksomheder samarbejder med personer, der har en betydelig følgerskare og indflydelse på sociale medier. Disse personer, også kaldet “influencere,” bruger deres troværdighed og popularitet til at promovere produkter, tjenester eller budskaber for virksomheder. Målet er at nå ud til influencerens målgruppe på en mere autentisk og engagerende måde, da følgerne allerede har et tillidsforhold til influenceren. Derved kan influencer marketing øge opmærksomheden omkring virksomhedens tilbud og potentielt føre til øget salg eller konverteringer.

Influencer marketing

Derfor virker influencer marketing

Forestil dig, at du står foran et gigantisk publikum af potentielle kunder. Du har 30 sekunder til at sælge dig selv og dit brand, men det er lige som om, at mikrofonen skratter lidt, og mange nærmere er i gang med at snakke og sladre, mens du er på. Det dur ikke. Måske er der et par få dedikerede ører, men generelt er publikummet ikke så engagerede, fordi du ikke er aftenens hovednummer.

Derimod lytter de opmærksomt til alt, som det velkendte og respekterede idol siger, når de indtager scenen lige bagefter. De kender publikum, får dem til at grine og har bygget tillid og forbindelse til tusindvis af lyttere.

Sådan fungerer det også med influencer marketing på sociale medier. Som oftest vil mange forbrugere i langt højere grad lytte til personer, de betragter som en ven eller bekendt, end de vil til producenter og firmaer. Og derfor har influencers en oplagt plads på marketingspaletten.

Disse overvejelser skal du gøre dig i din Black Friday online marketing

Læs vores blogindlæg her

Kom med på marketingsbølgen – derfor skal du i gang med influencer marketing

Der er masser af grunde til, at du bør komme i gang med influencer marketing. Dette investeringsskridt er en direkte vej til at få autentiske forbindelser, udvide din rækkevidde og skabe opmærksomhed omkring dit brand på en måde, der er næsten umulig at opnå gennem traditionelle metoder. Her er en liste med grunde til, hvorfor du skal lade din virksomhed blomstre gennem influencer marketing:

Køb dig til tillid

Tillid er en valuta i dagens marketingverden. At opbygge tillid tager tid og konstant indsats, men influencer marketing giver dig mulighed for at kapitalisere på den tillid, som influenceren har arbejdet hårdt for at opnå. Når følgerne ser en person, de beundrer og stoler på, promovere dit produkt, skaber det en næsten sømløs overgang fra tillid til interesse. På den måde øger influencer marketing dine chancer for, at følgerne vil tage handling – lige gyldigt, om det er for at udforske dit produkt, købe det eller simpelthen engagere sig med dit brand.

Udvidet rækkevidde

Influencer marketing giver dig mulighed for at nå ud til potentielle kunder, som du måske ikke ville have nået via traditionelle kanaler. Ved at samarbejde med en influencer, der allerede appellerer til din målgruppe, sikrer du, at dit budskab lander hos dem, der er mest tilbøjelige til at være interesserede i det, du tilbyder. Her kan influencer marketing resultere i en mere målrettet og effektiv markedsføring, da du undgår spild af ressourcer på dem, der ikke er relevante for dit brand.

Hold det personligt

Influencer marketing handler også om autentisk indhold, hvor jagten går på at skabe en forbindelse mellem dit brand og din målgruppe gennem historier, erfaringer og anbefalinger, der føles ægte og naturlige. Det er muligheden for dit brand at fremvise sig på et mere menneskeligt og levende niveau.

Når en influencer deler dit produkt, gør de det på en måde, der ligner en personlig anbefaling snarere end en reklame. Dette skaber en følelse af tillid og troværdighed blandt følgerne. De ser ikke bare en annonce, de ser en person, de respekterer og ser op til, der deler noget, de selv tror på. Det er én af de helt store styrker ved influencer marketing.

Influencermarketing

Nå bredere ud

Ved brug af influencer marketing, kan du kaste et spotlight på dit brand. Følgerne, der har en naturlig interesse i influencerens indhold, bliver nysgerrige og stopper op for at se, hvad det handler om. Dette skaber en storm af opmærksomhed, der kan oversættes til øget trafik på dine sociale medieprofiler, din hjemmeside og endda til din butik, hvis du har en fysisk tilstedeværelse.

Influencer marketing kan øget opmærksomheden og skabe en form for “buzz” omkring dit brand, og det kan sprede sig som en bølge i hele din målgruppe.

Forbedring af dit SEO

SEO handler om at optimere din online synlighed og placering i resultaterne på søgemaskiner som f.eks. Google. Med et influencer marketing-samarbejde bliver der delt indhold, som linker til din hjemmeside, hvilket kan forbedre din søgemaskineoptimering. Disse links kaldes “backlinks,” og de er som små signaler til søgemaskiner om, at dit indhold er værdifuldt og relevant.

Hvis Google og andre søgemaskiner ser, at en influencer med høj troværdighed backlinker og anbefaler dit indhold, tolker de det som en indikation af, at dit indhold er af kvalitet og er relevant for brugerne.

Højere salg

Øget salg og konverteringer er hjertet af enhver virksomheds målsætning, og influencer marketing har en bemærkelsesværdig evne til at løfte dette område til nye højder. Følgerne ser influenceren som en pålidelig kilde og bliver tilskyndet til at tage handling, enten ved at udforske dit brand nærmere eller endda foretage et køb.

Ved at udnytte influencer marketings evne til at skabe indflydelse og troværdighed, kan du næsten regne med at se en stigning i salget. Dette kan skabe en positiv spiral, hvor flere konverteringer også kan føre til mere omtale.


Brug for hjælp til influencer marketing?

Hvis du står overfor en optimering af dit brands marketing, kan der være brug for en ekstra indsats udover influencer marketingen. Derfor kan det være en god idé at alliere sig med professionelle og få hjælp af et dedikeret bureau, der har styr på, hvordan influencer marketing kan spille sammen med din fulde marketingspalette.

Skal vi hjælpe dig med din SoMe strategi?

Lad Christine hjælpe dig

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.