Facebook læringsfase

Hvorfor forståelsen for Facebook læringsfase er vigtig for din succes

200+

Virksomheder hjulpet

Hvad er Facebook læringsfase? 

Allerførst, lad os lige klargøre, hvad Facebook læringsfase er. Læringsfasen er en periode, hvor Facebooks algoritmer prøver at forstå og indskrænke din målgruppe. Den starter så snart du har oprettet en ny annonce, hvor algoritmen arbejder på højtryk ud fra de parametre, du har givet den: din definerede målgruppe, målgruppens respons og hvordan responsens passer sammen med din målsætning.  

Formålet med Facebook læringsfase er for Facebook at lære, hvem dine annoncer skal sættes foran, og hvem dit optimale publikum er. Det er en slags løbende, automatisk performance-kvalitetskontrol. Til gengæld vil du sikkert opleve, at dine annoncer præsterer dårligere i denne tid, indtil Facebook har færdigoptimeret dine annoncer. 

Begrænsningens kunst 

Hvad du skal være ekstra opmærksom på med Facebook læringsfase er, at algoritmen tager alle dine annoncer og annonceændringer med i beregningerne. Så hvis du har et overvæld af annoncer og annoncesæt eller har en tendens til at lave mange løbende ændringer kan det uheldigvis være med til at forlænge processen. Faren er nemlig, at du vil blive straffet med en gul advarselstrekant, der betyder, at læringen under Facebook læringsfase er begrænset. Derfor skal du medtænke Facebook læringsfase, når du annoncerer og være opmærksom på ikke at forstyrre algoritmen med ændringer og tilføjelser. Tålmodigheden vil uden tvivl blive tilbagebetalt, for din performance kommer til at stå stærkere, så snart din annonce er ude af læringsfasen – og dét bør være din prioritering. Men hvordan gør man det? 

Sådan kommer du ud af Facebook læringsfase

Som nævnt ovenfor, er det afgørende, at du ikke laver væsentlige ændringer i dit annonceindhold, når du første har oprettet den. Dertil skal du ikke tilføje for mange annoncer samtidig. Det kan nemlig sænke Facebook læringsfase eller i værste fald nulstille den, så algoritmen bliver nødt til at starte forfra. Derudover skal du være forberedt på, at læringsfasen kan slutte indenfor 7 dage, hvis du har opnået 50 hændelser i dit annoncesæt. Det betyder, at hvis f.eks. dit mål med annoncen er leadgenerering, skal dette ske 50 gange på en uge under Facebook læringsfase. Det vigtige er her, at du har budgettet til dét – en faktor, du især skal være opmærksom på, hvis du har adskillige annoncer eller annoncesæt i Facebook læringsfase på samme tid. 

Det er afgørende for din annoncesucces på Facebook, at du har ovenstående parametre for øje, så du ikke kun leverer kvantitet frem for kvalitet, men også så du får mest muligt ud af Facebooks data og værktøjet Facebook læringsfase, der på sigt giver dig en meget mere fokuseret og effektiv annoncering. 

Bliv kontaktet af Las

Bliv ringet op af vores Client Manager, Las, til en
uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Vi har hjulpet
    200+
    virksomheder
    med at vækste
    deres forretning

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende
    snak om jeres muligheder

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?