Typer af links
Der findes der adskillige typer af links. I overkategorierne skelner vi mellem 3 forskellige slags indenfor linkbuilding, som lige kort udpensles her nedenfor. Populært kaldes de også backlinks. Betydningen er ikke så kompliceret, men henviser blot til de klassiske hyperlinks, der leder fra ét websted til et andet. Backlinks er ofte et middel, der giver en højere organisk placering:
Ekstern linkbuilding
Ekstern linkbuilding er i al sin simpelhed et link, der peger væk fra den side, det står på. De er ikke kun vigtige i din linkbuilding strategi. Men kunsten at skabe et netværk omkring din landing page, der alle peger og linker til dig, er også et stærkt skridt i retning af at højne din autoritet.
Når du arbejder med ekstern linkbuilding er det vigtigt, at du vælger med omhu, hvilke links der er relevante for dig og din site. Dertil skal du undgå at linke blot for at gøre det. Siden, du linker til skal også være troværdig. Det vigtigste er dog i lige så høj grad, at du har en masse links, der fører potentielle kunder din vej – og forbedrer din placering på Google. Det kan derfor være en god idé at række ud til forhandlere, samarbejdspartnere, kunder og andre associerede til din virksomhed for at høre, om de vil linke til dig.
Du kan også arbejde mere målrettet med ekstern linkbuilding ved f.eks. at opstarte samarbejder med influencere, bloggere, gæsteskribenter osv.
Intern linkbuilding
Interne links fører kunderne rundt internt på en enkelt hjemmeside, men leder altså dermed til forskellige undersider på samme domæne. Intern linkbuilding er oplagt for kundeoplevelsen i forhold til at hjælpe potentielle købere med at navigere på dit site, f.eks. gennem menupunkter, tilbudssider, kategorier på webshoppen eller lignende.
Fordelen ved intern linkbuilding er også, at du kan give en vis portion troværdighed til dig selv, ligesom du kan sikre dig flere sidevisninger. Derfor kan det være en fordel for dig at udvælge de mest vigtige sider på dit domæne, som giver mening for andre mindre sider at henvise til. En sådan strategi for linkbuilding kan godt være avanceret at sidde med alene. Derfor anbefaler vi også, at du i højere grad finder et bureau, der specialiserer sig i linkbuilding og SEO, som kan strikke den rette strategi sammen.
Kom i kontakt med os her.
5 gode råd til dig, der er i gang med linkbuilding
Men hvordan kommer du så i gang med linkbuilding? Der kan være mange facetter at overveje, når du skal lægge en gennemført og sammenhængende strategi for både interne og eksterne links. Her er 5 råd, som du skal have i baghovedet, mens du arbejder med linkbuilding:
- Kvalitet frem for kvantitet
Det er super godt at tænkte linkbuilding ind i din marketing. Men det er også kvaliteten af dine links, der afgør effekten. Det vil sige, at det skal komme fra andre sider med domæneautoritet. Jo højere kvalitet, jo færre behøver du for at overhale konkurrenterne.
- Links er ikke det eneste, der tæller
Google har adskillige parametre, der tælles med, når de skal afgøre rækkefølgen af domæner. Hundredvis, faktisk. Så linkbuilding skal ikke være din eneste prioritet.
- Glem ikke ankerteksten
Alle peger i samme retning: content er afgørende. Når du arbejder med linkbuilding, skal du stadig huske at have et ankertekst- eller billede, som er relevant og velskrevet. Ankerteksten er den kontekst, som linket forekommer i, og den skal stadig være meningsfuld!
- Undgå forums, kommentarspor og gæstebøger
At linke fra disse sider skader dig ikke. Men desværre har der været adskillige linkbuildere før dig, som har udnyttet denne taktik til at få flere links. Derfor giver de nu mindre udbytte.
- Ræk ud til dem, der allerede nævner dig
En overset mulighed er at søge på din virksomhed og se, hvor dit firmanavn allerede er nævnt. Her kan du med fordel række ud og spørge, om de ikke lige vil smide et link ind til dig også!
Når alt det er sagt …
… Linkbuilding kan godt være en kompliceret skov at manøvrere rundt i. Hvis du er i tvivl, er det bedre at tage kontakt til et bureau, der har styr på, hvordan du får mest ud af din linkbuilding, uden det skader din virksomheds ry og autoritet på Google.
Du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere og ha’ flere go’e fif!