Linkbuilding

Linkbuilding er et engelsk begreb, der direkte oversat betyder at bygge og skabe links. Altså forbindelser. Og dét er nøjagtigt, hvad det handler om

200+

Virksomheder hjulpet

Hvad er linkbuilding?

Når du sidder og arbejder med optimering af hjemmesider og prøver at opnå en førsteplads på Googles søgeresultatsside, så er linkbuilding helt klart et redskab, du bør tage i brug. Som marketingsmenneske og digital marketeer har du garanteret allerede styr på den gode SEO-tekst, og hvordan du får mest ud af den. Men linkbuilding er en ekstra genvej i jagten på en bedre placering!

Linkbuilding er et engelsk begreb, der direkte oversat betyder at bygge og skabe links. Altså forbindelser. Og dét er nøjagtigt, hvad det handler om. Linkbuilding består i at skabe en gennemarbejdet strategi og indsats, der forhøjer antallet af links, der peger på din landing page. Det kan både være dine egne links eller referencer fra dine kunder, samarbejdspartnere, bloggere, influencers eller noget helt femte.

Hvorfor linkbuilding?

Men hvorfor er det så værd at fokusere på linkbuilding? Hvad får du ud af at bruge tid på at oprette links mellem dig og din omverden? Svaret er: placering!

Når Google skal vurdere, hvilke landing pages der skal placeres højest på side 1, så er der et hav af faktorer, der afgør, hvor du ender. Én af dem er links. Google vurderer nemlig din relevans ud fra, hvor mange andre sider, der refererer og anbefaler netop din landing page. Det skal ikke blot være hvilke som helst links, men pålidelige kilder, der bevidst linker til dig i en relevant kontekst. Derudover skal de komme fra en masse forskellige sites, uden der er for mange.

Linkbuilding er værd at lægge kræfter i, fordi det er herigennem, du kan sikre dig, at din landing page fremstår troværdig og derved får tillagt autoritet af Google – og bliver set af dine kunder. En ofte brugt sammenligning er, at man med fordel kan se links som stemmer eller anbefalinger fra andre sider. Så ved Google nemlig, at der er adskillige, der godkender dit indhold som værd at dele.
Det er lidt af en balancegang at opnå det bedste antal og type af links, for uhensigtsmæssig linkbuilding kan hurtigt også komme til at skade din side mere, end det gavner. Derfor er det også en klar anbefaling at bruge et bureau, når du skal have udviklet din linkbuilding-strategi.
Kom i gang med din linkbuilding-strategi her.

Typer af links 

Der findes der adskillige typer af links. I overkategorierne skelner vi mellem 3 forskellige slags indenfor linkbuilding, som lige kort udpensles her nedenfor. Populært kaldes de også backlinks. Betydningen er ikke så kompliceret, men henviser blot til de klassiske hyperlinks, der leder fra ét websted til et andet. Backlinks er ofte et middel, der giver en højere organisk placering: 

Ekstern linkbuilding 

Ekstern linkbuilding er i al sin simpelhed et link, der peger væk fra den side, det står på. De er ikke kun vigtige i din linkbuilding strategi. Men kunsten at skabe et netværk omkring din landing page, der alle peger og linker til dig, er også et stærkt skridt i retning af at højne din autoritet.  

Når du arbejder med ekstern linkbuilding er det vigtigt, at du vælger med omhu, hvilke links der er relevante for dig og din site. Dertil skal du undgå at linke blot for at gøre det. Siden, du linker til skal også være troværdig. Det vigtigste er dog i lige så høj grad, at du har en masse links, der fører potentielle kunder din vej – og forbedrer din placering på Google. Det kan derfor være en god idé at række ud til forhandlere, samarbejdspartnere, kunder og andre associerede til din virksomhed for at høre, om de vil linke til dig. 

Du kan også arbejde mere målrettet med ekstern linkbuilding ved f.eks. at opstarte samarbejder med influencere, bloggere, gæsteskribenter osv.

Intern linkbuilding 

Interne links fører kunderne rundt internt på en enkelt hjemmeside, men leder altså dermed til forskellige undersider på samme domæne. Intern linkbuilding er oplagt for kundeoplevelsen i forhold til at hjælpe potentielle købere med at navigere på dit site, f.eks. gennem menupunkter, tilbudssider, kategorier på webshoppen eller lignende. 

Fordelen ved intern linkbuilding er også, at du kan give en vis portion troværdighed til dig selv, ligesom du kan sikre dig flere sidevisninger. Derfor kan det være en fordel for dig at udvælge de mest vigtige sider på dit domæne, som giver mening for andre mindre sider at henvise til. En sådan strategi for linkbuilding kan godt være avanceret at sidde med alene. Derfor anbefaler vi også, at du i højere grad finder et bureau, der specialiserer sig i linkbuilding og SEO, som kan strikke den rette strategi sammen. 

Kom i kontakt med os her.

5 gode råd til dig, der er i gang med linkbuilding 

Men hvordan kommer du så i gang med linkbuilding? Der kan være mange facetter at overveje, når du skal lægge en gennemført og sammenhængende strategi for både interne og eksterne links. Her er 5 råd, som du skal have i baghovedet, mens du arbejder med linkbuilding: 

  • Kvalitet frem for kvantitet
    Det er super godt at tænkte linkbuilding ind i din marketing. Men det er også kvaliteten af dine links, der afgør effekten. Det vil sige, at det skal komme fra andre sider med domæneautoritet. Jo højere kvalitet, jo færre behøver du for at overhale konkurrenterne.
  • Links er ikke det eneste, der tæller

Google har adskillige parametre, der tælles med, når de skal afgøre rækkefølgen af domæner. Hundredvis, faktisk. Så linkbuilding skal ikke være din eneste prioritet. 

  • Glem ikke ankerteksten

Alle peger i samme retning: content er afgørende. Når du arbejder med linkbuilding, skal du stadig huske at have et ankertekst- eller billede, som er relevant og velskrevet. Ankerteksten er den kontekst, som linket forekommer i, og den skal stadig være meningsfuld! 

  • Undgå forums, kommentarspor og gæstebøger

At linke fra disse sider skader dig ikke. Men desværre har der været adskillige linkbuildere før dig, som har udnyttet denne taktik til at få flere links. Derfor giver de nu mindre udbytte.

  • Ræk ud til dem, der allerede nævner dig

En overset mulighed er at søge på din virksomhed og se, hvor dit firmanavn allerede er nævnt. Her kan du med fordel række ud og spørge, om de ikke lige vil smide et link ind til dig også! 

Når alt det er sagt … 

… Linkbuilding kan godt være en kompliceret skov at manøvrere rundt i. Hvis du er i tvivl, er det bedre at tage kontakt til et bureau, der har styr på, hvordan du får mest ud af din linkbuilding, uden det skader din virksomheds ry og autoritet på Google. 

Du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere og ha’ flere go’e fif! 

Bliv kontaktet af Aske

Bliv ringet op af vores Client Manager, Aske, til en
uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Vi har hjulpet
    200+
    virksomheder
    med at vækste
    deres forretning

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende
    snak om jeres muligheder