Brug aktivt din SEO strategi til at få en større online tilstedeværelse

Det hele handler om at blive set, hørt og husket. Desværre er strømmen fuld af fisk, og der er masser af spændende brands, lækre produkter og professionelle virksomheder, der alle kæmper om opmærksomheden, de gode pladser og det store salg. Derfor skal du være ekstra på toppen, hvis du vil sikre dig et forspring. Det første skridt for dig: Ha’ en ordentlig SEO strategi.

200+

Virksomheder hjulpet

SEO strategi? Men hvad er SEO overhovedet?

For at finde ud af, hvad en SEO strategi er, at det oplagt først at starte med, hvad SEO er. SEO står for Search Engine Optimization og er en måde at gøre din hjemmeside spiselig for diverse søgemaskiner, primært Google. Når du SEO-optimerer tekster eller landingpages, er det for at imødekomme brugerne bedre, så dit indhold vises, når de søger på særlige ord eller sætninger.

En veloptimeret hjemmeside vil fortælle Google om din relevans for brugerne, hvorfor du så vil havne højere på resultatsiden og længere inde i potentielle kunders synsfelt. Jo mere du har tilpasset dit content og indhold efter SEO-ord, jo bedre placering kan du forvente.

Det her skal du bruge for at lave en SEO strategi

Som du måske kan udlede af ovenstående, så er en SEO strategi altså derfor en overordnet plan til, hvilke ord, du skal satse på og centralisere din virksomheds online tilstedeværelse omkring. Det er en struktureret strategi for, hvor jeres fokus skal ligge, og hvilken indsats der skal gøres.

Men hvad kræver det så, før du kan lave en SEO strategi?

En SEO strategi skal både tage højde for dit marked, dine produkter, dine konkurrenter og dit overordnede mål. Det er yderst vigtigt, at du i planlæggelsen af din SEO strategi er realistisk med, hvilke målsætninger du skal nå.

En sikker tommelfingerregel er at tænke langsigtet og værne dig med tålmodighed. Googles algoritmer kræver tid til at forstå dit indhold og rangere dig højre. Derfor er min. 6 måneder et godt pejlemærke i forhold til at forvente resultater. Mange bureauer arbejder også på en endnu længere bane, når de lægger SEO strategi, hvor der nærmere er tale om en fremtidsplan med beviselige resultater efter 12 måneder.

At opbygge en SEO strategi kan godt være et vidtfavnende og overvældende projekt. Skal du have guidning og vejledning kan det derfor også være en fordel at få hjælp af et marketingsbureau.


Kom stærkt fra start med din SEO strategi 

Men hvordan kommer du så ordentligt i gang med en effektiv og detaljeret SEO strategi? Vi har her samlet vores bedste tips og udpenslet dem i en step-for-step plan til at komme stærkt fra start. 

 

Den uundgåelige forberedelse: Søgeordsanalysen 

Det første skridt i din SEO strategi er et altafgørende ét: søgeordsanalysen. Her handler det altså om at finde ud af, hvilke søgeord- og sætninger, dine kommende kunder bruger, når de søger på Google. Denne viden er hele fundamentet for, at du kan skabe indhold, der er målrettet efter, hvad dit publikum behøver og leder efter. Du skal være sikker på, at disse ord er specifikke og relevante for din online business. 

Vi anbefaler i øvrigt klart, at du til skabelsen af din SEO strategi gør brug af et program, der kan analysere søgeord for dig, så du får et helt skarpt og retvisende billede af, hvad dine kunder vil have. Det kan være Semrush, Searchmetrics eller Ahrefs. 

 

Skab spændende content ud fra dine søgeord 

Når du har kreeret en liste med relevante søgeord, kommer næste step i SEO strategien. Her skal du vælge, hvad du tror er vigtigst for dine kunder, og hvilke ord det bedst kan betale sig for dig at arbejde med. Det skal selvfølgelig stadig være repræsentativt for din virksomhed, så det skal også være ord, der realistisk beskriver dine produkter og dit salg. 

Hvis du laver en SEO strategi, der strækker sig over længere tid, kan du med fordel lave en prioriteret liste over, hvilke søgeord, der er vigtigst at få skrevet om her og nu, og hvilke der kan vente og give mening senere på året. 

Herfra gælder det om at skabe noget lækkert content. Om det er produkttekster, blogindlæg eller lignende gør ikke noget, så længe det giver mening rent emnemæssigt. Selvom du skriver for en algoritme og skal huske et hyppigt brug af dine søgeord (ikke for hyppigt, dog!), så må du endelig ikke glemme din læser. Googles algoritme prioriterer også kvalitetsindhold, der får læserne til at blive på dit website over længere tid, så det skal din SEO strategi i ligeså høj grad være målrettet mod. Et godt pejlemærke kan være, at 2,5-3% af ordene i dine tekster skal være søgeordsrelaterede. 

 

Gennemlæs, revidér og ret eksisterende content 

Det handler dog ikke kun om at skabe nyt content. Du har garanteret også noget eksisterende indhold, der ikke er korrekt optimeret, og dét bør ligeledes være en prioritet i din SEO strategi. Teknikken er det samme som ovenfor, hvor du fintuner og inkorporerer relevante søgeord til det indhold, du allerede har kreeret. 

Hvis du har en omfangsrig netbutik, kan denne proces af SEO strategien godt føles overvældende, og det kan hurtigt blive et stort arbejde at gennemgå alle tekster til hvert af dine produkter, kategorier og indlæg til blog, artikler osv. Derfor må du igen være selektiv i rækkefølgen og sørge for at starte med dine vigtigste kerneord og bedst sælgende produkter. 

Her kan det desuden være en fordel at lave en SEO strategi, der rækker mange måneder ud i fremtiden, så der er sat en klar vej for, hvilke ord skal skrives om hvornår. 

 

Opbyg autoritet gennem anbefalinger: husk dine links! 

Endeligt bruger Google også links til at afgøre, hvilke sider og netbutikker, der skal ligge på første side. Årsagen er, at links fungerer ligesom online anbefalinger, hvor indhold på en anden webside bliver refereret til. Derfor skal din SEO strategi naturligvis også implementere det. 

Det er eksterne links, der giver mest værdi. Det vil sige, når andre relevante domæner refererer til dig. Der er ikke nogen nem måde at opbygge autoritet sådan her, og du må derimod i arbejdsbukserne over lang tid og derfra blot håbe på eller spørge dine kunder, samarbejdspartnere, bloggere eller anmeldere, om de vil nævne dig. 

Derimod kan du sagtens planlægge dig ud af den interne linkbuilding i din SEO strategi. Her refererer du blot til din egen side og linker til andre undersider, der kan være relevante for læseren, hvis de vil vide mere eller læse videre på et givent emne. 

Du kan læse meget mere om SEO, og hvordan vi kan hjælpe, lige her.

Bliv kontaktet af Las

Bliv ringet op af vores Client Manager, Las, til en
uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Vi har hjulpet
    200+
    virksomheder
    med at vækste
    deres forretning

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende
    snak om jeres muligheder