Kom stærkt fra start med din SEO strategi
Men hvordan kommer du så ordentligt i gang med en effektiv og detaljeret SEO strategi? Vi har her samlet vores bedste tips og udpenslet dem i en step-for-step plan til at komme stærkt fra start.
Den uundgåelige forberedelse: Søgeordsanalysen
Det første skridt i din SEO strategi er et altafgørende ét: søgeordsanalysen. Her handler det altså om at finde ud af, hvilke søgeord- og sætninger, dine kommende kunder bruger, når de søger på Google. Denne viden er hele fundamentet for, at du kan skabe indhold, der er målrettet efter, hvad dit publikum behøver og leder efter. Du skal være sikker på, at disse ord er specifikke og relevante for din online business.
Vi anbefaler i øvrigt klart, at du til skabelsen af din SEO strategi gør brug af et program, der kan analysere søgeord for dig, så du får et helt skarpt og retvisende billede af, hvad dine kunder vil have. Det kan være Semrush, Searchmetrics eller Ahrefs.
Skab spændende content ud fra dine søgeord
Når du har kreeret en liste med relevante søgeord, kommer næste step i SEO strategien. Her skal du vælge, hvad du tror er vigtigst for dine kunder, og hvilke ord det bedst kan betale sig for dig at arbejde med. Det skal selvfølgelig stadig være repræsentativt for din virksomhed, så det skal også være ord, der realistisk beskriver dine produkter og dit salg.
Hvis du laver en SEO strategi, der strækker sig over længere tid, kan du med fordel lave en prioriteret liste over, hvilke søgeord, der er vigtigst at få skrevet om her og nu, og hvilke der kan vente og give mening senere på året.
Herfra gælder det om at skabe noget lækkert content. Om det er produkttekster, blogindlæg eller lignende gør ikke noget, så længe det giver mening rent emnemæssigt. Selvom du skriver for en algoritme og skal huske et hyppigt brug af dine søgeord (ikke for hyppigt, dog!), så må du endelig ikke glemme din læser. Googles algoritme prioriterer også kvalitetsindhold, der får læserne til at blive på dit website over længere tid, så det skal din SEO strategi i ligeså høj grad være målrettet mod. Et godt pejlemærke kan være, at 2,5-3% af ordene i dine tekster skal være søgeordsrelaterede.
Gennemlæs, revidér og ret eksisterende content
Det handler dog ikke kun om at skabe nyt content. Du har garanteret også noget eksisterende indhold, der ikke er korrekt optimeret, og dét bør ligeledes være en prioritet i din SEO strategi. Teknikken er det samme som ovenfor, hvor du fintuner og inkorporerer relevante søgeord til det indhold, du allerede har kreeret.
Hvis du har en omfangsrig netbutik, kan denne proces af SEO strategien godt føles overvældende, og det kan hurtigt blive et stort arbejde at gennemgå alle tekster til hvert af dine produkter, kategorier og indlæg til blog, artikler osv. Derfor må du igen være selektiv i rækkefølgen og sørge for at starte med dine vigtigste kerneord og bedst sælgende produkter.
Her kan det desuden være en fordel at lave en SEO strategi, der rækker mange måneder ud i fremtiden, så der er sat en klar vej for, hvilke ord skal skrives om hvornår.
Opbyg autoritet gennem anbefalinger: husk dine links!
Endeligt bruger Google også links til at afgøre, hvilke sider og netbutikker, der skal ligge på første side. Årsagen er, at links fungerer ligesom online anbefalinger, hvor indhold på en anden webside bliver refereret til. Derfor skal din SEO strategi naturligvis også implementere det.
Det er eksterne links, der giver mest værdi. Det vil sige, når andre relevante domæner refererer til dig. Der er ikke nogen nem måde at opbygge autoritet sådan her, og du må derimod i arbejdsbukserne over lang tid og derfra blot håbe på eller spørge dine kunder, samarbejdspartnere, bloggere eller anmeldere, om de vil nævne dig.
Derimod kan du sagtens planlægge dig ud af den interne linkbuilding i din SEO strategi. Her refererer du blot til din egen side og linker til andre undersider, der kan være relevante for læseren, hvis de vil vide mere eller læse videre på et givent emne.
Du kan læse meget mere om SEO, og hvordan vi kan hjælpe, lige her.