SERP og hvad der er vigtigt for dig at forstå omkring det

Du har måske hørt ordet blive brugt i flæng og uden ende, hvis du bevæger dig blandt digitale marketeers og SEO-genier. Men hvad er SERP egentlig? Hvad betyder det, og hvorfor skal du vide mere om det? Læs med herunder og få alle svarene.

Billedet illustrerer en medarbejder med et Google skilt, som skal symbolisere display annoncering til en tekst om det samme.

200+

Virksomheder hjulpet

Hvad er SERP?

SERP står for Search Engine Result Page og er ofte et begreb, der hænger tæt sammen med SEO og hjemmesideopdatering. En SERP er altså siden med resultater, der kommer frem i din browser efter en søgemaskineforespørgsel. Rent beset er det en liste med hjemmesider, der svarer til dét, der er blevet indtastet. Alle søgemaskiner har en SERP, så det er både Bing, Yahoo og Google, der har hver sin side med søgeresultater. Siderne er sorteret efter, hvor relevant søgemaskinen mener, resultatet er.


Hvordan er den opbygget? 

Et tekstresultat på en SERP viser tre ting: Den første er title tag, som er hjemmesidens titel. Den anden er URL, som er linket for at komme derover. Derefter er der en meta description, en metabeskrivelsen, som uddyber, hvad man kan læse om derovre.  

Title tag og meta description fortæller begge, hvad denne side er om, og for hjemmesidens ejere gælder det om at sælge og profilere sine varer eller ydelser så interessant og retvisende som muligt. Begge dele er ligesom et håndtryk og er hjemmesidens første møde med en potentiel kunde: gennem SERP’en. Derfor er det vigtigt, at metateksten også er relevant for indholdet. Hvis ikke, kan du risikere, at hjemmesidebesøgende hurtigt klikker væk igen (populært og ofte kaldet bounce-rate), og det kan påvirke din placering på SERP’en en anden gang, fordi søgemaskinen derved vurderer, at din hjemmeside er dårlig. 

Konkurrencen om at ligge øverst er hård og brutal, så det er vigtigere end nogensinde før at opdatere sin rangering og synlighed på SERP. Google opdaterer jævnligt krav og retningslinjer for længden, så det kan være en god idé at holde øje med nye muligheder. 

 


Betalt og organisk indhold på SERP 

Det, der vises på en SERP består af to slags content; organisk og betalt indhold. Det organiske indhold er de tekster, sider og artikler, som søgemaskinens algoritme ser som de vigtigste resultater for det givne søgeord. Den organiske placering kan du påvirke gennem SEO: Search Engine Optimization.  

Den anden afart er betalt indhold. Her er det virksomheden bag et særligt brand, der selv betaler for at blive vist forrest og øverst på SERP’en i forbindelse med et særligt søgeord. Derved er de altid sikret at blive set. 

 


Forskellige resultattyper 

Afhængigt af, hvad du taster ind i søgefeltet, kan du støde på forskellige slags resultater på din SERP. Ved Googles tilbliven var den mest opbygget af tekstresultater, men meget er sket siden, og nu kan du spotte mange forskellige typer, som søgemaskinen filtrerer efter, hvad den tror er mest relevant. Det betyder også, at du på din SERP både kan finde:  

 

Vidensresultater

Hvis du indtaster et faktuelt spørgsmål vil der i hvert fald på Googles SERP opstå en svarboks med et direkte svar, tilsyneladende uden afsender. Dette kan f.eks. komme frem, hvis du spørger, hvor højt Eiffeltårnet er. I et sådan tilfælde, vil du også på Googles SERP se et videnspanel i højre side, hvor der er en længere informationsboks om emnet. Ligeledes vil der også her ses et drop-down panel, der hedder ”Folk spørger også om,” med svar på lignende spørgsmål. Hvis du søger på et emne, der er særligt søgt eller har en vis breaking-værdi, vil der på din SERP også være et panel med ’Tophistorier’, som er de nyeste artikler om emnet. 

 

Visuelle resultater

Ved særlige spørgsmål om kultur, how-to-guides eller andre spørgsmål, hvor det visuelle kan være afgørende, vil Googles SERP også fremvise resultater med enten billeder eller videoer. Af og til vil SERP’en også vise dig snippets med relevant info. Det kan være, hvis du Googler særlige opskrifter, f.eks. kartoffelsalat. Her vil du typisk se, at mange at resultaterne har både billede, tilberedningstid og måske også ingredienser listet.  

 

Virksomhedsresultater

Hvis du Googler noget forholdsvist generelt, f.eks. restauranter, vil du på Googles SERP kunne se et kort med restauranter i nærheden af din lokation, samt et listeformat, hvor deres navne, mad og adresse nævnes. Samme princip er lidt på spil, hvis du søger efter et specifikt produkt. Her vil du på din SERP dog i stedet set et shopping-panel med annoncer om forskellige produkter fra Merchant Center, der matcher din søgning. 

Bliv kontaktet af Kevin

Bliv ringet op af vores Client Manager, Kevin, til en
uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Vi har hjulpet
    200+
    virksomheder
    med at vækste
    deres forretning

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende
    snak om jeres muligheder

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?